{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
919 visninger | Oprettet:

Bandit 650 ny eller gl.? {{forumTopicSubject}}

Bandit 650 ny eller gl.?

Jeg er ved at finde en ny MC, efter den gl. GS’er er blevet solgt.
Har forelsket mig lidt i en Suzuki GSF Bandit 650 N, men kan ikke finde ud af om jeg skal købe den nye(07 , m. ABS og nyere vandkølet motor) eller den gl.(05-06). Den nye kan fås til 60+ og den gamle til 50 +. Jeg har prøvet begge modeller, dog med en måneds mellemrum, og synes de begge to kører helt fantastisk.( Der skal ikke meget til af få smilet frem, når man kommer fra en lille halv sløv GS 500 smiley ).

Min problemstilling er lidt hvad for en af dem, der er billigst over f.eks. en 4 årig periode. Min tanke går lidt på at den med nye ABS ikke ville tabe nær så meget i værdi ved salg igen, som den gl. Og derved kunne prisforskellen på 10.000 mellem dem udlignes. Også kunne jeg ligeså godt købe den nye, i stedet for den gl.
Nogle kommentarer til denne påstand? Der ses bort fra km. stand, service, udstyr ved køb og det sikkerhedsmæssig aspekt ved køb med ABS.
Jeg er studerende og vil derfor gerne gøre det billigst mulige køb.

Er desuden nogle der erfaringer med hvad det koster, hvis ABS systemet går i stykker? Kan man fortsat køre på den, selv om det ikke virker.?


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Bandit 650 ny eller gl.?
  • Sajmon ™
    Sajmon ™ Hjælpe-administrator
    Online Tilmeldt:
    mar 2004

    Følgere: 280 MC-er: 15 Annoncer: 1 Emner: 125 Svar: 20.640
    #1   25. maj 2010 Jeg ville klart tage den nye, da motoren ER en del bedre end den luft/olie kølede som jo er en mere end 17 år gammel konstruktion.
    Det er lidt ligesom en GS500 - der er kun lavet detaljer om fra den første i 1989 til 2004-5 stykker hvor den stoppede.

    ABS er et salgsargument der er til at tage og føle på - så de 10.000 er kun peanuts i sidste ende, omend jeg ikke kan forstå hvorfor gensalgsværdi er en særlig stor prioritet på en MC.
    Prisforskellen dækker både ABS og en del opdateringer af motor osv, så jeg ser ingen argumenter for at købe den gamle.

    Går ABS i stykker, er det i 99 ud af 100 tilfælde kun en af de to hjulfølere der skal skiftes, og ja man kan godt køre videre, men hvem kører på en MC med defekte bremser?


  • #3   25. maj 2010 Jeg ville klart gå efter den nye model...
    Tror, som tidl. nævnt, at du vil indkassere et mindre tab på den om fire år.... Antallet af folk der går op i buzzwords som ABS, indsprøjtning mv. vil kun stige i takt med at de helt nye maskiner alle har det som standard - og endda endnu mere gøjl...
    Skim fx annoncerne igennem med brugte SV'ere... Det er mit indtryk at der allerede er en del nu, som efterspørger ABS modellerne smiley

    - Og - ta da lige og prøv en SV650'er (nøgen) også....
    Stod jeg uden mc i dag, så ville jeg klart prøve mere end en model inden jeg låste mig.
    Jeg er ganske tilfreds med min Bandit og har planer om at beholde den et godt stykke tid, meeen det skader ikke li at se på lidt forskellige modeller smiley


  • #4   25. maj 2010 Jeg har den "gamle" model og disse fås altså også med abs, hvis det skulle være forbigået dig. Udover det så ville jeg til hver en tid vælge den nye model hvis de var inden for den samme "price range". Med hensyn til abs så er det gang på gang bevist som et stykke ustyr der bør vælges hvis det kan. Man skal være mere end expert for at kunne bremse bedre end abs'en i alt andet end optimale forhold.

    Min anbefaling ville være:
    Køb den nye med abs hvis du har råd. Har du ikke råd til abs modellen (findes den uden?), så køb den gamle med abs og få en cykel som har, omend en gammel motor konstruktion, så en meget gennempræver og solid en af slagsen og en øget sikkerhed.


