1.659 visninger
|
Oprettet:
indstilling af dyser ? xs 400 {{forumTopicSubject}}
Hey har købt mig en fin yamaha xs 400 seca, kan nogen fortælle mig hvordan dysserne skal indstilles på denne maskine ?
feb 2006
Følger: 176 Følgere: 165 MC-er: 10 Emner: 207 Svar: 12.500
dine nåle i midterste hak : hvis det er muligt at justere dem op/ned
nyt luftfilter er altid en ret go forudsætning og frisk benzin + filter
feb 2006
Følger: 176 Følgere: 165 MC-er: 10 Emner: 207 Svar: 12.500
apr 2010
Følger: 1 Følgere: 1 Emner: 3 Svar: 296
sep 2008
Følger: 5 Følgere: 2 Emner: 34 Svar: 315
Sådan anvender du en tester til synkronisering af karburator
Forbered dig og find værktøj frem inden du går i gang med synkroniseringen. Rens og efterse evt. dine karburatorer
Tjek at dine gaskabler/spjæld løfter samtidigt. Du kan enten høre om spjældene "falder" ens, eller mærke på kablerne ved gashåndtaget, om de aktiverer spjældene samtidigt. Der skal være 1-3 mm frigang i gaskabler.
Hold om kablerne med venstre hånds pege- og tommelfinger og højre hånd på gashåndtaget, mærk nu om kablerne strammes op mod gashåndtaget samtidigt. Justér om nødvendigt.
Kør en tur så motoren er varm. Du kan ikke synkronisere med tilfredsstillende resultat på en kold motor.
Med varm motor stiller du nu på tomgangsskruerne så du har en jævn tomgang, gerne for høj omkring 1800 rpm. Justér nu på luftblandings skruen, så du opnår højst mulige omdrejningstal. Sænk derefter tomgangen på tomgangsskruen til det tomgangs tal / rpm. som anbefales til netop din vmax. Sluk motoren. Hvis du fjerner skruen i indsugningsmanifolden mens motoren kører, vil den gå ud pga. falsk luft.
Nu kan du tilslutte synkroniseringe testeren i indsugningsmanifolden mellem karburatoren og cylinderen. Sæt niplen i slangen og monter derefter en slange på hver indsugningsmanifold. Husk den hvide tape markering skal vende mod karburatoren.. Hæng synkroniseringe testeren i den røde strip fra venstre håndtag. Sørg for at instrumentet hænger lodret. Sæt slangerne på 4 tilfældige anslutninger på synkroniseringe instrumentet. Start motoren. Montér om nødvendigt benzinflasken hvis du skal have benzintanken af for at udføre synkroniseringen.
Du har nu startet motoren og lader den køre i tomgang. Synkronisér nu karburatorerne ved at hæve eller sænke spjældet med tomgangsskruen på den ene af de 4 karburatorer. Følg søjlernes bevægelser.. (ved at hæve et spjæld falder trykket.. hastigheden af luften passage gennem venturien/indsugningen. Læs på DKD’s hjemmeside om Venturi effekten under teknik). Når begge søjler står ens på skalaen kan du evt. bytte om på de 4 gummislanger på instrumentet og tjekke målingen. Værdien på skalaen er ligegyldig, det vigtige er at søjlerne står tilnærmelsesvis ens.
Du skal også tjekke synkroniséringen med højere omdrejninger. Ved 4500 rpm tjekkes synkroniséringen. Denne justeres ved at hæve eller sænke spjældet på gaskablets stilleskrue ved tilslutning på karburatoren.
Tips og tricks... Efter at have prøvet synkroniseringe testere på min Vmax.
Montér slange med niplen på den højre/vandret/destro cylindermanifold inde du kører motoren varm. På min Vmax er der ikke meget plads mellem manifolden, så jeg brændte mig fælt første gang jeg skulle montere slangen. Den lille skrue jeg fjernede fra manifolden passer lige i slangen, så der ikke kom falsk luft gennem slangen mens jeg kørte motoren varm. Tjek derfor at skruerne kan skrues ud, inden du kører motoren varm.
Jeg blev positivt overrasket over hvor nemt synkroniseringe testere er at bruge. Resultatet var i øvrigt en blødere motorgang, jævn tomgang og færre vibrationer i styret/håndtagene
og meget hurtigere gas respons .
indstilling af dyser ? xs 400