2.595 visninger
|
Oprettet:
FølgFølg ikke
40 Svar
92/95 oktan 92/95 oktan
Hej eksperter.
Så til min store overraskelse at der i instruktionsbogen til min ninja 250 står at så længe det er over 91 oktan man fylder på den, så er den glad.
Ville i nøjes med at fylde 92 på den eller skal den have 95?
0 synes godt om
jul 2008
Følgere: 91 MC-er: 6 Emner: 364 Svar: 1.748
feb 2008
Følger: 9 Følgere: 8 MC-er: 2 Emner: 5 Svar: 293
jul 2005
Følger: 11 Følgere: 9 MC-er: 2 Emner: 23 Svar: 169
mar 2010
Følger: 6 Følgere: 5 MC-er: 1 Emner: 5 Svar: 455
Anyways jeg mærker ikke forskel så det afhænger lidt af temperaent hvad der kommer i tanken
okt 2005
Følger: 77 Følgere: 75 MC-er: 5 Emner: 187 Svar: 2.904
okt 2005
Følger: 77 Følgere: 75 MC-er: 5 Emner: 187 Svar: 2.904
aug 2005
Følger: 13 Følgere: 11 MC-er: 1 Emner: 77 Svar: 2.023
Det er fordi de også er lavet til det amerikanske marked og andre steder hvor de kører med 91 oktan benzin. Vær du bare glad for det, så sparer du de penge
Som jeg har forstået det er 91 oktan er ikke mere beskidt eller dårligere for din mc. Tallet er svjv bare et udtryk for hvornår benzinen begynder at selvantænde under kompression. Moderne cykler med indsprøjtning indstiller sig vist nok selv efter hvilken slags benzin der er på... Øøøh tror jeg nok da... - er bestemt ikke sikker! ANYONE der kan hjælpe???
sep 2009
Følger: 4 Følgere: 4 MC-er: 1 Emner: 11 Svar: 85
feb 2007
Følger: 26 Følgere: 24 Emner: 462 Svar: 8.351
sep 2009
Følger: 4 Følgere: 4 MC-er: 1 Emner: 11 Svar: 85
feb 2007
Følger: 26 Følgere: 24 Emner: 462 Svar: 8.351
jo nok en god ide . .
: )
feb 2008
Følger: 21 Følgere: 21 MC-er: 6 Emner: 155 Svar: 1.076
Hvis du vil have højere oktan, så bland sprit i, hvis det skal være rigtig vildt, så få fat i noget metanol (træsprit) så lige en teske eller to til en tank, så er du oppe ved en 97-100 stykker...
Da jeg kørte på en lovlig scooter for nogle år siden, gav de liiige en km eller to mere hvis man helte 95 på i stedet for 92. På en 4takter, er det fløjtene lige meget, så lang tid den ikke er voldtunet...
jun 2008
Følger: 4 Følgere: 3 MC-er: 1 Emner: 58 Svar: 3.186
Men selvfølgelig, hvis man synes, at det er sjovt så.....
aug 2007
Følger: 14 Følgere: 10 MC-er: 3 Emner: 27 Svar: 120
Nu kan jeg jo huske forkert, men synes jeg har hørt at methanol har et oktaktal på ca 117. Vildt hvis der ikke skal mere end to teskeer til for at hæve oktantallet så meget?
okt 2005
Følger: 77 Følgere: 75 MC-er: 5 Emner: 187 Svar: 2.904
dec 2003
Følger: 2 Følgere: 91 MC-er: 11 Emner: 240 Svar: 20.501
Kør du bare på 92oktan. Du opnår hverken bedre motorgang eller eller flere kræfter ved at køre på højere oktan.
aug 2005
Følger: 131 Følgere: 138 MC-er: 4 Emner: 518 Svar: 21.198
.....OG OKTAN HAR INTET MED RENHED AT GØRE - DET HANDLER UDELUKKENDE OM ISOMERSAMMENSÆTNING
....RENHOLDELSE AF VENTILSÆDER HAR INTET MED OKTAN AT GØRE - DET HANDLER ALLERHØJEST OM RENSENDE ADDITIVER - SOM I REGELEN GØR LIGE SÅ MEGET SKADE SOM GAVN,,,,,,
Det er ikke for at råbe, men den må da for f..... sive ind en gang.
