2.575 visninger | Oprettet:  FølgFølg ikke 46 Svar

Moto Morini Dart 400 Moto Morini Dart 400

Jeg begynder så småt at se på motorcykler(Jeg er 19 - 34hk).. Dog har jeg altid kunne lide at være lidt anderledes - unik - og have noget lidt vildt.. Skal dog siges at jeg på ingen måde er en "bølle" der ligger og skal lege ghostrider. Har respekt for fart!

Racerudbydet er jo desværre nærmest ikke eksisterende for en 19årig som mig. For det første er markedet tyndt, og for det andet er skidtet ikke til at forsikre.

men så faldte jeg over denne skønhed på dba..

http://www.dba.dk/moto-morini-dart-400-ccm/id-63490501/

Hvad har i at sige til den? Jeg kan regne ud, at den koster kassen i reservedele - men hvor slemt er det? De er ret sjældne i DK, så vidt jeg ved.. Men synes simpelthen at den ser uanmindelig fræk ud!

God begyndercykel? Eller noget italiensk skrammel der ryster sig fra hinanden på de første 100 km? smiley

På forhånd tak!

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Inspicering af opgave 205 kr.
  • Udskiftning af stik til “grisetryne” 230V ifm fjernvarmeinstallation. Haster! Vi skal have etableret et 230V el-udtag med jord inden fjernvarme installationen indendørs kan etableres på mandag. Skal udføres autoriseret. Vi har ikke selv materialerne. 1.500 kr.
  • Afmontering af defekt opvaskemaskine og montering af ny brugt 1.000 kr.
  • Lapning af dæk 500 kr.
  • Fugening af bordplade 1.100 kr.
  • Besværlig lås 700 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Moto Morini Dart 400
  • #1   21. feb 2010 Smuk synes jeg ikke den er i den farve men det er jo ikke mig der skal dømme.

Alternativt så kig da efter Yamaha SZR660.

• #2   21. feb 2010 Arne N

Synes nu at den gule farve passer ganske godt til looket.. hvis det skal være i racer-genren.

SZR660 har jeg også haft tygget lidt på, men kun 1-cylinder? og så skulle den eftersigende være ret skrøbelig(en del vibrationer), og ikke så god at sidde på for en større dreng som mig (186cm/88kg)

• #3   21. feb 2010 fræk cykel men ærgeligt den er malet og ikke er i den originale farve.. da det jo er en speciel cykel

• #4   21. feb 2010 Ej det kan du så have ret i.

Har du prøvet en Dart?

• #5   21. feb 2010 Hvis det var mig du mente, så nej, har ikke prøvet en Dart. Kortet skal først lige indkasseres her til foråret smiley

• #6   21. feb 2010 Du kan finde mere info her: http://www.morini-riders-club.com/

Af deres modelliste fremgår det at den er lavet fra 88-91. Jeg saksede teksten nedenfor. Der står at 400 modellen er meget sjælden og var en "learner" model på det japanske marked. Du er selv inde på det med reservedele, og jeg vil nok sige at du skal have den så billigt at du ultimativt kan skrotte den hvis du ikke kan få dele, for det er der nok en stor risiko for at du ikke kan. En del dele fra 350'eren passer dog nok.

Held og lykke

MORINI 350 DART
    87-89 344cc ohv V-twin, 29bhp, 105mph, 50mpg, 171kg (376lb)
    The first result of the Cagiva buyout with a much updated 350 engine inside a Cagiva Freccia 125 body. One mag recommended a ‘Gentle Sports’ logo on the bodywork due to lack of speed for the high cost when new and the 16” front wheel can limit tyre choice. Sought after by many, even previous 350 sport owners, who recognise the benefits of a long life engine with Japanese electrics in a more modern package than a 350 Sport. They are an interesting option for new riders when certified 33bhp compliant. Most on the market now are unloved Italian greys. Very rare 400 version was a Japanese market learner special and is less powerful as standard.
    C1 £2200, C2 £1700, C3 £950

• #7   22. feb 2010 Prøv evt at høre her :

http://madsens-garage.morini.dk/

• #8   22. feb 2010 Morini Dart'en kører sådan set rimelig godt. Jeg har kørt lidt på sådan en, men vil mene, at til en på 186, så er den nok lige klein nok! Jeg er 178, og der var absolut ikke meget plads i overskud! HVIS, du vil have noget Italiensk isenkram fra Morini fabriken, så vil jeg nok hellere anbefale en Morini 500 S i stedet! Skal det være en Calzone, altså indpakket, så skulle du måske kigge efter en Ducati 750 PASO i stedet?

