Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Udskiftning af rør del på afløb 1.000 kr.
  • Køkkenamatur er løst 800 kr.
  • Reparation af vaskemaskine 800 kr.
  • Hækklipning 1.600 kr.
  • Vandhane skiftes 750 kr.
  • vinduespusning 800 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  92/95 oktan
  • #1   25. apr 2010 motoren køres bedst med renere benzin, men du kan sagtens bruge 92

• #2   25. apr 2010 der sker ikke noget ved at prøve om du kan mærke forskel

• #3   25. apr 2010 Tjah... de kloge siger at der også er 95 i hanen, selvom du tanker 92 på de billige tankstationer!

• #4   25. apr 2010 Kig på studserne i jorden hvor tankbilen fylder på. På de helt små steder kan man se der ikke er studs til 92. Ergo det er 95 du får under alle omstædigheder. Det gælder bare om at finde et par steder og så vide det smiley

Anyways jeg mærker ikke forskel så det afhænger lidt af temperaent hvad der kommer i tanken

• #5   25. apr 2010 Den er bygget til 91, og man kan nøjes med 92 det gælder for 90% af alle cykler... og hvorfor vi hælder 95 på vores cykler ved jeg ikke, men det gør vi bare smiley

• #6   25. apr 2010 suzuki gs... de er 100% ens????? det er da ikke ens! der er jo forskel på på andele af heptan og oktan...

• #8   25. apr 2010 Står der også i bogen til min Versys.

Det er fordi de også er lavet til det amerikanske marked og andre steder hvor de kører med 91 oktan benzin. Vær du bare glad for det, så sparer du de penge smiley

Som jeg har forstået det er 91 oktan er ikke mere beskidt eller dårligere for din mc. Tallet er svjv bare et udtryk for hvornår benzinen begynder at selvantænde under kompression. Moderne cykler med indsprøjtning indstiller sig vist nok selv efter hvilken slags benzin der er på... Øøøh tror jeg nok da... - er bestemt ikke sikker! ANYONE der kan hjælpe???

• #9   25. apr 2010 hmmm. delte meninger smiley

• #10   25. apr 2010 tanker shell disel . .

• #11   25. apr 2010 Jeppe : Det har jeg sgu på fornemmelsen at jeg skal holde mig fra smiley

• #12   25. apr 2010
    jo nok en god ide . .

: )

• #13   25. apr 2010 Oktantallet siger bare noget om hvornår skidet selvantænder, i gamle dage var det et forhold mellem to stoffer som udgør benzinen, men i dag har de alle mulige sjove additiver, så det er noget teoreisk...
    Hvis du vil have højere oktan, så bland sprit i, hvis det skal være rigtig vildt, så få fat i noget metanol (træsprit) så lige en teske eller to til en tank, så er du oppe ved en 97-100 stykker...
    Da jeg kørte på en lovlig scooter for nogle år siden, gav de liiige en km eller to mere hvis man helte 95 på i stedet for 92. På en 4takter, er det fløjtene lige meget, så lang tid den ikke er voldtunet...

• #14   25. apr 2010 Hvis din instruktionsbog siger over 91 oktan, er der ikke nogen som helst grund til at køre på andet end 92 okt. Alt andet er kun at brænde overflødige kroner af!
    Men selvfølgelig, hvis man synes, at det er sjovt så.....

• #15   25. apr 2010 Chris: "en teske eller to til en tank, så er du oppe ved en 97-100 stykker..."
    Nu kan jeg jo huske forkert, men synes jeg har hørt at methanol har et oktaktal på ca 117. Vildt hvis der ikke skal mere end to teskeer til for at hæve oktantallet så meget?

• #16   25. apr 2010 Men man skal huske at metanol har en meget lavere brænværdi ca det halve som benzin.... derfor for meget er heller ikke for godt...

• #17   25. apr 2010 Peter J: Ja, du har ret i, at en motor kører bedst med ren benzin, men det har så intet med oktan-tal at gøre.

Kør du bare på 92oktan. Du opnår hverken bedre motorgang eller eller flere kræfter ved at køre på højere oktan.

• #18   25. apr 2010 DEN ER DUNKE HAMRENDE LIGEGLAD :-)''

.....OG OKTAN HAR INTET MED RENHED AT GØRE - DET HANDLER UDELUKKENDE OM ISOMERSAMMENSÆTNING

....RENHOLDELSE AF VENTILSÆDER HAR INTET MED OKTAN AT GØRE - DET HANDLER ALLERHØJEST OM RENSENDE ADDITIVER - SOM I REGELEN GØR LIGE SÅ MEGET SKADE SOM GAVN,,,,,,

Det er ikke for at råbe, men den må da for f..... sive ind en gang.

