4.586 visninger | Oprettet:  FølgFølg ikke 49 Svar

Shell's V-Power lugter af gammelt benz Shell's V-Power lugter af gammelt benz

I weekenden var jeg svingtur i Harzen.
Jeg tankede udelukkende Shell's V-Power 100 og 102 oktan
og Aral's 102 oktan.
Se det lugtede jo som rigtigt højoktan benzin.

Men herhjemme lugter Shell' V-Power som noget gammelt
benzin som har stået på plænklipperen hele vinteren.
Rigtig flad og slatten i lugten.
Jeg ved godt at det herhjemme kun er på 99 oktan.
Men det lugter dælme fladt og gammelt i forhold til det i Tyskland.

Kan det være at det er fordi, at der ikke er ret meget flow i
Shell's V-Power herhjemme. Altså at der ikke bliver solgt ret meget
og derfor står og bliver gammelt i deres tankanlæg.
For lugter dælme fesent.
Der er jo trods alt ikke så mange heftige biler herhjemme som i Tyskland og dermed nok heller ikke så meget salg i den danske V-Power.


Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

  • Fjernelse af et hvepserede på størrelse med en håndbold lige ved indgangen til mit hus 1.000 kr.
  • Sætte 2 lamper op 800 kr.
  • Handyman 500 kr.
  • Elektriker 1.000 kr.
  • Græsslåning 1.126 kr.
  • Radiatorer på losseplads 1.500 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Shell's V-Power lugter af gammelt benz
  • #1   27. maj 2010 Syntes altid at høre at tyskland har rigtig god benzin. men om der er hold i det aner jeg ikke, jeg har en gammel Golf 4, og den mærker jeg ikke en skid i, om det er 95 eller 98 eller tyskernes 102. den kører stadig bare som den plejer smiley

  • #2   27. maj 2010 Det er dokumenteret at det giver et vis antal hestekræfter oveni på ultra sportsbiler som sikkert har omkring de der 700hk.. hvor jeg husker at de fik 32hk mere ud af maskinen ved brug af et eller andet britisk højoktan benzin 99 var det vidst.. Det var i noget der minder om Top gear, tror det hed Fifth gear hvor de testede det..på Alle andre biler har det ingen mærkbar effekt.. Så hvis du ikke ejer en Pagani Zonda eller Ferrari 430 så kan det ikke betale sig at køre med det.

    Men er der nogen af jer der ved om det er brugbart på MC'er?



  • Bertil A
    Bertil A Online Tilmeldt:
    nov 2008

    Følgere: 65 MC-er: 6 Emner: 64 Svar: 1.105
    #3   27. maj 2010 Og så går man her og køber luxus benzin fordi kun det bedste er godt nok til ens kæreste eje og så er det i virkeligheden gammel plæneklipperbenzin...???
    Du har nok ret når man ser prisen på V-power kunne man godt forestille sig de er længe om at få solgt det..


  • #4   27. maj 2010 Hvordan lugter gammel benzin da.
    Jeg er laboratoriechef for et raffinaderi og sniffer en del til benzin. Men kan altså ikke lugte forskel pga alderen. Tror det må være noget andet der spiller ind?

    Iøvrigt for du intet ud af at køre på højere oktan end din motor er indstillet til - Det skulle da lige være en mere flad tegnebog!
    Noget helt andet er det additiv der er tilsat. Men det har kun effekt hvis du altid køre korte ture og aldrig får kørt motorbelægninger af på lange stræk med lidt flere omdr.


  • #5   27. maj 2010 Niels k, det var interessant, det giver altså kun noget på super sports biler med 700hk ? Og ikk noget på mindre maskiner, feks 1.6 med 180hk, højkompressions stempler, og justerbar motorstyring?

    Så der godt nok mange amatører racerkører der føler sig snydt når de giver 30kr pr liter for deres højoktan benz


  • #7   27. maj 2010 jeg tanker 95 på bilen, og V-power på cyklen. betyder sikkert ikke det store, men det er også helt ligemeget,

  • #8   27. maj 2010 Man får IKKE flere hk ved at tanke højere oktan hvis ikke motoren er indstillet til det.
    Hvis der er lavet test i nogen lande der viser det er der fusket med resultatet.
    Vi måler oktantal hver dag flere gange og det har intet med kvalitet at gøre men er et tal for benzins antændelsespunkt


  • #10   27. maj 2010 Det var bare min opfattelse af det ud fra et bilprogrammet Fifth Gear.. Desuden er det slet slet ikke 30kr pr liter værd imo haha det er kun lille Danmark der giver så utrolig mange penge for benzinen pga de psykopat afgifter vi har.

