823 visninger | Oprettet:  FølgFølg ikke 25 Svar

Låne eller tage mindre? Låne eller tage mindre?

Står i et mindre dilemma med mig selv... Står og skal købe min første mc, og har ca. 45000kr til den.
Jeg var ude med en kammi idag, hvor han købte en Suzuki gs500, og den lød/så det ok ud smiley
Men nu sidder jeg så og kigger på en Ducati Monster 600 til omkring 60-70.000kr, og syntes den lige er lidt meget federe smiley Og når nu den gamle har en 900ss, ville det være fint hvis vi begge havde duc...

Men, jeg ville skulle låne 20-25.000kr i banken for at kunne gøre det, men er det nu klogt? Går på HTX lige = SU, men tager et sabbat år fra om 2-3måneder hvor jeg skal arbejde, så ville kunne betale det igen smiley

Hvad ville i gøre i denne situation?

På forhånd tak for svar

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Fjernelse af trampolin 1.000 kr.
  • Jeg søger hjælp til diverse handyman opgaver. Det drejer sig speficikt om hjælp til ophæng af 5 x hylder, et spejl, to knager, et gardin og to Ivar IKEA skabe. 1.750 kr.
  • Installation af Husqvarna robotklipper med tråd 2.798 kr.
  • Opmontering 1.200 kr.
  • Der kommer ikke vand ud af vandhanen ved vasken. 2.000 kr.
  • Opsætning af hylder 900 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Låne eller tage mindre?
  • #1   19. apr 2006 Nu bliver jeg nød til at tale ud fra mit job som bankelev, snarlig rådgiver. Synes klart du skal vente de 2-3 måneder til når du har fået dit arbejde. For det første får du mere i løn end SU, du ved præcist hvor meget du kan tåle at afbetale med (husk opsparing til forsikring) og så er bankerne ikke meget for at låne til unge på SU. Du vil have nemmere ved at låne når du har et arbejde med en fast løn.

• #2   19. apr 2006 Ikke for at lokke dig ud i noget, men jeg lånte 55.000 i banken (går i gym, men bliver MÅSKE færdig i år, hvorefter jeg flytter hjemmefra). Jeg har pt. ikke anden indkomst end min SU, og det siger derfor sig selv jeg har lidt minus, men ikke noget helt vildt.... Jeg fortryder ikke den dag idag at jeg skal vende hver en krone osv. og spørger bare: Vil man køre mc, eller vil man IKKE køre mc? smiley Der er dog lige en ting som kasko hvis man giver så meget for en mc, regn lige det med i dine penge... (read between the lines: Do it, for Gods sake!)

• #3   19. apr 2006 - Christian [Lyngby] H - Så ville jeg sq skifte bank hvis ikke jeg måtte låne 20.000.... De har et helt liv til at få dem ind igen, og tror der er mange banker som ser en ung som et "let bytte"...

• #5   20. apr 2006 Når du har tkr. 45 selv, så burde der under normale omstændigheder være mulighed for at kunne låne tkr. 20. Men det er umuligt at tage stilling til din kreditværdighed, når man ikke ved mere end de oplysninger, der er her (men du skal IKKE uddybe din økonomiske sitaution yderligere her på nettet! :-)). Men hvis du skal arbejde i et år - og du normalt er på SU - så burde du kunne afvikle de ekstra tkr. 20 på dette år. Det er alligevel mindre end tkr. 2 pr. måned.

- men snak med banken - ellers finder du ikke ud af, om det er muligt at købe nu, hvor vejret begyndet at blive godt...

Held og lykke med det!
    /Søren

• #6   20. apr 2006 Tjaah.. Jeg lånte 90k mens jeg gik i skole og det kan jeg ikke anbefale, men jeg ville have noget fedt og ud og køre ;). 20k kan du jo sagtens slippe af med uden det helt store afdrag.
    Når du nu har planer om at flytte og holde et sabbatår her om et par måneder så ville jeg oss vente til du havde et fast job på hånden, ellers bliver det fandme et par sure måneder mens du leder efter job smiley
    Men men, jeg kan da godt give dig min personlige mening når nu de andre også har været så venlige.
    Jeg synes du skal låne de penge og købe dig en fed cykel. Jeg valgte selv at leve på hver evig eneste femøre jeg kunne finde i laaaang tid.
    So go for it, and get on the road smiley

• #7   20. apr 2006 Der sagde jeg så lige migselv imod, men jeg mener det sidste smiley

• #8   20. apr 2006 Ikke desto mindre har du så evig ret. Jeg tænkte ikke på noget af det der da jeg købte
    Jo, forsikring smiley

• #9   20. apr 2006 Næ hov, vent lidt. Man skal vel også regne afskrigningen ind i regnestykket. Monsteren er jo lettere at få pengene ind igen, får der er udbudet ikke så stort som med GS500.
    Hvis din økonomi på nuværende stadie kan klare at betale et afdrag hver måned plus kørslen så kan det godt lade sig gøre,

Selv gik jeg som 18 årig ud og lånte 20K til en gammel Honda og udstyr. Der havde jeg min SU og et fritidsjob som indtægt (og det var ikke meget).

