{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
2.254 visninger | Oprettet:

Er "dækvarmning" ulovligt? {{forumTopicSubject}}

Her til morgen på vej på arbejde kørte jeg og "varmede dæk" lige da jeg var kørt hjemmefra. Uheldigvis gjorde jeg det så åbenbart bag en betjent i en Nissan 4X4. Tænkte ikke lige over det kunne være en betjent. I et kryds røg han ud og bad mig holde ind og finde kortet frem. Og han talte med meget store ord om at ”lege på den måde i trafikken” og ”jeg kan jo give dig en bøde”. Han så kortet, men skrev intet ned, og efter maks 1 minut vendte han sig bare og sagde fortsat god dag.. Går næsten ud fra jeg ikke skal vente en bøde, da han intet skrev og han tjekkede kun bagsiden af kortet, om det nu var mc kort.. Tænker så bare bagefter om det overhovedet er ulovligt at køre og slingre lidt? Det er vel ikke decideret slalomkørsel som han kaldte det, da det jo ikke er ind og ud mellem biler. Ved godt det måske ikke er heeelt sådan man burde køre, men er jo ikke jordens største forseelse.. (Det er ikke piveri – betaler bøden hvis den kommer, blot et teknisk spørgsmål)


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Er "dækvarmning" ulovligt?
  • #1   3. jun 2010 Du får jo nok ingen bøde når han intet skriver ned smiley

    Og tvivler på du kan varme dine dæk op ved at slingre medmindre du kører virkelig hurtigt, og det ville være ulovligt smiley


  • #2   3. jun 2010 Interessant vinkel den med ADAC.. Og nej, varmer dem jo nok ikke meget, er bare en vane. Og giver god føling med maskinen synes jeg..

  • #3   3. jun 2010 Hold op med at pive over en advarsel - eller kør ordentligt...

  • #4   3. jun 2010 hvad så når man skal panik bremse og man køre og slinger, lyder ikke som det mest sikre at gøre for at blive set af bilerne.
    Kan sagtens se iden med det, og kan da også godt være det hjælper, men når man så en dag møder bilen der ikke lige opdager en, så er det altså trælst at være optaget af at slingre rundt på vejen smiley


  • #5   3. jun 2010 Morten C din store pap-and.. læs nu de sidste 2 linier, inden du stormer frem..



  • #6   3. jun 2010 Ej undskyld Morten C.. Det kan jeg godt se.. Undskyld igen.. smiley


    Nå, men jeg overvejer min slingren fremover tror jeg;) Og gemmer lovovertrædelserne til noget skattesnyd eller noget i stedet..


  • #7   3. jun 2010 Jeg kan da også lige finde på at "slingre" let i starten, men det er mere for at varme mig selv lidt op min gamle stive krop ;o)
    -Men jeg gør det ikke helt oppe i røven på en bil, for så "blinker" mine lygter helt vildt i hans spejle. Jeg gør det heller ikke, hvis der er modkørrende billister, for de kan måske tro jeg er ved at vælte og de kan så blive nervøse og trækker så ind og bremser.

    Men lidt lidt slingren under de rigtige forhold kan jeg da ikke tro er ulovligt?


  • #8   3. jun 2010 altså nøkternt set er du jo ikke på vej ud på racerbanen, og skal have knæet i jorden, så ret beset er det jo ikke mere rigtigt end hvis en bil begynder at slingre til siderne for at varme dæk, og hvem faen gør lige det på vej til job????



  • #9   3. jun 2010 Blev også engang stoppet mens jeg kørte og varmede dæk op. Det var nu mere fordi jeg kørte lidt over det tilladte. Min kørsel fra side til side kommeterede han overhovedet ikke.

    Jeg tror så længe du holder dig i din egen vognbane, og i øvrigt ikke virker som du er ved at skvatte af cyklen, tror jeg sgu ikke de kan gøre noget.


  • #10   3. jun 2010 Man skal satme køre stærkt for at det hjælper på dæk temperaturen.. Det der virker er hårde nedbremsninger og accelerationer

  • #11   3. jun 2010 lav en koger istedet for... så er du ikke i tvivl om det er lovligt eller ej

  • #13   3. jun 2010 Jeg HAR fået en bøde for det, blev anmeldt af en der kørte bag mig.

    Tror de kaldte det slingrende kørsel - det var enten 500 eller 1000 kr husker det ikke.


  • #14   3. jun 2010 Er jeg den eneste der er totalt skuffet over typer som Morten C?
    Hvis kommentarer som "Hold op med at pive over en advarsel - eller kør ordentligt..." er det eneste personen kan bidrage med, hvorfor så overhovedet spilde båndbredde på denne server?


  • #15   3. jun 2010 Jeg har set du skrev "varmede dæk" i citationstegn, så vi ved begge at det ikke varmer noget som helst smiley
    Med det sagt gør jeg præcis det samme, når jeg keder mig på en lang lige vej.

    Set fra en politimands synspunkt, så er problemet nok mest at du har et problem hvis du pludselig skal lave en katastrofeopbremsning.
    Så hold lidt god afstand til en evt. forankørende.

    Hvorvidt det rent faktisk er ulovligt, ved jeg ikke.


  • #16   3. jun 2010 køb et sæt dækvarmere hvis du ikke vil køre på kolde dæk, at slingere hjælper ikke en dyt.