    Og hvis man har en Golf 4, 1.6l så giver det


  • #11   27. maj 2010 min golf 1.8 der giver det da absolut intet smiley

  • #12   27. maj 2010 http://www.youtube.com/watch?v=dDHwCWdrtdg&feature=related

    Mener det var klippet jeg så..


  • #13   27. maj 2010 "Og hvis man har en Golf 4, 1.6l så giver det"
    rettelse xD så giver det intet mener jeg.. hvis det er en standard maskine.


  • #14   27. maj 2010 super god test!

  • #15   27. maj 2010 MEGET videnskabelig test??
    Nu kvalitetskontrolere jeg størstedelen af den benzin der sælges i Dk. Så jeg ved selvfølgelig intet om den slags!!


  • Bertil A
    Bertil A Online Tilmeldt:
    nov 2008

    Følgere: 65 MC-er: 6 Emner: 64 Svar: 1.105
    #16   27. maj 2010 Selvom alle eksperter åbenbart mener at V-power er noget pjat, synes jeg min motor starter og kører bedre på det..
    Om det så bare er fordi jeg selv tror mere på det når jeg sparker den igang ved jeg ikke, men det er da muligt..:)


  • #17   27. maj 2010 Har samme oplevelse. Fik skiftet tændrør og selv værkstedet spurgte mig, om jeg kørte på V-power, for de så markant bedre ud, end normalt (sagde de). Og om nogen, så må de jo vide, hvordan det "normalt" ser ud.

    Men mere effekt får du ikke, med mindre du har trykladning på motoren.


  • #18   27. maj 2010 Liltorp Racing Team : det er da lidt trist hvis du intet ved, når det er dig der skal kontrollere smiley
    det gaass.

    hvorfor gå så meget op i det ? hvis man syntes sin maskine går bedre ( om det er fakta eller om det er indbildsk ) så kan resten jo være skide ligemeget.


  • #19   27. maj 2010 Nu er min kørt ind efter V-Power og jo der en verden til forskel på en 95 og så 102 på min Ducati.
    Og jo benzin bliver for gammelt og man kan sagtens lugte det.


  • #20   27. maj 2010 Endnu en god oplysning, højere oktan giver intet medmindre man kører med tryk, jow jow smiley

  • #21   27. maj 2010 tror det er tyskernes benzin der lugter forkert

  • #22   27. maj 2010 nej det giver måske ikke POWER, men det brænder vel bedre, er renere for motoren ? oder was ?

  • #23   27. maj 2010 nej


  • #24   27. maj 2010 Mirza A

    Det så ikke helt rigtig. en høj komprimeret suge motor for også flere hestekræfter. men dog ikke en suzuki swift jeg snakker om;)


  • #25   27. maj 2010 Liltorp:

    Den diskussion har været oppe her rigtig mange gange. Der er temmelig få her, der forstår, at 87 okt og 102 okt har samme brændværdie/kalorieindhold, så man kan sidde med absolut superviden uden der lyttes!

    Og....hvis folk først har besluttet at noget er bedre end andet og oven i købet betaler ekstra for det, så oplever de det formentlig som bedre - ellers er de sgu da for dumme, når de fortsætter:-)

    Jeg hygger mig også gevaldigt over den med "lugten af frisk højoktan"


  • #26   27. maj 2010 Du har "ret" Knud. Og der er heller "ikke" forskel på olie. Så man kan lige så godt bruge 92 oktan og bruge plæneklipperolie til en mc. for det hele er jo "det samme". :OP

    Så mangler vi bare at sige der "ikke" er forskel på dæk. For det heleer jo "bare" gummi. :OP Og Gummi er jo ens............ :OP


  • Fanta H
    Fanta H Tilmeldt:
    apr 2007

    Følger: 4 Følgere: 11 Svar: 1.409
    #27   27. maj 2010 Hvis man har et rimeligt højtydende køretøj, og den har en banke sensor, så stiller den selv tændingen så tidligt som det er muligt, og det er det der giver flere heste, ved højere oktantal flyttes banke grænsen nemlig opad.
    eller hvis man har en højtydende mc, så går den altså blødere i motoren med højoktan, forbrændings temperaturen bliver også lavere, og hvis det er en af de skrappe 1000ere så gir det også heste.


