{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
951 visninger | Oprettet:

Hjelme - sikkerhed {{forumTopicSubject}}

Jeg har en diskusion kørende på en anden tråd om sikkerhed i hjelme, plastic VS fiber, og det lader til at der er en opfattelse af af de er lige sikre bare de er CE godkendt uanset materiale og pris. Hvis dette er en udpræget opfattelse syntes jeg lige vi skulle tagen en debat om det.

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Removal of mattress and Bed frame - already dismantled. 700 kr.
  • Ophæng af: gardinskinner, 2 x tv, væghængt vasketøjs-kasse 1.500 kr.
  • Opsætning af loftslamper 600 kr.
  • Samling af møbler 1.200 kr.
  • Udendørs lampe re-montering 800 kr.
  • Murer arbejde 3.800 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Hjelme - sikkerhed
  • #3   24. mar 2006 Jeg er af den opfattelse, at hjelmene er lige sikre.
    men det er komforten man betaler for. komforten være sig vægt, "interiør", pas-form o.l.
    Har selv prøvet at stå med min shoei til 5k i den ene hånd og en hjelm til 700 kr. i den anden. Der kan man virkelig se/mærke forskellen. f.eks. den billige i plastic, har en "streg" midt på hjelmen hvor 2 skalder er sat sammen. og igen pas-formen er der himmelvid forskel på.

• #4   24. mar 2006 jeg har tidligere kørt med en premier hjelm en ganske udmærket hjelm til tusinde kr på bud, kører idag med soumy til omkring 45000 og der er lysår til forskel både med "lækkerheds effekten", vindstøj, hvordan den ter sig ved højhastighed og evnen til ikke at dugge, men materialerne er der da også forskel på dels udfra vægten, men også hvordan hjelmen er opbygget , man kan spørge sig selv om man er villig til at tage chancen med en billig hjelm!! skal jo kun bruges en gang!
    bare min mening, igen selvfølgelig en privat sag!

• #5   24. mar 2006 Jeg har set en plastic hjelm det blev kastet op i luften og ved nedslag FLÆKKEDE(!!!) Samme nr. med en fiberhjelm og den fik bare en skræmme. Det stød de fik ved at blive kastet op i luften er endda småting imod hvad en hjelm kan komme ud for ved kollision.

• #6   24. mar 2006 Jeg vil absolut ikke gå på kompromis.
    Heller lægge 5k for en ordentlig hjelm, end at skulle ud og finde et nyt hoved når det gamle er brækket=o)
    Ved godt det kan vi lidt modsigende ifht mit tidligere statement, men man er vel også lidt luxusdyr..."

V-2: 45000 for en soumy ???? det var dyrt, ha ha ha

• #9   24. mar 2006 Lader til at det blot var et par stykker der var naive nok til at tro en plastic hjelm til en plov er lige så sikker som en fibehjelm til 5k smiley

• #10   24. mar 2006 jeg har haft en (klaphjelm) af mærket bieffe . en værre skodhjelm i mine øjne og det bekentskab blev kort .
    jeg syntes jeg lige ville teste denne hjelm`s sikkerhed med et 1.1/2" rør .he he . om bag ryggen med røret og med fuld kraft direkte ned i toppen af hjelmen !!! ikke en skid skete der ??. igen og igen hamrede jeg røret ned i den og den holdt sku godt igen . til sidst røg klap-delen af og hjelmen begynte at gi efter og to tre hug mere så flækkede den . jeg ved det underligt noget at lave . men når jeg nu havede muligheden for en lille selvtest :-)) .
    dog holder jeg også på at pris til dels hænger sammen med kvalli .

• #11   24. mar 2006 Shark laver gode hjelme og de laver plastic hjelme. Hvis det er en fiber hjelm vil jeg mene den er ok. Hvor meget man vil bruge er jo op til en selv men det skal som min. være en fiber skal

• #12   24. mar 2006 Uden at ha læst alle indlæggene i denne tråd. Selfølgelig er hjælme i forskellige prisklasser ikke lige sikre! En hjælm skal i EU opfylde nogle krav for at blive godkendt til brug på offentlig gade. Men hvis man, uden at ville fornærme nogle, tror at en hjelm i plast er lige så holdbar og sikker som en hjelm i fiber er man lidt naiv. Plast holder bare ikke lige så godt. Der er en grund til at de er så meget billigere end de andre. Self har det også noget at gøre med komfort arodynamik osv. Men en fiberhjelm er ederspøjtme også stærkere i uderskallen! Det kan der da ikke hærske nogen tvivl om?!