En Yamaha SZR 660 er også temmelig lille. Har selv haft en, og den er brølsolid i motoren, men ledningsnettet og den øvrige indpakning er jo altså "Made in Italy", og kan altså give lidt problemer, hvis man er uheldig! Det er dog meget sjældent, at der sker noget!

• #9   22. feb 2010 ville¨bestemt gå efter 660eren - samme motor som xt og Tenere - har haft dem alle og ingen af dem har givet problemer , hvorfor ikke vælge offroad ?
    ved godt den ikke er pakket ind i plast og fede racer detaljer - men det giver lidt flere sjove muligheder - evt. et sæt motardhjul

suzuki drz 400 motard er bestemt heller ikke kedelig eller uholdbar i den klasse

• #10   22. feb 2010 Eller den her, kan også drosles til 34 HK

(link fjernet)

Go´ jagt på din første MC
    Johnny

• #11   22. feb 2010 Johnny M

Nu ved jeg ikke om det er en joke, men hvordan tror du selv lige en Ducati Sport 600 ser ud mht forsikring for en 19-årig? smiley .. - Og så har jeg heller ikke lige 40.000 + udstyr på lommen..

• #12   22. feb 2010 Hvorfor skulle det være en joke? Ansvar ved GF til 2500kr om året, så kører det for dig smiley

Mvh Mathias

• #13   22. feb 2010 Overvejede selv en Dart da jeg skulle have min første...den er faktisk ret speciel, men den SKAL altså være i sin originale (hvide og blå vist) lakering...

Men efter test at dømme, er den vist endda meget lam og uresponsiv...
    Men jeg ville, hvis jeg skulle holde mig under 34 HK, købe en større, og så drosle den.

• #14   22. feb 2010 selv ville jeg mene der var mere fremtid i at købe http://www.motorcykelgalleri.dk/html/mar_vis.asp?MarID=70369

og så drosle den.

Ja, den er meget sød i hvid/blå. Ja den er meget speciel men måske mere som klassisk legetøj. Du risikerer at brække halsen med den som første MC.Altså forstået som brænde nallerne og miste interessen.

• #15   22. feb 2010 Tak for forslagene.

Altså jeg ved ikke hvor længe jeg skal køre - nok kun det sabbatår jeg har her efter sommerferien. Skal arbejde der, og vil gerne ku' nyde en frisk motorcykel.. Da jeg skal læse videre på universitet efter, skal jeg nok skifte over til noget billigere, da SU'en jo ikke tilladder det store sjov.. Så efter det, tænker jeg nok på noget gammel offroader eller sådan..

Bliver dyrt nok at skifte mc efter blot et år - men det er sgu det jeg vil smiley

• #16   22. feb 2010 Og forresten Johnny M - nu får man kastet i hovedet konstant, at man ikke skal købe noget som begynder, der yder mere end man kan håndtere.. Tror næppe at jeg kan håndtere en Ducati 600SS som min første motorcykel? Omend den bliver droslet til 34hk.. Er den ikke stadig for voldsom? Her må jeg vel mene, at en enstamper ville være mere rigtig..

Nu vi er ved italienske motorcykler der er umulige at få reservedele til.. hvad siger i så til denne? denne her kunne jeg evt købe, og beholde under min studietid.. den kan vel holde til lidt af hvert - eller?

http://www.dba.dk/gilera-350-dakota-350-87-km/id-63720412/

Skal jeg ligeledes holde mig fra den? smiley

• #18   22. feb 2010 Christian, hvis du køber en gammel og sjælden motorcykel, så skal den enten være fuldstændig perfekt eller også skal du på forhånd være helt sikker på hvad der er i vejen, og være sikker på at du kan få det lavet. Den der med at der er lidt snavs i kaburatoren - ja det kan godt være, men kan også være at den aldrig kommer til at gå godt. Hvis det var nemt at lave havde sælger nok rettet fejlen inden han satte biken til salg. Tag en ekspert med ud at kigge.

• #19   22. feb 2010 Rolig nu unge mand ;o)!

Mit forslag er såmænd ganske alvorligt ment og forsikringen burde, som Mathias skriver, ikke ruinere dig trods din unge alder.
    Nuvel, de 53 HK (34 Hk neddroslet) den har kan selvfølgelig sagtens gøre dig skade, men det kan en knallert45 også, hvis du ikke tænker dig om.
    Præstationerne på en Duc 600 SS i standardtrim er ikke meget højere end på en Honda CB500, Kawa ER-5 eller Suzuki GS500, og du ønskede jo selv noget der ikke var alt for leverpostejagtig ;o).
    Dertil er der jo mulighed for at du kan melde dig ind i www.ducati.dk, en ret så aktiv klub med et meget hjælpsomt forum(som her).
    Og skulle du vælge en ældre 2-ventilet ducati (desmo-due)er de altså ikke dyrere at holde kørende and så meget andet, det er en skrøne...

