5.756 visninger | Oprettet:  FølgFølg ikke 21 Svar

Svingteknik - WOOAUW-oplevelse! :-S Svingteknik - WOOAUW-oplevelse! :-S

Halløjsa gutter og gutinder.

Har haft et par WOAUW-oplevelser, hvor det har været ved at gå lidt galt, ikke noget videre, men alligevel.

For-historie: Jeg kører på en SV 650S og en kammerat på en magen til. Han hænger altid helt ude på siden af MC'en bare vejen drejer lidt.
Når jeg selv kører, så kan jeg slet ikke selv vurdere min nedlægningsvinkel og hvor tæt på jeg er, men min vurdering er, at der er mere at give af.
Så siger han, at jeg altså også skal ud og hænge, for ellers vælter jeg! -Og han sendte så lige en bunke link, til folk på youtube, som vælter i sving. Men de kørte nærmest banecykler allesammen med tilbageflyttersæt og alligevel kører de fodhvilerne i asfalten så gnisterne flyver og retter ikke op, så de mister grebet og vælter.

Nu har jeg så "hængt ud" i et par rundkørsler. Er der ikke rigtig anden trafik, så tager jeg lige en "almindelig" omgang og kigger efter sand og grus. Er der ikke det, så ud på siden og knæet nedaf. (Men ikke helt ned for kører tekstil-bukser ;o)
Når jeg så kommer op på de der 45-50 km/t vil jeg tro, for har ikke rigtig overskud til at stirre på speedo, så er det lige pludselig som om, at min MC selv forsøger at dreje skarpere/længere ind i rundkørslen med det resultat at farten bremses og jeg er ved at lave en highsider og får så revet i styret, så jeg retter op og kører længere ud i siden af rundkørslen. Var det nu en lille vej og et sving med modkørende bil, så er der ikke plads til at rette op! smiley

Hvorfor drejer den pludselig selv? Hvad gør jeg evt. galt og kan det undgåes?

Har gjort det tidligere i rundkørsler også, men har ikke rigtig nået at lægge mærke til HVAD der skete, kun at der skulle rettes op NU for ikke at vælte!

Føler mig lidt dum, når man hænger der ude på siden og ikke kører mere end 40 eller noget. Og den ene eller de 2 biler, som evt. også skal igennem rundkørslen, kigger også på mig som om jeg er idiot! ;o)

HJÆLP mig, det er SÅ flovt! ;o)

Mvh


Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

  • Hækkeklipning 500 kr.
  • Gardinskinne i loft 250 kr.
  • Hej! Jeg har lige købt et IKEA garderobeskab (model: Rådmansö]), og jeg har brug for hjælp til at samle det. Skabet er bresde 118 dybde højde64H190 cm, og det er stadig i sin originale emballage. Kan du hjælpe mig med at samle det hjemme hos mig i Nørrebro? Hvad vil det koste, og hvornår har du tid? Venlig hilsen, Sasha please, if possible, reply in english thanks! i would need it to be done ideally this morning, but also tomorrow morning is fine 800 kr.
  • Udskift Nilhane / Stophane 1.400 kr.
  • Reparation af tørretumbler 1.500 kr.
  • Træfældning 1.000 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Svingteknik - WOOAUW-oplevelse! :-S
  • #1   2. jun 2010 Man vælter ikke af at sidde normalt.
    Din fart er for lav til den nedlægning, og falder derfor ind i svinget, op med farten.
    I rundkørsler ligger der tit en masse skidt eller olie. Så ikke altid et godt sted at øve.
    Meld dig til svingkursus i stedet for.


  • #3   2. jun 2010 Var på bremse-/undvige-kursus sidste sommer. -Og fik en masse gode tips og erfaringer ud af det.
    Har overvejet noget sving-kursus, som det næste, men så er det jo på bane og jeg vil blive overhalet med mindst 20 omgange og de andre tænker bare: "Flyt dig nu din idiot, så vi andre kan komme forbi! Fjols!"
    -Og så kan jeg godt nøjes med en rundkørsel i ny og næ og så ellers sidde "normalt" rundt i svingene?!?


  • #4   2. jun 2010 mere fart på

  • #5   2. jun 2010 Tag på et banearrangement som Racing4Fun eller Mestersvinger.
    Der lærer du at køre 'om hjørner' med nedlægning under trygge forhold, med en instruktør foran/bagved, og der er ingen der overhaler.
    Sådan en dag vil give dig det samme som ca 2000 rundkørsler smiley


  • #6   2. jun 2010 Nu kan dine dæk også være slidt flade på midten, og så når du kommer ud over det flade punkt, så dykker den mere ind i svinget. Det kan være en grund.

  • #7   2. jun 2010 Præcis som Morten siger, meld dig til en banedag i en grøn klasse, der er der instruktør på.
    Kører selv en l banedage, og spørger man mig burde de være obligatoriske - fedt at se stort set alle der er med på dem bliver 400 gange bedre til at køre motorcykel på en dag.!!!
    Er ikke de mindste i tvivl om de dage redder liv på landevejen.