Hæld på hvad I vil - husk Diesel stadig er billigst, og når du så har forkølet din gamle kokstætte motor med V-Power 50 gange og kompressionen går fløjten, så husk, at du selv har valgt det....
feb 2007
Følger: 26 Følgere: 24 Emner: 462 Svar: 8.351
fnissss hvor er du fræk når du sådan råber... fnissss
: )
maj 2005
Følger: 38 Følgere: 103 MC-er: 1 Emner: 39 Svar: 2.395
okt 2005
Følger: 77 Følgere: 75 MC-er: 5 Emner: 187 Svar: 2.904
jul 2006
Følger: 43 Følgere: 47 MC-er: 3 Emner: 93 Svar: 2.757
Ved det...har selv kørt for hydro/texaco.
MEN du kan evt se det ved at kontrollere om der er flere studser, der hvor selskabet fylder op...er der en for hvert produkt de sælger, er der en god chance for at de er forskellige, men sommetider sker det at de hælder 95 i 92 standeren.
tag feks. Jet...har de 3 studser så har de 3 forskellige produkter...92 . 95 og diesel.
Har de kun 2 studser har de kun 95 og diesel..også selvom de sælger alle 3 slags
apr 2008
Følger: 6 Følgere: 5 MC-er: 1 Emner: 55 Svar: 443
Udregningseksempel: 0,06 kr (differencen imellem 92 og 95) * 15 liter = 0,9 kr. pr. tankning sparet * 10 tankninger på en måned = 9 kr. pr. måned * 12 = 108 kr. sparet på et år...
feb 2007
Følger: 26 Følgere: 24 Emner: 462 Svar: 8.351
mvh
okt 2005
Følger: 77 Følgere: 75 MC-er: 5 Emner: 187 Svar: 2.904
maj 2005
Følger: 38 Følgere: 103 MC-er: 1 Emner: 39 Svar: 2.395
Jeg køre mc fordi jeg kan lide det. V-power hver gang jeg kan - ellers 98 eller 95.
Det samme med olie og filter - gider ikke bruge en masse penge på en mc og så være nærrig med olie.
Mc for mig handler om livsnydelse - så kommer nogle få kr. sku i sidste række. Længere er den bare ikke- FOR MIG.
Men andre kan have anden mening. Så længde det virker FOR DEM.
feb 2007
Følger: 26 Følgere: 24 Emner: 462 Svar: 8.351
feb 2007
Følger: 26 Følgere: 24 Emner: 462 Svar: 8.351
jeg kikker heller ikke på prisen.. jeg skal jo have det om det koster 5 kr eller 15 kr
men køre altid på 95.....
aug 2005
Følger: 131 Følgere: 138 MC-er: 4 Emner: 518 Svar: 21.198
Du er inde på RON og MON beregninger, og det er helt korrekt, at der er nævnte forskel. Nu er det bare sådan, at det er 91 RON eller 87 MON, man anbefaler i USA.
De kører simpelthen på mindre entydige destillater derovre - hele venjen igennem
maj 2005
Følger: 38 Følgere: 103 MC-er: 1 Emner: 39 Svar: 2.395
aug 2005
Følger: 131 Følgere: 138 MC-er: 4 Emner: 518 Svar: 21.198
aug 2005
Følger: 131 Følgere: 138 MC-er: 4 Emner: 518 Svar: 21.198
det angivne oktantal er at opfatte som et minimum.
Jeg skal hilse dig og sigem at der nærmest ikke udbydes benzin der over over 89 MON, svarende til 94 RON.
87 MON/91RON er deres regular, 89 MON/84RON er super benzin.
De kører simpelhen hele vejen i gennem med benzin, der selvantænder ved lidt lavere kompression end vi gør her.
---og det er den eneste betydning af oktantal.