  • Fanta H
    Fanta H Tilmeldt:
    apr 2007

    Følger: 4 Følgere: 11 Svar: 1.409
    #28   27. maj 2010 Fenris: helt enig, men det er desværre den vej det går, bare det er billigt.

  • #30   27. maj 2010 Rasmus, jeg er godt klar over at det ikk kun er en trykladet motor der får mere ud af det, jeg kommenterede blot indlægget fra "D700"

  • Fanta H
    Fanta H Tilmeldt:
    apr 2007

    Følger: 4 Følgere: 11 Svar: 1.409
    #31   27. maj 2010 Og det er altså heller ikke for sjov at både cross og andre racer kørere hamstrer tysk benzin, det er bedre, prøv bare at kigge på farven på udstødningen efter en tur på tysk benzin, den er ren og lys,
    jeg har selv kørt meget race på 2 takts mc, og har prøvet flere gange at lortet detonerer sig i smadder og sætter stemplet hvis ikke oktanen var høj nok.


  • #32   27. maj 2010 Fanta: Ja vi vil have super kvalitet i DK men kun betale for Bilka vare.
    Og går vi tit og bilde os selv ind at en vare til 100 er MINDST (hvis ikke bedre) en den til 500.
    Det sjove er bare at have man råd til det køber man jo ikke vren til 100 men den til 500.
    Og endnu sjove er at mnage bruge en formue på ens bil/mc medmere - men springer over når det kommer til dæk, service, udstyr osv.

    Jeg har nu over MANGE tanke målt min gennemsnit km pr. liter både i Tyskland og i DK. Og faktumn er at jeg ALTD køre længere pr. liter ved højoktan end lav oktan.
    Og det er ganske mærkbart. Om den får HK ud af det - tro jeg sku ikke min Chrome-Traktor gør. Men bedre motorgang og bedre km pr. liter. gør den sku.......

    Så jeg bruger altid mndst 95 - og det er kun hvis jeg ikke kan fåm 98 eller V-Power.


  • #33   27. maj 2010 Fanta H, med højtydende totaktere er det også lidt noget andet, de er jo altid presset påmht. detonation, enten på squish, fortænding eller blandingen.

    Jeg skal skam ikke have noget højoktan i min, mener den er lavet til oktan 87 eller sådan noget, så der er vist ingen fare for tændingsbanken.

    Og skal da slet ikke nyde noget af additiver der renser koks af, den bliver jo lige pludselig utæt alle vegne så, og alt den dejlige koks der sidder på ventil sæderne og holder ventilspillerummet kan jeg heller ikke for godt undvære smiley


  • Fanta H
    Fanta H Tilmeldt:
    apr 2007

    Følger: 4 Følgere: 11 Svar: 1.409
    #34   27. maj 2010 Der jeg vil hen er at der er forskel på kvalitet, på en 2 takter er det bare nemmere at se det.
    Selvom man ikke lige kan mærke forskel, skal man ikke konkludere at det er lige godt,


  • #35   27. maj 2010 Nu må jeg sku lige på banen smiley

    Jeg kører som nok flere ved Dragracing og vi bruger ikke helt det man tanker ved den normale stander

    Men en ting er sikker , når vi er i Tyskerland så bliver der fyldt i dunker 102 oktan feks Shell V power

    Og jov det lugter sku af rigtigt benzin , lugten er hel anderledes end det vi normal får i tanken på den lokale , man mindes egenligt sin gammel knallert tid smiley

    Det vi egenligt skal vide vedr Oktan sådan hurtigt fortalt er jo flere omd den kan tage , jo højrer oktan , men det skal sammenholdes med ens komp forhold og det kan feks være en højkromprimeret suge 16-1 Racer eller en lav komprimeret feks 8-1 turbo Racer som egenligt får høj kompresion når den arbejder under tryk
    Disse tal er kun retnings givende

    En andne ting man så også lige skal ligge mærke til er at når vi så køber feks oktan booster så forøger man kun sit oktan tal med ca 1-2 smiley

    Og dem der tror at man får flere hk ud af en MC der skal køre på feks 95 oktan får 0,0 ud af at hælde 98 oktan på
    Vedr alt det Power , hvor de hælder andre additiver i , tror jeg vi skal lade experterne tale feks Liltorp


  • #36   27. maj 2010 Jeg tanker altid V-power, men det er udelukkende pga det højere oktantal..

