Shell's V-Power lugter af gammelt benz Shell's V-Power lugter af gammelt benz
I weekenden var jeg svingtur i Harzen.
Jeg tankede udelukkende Shell's V-Power 100 og 102 oktan
og Aral's 102 oktan.
Se det lugtede jo som rigtigt højoktan benzin.
Men herhjemme lugter Shell' V-Power som noget gammelt
benzin som har stået på plænklipperen hele vinteren.
Rigtig flad og slatten i lugten.
Jeg ved godt at det herhjemme kun er på 99 oktan.
Men det lugter dælme fladt og gammelt i forhold til det i Tyskland.
Kan det være at det er fordi, at der ikke er ret meget flow i
Shell's V-Power herhjemme. Altså at der ikke bliver solgt ret meget
og derfor står og bliver gammelt i deres tankanlæg.
For lugter dælme fesent.
Der er jo trods alt ikke så mange heftige biler herhjemme som i Tyskland og dermed nok heller ikke så meget salg i den danske V-Power.
jun 2008
Følger: 7 Følgere: 6 MC-er: 3 Emner: 45 Svar: 574
feb 2010
Følger: 3 Følgere: 1 MC-er: 2 Emner: 47 Svar: 312
Men er der nogen af jer der ved om det er brugbart på MC'er?
nov 2008
Følgere: 65 MC-er: 6 Emner: 64 Svar: 1.105
Du har nok ret når man ser prisen på V-power kunne man godt forestille sig de er længe om at få solgt det..
aug 2007
Følger: 4 Følgere: 72 MC-er: 9 Emner: 154 Svar: 2.170
Jeg er laboratoriechef for et raffinaderi og sniffer en del til benzin. Men kan altså ikke lugte forskel pga alderen. Tror det må være noget andet der spiller ind?
Iøvrigt for du intet ud af at køre på højere oktan end din motor er indstillet til - Det skulle da lige være en mere flad tegnebog!
Noget helt andet er det additiv der er tilsat. Men det har kun effekt hvis du altid køre korte ture og aldrig får kørt motorbelægninger af på lange stræk med lidt flere omdr.
apr 2009
Følger: 10 Følgere: 54 MC-er: 2 Emner: 192 Svar: 7.504
Så der godt nok mange amatører racerkører der føler sig snydt når de giver 30kr pr liter for deres højoktan benz
jun 2008
aug 2007
Hvis der er lavet test i nogen lande der viser det er der fusket med resultatet.
Vi måler oktantal hver dag flere gange og det har intet med kvalitet at gøre men er et tal for benzins antændelsespunkt
jun 2008
feb 2010
Og hvis man har en Golf 4, 1.6l så giver det
jun 2008
feb 2010
Mener det var klippet jeg så..
feb 2010
rettelse xD så giver det intet mener jeg.. hvis det er en standard maskine.
apr 2006
Følger: 35 Følgere: 46 MC-er: 7 Emner: 247 Svar: 1.769
aug 2007
Nu kvalitetskontrolere jeg størstedelen af den benzin der sælges i Dk. Så jeg ved selvfølgelig intet om den slags!!
nov 2008
Følgere: 65 MC-er: 6 Emner: 64 Svar: 1.105
Om det så bare er fordi jeg selv tror mere på det når jeg sparker den igang ved jeg ikke, men det er da muligt..:)
maj 2006
Følger: 47 Følgere: 46 MC-er: 1 Emner: 62 Svar: 1.386
Men mere effekt får du ikke, med mindre du har trykladning på motoren.
jun 2008
det gaass.
hvorfor gå så meget op i det ? hvis man syntes sin maskine går bedre ( om det er fakta eller om det er indbildsk ) så kan resten jo være skide ligemeget.
mar 2005
Følger: 16 Følgere: 12 MC-er: 2 Emner: 120 Svar: 1.279
Og jo benzin bliver for gammelt og man kan sagtens lugte det.