Hæld på hvad I vil - husk Diesel stadig er billigst, og når du så har forkølet din gamle kokstætte motor med V-Power 50 gange og kompressionen går fløjten, så husk, at du selv har valgt det....

• #19   25. apr 2010 Knud

fnissss hvor er du fræk når du sådan råber... fnissss

: )

• #20   25. apr 2010 Hvis det er på engelsk - og det er en mc som også slæges i usa - så er deres 91 = vores 95. Kan ikke huske hvorfor - men det har også været oppe mere end 1 gang, så du kan nok finde info om det ved ät søge eller bare google det.

• #22   25. apr 2010 det er ikke altid 92 og 95 er det samme.

Ved det...har selv kørt for hydro/texaco.
    MEN du kan evt se det ved at kontrollere om der er flere studser, der hvor selskabet fylder op...er der en for hvert produkt de sælger, er der en god chance for at de er forskellige, men sommetider sker det at de hælder 95 i 92 standeren.

tag feks. Jet...har de 3 studser så har de 3 forskellige produkter...92 . 95 og diesel.

Har de kun 2 studser har de kun 95 og diesel..også selvom de sælger alle 3 slags

• #23   25. apr 2010 En anden ting... Om du tanker 95 eller 92 mht. pris er så ligegyldigt, som det næsten kan være. Et lille regningseksempel, som tager udgangspunkt i, at du tanker 15 liter benzin hver gang du tanker, 10 gange om måneden... Du "sparer" 100 kr. om ÅRET ved at tanke 92 i stedet for 95... Bare lige til info smiley

Udregningseksempel: 0,06 kr (differencen imellem 92 og 95) * 15 liter = 0,9 kr. pr. tankning sparet * 10 tankninger på en måned = 9 kr. pr. måned * 12 = 108 kr. sparet på et år...

• #24   25. apr 2010 kan de også finde på at komme 92 i en 95 tank.. eller er det kun den anden vej rundt

mvh

• #25   25. apr 2010 Jeppe.. er det fordi du er bange for at de kommer benzineren i din dieselstander? smiley

• #26   25. apr 2010 Gider sku ikke tænke på prisen på benzin når jeg køre mc.
    Jeg køre mc fordi jeg kan lide det. V-power hver gang jeg kan - ellers 98 eller 95.
    Det samme med olie og filter - gider ikke bruge en masse penge på en mc og så være nærrig med olie.

Mc for mig handler om livsnydelse - så kommer nogle få kr. sku i sidste række. Længere er den bare ikke- FOR MIG.
    Men andre kan have anden mening. Så længde det virker FOR DEM.

• #27   25. apr 2010 hæ hæ... du tanker shell diesel . .

• #28   25. apr 2010 tro nu heller ikke at de er de 8 øre der er til forskell der er grund for tråd starterens spørgsmål....

jeg kikker heller ikke på prisen.. jeg skal jo have det om det koster 5 kr eller 15 kr

men køre altid på 95.....

• #30   25. apr 2010 Fenris.

Du er inde på RON og MON beregninger, og det er helt korrekt, at der er nævnte forskel. Nu er det bare sådan, at det er 91 RON eller 87 MON, man anbefaler i USA.

De kører simpelthen på mindre entydige destillater derovre - hele venjen igennem

• #31   25. apr 2010 Jamen der er ikke 91 benzin i dk - så det er nok som i usa. Og så er det IKKE 92, MEN 95+ den skal have.........

• #32   25. apr 2010 Der er en variant af 95, der har fordele, nu vi er ved det, og det er Statoils bio 95 - Ikke på grund af oktaltallet, men fordi det er tilsat 5% bioethanol, og så behøver man aldrig bekymre sig om karburatorsprit og kondensvand - og det er da praktisk:-)

• #33   25. apr 2010 Nej Fenris.

det angivne oktantal er at opfatte som et minimum.

Jeg skal hilse dig og sigem at der nærmest ikke udbydes benzin der over over 89 MON, svarende til 94 RON.

87 MON/91RON er deres regular, 89 MON/84RON er super benzin.

De kører simpelhen hele vejen i gennem med benzin, der selvantænder ved lidt lavere kompression end vi gør her.

---og det er den eneste betydning af oktantal.

Forresten, selv om maskine er nok så meget specificeret til at køre f.eks 98 oktan, betyder det ikke en døjt at køre på f.eks 87 oktan, hvis man ellers ikke får tændongsbanken /eftertænding. Brændværdien (energiindholdet er den samme, renheden er den samme, forbrændingsresten er den samme smiley

• #34   25. apr 2010 Undskyld selvfølgelig skal det være:

89 MON/94 ROn

• #35   25. apr 2010 For lige at gøre forvirringen komplet.

