Svingteknik - WOOAUW-oplevelse! :-S Svingteknik - WOOAUW-oplevelse! :-S
Halløjsa gutter og gutinder.
Har haft et par WOAUW-oplevelser, hvor det har været ved at gå lidt galt, ikke noget videre, men alligevel.
For-historie: Jeg kører på en SV 650S og en kammerat på en magen til. Han hænger altid helt ude på siden af MC'en bare vejen drejer lidt.
Når jeg selv kører, så kan jeg slet ikke selv vurdere min nedlægningsvinkel og hvor tæt på jeg er, men min vurdering er, at der er mere at give af.
Så siger han, at jeg altså også skal ud og hænge, for ellers vælter jeg! -Og han sendte så lige en bunke link, til folk på youtube, som vælter i sving. Men de kørte nærmest banecykler allesammen med tilbageflyttersæt og alligevel kører de fodhvilerne i asfalten så gnisterne flyver og retter ikke op, så de mister grebet og vælter.
Nu har jeg så "hængt ud" i et par rundkørsler. Er der ikke rigtig anden trafik, så tager jeg lige en "almindelig" omgang og kigger efter sand og grus. Er der ikke det, så ud på siden og knæet nedaf. (Men ikke helt ned for kører tekstil-bukser ;o)
Når jeg så kommer op på de der 45-50 km/t vil jeg tro, for har ikke rigtig overskud til at stirre på speedo, så er det lige pludselig som om, at min MC selv forsøger at dreje skarpere/længere ind i rundkørslen med det resultat at farten bremses og jeg er ved at lave en highsider og får så revet i styret, så jeg retter op og kører længere ud i siden af rundkørslen. Var det nu en lille vej og et sving med modkørende bil, så er der ikke plads til at rette op!
Hvorfor drejer den pludselig selv? Hvad gør jeg evt. galt og kan det undgåes?
Har gjort det tidligere i rundkørsler også, men har ikke rigtig nået at lægge mærke til HVAD der skete, kun at der skulle rettes op NU for ikke at vælte!
Føler mig lidt dum, når man hænger der ude på siden og ikke kører mere end 40 eller noget. Og den ene eller de 2 biler, som evt. også skal igennem rundkørslen, kigger også på mig som om jeg er idiot! ;o)
HJÆLP mig, det er SÅ flovt! ;o)
Mvh
dec 2003
Følger: 2 Følgere: 91 MC-er: 11 Emner: 240 Svar: 20.502
Din fart er for lav til den nedlægning, og falder derfor ind i svinget, op med farten.
I rundkørsler ligger der tit en masse skidt eller olie. Så ikke altid et godt sted at øve.
Meld dig til svingkursus i stedet for.
feb 2009
Følger: 12 Følgere: 11 MC-er: 2 Emner: 30 Svar: 390
Har overvejet noget sving-kursus, som det næste, men så er det jo på bane og jeg vil blive overhalet med mindst 20 omgange og de andre tænker bare: "Flyt dig nu din idiot, så vi andre kan komme forbi! Fjols!"
-Og så kan jeg godt nøjes med en rundkørsel i ny og næ og så ellers sidde "normalt" rundt i svingene?!?
jan 2007
Følger: 6 Følgere: 6 MC-er: 3 Emner: 10 Svar: 61
dec 2004
Følger: 2 Følgere: 23 MC-er: 1 Emner: 9 Svar: 785
Der lærer du at køre 'om hjørner' med nedlægning under trygge forhold, med en instruktør foran/bagved, og der er ingen der overhaler.
Sådan en dag vil give dig det samme som ca 2000 rundkørsler
mar 2006
Følger: 41 Følgere: 41 MC-er: 3 Emner: 48 Svar: 1.089
aug 2004
Følger: 38 Følgere: 36 Emner: 21 Svar: 652
Kører selv en l banedage, og spørger man mig burde de være obligatoriske - fedt at se stort set alle der er med på dem bliver 400 gange bedre til at køre motorcykel på en dag.!!!
Er ikke de mindste i tvivl om de dage redder liv på landevejen.
Din makker gid jeg ikke meget for - grunden til man hænger ud er for at øge frihøjden på cyklen i svinget, og der tror jeg ikke på han er nede.!
Tjek også følgende banedags arrangører:
www.bike-promotion.dk
www.dkkt.dk
De har også rigtig gode instruktører på begynder holdene.
God fornøjelse, og pas nu på dig selv.
