{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
2.494 visninger | Oprettet:

Fra lille til stort kørekort? {{forumTopicSubject}}

Hej MCG (:

Jeg står og skal til at starte på kørekort her den 1. juni. Da jeg er en lille purk på 18 år, kan jeg desværre kun tage det lille kort. Jeg er dog lidt i tvivl om hvordan overgangen er fra lille til stort kørekort?

Jeg har kigget lidt rundt omkring på nettet. Nogle steder siger, at man kan tage en køreprøve til det store kørekort efter 2 år, og andre siger, at det automatisk bliver "opgraderet" til et stort kørekort i stedet for.

Men er der nogle af jer, der lige har fået jeres kørekort opgraderet, eller bare nogen der ved lidt mere om det end jeg?

På forhånd tak (:


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Fra lille til stort kørekort?
  • #1   15. maj 2010 To år efter du har bestået til lille cykel, har du automatisk det store kort. Du behøver ikke gøre noget ved det.

    Skal du køre i udlandet, kan det være en god ide at få lavet kørekortet om, men det er ikke en nødvendighed.

    Noget andet er, hvis du har en droslet MC, som du fjerner droslingen fra. Så skal den registreres som stor cykel, hvorfor den først skal synes og derefter maå du en tur på Skat/registreringskontoret


  • #2   15. maj 2010 Altså jeg ringede jo til policen den gang jeg havde haft det lille i 2 år..
    De sagde at mit var opgraderet..
    så det sker helt automatisk.. Du skal dog betale for et nyt kørekort hvis du vil have det store til at stå på det kort du allerede har smiley


  • #4   15. maj 2010 ahh Knud du er altid i forkøbet smiley

  • #6   15. maj 2010 Registreringskontoret? Puha det lyder da virkelig dyrt :s Eller det er måske bare mig?

  • #7   15. maj 2010 Steffen t
    Er helt enig i det er en pisse god regel der hvos den halter er at man faktisk ikke behøver argumentere for at man har kørt i de 2 år smiley


  • #8   15. maj 2010 Registreringskontoret? Puha det lyder da virkelig dyrt :s Eller det er måske bare mig?

    Det er heldigvis bare dig.. Du skal jo ikke betale afgifter eller noget, bare have den omregistreret så omkring 700 kr med syn


  • #9   15. maj 2010 Jeg fik mit bilkørekort her i marts, så derfor kan jeg slippe med nogle færre teoritimer samt køretimer ( i følge min kørelærer ihvertfald ), men jeg skal give 8k for grundpakken. Derefter er der jo alle de der ekstra tillæg så som lægeerklæring osv, så jeg regner med en 9k eller 10k.

    Det er en del mere krævenede end førhen. Min far fortalte om dengang han tog MC-kort som 18 årig ( han er årgang '55 ). Der kostede det 320 kroner, og han havde 2 teoritimer af 45 minutters varighed, samt 2 køretimer på 30 minutter hver.


  • #10   15. maj 2010 Rookie M:

    Puha!! Det er jeg glad for. Det er lige til at overkomme (; Frygtede lige i et kort minut at det var en halv bondegård man skulle ind og ligge på bordet.


  • #11   15. maj 2010 Det er ikke hele sandheden du har fået endnu.
    Har selv fået mit "opgraderet" fra lille til stort kort.
    I den forbindelse startede jeg nede på kommunen, men som andre steder er det inkompetente ******* der sidder derinde, så fik lort af vide (skulle tage køreprøve og pis fik jeg af vide, selvom jeg var over 21).

    Ringede senere til rigspolitiet. Sagen er den, hvis du når at have kortet i 2 år inden du fylder 21 år, skal du op til en køreprøve, på en stor motorcykel, der er ikke noget ekstra undervisning som sådan, men du skal altså op til den her prøve. hvis du har kørekortet i 2 eller mere år, og fylder 21 efter, men ikke gider at gå til en ekstra køreprøve, så "opgraderes" det automatisk til et stort mc kort, uden at du fysisk behøver at få lavet et nyt på kommunen. Så det er "nemmest" bare at vente, hvis ikke man hungrer vildt efter at komme op på en ged, med lidt ekstra kraft. (Jeg ventede til jeg blev 21, er for nærig hvad angår sådan noget bureaukratisk ***)


  • #12   15. maj 2010 Martin:
    Hvor meget måtte du da give for at få det opgraderet? Jeg er selv meget ivrig for at komme op på de voksnes knallerter, hvilket også er derfor jeg starter nu her (:


  • #13   15. maj 2010 + steffen, din kørelære er muligvis en svindler. du skal have nøjagtig samme antal lektioner (teori og praktik) som alle andre, uanset hvornår du har taget kort til bil.