Jeg skriver MON som amerikansk oktan. Det er faktisk ikke rigtigt. Amerikanerne angiver et tal, som i realiteten er (Ron + Mon)/2.

Regnestykkerne er ligegyldige, ider forskellen mellem rigtig MON og RON faktisk er mellem 8 og 9, beregnet oppefra og ned og mellem 7 og 8 beregnet nedefra og op. Forvirret - det skal De ikke være.

Tidligere talte amerikanerne altid om MON, når de i virkeligheden refererede til (MON+RON)/2.

I år har jeg for første gang set, at de faktisk skilter med den reelle standard: ((MON+RON)/2

• #36   25. apr 2010 Citat:
    "Jeg køre mc fordi jeg kan lide det. V-power hver gang jeg kan - ellers 98 eller 95.
    Det samme med olie og filter - gider ikke bruge en masse penge på en mc og så være nærrig med olie.

Mc for mig handler om livsnydelse - så kommer nogle få kr. sku i sidste række. Længere er den bare ikke- FOR MIG."

Novra, var ikke klar over, at begrebet livsnydelse afhænger af hvilken oktantype man hælder på sin, i øvrigt totalt ligeglade, motorcykel!

• #37   25. apr 2010 Hmm, er en 1000cc mc med ca 200hp ikke en tunet motor? Tror jeg nok den er. Så vil da mene at jo højere oktan tal, jo mere præcis kan man styre tændingen. Normalt har en tunet motor højere kompression, så 92 oktan kan vel tænde for tidligt hvor imod 100 oktan ikke tænder for tidligt, men når det skal??? Er jeg forkert på den? Vel rimelig vigtigt hvis den snurre med 15.000 omdrejninger at der bliver tændt når der skal! Vil altid bruge det højeste oktan tal selv.

Kan huske fra gokart at der var nogle der brugte Elf race benz. 40kr literen, men for dælen sådan en 2 takter gik godt på det!!! At man så var ved at falde om af dampene og udstødnings gassen er en anden sag.

• #38   25. apr 2010 bruger forresten bare en 1000cc med 200 hypper som eksempel, ik hans Ninja 250. Men vel samme princip, for at få kræfter ud af en lille motor er kompressionen vel høj?

• #39   26. apr 2010 Jannik:

Du kan faktisk ikke finde en motor fra efter 1980, der har kompressionsforhold under 1:10, så alene ud fra den betragtning, skal alle have højoktan.

Imidlertid står den ting ikke alene, og producenternes angivelser er vel de optimale til den opsætning de leverer. Det betyder vel også, at hvis der i din manual til din jordstrygende starfighter siger 92 okt, så klarer den sig nok på det. Du kan være helt sikker på, at hvis den kompressionstænder inden dit tændrør slår en gnist, så skal du nok opdage det.

Dels vil den går ujævnt (misse slag) når den ryger op i omdrejninger, og dels vil den stå og hoste sig rundt, når du har slukket med nøglen-

Kasper K:

Jeg har levet af at købe og sælge hele mit liv, og der er ikke en eneste "branche", hvor der ikke findes teknisk hype, men der er ikke mange, hvor der forekommer så meget hype som i MC-branchen:-)

• #40   26. apr 2010 min næste mc skal sku køre på diesel nu! det virker alt for besværligt - det der med at tjekke studse, omregne oktan enheder osv. Nææææh diesel-powah evt. lidt fyringsolie ...

• #41   26. apr 2010 tror min har kørt på næsten alle slags kavliteter enda noget der er købt ud af cola flasker i Bolivia s jungle.
    der er få gange hvor det har været noget skidt men kun når det er meget varmt og køre i by trafik.
    den har rundet 57000 nu hvoraf 45000 er på rejse i syd,central og noramerika.
    den køre stadig fint men har nok brug for en ordetlig omgang kærlighed når den er hjemme om en måneds tid.
    hilsen karl johan

• #42   26. apr 2010 Knud: Okay, ved bare fra biler med høj ydelse kan man sagtens bruge lavere oktan, men hvis en banke sensor "opfanger" at den ikke tænder på det rigtige tidspunkt mærker eller høre man det ikke, den levere bare ikke fuld skrue. Har prøvet det på en Skyline med 900hk. Ved godt det er med turbo, men alligevel.
    Under 102 oktan ville den ikke levere. Ingen hosten eller sprutten, ecu'en vil bare ikke lade den køre med fuld kræft.
    Tror vist den siger blyfri benz minimum 92 oktan i min manual. Men det betyder jo ikke det er det bedste.

Kommentér på:
92/95 oktan

Annonce