Mvh
Allan
dec 2003
Følger: 2 Følgere: 91 MC-er: 11 Emner: 240 Svar: 20.502
aug 2006
Følger: 22 Følgere: 24 MC-er: 6 Emner: 14 Svar: 2.918
aug 2006
Følger: 22 Følgere: 24 MC-er: 6 Emner: 14 Svar: 2.918
Intet er altid så enkelt - men i store træk er det sådan. Hang out er jo primært til at forskyde tyngdepunktet, så man kan køre hurtigere igennem sving med lavere nedlægningsvinkel på cyklen.
mar 2007
Følger: 15 Følgere: 13 MC-er: 5 Emner: 184 Svar: 4.928
MEN i regnvejr, og hurtig kørsel på motorvej, må jeg indrømme, af grunde jeg ikke kender, flytter jeg min (ret høje) vægt ud på siden, så cyklen er mere oprejst!!
Tror ikke det gør en forskel, men HADER at regnvejrs kørsel (læses som kraftig slagregn=meget våde vognbaner)
mar 2007
Følger: 15 Følgere: 13 MC-er: 5 Emner: 184 Svar: 4.928
I hurtig kørsel i regnvejr, på motorvej!!
feb 2009
Følger: 12 Følgere: 11 MC-er: 2 Emner: 30 Svar: 390
Mange tak for svar :o) Jeg kan jo godt se, hvor det bærer henad. Må lige have kigget på de hjemmesider med svingkurser og se, om der er noget her i Jyderup, man kunne få gavn af.
Tror jeg holder røven i sædet det næste stykke tid ;o)
Endnu engang tak......
apr 2007
Følger: 2 Følgere: 1 MC-er: 1 Emner: 1 Svar: 18
aug 2006
Følger: 22 Følgere: 24 MC-er: 6 Emner: 14 Svar: 2.918
Det er øgenavnet til den ubrugte del af dækket på siderne, fordi det ofte er føreren, der giver op, før dækket har nået sin grænse.
Det ses tydeligt her på det ellers velbrugte dæk:
http://www.speedzilla.com/forums/attachments/general-ducati-chat/8161d1172881124-chicken-stripes-whats-deal-strips.jpg
apr 2007
Følger: 2 Følgere: 1 MC-er: 1 Emner: 1 Svar: 18
maj 2007
Følger: 56 Følgere: 59 MC-er: 5 Emner: 110 Svar: 1.791
Og med hensyn til at hænge ud, så er altså begrænset hvor meget brug der er for det på landevejen. Det har jo den negative konsekvens at du læner kroppen/hovedet ind i svinget - med det resultat at dit "forsvindingspunkt" i kurven bliver meget kortere. Det betyder at du skal sætte farten ned. Bliver du omvendt siddende oprejst, måske endda du lægger cyklen lidt ned mens du bliver siddende oprejst, kan du se måske 8-10 meter længere rundt om hjørnet, og med fuld tryghed sætte farten derefter.
jul 2008
Følger: 61 Følgere: 59 MC-er: 5 Emner: 38 Svar: 258
Ej, banekursus/ arrangement ville være fornuftigt.
Tror grunden til at din cykel "vælter" ind i svinget er for lav fart forhold til nedlægningsvinkel.
feb 2009
Følger: 12 Følgere: 11 MC-er: 2 Emner: 30 Svar: 390
Har kørt en del i Vejle Ådal og det er bare super - ellers er der også Tour de Munkebjerg, men er det nedaf, så er jeg hamrende nervøs og ved at skide en sprællemand, for vil nødigt køre ud over kanten, hvis ikke jeg kan få drejet skarpt nok, og så bliver min kørsel til sådan noget stift, slingrende noget med pludselige opbremsninger
Jeg skal bare have fundet mig et kørekursus, så jeg kan slappe lidt mere af i de skarpe sving eller også bare begrænse mit vrid i håndtaget og så holde mit eget tempo (det er nok det sikreste, når det kommer til stykket)
feb 2009
Følger: 12 Følgere: 11 MC-er: 2 Emner: 30 Svar: 390
(Nej, jeg har ikke Googlet eller prøvet Krak.)
feb 2009
Følger: 12 Følgere: 11 MC-er: 2 Emner: 30 Svar: 390
apr 2007
Følger: 67 Følgere: 64 MC-er: 9 Emner: 117 Svar: 799
Hvis jeg var dig, ville jeg tilmelde mig til svingkursus på AMU Djursland. Det ligger ikke langt væk fra dig og er en virkelig fin starter til rigtig banedage. Så før du iøvrigt lov at køre på Ring Djursland
www.amu-djursland.dk
Svingteknik - WOOAUW-oplevelse! :-S