2.453 visninger | Oprettet:  FølgFølg ikke 22 Svar

dæktemperatur dæktemperatur

Hey alle sammen...

Jeg har undret mig lidt over dæktemperaturen på mine pilot powers. Jeg har flere gange konstateret betydeligt lavere dæktemperatur end hos dem jeg kører med, selv om vi kører lige langt og ved siden af hinanden...

Så sent som i forgårs kørte jeg en tur med en kammerat med hans suzuki gsxr 600. Samme strækning, samme kørestil osv. Han kører bare med diablo corsa 3 istedet for PP. Hans dæk var rigtig lune efter turen, men mine var ikke i nærheden af det...

Samme problemstilling har jeg med min fars bmw k1200s men den er selvfølgelig også betydeligt tungere og mere momentstærk. Så han får hurtigt temperatur i dækkene, hvor jeg næsten ikke kan få mine varme...

Jeg har kontrolleret mit dæktryk.

Er det normalt at PP skal være det koldere når man har kørt samme strækning og lige hurtigt?!

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Der kommer ikke vand ud af vandhanen ved vasken. 2.000 kr.
  • Opsætning af hylder 900 kr.
  • hænge gardiner op 450 kr.
  • Reparation af vaskemaskine 600 kr.
  • Afhentning af skrald 500 kr.
  • Rep. af kabelbrud på Alko robot der melder fejl CN010. Brud er fundet men forsøg selv fejler 400 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  dæktemperatur
  • #1   16. jun 2010 Jeg har godtnok ikke power på men pilot Road 2ct og de bliver rimlig lune af lidt frisk kørsel.

• #3   16. jun 2010 Det kan forresten lige nævnes at jeg kører med 2,5 bar foran og 2,9 bar bagpå.

• #4   16. jun 2010 Jeg kører power og har bemærket det samme i forhold til folk der kører power 2ct.

Jeg har dog aldrig manglet vejgreb, hverken på vejen eller bane

Hvilket dæktryk kører du med?
    jeg kører med dæktryk 2,0 for og 2,1 bag på vejen og 1,8 for og 1,9 bag på bane

• #5   16. jun 2010 Jacob S: du nåede at skrive trykket :o)

Det er godt nok et højt tryk?

• #6   16. jun 2010 Det er det tryk jeg har fået anbefalet af min mekanikker til generelt gadebrug for at have levetid i dækkene også...? Jeg har været inde på michelins hjemmeside men de skriver intet om anbefalet dæktryk eller noget..

• #7   16. jun 2010 Da jeg kørte med pp på min gsxr400 blev de hurtigt varme.. Men som Robert A Skriver, synes jeg også det lyder som et meget højt dæktryk?

• #8   16. jun 2010 hmmmm - kan godt ske jeg skal tage noget ud så... overvejer at gå ned til 2,3 og 2,6bar og se om det giver nogen forskel...

Jeg ville bare gerne finde et sted i manualen eller ved michelin hvor anbefalet dæktryk står, men synes ikke jeg kan finde det nogle steder...!

• #9   16. jun 2010 Det lyder stadig højt i mine ører, det er da lige til at få firkantede dæk af?

• #10   16. jun 2010 (det er jeg så også begyndt at have :S )
    Har slidt en del på midterstykket af dækket og kan da også konstatere en mindre "kant" til dæksiderne så det er for højt dæktryk... Ellers kører jeg for meget motorvej ligeud...

Jeg har lige ringet til selve Michelin Danmark, men de kunne ikke engang hjælpe mig. De har stillet mig videre til D.V.I. Dækcenter som undersøger sagen og vender tilbage...

Jeg troede ikke det ville være så svært at få oplyst hvad de anbefaler fra Michelin. De må da have nogle retningslinjer eller tabelværdier skulle jeg mene... Men nu må vi se hvad DVI siger...

• #11   16. jun 2010 Det dæktryk du skriver er vist det de anbefaler hvis du kører med en bagpå eller fuld opbakning. Jeg ville også lige sænke det lidt, men hvad er problemet hvis du aldrig har haft problermer med bid? Tjek lige din manual mht. dæktryk. Der plejer at stå anbefalet med og uden passager.

• #12   16. jun 2010 Dæktrykket kan vel også være afhængigt fra motorcykel til motorcykel? På min Blackbird står der den skal have 2,9 både for og bag, med og uden passager.

• #13   16. jun 2010 SÅ er forvirringen total!!!!!