  • #14   15. maj 2010 Det er pointen, jeg gav ikke en rød reje.
    Ventede bare ½ år på at jeg blev 21.
    Så var det store kort hjemme.


  • #15   15. maj 2010 Okey sorry jeg var desværre fyldt 21 da jeg fik af vide mit var opgraderet så kan jeg selvfølge ikke vide mig helt sikker på hvordan det er som 20 årig

  • #16   15. maj 2010 Så hvis jeg bare venter til jeg er 21, så er jeg fri for at skulle til en ny prøve? Det ville da være ganske fint, da jeg fylder 21 i december 2013 - så når jeg at kunne starte sæsonen lovligt på en større kværn smiley

  • #17   15. maj 2010 Så slap jeg for alt det tomult med ekstra lektioner på stor mc og det at få lavet et nyt kørekort. For mit vedkommende mener jeg at det betalte sig at vente.

  • #19   15. maj 2010 Jeg tror sgu bare jeg venter til det bliver opgraderet så (:
    Jeg når alligevel ikke at kunne nyde en ekstra sæson hvis jeg opgradere det lige så snart jeg har haft det i to sæsoner.

    Men modtager man så et helt nyt kørekort efter man har fået kørekort til MC?


  • #20   15. maj 2010 Præcis steffen.

    Udover det, synes jeg at den der ekstra prøve før man bliver 21 er latterlig, vil ikke komme nemmere ind på hvorfor jeg mener det, med mindre der er en der invitere til diskussion.


  • #21   15. maj 2010 Du beholder bare det kørekort du får til lille mc, det bliver så opgraderet når du fylder 21.

  • #22   15. maj 2010 Steffen T, som jeg så tidligere har skrevet.

    Hvis du tager det lille kørekort som 17 eller 18 årig, så når du har haft det i 2 år og du er under 21, så bliver det ikke "opgraderet" før man har været til en prøve på stor mc og bestået.
    Der er tilgengæld ikke noget teori, det ville også være ekstremt....


  • #23   15. maj 2010 Det var mere mit kort til bil jeg mente (; Der står nemlig kun en tilladelse i kategori B.

    Men du må meget gerne fortælle hvorfor du synes det er latterligt. Jeg har ikke noget imod at diskutere lidt. Det kunne være vi havde den samme holdning jo (;


  • #24   15. maj 2010 Jeg mener bare at det ville give mere mening at komme på udvidet køreteknisk anlæg i stedet for en decideret ny køreprøve på stor mc. Da det er køreegenskaberne man skal vende sig til ved en større mc og ikke så meget om man kan overholde regler og placere sig i trafikken, hvilket man blev testet i første gang.

    Du får selvfølgelig et nyt kort når du har bestået en køreprøve på lille mc, hvor der står dato for gyldighed ud for lille kategori A og alm B.


  • #25   15. maj 2010 Det er selvfølgelig rigtigt nok! En dag eller to på et køreteknisk anlæg ville klart være bedre end en helt ny køreprøve. Men ellers må man bare gøre sig selv den tjeneste, at tilmelde sig en sådan et event. Der er jo massere af dem rundt omkring.

  • #26   15. maj 2010 Steffen H, Jep det har du ret i, har også stærkt overvejet det.
    Ellers har jeg øvet mig på nedbremsning og små cirkler/slalom på en forholdsvis øde vej.
    Men det er selvfølgelig ikke det samme som køreteknisk anlæg.
    Som du nok har fået indtryk af er jeg en smugle nærig.
    Men skal helt sikkert på anlæg igen på et tidspunkt, skal bare være når jeg har fundet et slæng der gerne vil med, lidt sjovere når man kender dem der er med, så er der noget at grine af ved den næste kom sammen smiley


  • #27   15. maj 2010 Orv forresten, hvis du tager kortet når du fx er 19½, så skal du stadig have det i 2 år før det bliver opgraderet. Dvs du bliver 21½ før det er opgraderet. det var reelt det der skete for mig.