/
    Jesper

• #10   20. apr 2006 Jeg står selv i samme situation. Altså er færdig med skolen om 3 måneder og har derefter et år med fuldtidsjob.
    Banken så ingen problem i at låne mig 40 kilo da det var det jeg stod og manglede til min cykel.
    Nu er problemet bare at den holder på værksted, så moralen er, lån altid så du har 3000-5000 ekstra til mekaniker regninger.
    Og hvis du er rimelig afhængig af at kunne pengene ud af motorcyklen igen når du skal læse vidre eller noget, så køb en der er nem at afsætte igen uden den store tab.

• #11   20. apr 2006 Kunne forresten også vise banken papir på at jeg har 2 fuldtidsjob fra juli måned.. måske derfor de så gerne ville låne penge ud smiley

• #12   20. apr 2006 Mht afskrivning så mener jeg faktisk at det er lige omvendt end jesper fra lyngby foreslår. En GS'er som er holdt i samme stand mister man ikke mange på, derimod gør antallet af mindre købere til monsteren at forhandleren som skal købe den igen, er nødt til at byde meget mindre for den. Han skal jo betale renter af sin kassekredit osv. Monsteren vil sandsynligvis stå længere i butikken end GS'eren.
    Mit råd er start med GS'er. Det er det fornuftige valg.

• #13   20. apr 2006 Tjaee, der er over 80 GS500 på dba i øjeblikket, så udbudet er ret stort, det betyder at man kan presse prisen. Godt for køber, dårligt for sælger.
    Desuden skal man også sikre sig at den ikke har GS-fejlene. Kan godt være den ikke har det nu, men året efter er der ingen garanti.
    Monsteren er der en del færre af. Som sælger er man bedre sikret, for der er altid en der savler over den, og har opdaget at den er en 10000000 gange federe begyndercykel end en GS'er. Sælger har altså større chance for at komme af med den uden at skulle gå ned i pris.
    At monsteren jo så i kraft af at være italiener er 100% fejlfri gør det kun bedre :o)

/
    Jesper
    (Italienere har ingen fejl, de har charme)

• #14   20. apr 2006 Jesper det du siger holder ikke helt i praksis. En Hyosung Comet 650 er der ikke så mange af på det brugte marked, men hvordan kan det så være at gensalgsværdien er væsentlig lavere end nyprisen?? Hvis udbudet er større end efterspørslen så vil prisen falde. Hvis efterspørgelsen er større end udbudet så vil prisen stige. Simpel udbud/efterspørgsel praksis.

• #15   20. apr 2006 Min ærlige mening - regn på hvor meget du kan holde til at låne - en duc er måske i overkanten men der findes mange andre fede cykler til en billigere penge - 50-60 kilo. Jeg ville i hvert være varsom med at købe en gs500, hvis du allerede tænker på en duc - du kommer SÅ hurtigt til at kede dig på en gs hvis du vil ha en lækker og hurtig maskine.

• #16   20. apr 2006 Der er da en der har fået et seriøst skud italjensk et et andet som har smadret hans billede af den virkelige verden... Ducati er da noget er det værste lort der nogensinde er lavet sådan rent mekanisk. Spørg enhver duc kører. Det er en fed kværn som kører, styrer og bremser som en drøm, men og lave driftssikre cykler har de sku ikke lært endnu....

Men som Christian rigtigt siger. udbud/efterspørgsel bestemnmer prisen.

• #17   20. apr 2006 Hva når det kun drejer sig om ca. 20-30 kilo så spørg da farmand om han ikke kan gi dig et rentefrit lån indtil du begynder at arbejde. Han burde jo have interesse i at du starter i Ducklanen med det samme..... han kan sikkert se fidusen i at have en klemme på dig, sikkert alle mulige syge opgaver han ønsker løst: gavekøb til mor, klipning af hæk, vaskning af Duc osvosv.
    Desuden burde han kunne se den økonomiske fornuft i at du jo alligevel skifter Gsen ud om et par mdr. Så han kan ligeså godt spare dig for tab i den forbindelse.
    Der er sikkert også mere fisse i Duccen end Gseren på gym og det dur jo ikke sønnike blir bøsse, munk eller psykopat pga overtryk i klokkeværket.

