{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.562 visninger | Oprettet:

Gode råd og tips til tur sydpå {{forumTopicSubject}}

Jeg skal sammen med en kammerat på bike tur i august sydpå ned gennem tyskland til norditailien. Har ikke været på en længere tur før og søger derfor lidt tips og gode råd. Fx hvilken beklædning egner sig bedst til sådan en tur? Hvordan opbevares (den sparsomme) bagage bedst? Er det en god idé at få cyklen tli service inden? Er en GPS et must? Osv.
Skriv endelig hvis du har erfaringer, du vil dele.


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Gode råd og tips til tur sydpå
  • #1   24. jun 2010 Jeg har kun kørt en enkelt lang tur syd på og må indrømme vi var godt ærgelige over ikke at have taget en GPS med de første 2 dage fordi vi havde aftalt vi ville ned og se nordschliffe og en masse andre ting. Vi valgte herefter bare at køre hvor vejene nu førte os hen og gav os en sjov og måske lidt lang tur. En anden ting... man får ondt i røven af at køre lange ture. Så en i et tidligere indlæg linke til noget der vidst hed Airhawk som skulle hjælpe. Men det er der nok andre der kan fortælle om virker.

    God tur herfra i hvert fald!


  • #3   24. jun 2010 Hej Thomas

    Jeg vil klart anbefale dig at anskaffe en GPS inden turen. Vi var i Sydfrankrig sidste år og jeg havde GPS monteret. Og med bluetooth til Interphone Intercom i hjelmen. Det fungerede fantastisk. Ruterne havde jeg siddet hjemme på min PC og lavet, og derefter lagt dem ind i GPS'en. Så det var bare at sætte sig op og gøre hvad jeg fik besked på i øret. Supernemt.

    Hvis du har planlagt overnatning på vej nedad, så sørg for at bestille værelser i forvejen og få dem bekræftet. Det er rimeligt røvsygt, at skulle bruge 3-4 timer om aftenen på at lede efter ledige hoteller/moteller, når man i forvejen har brugt 8-10 timer på motorcykelen den dag og røven er hammer øm. Man bliver lidt pirrelig.

    Når du planlægger turen (jeg kan fprstå det er din første tur sydpå) så overvej om det ikke er en god ide at lægge ruten udenom heftigt trafikale knudepunkter (såsom Hamburg), medmindre det ikke generer dig at have bilerne piftende om ørerne på dig. (Turen udenom Hamburg tager 45 minutter ekstra f.eks). Og der er rigtigt fint på de tyske landeveje.

    Husk vaskepulver (du kan få noget kompakt vaskemiddel på tube), medmindre du er stensikker på, at der er vaskemaskiner der hvor du/I skal hen. I Matas kan du købe små rejseflakser til shampoo mm. Og sørg for at have rigeligt med underhylere med, det er fanme træls at risikere at løbe tør for rene, når de nu ikke fylder så meget i bagagen og man ikke har en vaskemulighed i umiddelbar nærhed. (Derfor vaskemiddel).

    Husk rejseforsikring og forhør dit forsrikringsselskab om der er vejhjælp til din cykel, når du er i udlandet. Ellers kontakt Falck.

    Og hvis du kun har ViSA kort, kunne det være en ide, at anskaffe et ekstra kreditkort (Mastercard eller lign.) som du har liggende et andet sted end i din tegnebog, hvis uheldet skulle være ude og du blev bestjålet eller andre trælse ting.

    Og jo... få kigget din cykel igennem, specielt kædekit osv.

    Det er hvad jeg lige kan komme i tanker om. Ellers spørg, hvis du har noget du mener jeg skan svare på. Gerne PB.


  • #4   25. jun 2010 jeg skal til gardasøen her i uge 27. og jeg har fået nye dæk, kædekit, bremseklodser, olie+filter, tjekket det hele igennem, mest for at være sikker på at jeg ved cyklen kan klare turen.

    vi har 1 gps med, i tilfælde af at vi måske farer lidt lost, og der er lagt nogle ruter ind, som vi skal køre efter.
    vi kører først til hamborg og overnatter, derefter til syd tyskland og overnatter, og dagene efter videre til gardasøen, så det passer med vi kører ca 600 km om dagen.

    Vi har bestilt hotel og fået bekræftelse på det, så det er nok oz en go ide.
    derudover har jeg tjekket op på, at jeg er forsikret hvis uheldet skulle være ude, der er sat falck på cyklen, så den er dækket. jeg har tjekket op på min sygeforsikring, så den oz er helt klar.
    forsikringen har jeg oz talt med, for der er enkelte lande, hvor nogle forsikringsselskaber ikk dækker, så det er oz en go ide at have styr på smiley

    Det er oz min første tur sydpå, og jeg glæder mig helt sindssygt! smiley

    ha en super go tur derned, og pas på dig selv.


  • HM
    HM Tilmeldt:
    apr 2006

    Følgere: 16 MC-er: 1 Emner: 21 Svar: 2.555
    #5   25. jun 2010 De bedste ture på MC er dem som IKKE er planlagt!