  • #17   3. jun 2010 Er også pænt sikker på det er ulovlig, mener der er en paragraf der lyder at man ikke må lave "slalom" kørsel.

  • #18   3. jun 2010 Ja.. Slalom kørsel aka. slange kørsel.. Men det lov gælder når du kører slalom imellem biler... Jeg kan ikk se problemet i at varme dækket op på den måde.. Gør det også altid selv..

  • #19   3. jun 2010 Enig med MadLars - jeg gør det også og jeg monterer også Vibralys på min anden MC nu - og gud nåde og trøste den betjent der hiver mig ind til siden på det grundlag - han bliver i den grad overfuset - bøde eller ej - det er mit liv og førlighed og hvis en betjent tilsideser sund fornuft med regler og paragraffer - så går jeg gerne hele vejen.

    Sidst jeg blev stoppet af en MC-betjent, der klagede over at mit nærlys stod for højt, pointerede jeg hans nedslidte fordæk - han blev pissesur og skred uden at notere mig for noget. Nok mest fordi han selv blev fanget i noget der var meget værre og fordi han selv gjorde det endnu værre ved forsøge at slå det hen ved at fortælle at det var stationens opgave.
    Da jeg så fortalte, at det er en hver trafikants pligt at tjekke om sit køretøj befinder sig i en lovlig og sikker stand inden kørsel uanset om køretøjet er til låns eller et embeds køretøj, han klappede meget fornærmet i og skred uden et ord. - KLAPHAT.

    Mvh
    Thomas E


  • #20   3. jun 2010 jeg kan ikke se det ulovlige i det du gør overhovedet..

    men på den anden side kan jeg heller ikke se grunden til at du " varmer " dækkene op, på den måde for du får ikke noget ud af det...

    men har han ikke skrevet noget så nej IKKE NOGEN BØDE


  • #21   3. jun 2010 Jeg husker fra min bil teoriperiode, hvor der var en kvinde der blandt andet dumpede på at have køret "slingrende", fordi det var decideret ubehageligt for prøveafholderen.
    Grunden til det var at hun var så anspændt at hun holdt virkelig godt fast i rattet, og på den måde skabte slinger ved hele tiden at have lysten til at "rette op" men det blev istedet en nervøs slingren.
    Svært at forklare, men nemt at forestille sig smiley
    Tror der gælder det samme på en motorcykel, eller det kunne jeg da forestille mig uanset om det er med intention om at varme dæk eller ej.
    Man viser jo at man skal ud og køre hurtigt i sving hvis man slingre på den måde og begrundelsen er "varme dæk".
    Men en anmærkning er vel mere end rigeligt.
    Lad os spørge andre betjente der sidder og kigger med i dette forum smiley


  • #22   3. jun 2010 Grand Danois .
    Jeg tror det var en mellemting..
    så hvis du mener det er ulovligt X2 hvis det er sjovt.
    Så må det vel være helt ulovligt smiley


  • #23   3. jun 2010 Kan ikke se hvorfor det er ulovligt! Med mindre det er overdrevet så andre kan tro man er ved at falde af:-) Alternativt kan du købe et par Michelin pilot power det kan krudtes af fra kold uden at lave unoder!

    De folk der skriver det ikke virker, har i været i gang med termisk kamera og opmåle ruter? Eller formoder i bare det ikke virker?
    Hvis ja til det første vil jeg gerne hører mere - hvis nej så kommer det ikke bag på mig!

    Alt logik siger mig det vil skabe mere friktion og derved opvarme dækket, om den reelle forskel så er en 1 grad efter 5 minutters slingren ved jeg ikke.. Og hvis der nu er 1 grad til forskel så ved jeg ikke hvor meget mere dækgreb det så kan give:-)


    K


  • #25   3. jun 2010 Hvis man slingrer fra side til side (selv om det er i egen vognbane) og dem foran bremser hårdt op, eller der er en der kører ud foran dig, har du sværere ved at nå at stoppe. det må i sig selv være årsag til at man ikke skal køre sådan, lovligt eller ej.

  • #26   3. jun 2010 Man kan også kalde det at "øve kontrastyrring" smiley Det lyder nok lidt bedre..
    Det fik vi afvide på FDM kursus at det var en god idé at øve det som meget som muligt.. smiley
    Hvordan det skal forstås, tjaa..


  • #27   3. jun 2010 Som patrick M pointere, skal man have sin forklaring iorden hvis man vælger at køre slalom kørsel..

  • #28   3. jun 2010 Igen en betjent der har misforstået hans job....

  • #29   3. jun 2010 Det var en uniformeret betjent i hvad jeg tror var hans egen bil. Grøn Nissan Terrano er vidst ike en del af politiets vognpark.. I hvert fald ikke hernede på langeland. Og det var lidt i 8 ca. 2 min. fra den lokale politi station, så gætter på han var på vej på job ligesom mig.

  • #30   4. jun 2010 Det er da for ikke at slide dækkene firkantede at vi gør det! smiley

    ...og for at: Blive set, varme dækkene 0,246 grader op (uanset om det hjælper eller ej), ikke at falde i søvn og for at alle dem i deres sure madkasser skal blive endnu mere misundelige over hvor sjovt vi har det på mc smiley


Kommentér på:
Er "dækvarmning" ulovligt?

Annonce