~Nordskov

• #13   24. mar 2006 en "billig" fiberhjelm til 1500 kr, kan vel anses som ligeså sikker eller 99.99% ligeså sikker som en fiberhjelm til 4500 kr..

men en plastik skal til 500 kr er bare ikke god nok selv om den er godkendt..

så min mening er man skal ikke spare, men man behøver heller ikke give 5000 kr for hjelmen, mange af de penge er jo komfort og udvikling af vindsvage systemer samt solbriller og lign..

en fiberhjelm af kendt mærke vil jeg sige, så må sikkerheden være god nok..

når det er sagt kan man købe en hjelm til 100.000 kr, hvis man rammer en bil med hoved først med 100 km/t kunne du ligeså tage en papirshat på, du er lige død.

• #14   24. mar 2006 til Jens H
    ja spares det skal der sgu ikke (-;

• #17   24. mar 2006 morten> ja de er nok bedre, men hvor meget?, og i hvor mange procent af uheld, ville den dyrere fiberhjelm gøre en stor forskel frem for den "billig" fiberhjelm?, husk lige på at bare fordi en producent siger at den her fiberhjelm er så meget bedre end sidste års model så er det ikke sikkert det er helt sandt, de tjener jo penge på lortet, det skal de jo sige,

jeg så derimod en test i et blad engang hvor de stestede hjelme og det var sjovt nok ikke den dyreste hjelm der vandt, det var en af de "billigere".. pris og sikkerhed hænger lidt sammen, men ikke nødvendigvis altid!!

kunne dog godt tænke mig at se et MC blad lave en test hjelme igen..

touring nyt kom så med en test......

• #18   24. mar 2006 Jeg må igen pointere at pasform er vigtigere end materiale. Når det er sagt, skal man tage i betragtning at dyrere hjelme, oftest passer bedre. Det vil sige at man generelt laver et sikrere køb, hvis man køber en dyr hjelm.
    Men at købe en dyr Arai hjelm, er IKKE det samme som at købe en sikker hjelm, hvis ikke pasformen er der.

Til sidst vil jeg tro at en godkendt hjelm, der sidder ordenligt, vil være tilstrækkelig i 99% af alle MC ulykker. Når det er sagt, må jeg hellere skynde mig at sige at jeg selv kører med en hjelm i den dyre ende :o)

Go' weekend
    Claus

• #19   24. mar 2006 Dobbeltmoralsk?
    Jeg ku ikke drømme om at putte mit hovede i andet end min Arai fullface!

Dvs. nu er jeg jo stiv af løgn, for undertiden tøffer jeg jo også en søndagstur på den gamle HD roadster med en simpel æggeskal på roen.

Men pointen er, at jeg jo sagtens kan komme galt afsted med 100 km/t på begge cykler...såeh, humbumbum....;-)

• #20   24. mar 2006 jeg har i øjeblikket en nola fiber hjelm, og den er okay, men regner snart med at købe mig en shuberth S1, netop fordi det skulle være en god sikker hjelm, men først og fremmest fordi den sidder skide godt, og den er støjsvag.. det ser jeg også som rigtig vigtige ting når man skal have en hjelm..

• #21   24. mar 2006 Lidt sjovt at i alle går så meget op i hvad skallen er lavet af. Det er da mere væsenligt hvilken type skum der er i hjelmen. Det er jo ikke skallen der absorberer stødet.Jeg har da set en hjelm hvor skallen var flækket efter et uheld, men skummet i hjelmen var ikke videre deformeret.
    Jeg har så også set en hjelm der havde fået et slag, men hvor skallen var intakt, men hvor der så var et hulrum under skallen der hvor skummet var deformeret. (hjelmen var gennemskåret til demo brug).
    Jeg ved godt hvilken af de to hjelme jeg helst ville have på hovedet. (ja den hvor skallen var flækket)

Konklusion: Hvorfor er der så meget fokus på hvilket materiale det ydre er lavet af, men ikke det indre?

• #22   24. mar 2006 Jeg har købt en Carbon...det skulle kunne holde til en del smiley

Kommentér på:
Hjelme - sikkerhed

Annonce