Har lige snakket med DVI og de siger jeg skal køre med 40psi bagpå (omregnet 2,76 bar) og 42 psi foran (2,9 bar) ??????

Det virker da helt omvendt at køre med højere tryk på fordækket end bagpå?????

De siger det skyldes al bremsevægten forskydes til fordækket og derfor det højere tryk...

Nu er jeg sgu helt blank...

• #14   16. jun 2010 Og slå man det op på Louis.de i deres databank, så stå der std. dæktryk er 2.5 for og 2.9 bag....

Hvilket er det du har fået oplyst af din mekaniker....

Dæktryk er model specifik og ikke så meget dæk mærket.... Lavere tryk højere temperatur.... men også mere slid....

Hvis du mangler holdbarhed, så ska du over I noget Road 2 eller BT023.... og du har mindst lige så meget greb som med et power eller BT016.... men det holder længere...

• #15   16. jun 2010 Jeg har fået oplyst 2,5 for og 2,9 bag af min mekanikker så det ser ud til at være godt nok så... Jeg tror måske jeg prøver 2,3 og 2,6 og ser hvad temperaturen siger... men det lader ikke til jeg skal ned omkring de 2 bar. Det virker for lidt... Jeg undrer mig dog stadig over DVI udmelding om 42 for og 40 bag...

• #16   16. jun 2010 Jeg kører med et dæktryk på 2,5bar foran og 2,9bar bag som er hvad Honda foreskriver for en gammel gryde som min 900rr. Dækket jeg har monteret er det nye Metzeler Sportec M5 og det er der ingen problemer med at køre varme i ved frisk kørsel.

De drenge jeg plejer at køre med plejer vores dæktemperature at være meget ens uanset dæk mærke.

Når dig og din kammerat har kørt samme strækning i samme tempo kan forskellen også ligge i at han måske smider mere gas på ud af svinget og derved sætter en større vrid i dækket og derved udvikler større mængde varme, mens du måsks først smider gassen på når du har rettet op og kører i 90grader med vejbanen... Teoretisk JA, men det er da et bud... smiley

• #17   16. jun 2010 nu hvor vi snakker dæk tryk hvad er normalt på en MC?
    køre med 2.0 for og 2.2 bag på min mercedes men er det noget li det på en mc´er?

• #18   16. jun 2010 Jeg var ude at køre i sidste uge, og der tog jeg en masse gode sving med en pæn fart smiley De var faktisk meget varme da jeg kom hjem, men normalt synes jeg ikke de bliver helt vildt varme efter selv en frisk tur..

Tilgengæld som andre også har skrevet, er der intet problem med vejgrebet.

• #19   16. jun 2010 man justerer temperaturen i dækket ved hjælp af trykket.

om du så har fået at vide af din mekker er jo sådan set underordnet.

• #20   16. jun 2010 Mange bruger det som fabrikken opgiver... Typisk 2,5 for og 2,9 bag, men det er en standard sætning de bruger og sat efter max load altså med passager osv. I gamle dage stod der gerne et dæktryk med og uden passager.. Men kort er det altså temmelig højt med mindre man vejer temmelig meget og med en tyk trunte bagpå...

Normalt til gade kører jeg selv med ca 2.2 både for og bag, og det tiltrods for jeg vejer lidt over 100 kg. dressed up.
    På bane er det omkring 1.8- 1.9 for og bag.

Får du lukket lidt luft ud vil gummiet have mulighed for at arbejde noget mere og der vil være en lidt større kontakt med asfalten der vil kunne få tempraturen og grebet op.

Vær ikke nervøs for at eksperimentere lidt med dæktrykket gevinsten kan blive temmelig stor og man skal rigtig langt ned i tryk før den bliver mærkelig og det er altid tydeligt at mærke når trykket bliver for lavt.

• #21   16. jun 2010 okay - jamen det vil jeg da prøve lidt på så... Hvis man stiller trykket for at opnå temperaturen, hvad er det så for en temperatur man ønsker at opnå? Skal den bare være håndlun eller snakker vi 80grader?

• #22   16. jun 2010 Det kommer an på dækket, men et gadedæk arbejder bedst ved en 50-60 grader.. Køb evt en infra rød temp måler.. Den er god at have til en masse ting

• #23   16. jun 2010 Hvis du køre rigtig frisk til på gadedæk skal de max op på 60-70 grader MAX. Banedæk kan sagtens komme op på 80-90 grader.
    Så god håndlun efter frisk kørsel, så er det ikke helt ved siden af..

Kommentér på:
dæktemperatur

Annonce