    Jo højere kompression, jo højere oktantal. De to ting hænger sammen.

    der ved siden af er der et plus fordi der er rensemidler i V-power, som der ikke er i alm okt 95. Det vil give mindre soddannelse og renere tændrør.

    alle der har cykler med kompression over 10:1 vil jeg anbefale og køre på V-power.

    Der er på cykler uden bankeregulering ikke nogen effektmæssig forskel, man er bare sikker på der ikke opstår tændingsbanken. Og det vil jeg gerne være sikker på smiley


  • #37   27. maj 2010 Jeg har nu prøvet lidt forskellige benzin på min suki, og jeg synes den kører bedst på UNO-X 92 oktan, når jeg fylder 95 eller noget der minder om V-power med højere oktantal så har motoren det med at gå ud når den er kold, men den tøffer videre med 92 uden at skulle give den noget gas.

    Kan være det er noget jeg bilder mig ind, men vælger nu bare at tanke 92. Da det virker "rigtigt" for min mc.


  • Fanta H
    Fanta H Tilmeldt:
    apr 2007

    Følger: 4 Følgere: 11 Svar: 1.409
    #38   27. maj 2010 Martin : det er fordi lav oktan futter hurtigere af, så det passer bedre til din motor som måske er lidt slidt og ikke særligt hårdt pumpet,
    prøv at stille din tænding lidt før tændings mærket og prøv så eksperimentet igen, så vil du se at den pludselig kan gå tomgang igen, med højere oktan.
    det med at lav oktan futter hurtigere af, er netop det der giver tændings banken i en hårdt pumpet motor


  • #39   28. maj 2010 Hør lige en gang her:

    Jeg tror ikke, at hverken Liltorp eller jeg påstår, at oktantal ikke har betydning for meget højtkomprimerede motorer ved meget høj ydelser - det har det!!!

    Men, det er så også det.

    En maskine, der hverken har behov for de høje oktaner eller anvendes på en måde, der bare tilnærmelsesvis kræver meget sen og meget præcis antænding har slet ingen praktisk anvendelse af det sene selvantændelsestidspunkt.

    Hvad olie angår er det lidt det samme. Man gør ikke nogen motor nogen tjenester ved at give den "bedre" olier end den behøver - snarere tværtimod.

    Fenris - jeg har aldrig nogensinde sagt, at der ikke er forskel på benziner eller olier - derimod har jeg altid sagt, at der ikke er nogen grundt til at investere i dyrere produkter, end man har behov for, og jeg har også mere end en gang nævnt, at JASO f.eks. mere er et marlketingstunt end noget som helst andet.


  • #40   28. maj 2010 Jeg må bukke mig i støvet, hvis jeg er forkert på den,.
    Men så vidt jeg ved, har min mc i hvert fald ikke banke sensor, den har ingen oktan sensor, den har med andre ord ikke en eneste sensor, der kan...
    Registrer at jeg har puttet, v power 102 oktan eller andre højere oktan relaterede produkter.
    Nå men så længe du ingen tændingforskyende dimser har på motoren, får du ikke mere ydelse ud af at proppe højere oktan på.
    Ved mindre du laver om på motoren men det er en helt anden sag, der kan du forhøje kompression, lave ladetryk osv og der bliver det nødvendigt at hæve oktan tallet i benzinen.


  • #41   28. maj 2010 Det er sgu' altid sjovt at se hvad der kommer ud af denne slags tråde smiley

    Det er næsten det samme som at skrive at en Huosung er bedre end en Suzuki. Så er der også en del af de "mærkevare-afhængige" der fare i blækhuset smiley

    @Per E: Tak for prædikat som ekspert. Rart at der er nogen der værdsætter viden fra den rigtige verden og ikke fra udokumenterede "videnskabelige" tests fra Youtube o.lign. smiley


  • #42   28. maj 2010 en mc motor er en højtydende motor.. ihvertfald på racere.. så hvis din mc er kørt ind til 102 så vil du nok kunne få den til at gå LIDT bedre end på 95.. Min er kørt ind til 95! så den får 95 og kun 95 smiley

  • #43   28. maj 2010 ajjjjj altså nu er jeg forvirret, skal jeg tro på dem der ved noget eller dem der er mange af.