apr 2009
okt 2008
Følger: 1 Følgere: 1 Emner: 5 Svar: 572
jun 2008
okt 2008
feb 2007
Følger: 5 Følgere: 4 MC-er: 1 Emner: 8 Svar: 38
Det så ikke helt rigtig. en høj komprimeret suge motor for også flere hestekræfter. men dog ikke en suzuki swift jeg snakker om;)
aug 2005
Følger: 131 Følgere: 138 MC-er: 4 Emner: 518 Svar: 21.198
Den diskussion har været oppe her rigtig mange gange. Der er temmelig få her, der forstår, at 87 okt og 102 okt har samme brændværdie/kalorieindhold, så man kan sidde med absolut superviden uden der lyttes!
Og....hvis folk først har besluttet at noget er bedre end andet og oven i købet betaler ekstra for det, så oplever de det formentlig som bedre - ellers er de sgu da for dumme, når de fortsætter:-)
Jeg hygger mig også gevaldigt over den med "lugten af frisk højoktan"
maj 2005
Følger: 38 Følgere: 103 MC-er: 1 Emner: 39 Svar: 2.395
Så mangler vi bare at sige der "ikke" er forskel på dæk. For det heleer jo "bare" gummi. :OP Og Gummi er jo ens............ :OP
apr 2007
Følger: 4 Følgere: 11 Svar: 1.409
eller hvis man har en højtydende mc, så går den altså blødere i motoren med højoktan, forbrændings temperaturen bliver også lavere, og hvis det er en af de skrappe 1000ere så gir det også heste.
apr 2007
apr 2009
apr 2007
jeg har selv kørt meget race på 2 takts mc, og har prøvet flere gange at lortet detonerer sig i smadder og sætter stemplet hvis ikke oktanen var høj nok.
maj 2005
Følger: 38 Følgere: 103 MC-er: 1 Emner: 39 Svar: 2.395
Og går vi tit og bilde os selv ind at en vare til 100 er MINDST (hvis ikke bedre) en den til 500.
Det sjove er bare at have man råd til det køber man jo ikke vren til 100 men den til 500.
Og endnu sjove er at mnage bruge en formue på ens bil/mc medmere - men springer over når det kommer til dæk, service, udstyr osv.
Jeg har nu over MANGE tanke målt min gennemsnit km pr. liter både i Tyskland og i DK. Og faktumn er at jeg ALTD køre længere pr. liter ved højoktan end lav oktan.
Og det er ganske mærkbart. Om den får HK ud af det - tro jeg sku ikke min Chrome-Traktor gør. Men bedre motorgang og bedre km pr. liter. gør den sku.......
Så jeg bruger altid mndst 95 - og det er kun hvis jeg ikke kan fåm 98 eller V-Power.
okt 2004
Følger: 19 Følgere: 18 MC-er: 2 Emner: 17 Svar: 346
Jeg skal skam ikke have noget højoktan i min, mener den er lavet til oktan 87 eller sådan noget, så der er vist ingen fare for tændingsbanken.
Og skal da slet ikke nyde noget af additiver der renser koks af, den bliver jo lige pludselig utæt alle vegne så, og alt den dejlige koks der sidder på ventil sæderne og holder ventilspillerummet kan jeg heller ikke for godt undvære
apr 2007
Selvom man ikke lige kan mærke forskel, skal man ikke konkludere at det er lige godt,
jun 2009
Følger: 44 Følgere: 54 MC-er: 2 Emner: 351 Svar: 2.606
Jeg kører som nok flere ved Dragracing og vi bruger ikke helt det man tanker ved den normale stander
Men en ting er sikker , når vi er i Tyskerland så bliver der fyldt i dunker 102 oktan feks Shell V power
Og jov det lugter sku af rigtigt benzin , lugten er hel anderledes end det vi normal får i tanken på den lokale , man mindes egenligt sin gammel knallert tid
Det vi egenligt skal vide vedr Oktan sådan hurtigt fortalt er jo flere omd den kan tage , jo højrer oktan , men det skal sammenholdes med ens komp forhold og det kan feks være en højkromprimeret suge 16-1 Racer eller en lav komprimeret feks 8-1 turbo Racer som egenligt får høj kompresion når den arbejder under tryk
Disse tal er kun retnings givende
En andne ting man så også lige skal ligge mærke til er at når vi så køber feks oktan booster så forøger man kun sit oktan tal med ca 1-2
Og dem der tror at man får flere hk ud af en MC der skal køre på feks 95 oktan får 0,0 ud af at hælde 98 oktan på
Vedr alt det Power , hvor de hælder andre additiver i , tror jeg vi skal lade experterne tale feks Liltorp
maj 2009
Følger: 2 Følgere: 3 MC-er: 3 Emner: 28 Svar: 640
Jo højere kompression, jo højere oktantal. De to ting hænger sammen.