  • #28   15. maj 2010 Martin:
    Det vil sige at tager man a-kørekort som 20 årig, bliver man taget ved røven og må først køre de store maskiner som 22 årig? Det lyder underligt!


  • #29   15. maj 2010 Okay. Det giver i min lille firkantede boks af en verden, overhovedet ingen mening, da man jo så bare kan vente et år, og så tage til den store med det samme.

  • #30   15. maj 2010 Ole, PRÆCIS! :D:D
    Men så kan du ikke køre mc i det år, hvis det er mega vigtigt for dig smiley
    Tror bare det handler om at redde nogle sørgelige unge liv i sidste ende, og det er så måden man vælger at gøre det på..


  • #31   15. maj 2010 Det skulle jo nødigt være for nemt, unge dumme dovne mennesker har vel en tendens til bare at opgive den rundtur og så i stedet kun tage bilkørekort, eller vente til de bliver 21. Når de så bliver 21 må man håbe at de har lært noget om Newtons love og på den måde har lidt mere med i bagagen og er klar over konsekvenserne ved at køre ind i noget med selv 50km/t og ramme med hovedet først.

  • #32   15. maj 2010 Der kan vi ikke være mere enige!
    Men ville stadig føle mig taget noget så grusomt med bukserne nede, hvis det havde gået mig sådan:D


  • #33   15. maj 2010 Ja, men ved ikke om det er derfor at køreskolerne har medlidenhed og lokker med rabat inden for de første 1-2 år efter bil pap.
    Selvfølgeligt bedre at få fartgale op på en lille mc end en stor med det samme.


  • #34   15. maj 2010 Man bør blandt andet huske, at risikoen for at komme til skade/ ud for en ulykke på en motorcykel, taget antal kilometer i betragtning er 37 gange større end ved at rulle ud i en bil. (Statistik fra USA, men det er vel ikke meget anderledes end herhjemme)

  • #35   16. maj 2010 Martin tror du må have misforstået noget.
    Du får nedsat køretimer (ikke teori) hvis du tager mc kortet kort tid efter bil kortet.
    Der ud over tog jeg kortet lige efter jeg blev 18, er blevet stoppet flere gange da jeg var 20½ og i politiet system står der altså jeg havde stort kort dengang.
    Regler lyder normalt
    Efter 2 års erfaring får du automatisk dit storekort, hvis du fylder 21 før de 2 år er ophørt skal du aflægge ny prøve hvis du vil have det inden.


  • #36   16. maj 2010 Har samme erfaring som Rune. smiley

  • #37   16. maj 2010 tror ikke selv politiet evner og finde ud af hvad regnerne er. . . jeg har fået nyt kørekort 2 gange siden jeg havede haft det i 2 år og ingen af gangene er det store kommet på

  • #38   16. maj 2010 Vent lidt, hvordan fik vi pludselig alle de forkerte informationer ind i tråden?

    Spørgsmål: Hvornår må man køre stor motorcykel?
    Svar: Når man har haft det lille motorcykelkørekort i to år ELLER har bestået køreprøven til stort motorcykelkørekort (som man kan tage, når man er fyldt 21, uanset om man har det lille kørekort i forvejen eller ej).

    Så simpelt er det.


  • #39   16. maj 2010 Må give "Snetyven" ret her. Følgende udtalelse fra Martin:

    "Ringede senere til rigspolitiet. Sagen er den, hvis du når at have kortet i 2 år inden du fylder 21 år, skal du op til en køreprøve, på en stor motorcykel, der er ikke noget ekstra undervisning som sådan, men du skal altså op til den her prøve."

    Er forkert, eller jeg skal ikke kunne sige om han har fået det at vide, men reglerne er forkert stillet op. Du får AUTOMATISK det store kort efter 2 år med det lille. Så hvis du tager det lille kort som 18 årrig får du det store som 20 årrig! Uden køreprøve. Der kommer desuden ikke noget nyt kort ind af døren. Man skal bare bruge det gamle kort.

    Får man kortet en måned før man bliver 21 så har du stadigt kun det lille kort i 2 år. MEN man kan vælge at gå til køreprøve så snart man er 21 og få opgraderet sit kort til stor MC.


  • #40   16. maj 2010 Niels,, sne, rune og andre...
    Det er ikke svære end et opkald ind til rigspolitiet.
    Jeg citere mig selv: "Orv forresten, hvis du tager kortet når du fx er 19½, så skal du stadig have det i 2 år før det bliver opgraderet. Dvs du bliver 21½ før det er opgraderet. det var reelt det der skete for mig."