Hvis du ikke kan og skal i banken så glemt duccen og køb den GS500.
    Ikke værd at sætte sig i gæld for en skide mc så tidligt. Købe en lejlighed istedet.
    Hader stadig mine forældre for at de ikke tvang mig til at købe en lejlighed fx. KBH, Århus da jeg var 18.
    Så havde jeg haft råd til de mcer jeg vil ha nu.

• #18   20. apr 2006 Forøvrigt mener jeg oxo at Gseren er den mest øko stabile. Fatter ikke at det gamle lort bliver ved med at koste det samme :-).
    Total overvuderet kedeligt skrammel som kun kan sælges på det danske marked.

Men den er nok alt andet lige en del billigere at holde kørende end duccen.

• #20   20. apr 2006 Dejligt med alle de svar smiley

Men jeg kommer lige med lidt flere informationer så... Har faktisk et "rigtigt" arbejde lige nu (landpostbud hver lørdag) giver dog ikke så meget igen.
    Det er nok rigtigt at gs'eren hurtigt bliver kedelig, tror også det ville være en fejl at køre en gs nu, når jeg allerede ved jeg vil have noget større

Forresten en god ide med at låne af de gamle, men tror lige jeg snakker lidt om det med dem smiley Men bor jo hjemme, så har heller ikke de store udgifter til noget andet smiley

• #21   20. apr 2006 Peter V --> Den gamle havde sådan en engang, og han sagde jeg ikke skulle overveje den, pga mangel på moment... Og jeg mener også selv, at det er moment og ikke hk'er som er sjovt smiley

• #22   20. apr 2006 En anden ting er, kan den begrænses til de 34hk? Ellers er der jo ingen grund til overhoved at overveje den...

• #23   20. apr 2006 Hvis du er så virkelig mener at moment (og køreegenskaber!) er langt sjovere end heste, så tror du ville gøre et langt mere fornuftigt køb i en Yamaha SZR 660. (Jo jeg er selvfølgelig præget af at jeg selv har en... )

Cykler som CB 500 og GS 500 er imo = slattent stel, slatten usofistikeret affjedring, slatne køreegenskaber og ingen fisse effekt, men dog fornuftige og ikke mindst praktiske maskiner, der ikke er værre end at man sagtens kan have glæde ved at køre på dem og sælge dem igen uden at miste noget særligt på det.

Til de samme penge kan du få en SZR i fin stand, med imo fremragende køreegenskaber og et fedt look + lyd, som får folk til at dreje hovedet, når du kommer brølende gennem gaderne smiley Den har et godt stift stel, fuld justerbar affjedring med nogle fjedre der ikke går i bund, bare du så meget som puster til bremsen og masser af bundtræk. De negative sider er så at den ryster en del, da det er en encylindret, samt at man sidder noget sammenkrøllet på den, hvis man er over 180 (er selv 190 og ligeglad). Den dur ikke til lange ture sydpå, men til at køre til skole og arbejde og have det sjovt er den perfekt! Den er bygget og designet i Italien, og der er ikke en mio andre der kører rundt på den i dk, hvis det gør en forskel... smiley

Hey! Beklager, hvis jeg lyder som en bilsælger på stoffer, er bare glad for mit legetøj smiley

• #24   20. apr 2006 Christian --> Hvordan lyder din da? Lyden er også ret vigtig smiley

• #25   20. apr 2006 Christian H: jo det er lige som jeg siger. GS500 større udbud end efterspørgsel= man kan presse priserne. Monster 600/620 mindre udbud= man kan ikke presse prisen.

AT Hyosungen har så lav en brugtpris hænger måske sammen med at importøren har sat nogle 04 til ret lave priser. Plus det at den ikke ahr fået de bedste historier med på vejen....

/
    Jesper

• #26   21. apr 2006 Hov, det går ikke at vi er flere der hedder Christian H, jeg bliver jo helt forvirret smiley

Mark: Mine venner siger at den lyder som tordenvejr smiley Kender i hvert fald ikke mange andre cykler der lyder lige så vildt, som min gør, men det er også lige på grænsen til at være for meget. Har efterhånden sat en hel del bilalarmer i gang! smiley

• #27   21. apr 2006 Den var nu til ham fra Lyngby.
    En anden ting der også skal tages i betragtning, er at manden med sin SU og fritidsjob har sparet 45K op, så det burde ikke give økonomiske problemer at låne.

/
    Jesper

Kommentér på:
Låne eller tage mindre?

Annonce