Honda cb550 f hakker og sprutter {{forumTopicSubject}}
Hej alle sammen.
Er ret ny på forummet og det er første gang jeg har MC, så bær over med mig....
Købte i vinters en Honda cb550 F fra 1976.. Den gik/går fint i motoren, dog var der et problem med det ene karburatorspjæld som satte sig fast i tomgang.. Efter mange forsøg, fik jeg stillet den ordentlig i tomgang så den går ca. 1600-2000 rpm (Er det passende til denne maskine?)
Men nu er den tilgengæld begyndt at hakke og sprutte lidt i det. I starten var det kun når den var varm og havde kørt langt, men nu kan den gøre det efter 10km.. Men det er kun i perioder den gør det, og kun i de 3 første gear!
Min første tanke er, at den enten får for lidt benzin eller for meget, men tænker også at det kan være snavs i tændingen?
Kan jeg se på tændrørenes farve, som man kan på en knallert, om den får for lidt benzin?
Kom gerne med forslag, jeg er som sagt ret grøn på området, men vil gerne prøve mig frem så længe det er småproblemer..
Mvh. Simon
mar 2009
Følger: 68 Følgere: 373 MC-er: 1 Emner: 497 Svar: 11.665
2. tomgang 950-1050 max
3.Du kan kigge på farven og se forkellige tilstande.
4. det er vigtigt at alle 4 karburatorer står ens, er synkrone, ellers går den dårligt!
5. Tændspoler kan være dårlige, tjek gnistens farve, tydeligt blå er godt, rød er dårligt.
6. Husk 4 taktere er noget mere komplekse i deres opbygning, og det er vigtigt at den bliver korrekt grundindstillet ellers kan du rode meget længe med fejl der ikke er egentlige fejl men bare manglende justeringer!
Så ny tændrør, justering af tænding, ventiler, knastkæde evt måling af kompression, så er det stensikkert på vej til at spille!
Evt kan du få en pris et sted hvor du må kigge med, måske finde en privat der har 100% styr på sagerne og selv hjælpe med!
Held og lykke
mar 2009
Følger: 68 Følgere: 373 MC-er: 1 Emner: 497 Svar: 11.665
Hellere spørge en gang for meget end en for lidt!
jun 2010
Følger: 1 Emner: 6 Svar: 22
Har lige prøvet at oprette den, men blev afvist.. Prøver lige igen..
2: Mht. tomgang, 1500 rpm er det laveste ellers går den ud?
3: Tjekker tændrørene, skal lige have den rette tændørsnøgle, købte desværre en forkert størrelse
4: Vil samtidig tjekke gnisten..
Jeg vil prøve at få en til at kigge på den, hvis det går helt galt..
jun 2010
Følger: 1 Emner: 6 Svar: 22
aug 2005
Følger: 9 Følgere: 10 MC-er: 3 Emner: 42 Svar: 256
jun 2010
Følger: 1 Emner: 6 Svar: 22
jun 2008
Følger: 4 Følgere: 3 MC-er: 1 Emner: 58 Svar: 3.183
Tag som det første og køb en reperationshåndbog. Om den hedder Haynes eller Clymer betyder mindre.
Det lyder i mine ører mest til at være en karburatorfejl. Afmonter hele klaveret og stil dig på en RENGJORT og RYDDELIGT sted. Gå så metodisk frem og tjek alle karburatorene om de er ens. Altså om der er samme dysestørrelse, svømmerne stikker lige højt op, når du vender karburatorne på hovedet, om luftskruerne står ens. der tager du og skruer alle ind, en af gangen, mens du tæller omhyggeligt hvor mange halve omgange du kan skrue ind. De skal stå ens.
samtidig tjekker du, om alle gummiforbindelser på begge sider af karburatorne er intakte. Små overfladiske revner kan gå an. Dybere kan være lidt suspekte!
Når alle karb'sne er stillet ens, monterer du dem igen og prøver, at starte cyklen op. De skal højest sansynligt synkroniseres. Der vil jeg anbefale, at tage ind til en mekaniker, da det kræves ure til det!
jun 2010
Følger: 1 Emner: 6 Svar: 22
mar 2009
Følger: 68 Følgere: 373 MC-er: 1 Emner: 497 Svar: 11.665
Den høje tomgang kan måske også skyldes den kun kører på 3 cylindre og således kun kan holde sig i gang ved et større antal omdr!
Er der et af forrørene der ikke bliver varmt, med det samme?
mar 2009
Følger: 68 Følgere: 373 MC-er: 1 Emner: 497 Svar: 11.665
mar 2009
Følger: 68 Følgere: 373 MC-er: 1 Emner: 497 Svar: 11.665
http://www.motorcykelgalleri.dk/html/gal_visbil.asp?ID=33710
jun 2010
Følger: 1 Emner: 6 Svar: 22
Jeg vil i morgen prøve at starte den og tjekke forrørene..
Hvad kan det evt. skyldes, hvis den kun kører på 3 cylindre???
mar 2009
Følger: 68 Følgere: 373 MC-er: 1 Emner: 497 Svar: 11.665
jun 2010
Følger: 1 Emner: 6 Svar: 22
Har nu lavet en aftale med en i næste uge som vil hjælpe mig med at finde problemet
dejligt der er et forum som dette med venlige mennesker der gerne vil hjælpe en nybegynder som mig..
mar 2009
Følger: 68 Følgere: 373 MC-er: 1 Emner: 497 Svar: 11.665
jun 2010
Følger: 1 Emner: 6 Svar: 22
mar 2009
Følger: 68 Følgere: 373 MC-er: 1 Emner: 497 Svar: 11.665
jun 2010
Følger: 1 Emner: 6 Svar: 22
jun 2010
Følger: 1 Emner: 6 Svar: 22
Jeg kan se i min ny indkøbte Honda manual at de anbefaler NGK D7ES tændrør, men på f.eks. Thansen sælger de NGK D7EA til samme model.. Er der forskel på tændrøret?
mar 2009
Følger: 68 Følgere: 373 MC-er: 1 Emner: 497 Svar: 11.665
Kig i manualen for tændrør evt NGKs hjemmeside, der er en forklaring på hvad de forskellige tal og bogstaver betyder og det er jo din opgave at sikre der kommer de rigtige rør i, ikke Tsvansens! (hellere for koldt end for varmt, men det rigtige er det allerbedste)
mar 2009
Følger: 68 Følgere: 373 MC-er: 1 Emner: 497 Svar: 11.665
jun 2010
Følger: 1 Emner: 6 Svar: 22
mar 2009
Følger: 68 Følgere: 373 MC-er: 1 Emner: 497 Svar: 11.665
jun 2010
Følger: 1 Emner: 6 Svar: 22
Honda cb550 f hakker og sprutter