    Køber forresten olie i Tsvansen det er billigere end de grådige forhandlere, og lige så godt


  • #44   28. maj 2010 @Morten: Hvis din motor er trimmet il 102 oktan vil den køre dårligt og med tændingsbanken på 95 oktan.
    Men, og med fare for at gentage mig selv, får du intet ud af at fylde 102 oktan på en motor trimmet til 95 oktan.
    Det er ikke oktantallet der gør V-Power, Ultima og hvad de nu hedder gode. Det er de additiver der er tilsat. Og det giver kun effekt til motorer der oftest køre korte ture uden at blive varmet ordentligt igennem.
    Jeg påstår ikke der ikke er forskel på benzin fra forskellige selskaber når man tanker. Men råbenzinen er den samme. Det ved jeg får det kommer fra vores raffinaderi.
    Det er additiverne der gør forskellen. Og det er en helt anden historie


  • #45   28. maj 2010 jeg kunne da mærke forskel i min gamle benzin bil (AE92) den kørte 50-75km/l længere på en tank. men min cykel køre kommer ikke til at køre på andet end Vpower. og helts import benzin

  • #46   28. maj 2010 Liltorp:

    Det er da noget skrækkelig vås.
    Hvis motoren er trimmet til okt 95 så vil du sq aaaaldrig nogensinde få tændingsbanken ved at køre på okt 99. Det er sq noget sludder.

    Oktantallet er et udtryk for bankefastheden i benzinen, dvs hvor nemt selvantænder det. Jo højere oktantal, jo sværere selvantænder benzinen.

    Højkomprimerede motorer OG turbomotorer har et højere kompressionstryk, og derved en højere temperatur under kompression.

    Høj temperatur er lig med større sandsynlighed for selvantændelse. Det er sq almen fysik.

    Derfor skal højkomprimerede motorer og turbomotorer køre på højere oktantal. FORDI højoktan er mere modstandsdygtigt overfor at selvantænde.

    Går man den anden vej, altså en motor der er trimmet til okt 95 som kører på okt 99, den vil aldrig nogensinde få tændingsbanken, medmindre tændingstidspunktet er justeret forkert.

    At det så hedder V-power, det er et reklamestunt fra shell, fordi der er rensemidler i benzinen der fjerner sod og koks.

    Alle andre der mener noget andet med højoktan, dem sys jeg de skulle


  • #47   28. maj 2010 Det er jo heller ikke det jeg skriver bo sloth L.
    Copy/paste:Hvis din motor er trimmet il 102 oktan vil den køre dårligt og med tændingsbanken på 95 oktan.


  • #48   28. maj 2010 Ingen Raffinaderier i DK laver pt 102 oktan, det er blandet op med MTBE for at give det højre oktan tal
    Jo høre oktan tal du benytter jo høre kan ens tænding stilles mod TDC Top Dead Center

    RON (Research Octane Number) er et udtryk for hvor meget man kan kompirmere benzin før antændelse

    Men der er også en del andre parameter som spiller ind så som damp tryk (RVP)

    Det er faktisk ikke RON som man angiver for motor banken , men MON (Motor Octane Number)

    Det her emne har været diskuteret tit, og er vist lidt af en religion smiley


  • #50   28. maj 2010 M D.. Nu sælger Thansen jo olie fra Castrol, så kan ikk helt se hvor du vil hen med det?

  • #51   28. maj 2010 CJ:

    renseadditiverne er OK, hvis man anvender dem i en frisk og ikke slidt motor. Putter man dem i en maskine, der har kørt mange km over en årrække, kan man få sig nogle grimme overraskelser. En del af de gamle maskiner har næsten danner sig en "ekstra stempelring" af koks omkring stempelkronen. Denne kompenserer så for det slid der ellers er mellem ringe og cylindervæg.

    Er man rigtig "heldig" renser man med disse additiver sim kompression væk - det er bestemt værd at huske, og det er noget der er observeret og beskrevet mere end end gang:-)


  • #52   28. maj 2010 CJ:

    Det har du principielt ret i, men det er ikke desto mindre so udbredt, at Teknologisk Institu direkte har advaret mod det.

    Faktum er, at masser af motorkøretøjer her i landet ikke anvendes som legetøj, men som transportmidler, der kører ganske korte strækninger med stort slid og god forkoksning, og så kan sådan en roterende koksklump holde i rigtig mange år.

    Se lige selv, hvor mange 20 år gamle MC-er med 45000 km på klkken, der er til salg - der er IKKE spedometermodificeret på dem alle - langtfra.


Kommentér på:
Shell's V-Power lugter af gammelt benz

Annonce