Mvh
    Johnny
    Der blev et meget gladere menneske med en Ducati i garagen!

• #20   22. feb 2010 Hold dig fra den Gilera! Sansynligheden for, at den kommer til at mangle stumper, der kan være mere end svære, at få fat på, er kæmpestor!
    Så er det bedre, at finde en gammel XT 500, der er ganske ukomfortabel at køre på, men som du kan finde stumper til!

Som Johnny siger, så er en ældre Ducati 500 eller 600 absolut et godt køb! Den styrer rimelig godt, bremser fint, har den rigtige lyd og er til at styre!
    Med lidt held, kan den sikkert også sælges, med en "hængetid" på et år, når og hvis du skal af med den!

• #21   22. feb 2010 Jamen så skal en Duc efterhånden overvejes.. Jeg så det dog som værende urealistisk - og dog .. Jeg kan stadig ikke lide tanken om at køre rundt på noget til 40.000 uden at være kaskosikret + tyverisikret smiley men jeg er også halvparanoid.. Og bor egenltig i et meget stille område. Hmm.

Har en forkærlighed for "rå" offroadere, og racere.. Så ducati er sgu perfekt.. Men synes stadig det er mange penge at kaste efter ens første mc. Det siges jo, at man skal være beredt på at tabe den før eller siden ..

• #22   22. feb 2010 Ellers kan du jo overveje sådan en GPS-tracker som supplement

• #23   22. feb 2010 http://www.dba.dk/ducati-pantah-500-ccm-81/id-64235799/

http://www.dba.dk/moto-morini-500-500-85-km/id-60909689/

En hurtig søgning på DBA gav disse to! Ingen tvivl om, at Ducati'en giver en bedre mc, men morinien er absolut også sjov! Og væsentlig bedre end en Dart 400!

• #24   22. feb 2010 Hvad med en gammel ørkenrotte? Afrikaner eller Elefant:

(link fjernet)

(link fjernet)

• #25   22. feb 2010 Kan forøvrigt anbefale GPZ600r..det er en cykel som oftes bruges i Tyskland som droslet udgave. Den er billig, billig i dele...og fjerner du droslingen når du må, så har du 75 HK til rådighed...

• #26   22. feb 2010 Kasper K

Nu siger min logik mig bare, at 30.000kr for en MC fra 1981 er mange penge.. men det er måske bare mig?

Mathias

Har overvejet sådan nogle - kan godt lide dem. Men hvis jeg skal have en ørkenrotte/offroader, så skal det være en jeg kan have samtidigt med mit studie. = noget der holder, og noget der, til at starte med, også er billigt nok(og ikke skal stå på værksted hele tiden ;-))

• #27   22. feb 2010 Christian L

så er der kun en afrikaner, det holder og holder og holder osv...
    har været der selv....det kører sgu godt og længe

• #28   22. feb 2010 agent Orange

Kan godt lide dens blå/hvide look

Men, million dollar question.. eller, antagelse.. : Koster den ikke simpelthen for meget for en på SU? Altså bare prisen på selve maskinen.. Vi taler vel +40k .. Alt for meget for mig, desværre!

• #29   22. feb 2010 Mnjoeh, umiddelbart, så kunne det godt virke kostbart for en ( relativt ) gammel cykel, men eksklusivitet koster! Der blev aldrig solgt, og lavet, mange af de italienske donna'er!

Sådan en Ducati 500 var, da den var ny, dyrere end f.eks en Honda CB 900 Bol d'ore og Yamaha XS 1100!

• #30   23. feb 2010 Hvis du køber cyklen nu, hvorfor så skifte den ud med en billigere når du skal til at på SU? En cykel der er billigere i indkøb behøver ikke også være billig i drift - ofte tværtimod.

Og SÅ dyr behøver en Afrikaner altså heller ikke at være smiley Jeg købte min den sidste for 27.500kr.

Mvh Mathias

• #31   23. feb 2010 Kan du finde nogle til omkring 28k da? Dem jeg har kunne finde ligger på +35

• #32   23. feb 2010 Ja, der er ikke så mange Afrikanere til salg lige pt. Men de kommer op af og til - hold udkig smiley

• #33   23. feb 2010 Du kan også kigge efter Yamaha XTZ 750 Super Ténéré, det er også én af de 3 gamle klassiske ørkenrotter. De burde også efterhånden kunne fåes ned til 30.000kr.

• #34   23. feb 2010 Der er en '91 Afrikaner her der ser fin ud til prisen - og den kan sikkert handles lidt ned smiley

http://www.dba.dk/african-twin/id-64695716/

• #35   23. feb 2010 Hmm Mathias, det er også vældig, men jeg har bare en grænse på omkring 28.000(til den cykel jeg skal have mens jeg læser), og heri skal vi også regne drosling med.. hvilket jo nok koster et par stykker af de store.