Forresten, selv om maskine er nok så meget specificeret til at køre f.eks 98 oktan, betyder det ikke en døjt at køre på f.eks 87 oktan, hvis man ellers ikke får tændongsbanken /eftertænding. Brændværdien (energiindholdet er den samme, renheden er den samme, forbrændingsresten er den samme
aug 2005
Følger: 131 Følgere: 138 MC-er: 4 Emner: 518 Svar: 21.198
89 MON/94 ROn
aug 2005
Følger: 131 Følgere: 138 MC-er: 4 Emner: 518 Svar: 21.198
Jeg skriver MON som amerikansk oktan. Det er faktisk ikke rigtigt. Amerikanerne angiver et tal, som i realiteten er (Ron + Mon)/2.
Regnestykkerne er ligegyldige, ider forskellen mellem rigtig MON og RON faktisk er mellem 8 og 9, beregnet oppefra og ned og mellem 7 og 8 beregnet nedefra og op. Forvirret - det skal De ikke være.
Tidligere talte amerikanerne altid om MON, når de i virkeligheden refererede til (MON+RON)/2.
I år har jeg for første gang set, at de faktisk skilter med den reelle standard: ((MON+RON)/2
jun 2008
Følger: 4 Følgere: 3 MC-er: 1 Emner: 58 Svar: 3.186
"Jeg køre mc fordi jeg kan lide det. V-power hver gang jeg kan - ellers 98 eller 95.
Det samme med olie og filter - gider ikke bruge en masse penge på en mc og så være nærrig med olie.
Mc for mig handler om livsnydelse - så kommer nogle få kr. sku i sidste række. Længere er den bare ikke- FOR MIG."
Novra, var ikke klar over, at begrebet livsnydelse afhænger af hvilken oktantype man hælder på sin, i øvrigt totalt ligeglade, motorcykel!
apr 2009
Følger: 2 Følgere: 1 Emner: 16 Svar: 261
Kan huske fra gokart at der var nogle der brugte Elf race benz. 40kr literen, men for dælen sådan en 2 takter gik godt på det!!! At man så var ved at falde om af dampene og udstødnings gassen er en anden sag.
apr 2009
Følger: 2 Følgere: 1 Emner: 16 Svar: 261
aug 2005
Følger: 131 Følgere: 138 MC-er: 4 Emner: 518 Svar: 21.198
Du kan faktisk ikke finde en motor fra efter 1980, der har kompressionsforhold under 1:10, så alene ud fra den betragtning, skal alle have højoktan.
Imidlertid står den ting ikke alene, og producenternes angivelser er vel de optimale til den opsætning de leverer. Det betyder vel også, at hvis der i din manual til din jordstrygende starfighter siger 92 okt, så klarer den sig nok på det. Du kan være helt sikker på, at hvis den kompressionstænder inden dit tændrør slår en gnist, så skal du nok opdage det.
Dels vil den går ujævnt (misse slag) når den ryger op i omdrejninger, og dels vil den stå og hoste sig rundt, når du har slukket med nøglen-
Kasper K:
Jeg har levet af at købe og sælge hele mit liv, og der er ikke en eneste "branche", hvor der ikke findes teknisk hype, men der er ikke mange, hvor der forekommer så meget hype som i MC-branchen:-)
jul 2007
Følger: 12 Følgere: 10 MC-er: 2 Emner: 58 Svar: 1.151
aug 2005
Følger: 19 Følgere: 16 MC-er: 5 Emner: 9 Svar: 101
der er få gange hvor det har været noget skidt men kun når det er meget varmt og køre i by trafik.
den har rundet 57000 nu hvoraf 45000 er på rejse i syd,central og noramerika.
den køre stadig fint men har nok brug for en ordetlig omgang kærlighed når den er hjemme om en måneds tid.
hilsen karl johan
apr 2009
Følger: 2 Følgere: 1 Emner: 16 Svar: 261
Under 102 oktan ville den ikke levere. Ingen hosten eller sprutten, ecu'en vil bare ikke lade den køre med fuld kræft.
Tror vist den siger blyfri benz minimum 92 oktan i min manual. Men det betyder jo ikke det er det bedste.
92/95 oktan