der ved siden af er der et plus fordi der er rensemidler i V-power, som der ikke er i alm okt 95. Det vil give mindre soddannelse og renere tændrør.
alle der har cykler med kompression over 10:1 vil jeg anbefale og køre på V-power.
Der er på cykler uden bankeregulering ikke nogen effektmæssig forskel, man er bare sikker på der ikke opstår tændingsbanken. Og det vil jeg gerne være sikker på
feb 2010
Følger: 12 Følgere: 12 MC-er: 1 Emner: 20 Svar: 284
Kan være det er noget jeg bilder mig ind, men vælger nu bare at tanke 92. Da det virker "rigtigt" for min mc.
apr 2007
prøv at stille din tænding lidt før tændings mærket og prøv så eksperimentet igen, så vil du se at den pludselig kan gå tomgang igen, med højere oktan.
det med at lav oktan futter hurtigere af, er netop det der giver tændings banken i en hårdt pumpet motor
aug 2005
Jeg tror ikke, at hverken Liltorp eller jeg påstår, at oktantal ikke har betydning for meget højtkomprimerede motorer ved meget høj ydelser - det har det!!!
Men, det er så også det.
En maskine, der hverken har behov for de høje oktaner eller anvendes på en måde, der bare tilnærmelsesvis kræver meget sen og meget præcis antænding har slet ingen praktisk anvendelse af det sene selvantændelsestidspunkt.
Hvad olie angår er det lidt det samme. Man gør ikke nogen motor nogen tjenester ved at give den "bedre" olier end den behøver - snarere tværtimod.
Fenris - jeg har aldrig nogensinde sagt, at der ikke er forskel på benziner eller olier - derimod har jeg altid sagt, at der ikke er nogen grundt til at investere i dyrere produkter, end man har behov for, og jeg har også mere end en gang nævnt, at JASO f.eks. mere er et marlketingstunt end noget som helst andet.
mar 2007
Følger: 78 Følgere: 76 MC-er: 2 Emner: 105 Svar: 3.231
Men så vidt jeg ved, har min mc i hvert fald ikke banke sensor, den har ingen oktan sensor, den har med andre ord ikke en eneste sensor, der kan...
Registrer at jeg har puttet, v power 102 oktan eller andre højere oktan relaterede produkter.
Nå men så længe du ingen tændingforskyende dimser har på motoren, får du ikke mere ydelse ud af at proppe højere oktan på.
Ved mindre du laver om på motoren men det er en helt anden sag, der kan du forhøje kompression, lave ladetryk osv og der bliver det nødvendigt at hæve oktan tallet i benzinen.
aug 2007
Det er næsten det samme som at skrive at en Huosung er bedre end en Suzuki. Så er der også en del af de "mærkevare-afhængige" der fare i blækhuset
@Per E: Tak for prædikat som ekspert. Rart at der er nogen der værdsætter viden fra den rigtige verden og ikke fra udokumenterede "videnskabelige" tests fra Youtube o.lign.
jul 2004
Følger: 8 Følgere: 27 MC-er: 1 Emner: 66 Svar: 2.814
okt 2008
Køber forresten olie i Tsvansen det er billigere end de grådige forhandlere, og lige så godt
aug 2007
Men, og med fare for at gentage mig selv, får du intet ud af at fylde 102 oktan på en motor trimmet til 95 oktan.