    Når dette er sagt, så sørg for alt det praktiske hjemmefra, dvs. at din MC skal være klar til turen - ikke noget med "måske" klar... den skal være 100%. Sørg ligeledes for at du har dit Falck abonnement (eller lignende) aktivt. GPS er behageligt - dog ingen nødvendighed - og kan gøre "undervejs og frem til" noget nemmere! Hvad angår beklædning, så vælger jeg (næsten) altid mit "touring-dress", således at korte og små regnbyger ikke skal være en showstopper! Hvis du kører i ko-hud, så kan jeg oplyse, at sådan en fætter er fæl træls at køre i når den er våd... og at stoppe op for montering af regndress er ikke altid muligt! Hvis du bruger "touring-dress", så kan du også hive polstringer ud når varmen stiger - og ikke mindst putte det retur hvis I rammer kolde områder (f.eks. bjergtoppe mv.).

    Hvis det i sig selv ikke er et "hurtigt mål" at ramme Italien, så giv jer selv den fantastiske oplevelse, at gennemkøre tyskland på bagvejen! Hold jer væk fra motorvej. Naturen og alle de herlige veje gemmer sig altså på den anden side af skiltet: Ausfart! Hvis I blot er 2-3 stykker, så behøver I bestemt ikke at lave en større rejseplanlægning mht. overnatning. Der findes zillioner af Gasthaus-steder overalt i tyskland, og priserne varierer fra 30-50 eur pr. overnatning inkl. morgenmad! At køre efter teltpladser... tja, det har aldrig været mig og bliver det aldrig!

    Gældende for Italien, østrig (bestemt også en super oplevelse) samt mange andre sydlige områder, kan det være en udfordring af finde overnatning...hvis I forventer at være samme sted som alle andre... eller hvis I først søger ly for natten efter kl. 18. Sæt jeres ambitionsniveau til f.eks. afgang ved 9-tiden og kør frem til f.eks.16-17 - søg derefter ud til små og hyggelige steder. Det er også der I møder den rigtige lokalbefolkning (hvis I er til det?).

    Mobil og lader hører naturligvis til huskelisten... ligeså dine forsikringspapirer, pas og kontanter. Da I primært triller rundt i Euroland, så gør det jo valuta-spørgsmålet nemmere. Som udgangspunkt plejer jeg at medtage ca. eur 100,- pr. døgn i kontanter - men bruger flittigt mit creditcard når vi tanker eller spiser på steder der tager imod kort (ligeså overnatning).

    Hvad angår assistance undervejs - hvis uheldet skulle være ude - ift. dæk, kæde mv. - så er både tyskland, østrig såvel italien steder, hvor jeg synes de er hjælpsomme - og bestemt ikke dyre! Brænder du en ensretter, så skal du nok ikke regne med at den ligger på lager... men alt kan skaffes og hjælpen/servicen er høj.

    Det vigtigste - for mig - har altid været det spontane... husk at nyde turen undervejs.. husk at "hygge" skaber glæde og gode minder! Man tager jo ikke på tur for at være stresset, vel?

    Slutteligt... sørg for at du konstant har overskud af talent såvel asfalt. Der er ikke noget mere træls, end at løbe tør for én eller begge dele... At køre en skambidt MC hjem fra Østrig....tja... surt show!

    I ønskes en herlig tur.... smiley


  • #7   25. jun 2010 Fin liste Rene, men du glemte regndragten

  • HM
    HM Tilmeldt:
    apr 2006

    Følgere: 16 MC-er: 1 Emner: 21 Svar: 2.555
    #8   25. jun 2010 Rene... bader ikke! ;o)

  • #9   25. jun 2010 få evt. vekslet lidt euro til mønter. Hvis i skal køre betalingsveje er det ikke altid man kan betale med sedler og kort..

  • #10   25. jun 2010 Man tager altid for meget med. Men man skal huske på, at vi ikke kører kværn for at rende på diskotek og for at dufte som Joan Collins underhylere.

    Til en uge sydpå har du foruden dit køregrej som dragt, hjelm, rygbeskytter etc ikke brug for mere end det, der kan være i en tanktaske (+ evt telt og sovepose og kogegrej)

    - Tre t-shirts (rullet, ikke foldet)
    - Sæbe og tandbørste.
    - Lyntørrende håndklæde.
    - To par sokker.
    - Et par lette bukser.
    - Et par shorts.
    - Sandaler.
    - Penge + pas

    Som en eller anden skrev i engelske Bike fornylig: Ride, Eat, Rest, Repeat.

    Jeg har selv en AirHawk. Den holder 100 procent. Nul røvproblemer selv efter 10-12 timer per dag i dagevis på min hårde endurosaddel.

    smiley


  • #11   25. jun 2010 Det er også en god anledning til at få ryddet op i garderoben. Hvis du har noget tøj, som du ikke går i til dagligt, fordi det er for gammelt/slidt, så brug det til at køre i, og så smid det ud efterhånden som du bruger det. Det har jeg gort, hver gang jeg er på tur.
    Sørg også for at have det blå sygesikringsbevis med.
    I Italien er der mange gode og billige hoteller i bjergene omkring Gardasøen. Brug dem frem for de dyre ned ved søen. Og pas på når i kører i bjergene. Der er mange "raketter" som bruger hele vejens bredde for at komme rundt i svingene - uden hensyn til modkørende.
    Ellers god tur- og nyd det!

    Peter L


  • #12   25. jun 2010 Rigtig gode kommentarer fra jer alle... Tusind tak... jeg glæder mig helt vildt til at komme afsted smiley

Kommentér på:
Gode råd og tips til tur sydpå

Annonce