dæktemperatur dæktemperatur
Hey alle sammen...
Jeg har undret mig lidt over dæktemperaturen på mine pilot powers. Jeg har flere gange konstateret betydeligt lavere dæktemperatur end hos dem jeg kører med, selv om vi kører lige langt og ved siden af hinanden...
Så sent som i forgårs kørte jeg en tur med en kammerat med hans suzuki gsxr 600. Samme strækning, samme kørestil osv. Han kører bare med diablo corsa 3 istedet for PP. Hans dæk var rigtig lune efter turen, men mine var ikke i nærheden af det...
Samme problemstilling har jeg med min fars bmw k1200s men den er selvfølgelig også betydeligt tungere og mere momentstærk. Så han får hurtigt temperatur i dækkene, hvor jeg næsten ikke kan få mine varme...
Jeg har kontrolleret mit dæktryk.
Er det normalt at PP skal være det koldere når man har kørt samme strækning og lige hurtigt?!
feb 2004
Følger: 35 Følgere: 34 MC-er: 1 Emner: 89 Svar: 2.744
feb 2009
Følger: 11 Følgere: 9 MC-er: 1 Emner: 46 Svar: 636
jul 2007
Følger: 45 Følgere: 44 MC-er: 3 Emner: 67 Svar: 2.936
Jeg har dog aldrig manglet vejgreb, hverken på vejen eller bane
Hvilket dæktryk kører du med?
jeg kører med dæktryk 2,0 for og 2,1 bag på vejen og 1,8 for og 1,9 bag på bane
jul 2007
Følger: 45 Følgere: 44 MC-er: 3 Emner: 67 Svar: 2.936
Det er godt nok et højt tryk?
feb 2009
Følger: 11 Følgere: 9 MC-er: 1 Emner: 46 Svar: 636
mar 2006
Følger: 9 Følgere: 10 MC-er: 2 Emner: 67 Svar: 894
feb 2009
Følger: 11 Følgere: 9 MC-er: 1 Emner: 46 Svar: 636
Jeg ville bare gerne finde et sted i manualen eller ved michelin hvor anbefalet dæktryk står, men synes ikke jeg kan finde det nogle steder...!
jul 2007
Følger: 45 Følgere: 44 MC-er: 3 Emner: 67 Svar: 2.936
feb 2009
Følger: 11 Følgere: 9 MC-er: 1 Emner: 46 Svar: 636
Har slidt en del på midterstykket af dækket og kan da også konstatere en mindre "kant" til dæksiderne så det er for højt dæktryk... Ellers kører jeg for meget motorvej ligeud...
Jeg har lige ringet til selve Michelin Danmark, men de kunne ikke engang hjælpe mig. De har stillet mig videre til D.V.I. Dækcenter som undersøger sagen og vender tilbage...
Jeg troede ikke det ville være så svært at få oplyst hvad de anbefaler fra Michelin. De må da have nogle retningslinjer eller tabelværdier skulle jeg mene... Men nu må vi se hvad DVI siger...
mar 2006
Følger: 41 Følgere: 41 MC-er: 3 Emner: 48 Svar: 1.089
jul 2007
Følger: 27 Følgere: 24 MC-er: 2 Emner: 9 Svar: 211
feb 2009
Følger: 11 Følgere: 9 MC-er: 1 Emner: 46 Svar: 636
Har lige snakket med DVI og de siger jeg skal køre med 40psi bagpå (omregnet 2,76 bar) og 42 psi foran (2,9 bar) ??????
Det virker da helt omvendt at køre med højere tryk på fordækket end bagpå?????
De siger det skyldes al bremsevægten forskydes til fordækket og derfor det højere tryk...
Nu er jeg sgu helt blank...
nov 2005
Følger: 22 Følgere: 22 MC-er: 2 Emner: 73 Svar: 1.086
Hvilket er det du har fået oplyst af din mekaniker....
Dæktryk er model specifik og ikke så meget dæk mærket.... Lavere tryk højere temperatur.... men også mere slid....
Hvis du mangler holdbarhed, så ska du over I noget Road 2 eller BT023.... og du har mindst lige så meget greb som med et power eller BT016.... men det holder længere...
feb 2009
Følger: 11 Følgere: 9 MC-er: 1 Emner: 46 Svar: 636
jan 2004
Følger: 107 Følgere: 100 MC-er: 4 Emner: 26 Svar: 1.270
De drenge jeg plejer at køre med plejer vores dæktemperature at være meget ens uanset dæk mærke.
Når dig og din kammerat har kørt samme strækning i samme tempo kan forskellen også ligge i at han måske smider mere gas på ud af svinget og derved sætter en større vrid i dækket og derved udvikler større mængde varme, mens du måsks først smider gassen på når du har rettet op og kører i 90grader med vejbanen... Teoretisk JA, men det er da et bud...
maj 2010
Følger: 6 Følgere: 6 MC-er: 1 Emner: 37 Svar: 674
køre med 2.0 for og 2.2 bag på min mercedes men er det noget li det på en mc´er?
maj 2006
Følger: 23 Følgere: 53 MC-er: 2 Emner: 33 Svar: 305
Tilgengæld som andre også har skrevet, er der intet problem med vejgrebet.
aug 2005
Følger: 51 Følgere: 49 MC-er: 3 Emner: 73 Svar: 784
om du så har fået at vide af din mekker er jo sådan set underordnet.
mar 2008
Følger: 27 Følgere: 25 MC-er: 1 Emner: 70 Svar: 1.025
Normalt til gade kører jeg selv med ca 2.2 både for og bag, og det tiltrods for jeg vejer lidt over 100 kg. dressed up.
På bane er det omkring 1.8- 1.9 for og bag.
Får du lukket lidt luft ud vil gummiet have mulighed for at arbejde noget mere og der vil være en lidt større kontakt med asfalten der vil kunne få tempraturen og grebet op.
Vær ikke nervøs for at eksperimentere lidt med dæktrykket gevinsten kan blive temmelig stor og man skal rigtig langt ned i tryk før den bliver mærkelig og det er altid tydeligt at mærke når trykket bliver for lavt.
feb 2009
Følger: 11 Følgere: 9 MC-er: 1 Emner: 46 Svar: 636
apr 2009
Følger: 10 Følgere: 54 MC-er: 2 Emner: 192 Svar: 7.504
apr 2006
Følger: 49 Følgere: 53 MC-er: 4 Emner: 32 Svar: 152
Så god håndlun efter frisk kørsel, så er det ikke helt ved siden af..
dæktemperatur