Det er ikke oktantallet der gør V-Power, Ultima og hvad de nu hedder gode. Det er de additiver der er tilsat. Og det giver kun effekt til motorer der oftest køre korte ture uden at blive varmet ordentligt igennem.
Jeg påstår ikke der ikke er forskel på benzin fra forskellige selskaber når man tanker. Men råbenzinen er den samme. Det ved jeg får det kommer fra vores raffinaderi.
Det er additiverne der gør forskellen. Og det er en helt anden historie
maj 2010
Følger: 6 Følgere: 6 MC-er: 1 Emner: 37 Svar: 675
maj 2009
Følger: 2 Følgere: 3 MC-er: 3 Emner: 28 Svar: 640
Det er da noget skrækkelig vås.
Hvis motoren er trimmet til okt 95 så vil du sq aaaaldrig nogensinde få tændingsbanken ved at køre på okt 99. Det er sq noget sludder.
Oktantallet er et udtryk for bankefastheden i benzinen, dvs hvor nemt selvantænder det. Jo højere oktantal, jo sværere selvantænder benzinen.
Højkomprimerede motorer OG turbomotorer har et højere kompressionstryk, og derved en højere temperatur under kompression.
Høj temperatur er lig med større sandsynlighed for selvantændelse. Det er sq almen fysik.
Derfor skal højkomprimerede motorer og turbomotorer køre på højere oktantal. FORDI højoktan er mere modstandsdygtigt overfor at selvantænde.
Går man den anden vej, altså en motor der er trimmet til okt 95 som kører på okt 99, den vil aldrig nogensinde få tændingsbanken, medmindre tændingstidspunktet er justeret forkert.
At det så hedder V-power, det er et reklamestunt fra shell, fordi der er rensemidler i benzinen der fjerner sod og koks.
Alle andre der mener noget andet med højoktan, dem sys jeg de skulle
aug 2007
Copy/paste:Hvis din motor er trimmet il 102 oktan vil den køre dårligt og med tændingsbanken på 95 oktan.
apr 2008
Følger: 5 Følgere: 4 MC-er: 3 Emner: 47 Svar: 319
Jo høre oktan tal du benytter jo høre kan ens tænding stilles mod TDC Top Dead Center
RON (Research Octane Number) er et udtryk for hvor meget man kan kompirmere benzin før antændelse
Men der er også en del andre parameter som spiller ind så som damp tryk (RVP)
Det er faktisk ikke RON som man angiver for motor banken , men MON (Motor Octane Number)
Det her emne har været diskuteret tit, og er vist lidt af en religion
apr 2009
aug 2005
renseadditiverne er OK, hvis man anvender dem i en frisk og ikke slidt motor. Putter man dem i en maskine, der har kørt mange km over en årrække, kan man få sig nogle grimme overraskelser. En del af de gamle maskiner har næsten danner sig en "ekstra stempelring" af koks omkring stempelkronen. Denne kompenserer så for det slid der ellers er mellem ringe og cylindervæg.
Er man rigtig "heldig" renser man med disse additiver sim kompression væk - det er bestemt værd at huske, og det er noget der er observeret og beskrevet mere end end gang:-)
aug 2005
Det har du principielt ret i, men det er ikke desto mindre so udbredt, at Teknologisk Institu direkte har advaret mod det.
Faktum er, at masser af motorkøretøjer her i landet ikke anvendes som legetøj, men som transportmidler, der kører ganske korte strækninger med stort slid og god forkoksning, og så kan sådan en roterende koksklump holde i rigtig mange år.
Se lige selv, hvor mange 20 år gamle MC-er med 45000 km på klkken, der er til salg - der er IKKE spedometermodificeret på dem alle - langtfra.
Shell's V-Power lugter af gammelt benz