{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
3.682 visninger | Oprettet:

Simon G
Simon G
Tilmeldt:
21. jun 2010
Følger: 1 Emner: 6 Svar: 22

Honda cb550 f hakker og sprutter {{forumTopicSubject}}

Hej alle sammen.
Er ret ny på forummet og det er første gang jeg har MC, så bær over med mig....

Købte i vinters en Honda cb550 F fra 1976.. Den gik/går fint i motoren, dog var der et problem med det ene karburatorspjæld som satte sig fast i tomgang.. Efter mange forsøg, fik jeg stillet den ordentlig i tomgang så den går ca. 1600-2000 rpm (Er det passende til denne maskine?)

Men nu er den tilgengæld begyndt at hakke og sprutte lidt i det. I starten var det kun når den var varm og havde kørt langt, men nu kan den gøre det efter 10km.. Men det er kun i perioder den gør det, og kun i de 3 første gear!
Min første tanke er, at den enten får for lidt benzin eller for meget, men tænker også at det kan være snavs i tændingen?

Kan jeg se på tændrørenes farve, som man kan på en knallert, om den får for lidt benzin?
Kom gerne med forslag, jeg er som sagt ret grøn på området, men vil gerne prøve mig frem så længe det er småproblemer.. smiley

Mvh. Simon


Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

  • Opsætning af gardiner 500 kr.
  • Connect washing machine and dryer to circuit 550 kr.
  • Installering af tørretumbler med lidt for kort ledning 500 kr.
  • Lukket for vand og fjernelse af radiatorer 2.000 kr.
  • Vaskemaskine pumper ikke vand ud 1.350 kr.
  • Samle 2 gaderobeskab. 2 dørs. 700 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Honda cb550 f hakker og sprutter
  • #1   7. jul 2010 Punkt 1: Opret din mc så vi kan se hvad det er vi snakker om, så er det også nemmere at lægge billeder af dine problemer op!

    2. tomgang 950-1050 max

    3.Du kan kigge på farven og se forkellige tilstande.

    4. det er vigtigt at alle 4 karburatorer står ens, er synkrone, ellers går den dårligt!

    5. Tændspoler kan være dårlige, tjek gnistens farve, tydeligt blå er godt, rød er dårligt.

    6. Husk 4 taktere er noget mere komplekse i deres opbygning, og det er vigtigt at den bliver korrekt grundindstillet ellers kan du rode meget længe med fejl der ikke er egentlige fejl men bare manglende justeringer!

    Så ny tændrør, justering af tænding, ventiler, knastkæde evt måling af kompression, så er det stensikkert på vej til at spille!

    Evt kan du få en pris et sted hvor du må kigge med, måske finde en privat der har 100% styr på sagerne og selv hjælpe med!

    Held og lykke


  • #2   7. jul 2010 Det er vigtigt du husker at man ikke bare kan mosle løs på en 4 takter, delene er ret pebrede, så undgå at skrue tændrør skævt i, undgå at overspænde, alu flækker nemt eller gevind rykkes ud!
    Hellere spørge en gang for meget end en for lidt!


  • Simon G
    Simon G Tilmeldt:
    jun 2010

    Følger: 1 Emner: 6 Svar: 22
    #3   7. jul 2010 Tak for dit svar!

    Har lige prøvet at oprette den, men blev afvist.. Prøver lige igen..

    2: Mht. tomgang, 1500 rpm er det laveste ellers går den ud?

    3: Tjekker tændrørene, skal lige have den rette tændørsnøgle, købte desværre en forkert størrelse smiley

    4: Vil samtidig tjekke gnisten..

    Jeg vil prøve at få en til at kigge på den, hvis det går helt galt.. smiley


  • Simon G
    Simon G Tilmeldt:
    jun 2010

    Følger: 1 Emner: 6 Svar: 22
    #4   7. jul 2010 Har fået den ned på 1100 rpm nu i tomgang, men efter en kort køretur, er den oppe på de 1500 igen?

  • #5   7. jul 2010 passer svømmerhøjden

  • Simon G
    Simon G Tilmeldt:
    jun 2010

    Følger: 1 Emner: 6 Svar: 22
    #6   7. jul 2010 Mht. Svømmerhøjde: Vil prøve at få det undersøgt smiley Som sagt ved jeg ikke rigtig noget om motorer, men vil prøve at undersøge det.

  • #7   7. jul 2010 Pyt med billeder, alle ved hvordan en Honda 550 ser ud!
    Tag som det første og køb en reperationshåndbog. Om den hedder Haynes eller Clymer betyder mindre.
    Det lyder i mine ører mest til at være en karburatorfejl. Afmonter hele klaveret og stil dig på en RENGJORT og RYDDELIGT sted. Gå så metodisk frem og tjek alle karburatorene om de er ens. Altså om der er samme dysestørrelse, svømmerne stikker lige højt op, når du vender karburatorne på hovedet, om luftskruerne står ens. der tager du og skruer alle ind, en af gangen, mens du tæller omhyggeligt hvor mange halve omgange du kan skrue ind. De skal stå ens.
    samtidig tjekker du, om alle gummiforbindelser på begge sider af karburatorne er intakte. Små overfladiske revner kan gå an. Dybere kan være lidt suspekte!
    Når alle karb'sne er stillet ens, monterer du dem igen og prøver, at starte cyklen op. De skal højest sansynligt synkroniseres. Der vil jeg anbefale, at tage ind til en mekaniker, da det kræves ure til det!