    Så Niels har muligvis ret i at man får det lille opgraderet til stort, uanset alder,bare man har haft det i 2 år eller har taget en køreprøve til stort efter man er blevet 21.
    Lyder også meget fornuftigt.


  • #41   16. maj 2010 Jeg ved bare at man generelt ikke skal spørge nede på kommunen (Svendborg), så får man et helt tredje svar.

  • #42   16. maj 2010 hvis man fylder 21 uden at have haft kortet i 2 år skal man så op til en ny køreprøve eller skal man bare vente 2 år fra man ar fået kortet selvom man er blevet 21? sry hvis jeg ikke lioge har fanget det længere oppe xD

  • #43   16. maj 2010 hmm det er sku lidt af et dilemma, fylder 21 næste måned og har først aft kortet 2 år i november... tror sku næsten man bare skulle betale sig fra en ny køreprøve smiley

  • #44   16. maj 2010 Taget fra https://www.retsinformation.dk/Forms/R0710.aspx?id=123635

    Aldersbetingelser mv.

    § 15. Kørekort til kategori A kan udstedes til en person, der er fyldt 18 år.

    Stk. 2. Ret til at føre stor motorcykel, jf. § 8, stk. 1, nr. 2, litra b-d, er dog betinget af, at den pågældende

    1) har mindst to års erfaring som fører af lille motorcykel på baggrund af et kørekort til kategori A,

    2) uden endnu at have mindst to års erfaring som fører af lille motorcykel på baggrund af et kørekort til kategori A, er fyldt 21 år og herefter har bestået en praktisk prøve på en stor motorcykel, jf. bilag 5, eller

    3) uden tidligere at have erhvervet kørekort til motorcykel, er fyldt 21 år og har gennemført køreundervisning og bestået en køreprøve til kategori A på en stor motorcykel, jf. bilag 5.

    Stk. 3. Ansøgning om ret til at føre stor motorcykel i de i stk. 2, nr. 2, nævnte tilfælde behandles efter reglerne i kapitel 7.

    For at få det på det rene:
    Tager man kørekortet når man er yngre end 21, får man et lille kørekort. 2 år efter er kortet opgraderet til stort kørekort, uanset alder. Hvis man er fyldt 21, men ikke har haft lille kørekort i mere end 2 år, skal man op til en køreprøve på stor motorcykel for at få stort kørekort.


  • #45   16. maj 2010 Michael H
    Var i samme situation som dig, tog også mit kørekort sidst på sæsonen efter min 19 år fødselsdag.
    Så blev nødt til at vente, eller få lægeerklæring og vente på køreprøve mv.
    Jeg valgte at vente til næste sæson.


  • #46   16. maj 2010 udover gebyret til kørprøven hvad mere skal man have? jeg går ud fra der er leje til en mc fra kørelæreren, men skal man også have ny lægeerklæring mm.?`


  • #47   16. maj 2010 Michael H
    Hvad jeg ved af, så ja...


  • #48   16. maj 2010 Hvad så hvis man dumper køreprøven til stor cykel?
    Mister man det så til den lille?


  • #49   16. maj 2010 Ole M
    Spørg inden du kører smiley
    hehe..
    Spøg til side, du beholder da dit kørekort bare uden opgradering smiley


  • #50   28. aug 2013 fedt nok, troede jeg sku op til køreprøve for at få stort mc kort! men det har jeg altså nu, juhuu! smiley

  • #51   28. aug 2013 haha forhåbenligt en joke David smiley

  • #52   28. aug 2013 ved sgu ikke/jeg er måske bare lidt tykhudet? smiley - tog lille mc kort da jeg var 18 i 2009, må det ha været - så jeg har stort kort nu, ik? smiley

  • #53   28. aug 2013 arh jo så har du stort kort nu. ubegrænset 700hk hayabusa w/e.. det er os der havde ret til at få det i 2013 efter d. 21 januar der lige skal vente et par år mere... >.<

  • #54   28. aug 2013 haha, jeg skal ha en boss hoss til at flytte mit fede korpus rundt smiley - ja, det er sgu synd for jer, men bare rolig, det kommer jo (hvis i kører pænt, ooh yeah :D)

Kommentér på:
Fra lille til stort kørekort?

Annonce