  • #5   25. maj 2010 Og så giver det i øvrigt god mening det Stenskrog siger.. Ud og prøv nogle andre maskiner også, blandt andet en Sv'er

  • #6   25. maj 2010 Sajmon:
    Gode argumenter.. Med hensyn til hvis ABS systemet gik i stykker, var det med tanke på om det var dyrt at få lavet og derved ville være en stor ekstra omkostning hvis det skete. Men kan den ikke stadig bremse normalt, selv om ABS systemet ikke skulle virke eller er frakoblet?

    Johan: fik 26.500,-, så det er jeg fint tilfreds med.. Jeg er nok ogs lidt gammeldags, selv om jeg er ung. Er umidlbart ligeglad med om den har indsprøjtning istedet for kapurator, og vandkøling istedet for olie..



  • #7   25. maj 2010 Steenskrog:
    Jeg har også været ude og prøve SV, dog ikke den naked vision. Synes umiddebart af S'versionen var for racerpræget og fartglad, men det kan jo være at den naked, er til at holde under fartgrænsen.
    Har desuden også været en tur på en 600 hornet og en fzs fazer..


  • #8   25. maj 2010 Okay, det lyder godt! smiley
    Bare li så'n du ik køber det første og bedste du får øje på smiley

    Nævner også bare SV'eren fordi en af mine gamle klassekammerater li har købt en - og den er sgu lidt fræk at se på, og lyder godt...
    Jeg "tør" ikke prøve den - tænk sig hvis man blev bidt af skidtet smiley

    Jeg kørte på CBF 500 på vejen og GS500 på bane da jeg tog kortet - og så er "alt" jo en opgradering...
    Farsø MC havde kun en Bandit jeg ku prøve, og den kørte da egentlig meget godt, så derfor blev det sådan en...
    Sv'en var med i overvejelserne dengang, men kombineret med at jeg ikke li ku finde en jeg ku prøve, så blev jeg også enig med mig selv om at den nok lige var foroverbøjet og racerpræget nok til mig...

    Er som sagt vældig glad for den - men den er lidt tung (de kloge siger at det er godt for stabiliteten?)... og så sidder tyngdepunktet forholdsvist højt... Men det går nok alt sammen, og begge dele er ikke noget jeg ligger mærke til når først jeg er ude og køre... Den kan sagtens gi mig smil fra øre til øre smiley


  • #9   25. maj 2010 Altså køb det du har råd til og kan lide, og ikk udfra gensalgsværdien om 4år, de koster henholdsvis 50k og 60k det i sig selv sætter grænser for hvor meget de kan tabe!

  • #10   25. maj 2010 sådan en ABS føler med montering på en bil plejer at være 1000-1500,- dog kan nogle mærker have lidt ville reservedels priser.

  • #11   25. maj 2010 Hvis det er en Bandit så klart den gamle model pga de sjovere køreregenskaber, dem med det nye stel er blevet alt for morfaragtige

  • #12   25. maj 2010 bedste køb den nye

    sjoveste den gamle

    ABS hvorfor bekymre sig om det går i stykker, prøv at se hvor sjældent det gåt i stykker på biler, hvor tingene er mere udsat


  • #13   26. maj 2010 Glenn B - hvornår kom det nye stel? Er det fra før 2000, eller fra før 2004?
    For 2005+ er det vel magen til det de kører med frem til nu?


  • #14   26. maj 2010 -Stenskrog
    Den nye 650'er kom først i '07. '05-'06 blev den gamle 600-motor boret op til 650cc, men var altså stadig den gamle model:
    http://www.sydfynmc.dk/indexdele/mcdatamenu/suzukiaargange/2007/gsf650sak7.html
    http://www.sydfynmc.dk/indexdele/mcdatamenu/suzukiaargange/2006/gsf650sabandit.html


  • #15   26. maj 2010 Jeppe - Jo jo, men nu nævner Glenn B jo stellet som afgørende for om Bandit'en er underholdende eller ej... Og så vidt jeg kan se, så skal man tilbage og ha en fra før 2000 før stellet ser anderledes ud?
    2000:
    http://www.sydfynmc.dk/indexdele/mcdatamenu/suzukiaargange/2000/gsf600sbandit.html
    Stellet ligner umiddelbart mit rimelig meget

    1999:
    http://www.sydfynmc.dk/indexdele/mcdatamenu/suzukiaargange/1999/gsf600bandit.html
    Ligheden ophører....


  • #16   26. maj 2010 Ja før 2000

  • #17   26. maj 2010 - Stenskrog
    My bad - så kan jeg lære at læse rigtigt:-)


  • #18   26. maj 2010 smiley

Kommentér på:
Bandit 650 ny eller gl.?

Annonce