    Din makker gid jeg ikke meget for - grunden til man hænger ud er for at øge frihøjden på cyklen i svinget, og der tror jeg ikke på han er nede.!
    Tjek også følgende banedags arrangører:
    www.bike-promotion.dk
    www.dkkt.dk

    De har også rigtig gode instruktører på begynder holdene.

    God fornøjelse, og pas nu på dig selv.

    Mvh
    Allan


  • #9   2. jun 2010 Det er nu ikke kun får at få knæet ned det gøres. Man kan også holde MC'en mere oprejst, og dermed give affjedringen mulighed for at virke bedre.

  • #10   2. jun 2010 Har man stadig kyllingestriber på dækkene og aldrig haft fodhvilerne i asfalten, er "udhængning" ikke nødvendigt og helt sikkert til grin.

  • #11   2. jun 2010 -Grand danois
    Intet er altid så enkelt - men i store træk er det sådan. Hang out er jo primært til at forskyde tyngdepunktet, så man kan køre hurtigere igennem sving med lavere nedlægningsvinkel på cyklen.


  • #12   2. jun 2010 ja, har aldrig været på kursus, og har masser af kyllinge striber, OG har det godt med det smiley (der er da en cm eller 1,5 at give af!)

    MEN i regnvejr, og hurtig kørsel på motorvej, må jeg indrømme, af grunde jeg ikke kender, flytter jeg min (ret høje) vægt ud på siden, så cyklen er mere oprejst!!
    Tror ikke det gør en forskel, men HADER at regnvejrs kørsel (læses som kraftig slagregn=meget våde vognbaner)


  • #13   2. jun 2010 damn MEN i regnvejr, og hurtig kørsel på motorvej, skal læses SOM
    I hurtig kørsel i regnvejr, på motorvej!!


  • #14   2. jun 2010 Hej alle.

    Mange tak for svar :o) Jeg kan jo godt se, hvor det bærer henad. Må lige have kigget på de hjemmesider med svingkurser og se, om der er noget her i Jyderup, man kunne få gavn af.

    Tror jeg holder røven i sædet det næste stykke tid ;o)

    Endnu engang tak......


  • #16   2. jun 2010 Hvad er kyllingestriber?

  • #17   2. jun 2010 -boye B
    Det er øgenavnet til den ubrugte del af dækket på siderne, fordi det ofte er føreren, der giver op, før dækket har nået sin grænse.
    Det ses tydeligt her på det ellers velbrugte dæk:
    http://www.speedzilla.com/forums/attachments/general-ducati-chat/8161d1172881124-chicken-stripes-whats-deal-strips.jpg


  • #18   2. jun 2010 tak for oplysningen smiley

  • #19   2. jun 2010 Brug en dag på Mestersvinger, der kommer alle på indregistrerede motorcykler, så der er ikke noget racermiljø med dækvarmere, åbne potter og laptimere.

    Og med hensyn til at hænge ud, så er altså begrænset hvor meget brug der er for det på landevejen. Det har jo den negative konsekvens at du læner kroppen/hovedet ind i svinget - med det resultat at dit "forsvindingspunkt" i kurven bliver meget kortere. Det betyder at du skal sætte farten ned. Bliver du omvendt siddende oprejst, måske endda du lægger cyklen lidt ned mens du bliver siddende oprejst, kan du se måske 8-10 meter længere rundt om hjørnet, og med fuld tryghed sætte farten derefter.


  • #20   2. jun 2010 Er du i tvivl - så gi gas smiley

    Ej, banekursus/ arrangement ville være fornuftigt.
    Tror grunden til at din cykel "vælter" ind i svinget er for lav fart forhold til nedlægningsvinkel.


  • #21   3. jun 2010 Grand Danois - Jyderup er bare (mit?) slang for Jylland.
    Har kørt en del i Vejle Ådal og det er bare super - ellers er der også Tour de Munkebjerg, men er det nedaf, så er jeg hamrende nervøs og ved at skide en sprællemand, for vil nødigt køre ud over kanten, hvis ikke jeg kan få drejet skarpt nok, og så bliver min kørsel til sådan noget stift, slingrende noget med pludselige opbremsninger smiley
    Jeg skal bare have fundet mig et kørekursus, så jeg kan slappe lidt mere af i de skarpe sving eller også bare begrænse mit vrid i håndtaget og så holde mit eget tempo (det er nok det sikreste, når det kommer til stykket)


  • #22   3. jun 2010 PS: Er der en by der hedder Jyderup?
    (Nej, jeg har ikke Googlet eller prøvet Krak.)


  • #23   3. jun 2010 -Og nu 10 sek. senere har jeg Googlet - Jyderup, haha, det ligger jo i den anden ende af landet på Sjælland - savner de os fra Jylland så meget? ;o)

  • #24   3. jun 2010 Jyderup ligger på vestsjælland...

    Hvis jeg var dig, ville jeg tilmelde mig til svingkursus på AMU Djursland. Det ligger ikke langt væk fra dig og er en virkelig fin starter til rigtig banedage. Så før du iøvrigt lov at køre på Ring Djursland smiley

    www.amu-djursland.dk


Kommentér på:
Svingteknik - WOOAUW-oplevelse! :-S

Annonce