  • Simon G
    Simon G Tilmeldt:
    jun 2010

    Følger: 1 Emner: 6 Svar: 22
    #8   7. jul 2010 1000 tak for dit indlæg Kasper! smiley Jeg vil bestille bogen og komme i gang hurtigst muligt..

  • #9   7. jul 2010 Husk lige han er grøn! Karburatorer er ikke bare noget man går i gang med. Selvfølgelige er der nogen der kan, men det er vist en sjældenhed!
    Den høje tomgang kan måske også skyldes den kun kører på 3 cylindre og således kun kan holde sig i gang ved et større antal omdr!
    Er der et af forrørene der ikke bliver varmt, med det samme?


  • #10   7. jul 2010 Og synes da også det er træls at stå på hovedet i sådan et problem, uden erfaring, midt om sommeren, helt alene!

  • #11   7. jul 2010 Angående din afvisning prøv at se her, så bliver den ikke afvist!

    http://www.motorcykelgalleri.dk/html/gal_visbil.asp?ID=33710


  • Simon G
    Simon G Tilmeldt:
    jun 2010

    Følger: 1 Emner: 6 Svar: 22
    #12   8. jul 2010 Allan : Har kun erfaring med karburatorer fra gamle knallerter, så ved ikke om det er en god ide at gå i gang med? smiley Jeg har bestilt en manual..

    Jeg vil i morgen prøve at starte den og tjekke forrørene..
    Hvad kan det evt. skyldes, hvis den kun kører på 3 cylindre???


  • #13   8. jul 2010 Så kommer der sandsynligvis ikke noget benzin ind til forbrændingsrummet, cylinderen, eller der kommer ingen gnist, men i det tilfælde vil gnisten mangle på 2 cyl da der er fælles tændspole, altså ialt 2 tændspoler!

  • Simon G
    Simon G Tilmeldt:
    jun 2010

    Følger: 1 Emner: 6 Svar: 22
    #14   8. jul 2010 okay, tak for alle jeres råd...
    Har nu lavet en aftale med en i næste uge som vil hjælpe mig med at finde problemet smiley
    dejligt der er et forum som dette med venlige mennesker der gerne vil hjælpe en nybegynder som mig.. smiley


  • #15   8. jul 2010 Husk nu vi skal vide hvad i fandt ud af så vi alle bliver klogere og klogere!

  • Simon G
    Simon G Tilmeldt:
    jun 2010

    Følger: 1 Emner: 6 Svar: 22
    #16   9. jul 2010 Altså det jeg har fundet ud af indtil videre, er at den kun kører på 3 cylindre.. Så det må vi få fikset.. Håber ikke der skal noget stort indgreb til, vil bare gerne have den klar så jeg kan komme ud og nyde sommervejret.. smiley

  • #17   9. jul 2010 Der hvor røret er koldt virker karbur ikke, prøv at skrue bundskruen lidt ud og se om der kommerbenzin ud, luk og start op, dernæst banker du med et hammerskaft under svømmerhuset, så kan det være den kommer, en nåleventil hænger!

  • Simon G
    Simon G Tilmeldt:
    jun 2010

    Følger: 1 Emner: 6 Svar: 22
    #18   9. jul 2010 Det lyder jo lige til at gå til! Jeg prøver i morgen, og håber det virker! Skal nok vende tilbage med resultatet... Tak for tippet! smiley

  • Simon G
    Simon G Tilmeldt:
    jun 2010

    Følger: 1 Emner: 6 Svar: 22
    #19   19. jul 2010 Vi fik skiftet olie og indstillet lidt på karburatorerne, så nu kører den fint igen.. Men koblingen skal dog skiftes, øv! men den kører rigtig godt igen! smiley

    Jeg kan se i min ny indkøbte Honda manual at de anbefaler NGK D7ES tændrør, men på f.eks. Thansen sælger de NGK D7EA til samme model.. Er der forskel på tændrøret?


  • #20   19. jul 2010 Så var det karbur!
    Kig i manualen for tændrør evt NGKs hjemmeside, der er en forklaring på hvad de forskellige tal og bogstaver betyder og det er jo din opgave at sikre der kommer de rigtige rør i, ikke Tsvansens! (hellere for koldt end for varmt, men det rigtige er det allerbedste)


  • #21   19. jul 2010 Der muligvis forskel fra land til land pga forskellige karburatorer?

  • Simon G
    Simon G Tilmeldt:
    jun 2010

    Følger: 1 Emner: 6 Svar: 22
    #22   19. jul 2010 Ja lige præcis, derfor vil jeg heller ikke bestille noget hjem uden at være sikker på det er det rigtige.. smiley Må lige tjekke NGKs hjemmeside i løbet af ugen..

  • #23   19. jul 2010 Der er stel og motornummer det bedste at støtte sig op ad!

  • Simon G
    Simon G Tilmeldt:
    jun 2010

    Følger: 1 Emner: 6 Svar: 22
    #24   19. jul 2010 ohh ja selvfølgelig! Tak for tippet Allan

Kommentér på:
Honda cb550 f hakker og sprutter

Annonce