• #36   23. feb 2010 Og kald mig kræsen smiley men synes afrikaneren er 10 gange frækkere i blå/hvid, end sort/rød .. men det er måske bare mig?

Men jo - du har lokket mig.. Synes den virker ganske god, og specielt hvis mit formål bliver at have den mens jeg studerer.. Så må den lede ræser jo vente til jeg er færdiguddannet smiley ..

• #37   23. feb 2010 Nej, det er ikke bare dig - HRC-lakeringen (blå/hvid/rød) er den HELT rigtige til sådan en Afrikaner smiley

• #38   23. feb 2010 Sjov/bizar drejning fra en Moto Morini Dart 400 over 600 ccm sport/touring til en 750 African Twin denne tråd har taget.
    På den anden side tror jeg Afrikaneren passer meget bedre til dit korpus som du selv beskriver det; 186/88 kg. ;o)

En MM 400 Dart vil jo nærmest ligne en Pocket Bike under dig ;o)!!!

Stadig held og lykke med jagten
    Johnny

• #39   23. feb 2010 Tjoe, som sagt Johnny M, jeg er både til racere og adventure bikes smiley .. Raceren skulle være til at have et års tid, og så sælge, når jeg skal til at studere igen. Adventurebiken kan jeg derimod beholde hele tiden, regner jeg da med.

Hvis jeg falder over en blå/hvid/rød afrikaner, til den rigtige pris - så skal den helt klart overvejes. Jeg er desuden den type, der godt kunne finde på bare at køre ud i det blå i en weekend i sommeren, og se hvor jeg ender.. Så er den jo også optimal, in case man støder på noget skovvej i sverige.. smiley

• #40   23. feb 2010 Hvordan er afgiften egentlig på dem?

har kigget lidt på mobile.de;

http://tinyurl.com/yhbhxng

Mindre end 12.000kr - det er ikke galt!

(Forresten - der står både transalp, og africa twin.. whats the difference?)

• #41   23. feb 2010 Samme her!

http://tinyurl.com/ybyybo4

Og så er den allerede droslet.

Det er måske den vej man skal kigge?

Men frygter lidt at indreg. koster røven ud af bukserne.. Afgift afgift afgift afgift smiley

• #42   23. feb 2010 Den første du linker til er en Transalp der har fået lidt Afrikaner-stumper flyttet over - ikke noget jeg ville gide kaste penge efter.

Den anden lyder lidt halv-baldret. Det burde kunne lade sig gøre at finde en i bedre stand til samme pris.

Mht. afgift er der sidste år betalt:

14893kr for en '88
    15112kr for en '89
    15605kr for en '90
    17006kr for en '91
    18726kr for en '92

Dertil kommer vel ca. 2000kr i transport, toldsyn og nummerplade.

Mvh Mathias

• #43   23. feb 2010 Ja okay - så er det jo lige ved det ikke kan svare sig, med rejsetid + besvær etc..

• #44   24. feb 2010 http://www.dba.dk/yamaha-xt-600-tnr-600-ccm/id-64300486/

Hvad siger eksperterne? Hvad er forskellen på en XT 600, og en afrikaner?

Personligt har i dog fået mig lidt forelsket i afrikaneren. Det blå/hvide/røde lidt kulte old school look er simpelthen for sprødt.

• #45   24. feb 2010 Det er 2 ret forskellige cykler. Først og fremmest er den ene 1-cylindret, mens den anden er en V2.
    Og mens 1-cylindrede maskiner normalt har den fordel at de vejer mindre er den Ténéré faktisk næsten lige så tung som Afrikaneren. Derudover er den 10-15.000kr for dyr efter min mening. Så hellere en Afrikaner til de samme penge smiley

Den "almindelige" XT600 - som du kan se i min profil - er noget lettere. Men stadig noget tung og slatten i forhold til moderne offroadere. Den er selvfølgelig også noget billigere. Jeg solgte min for 13.500kr for en måned siden. Det synes jeg sgu' er en fin pris for en 600cc offroader i nogenlunde ordentlig teknisk stand og med elstart smiley

Mvh Mathias

• #46   24. feb 2010 Der er forresten tonsvis af læsestof om diverse offroadere her:

http://tenere.dk/forumnew/forum_topics.asp?FID=3&SID=4521z63371d1fdec12d75dff2a5f267z

og her:

http://tenere.dk/forumnew/forum_topics.asp?FID=58

Mvh Mathias

Kommentér på:
Moto Morini Dart 400

Annonce