12.035 visninger | Oprettet:  FølgFølg ikke 34 Svar

Karburatorsprit? Unødigt? Karburatorsprit? Unødigt?

Hej Alle..

Folk kaster om sig med råd, husk nu Karburatorsprit i en masse tråde.. I mine øjne er Karburatorsprit spild af penge da alt benzin der sælges i dk er med 5% ethanol..
Hvorfor så tilsætte ekstra sprit? Personligt har jeg aldrig brugt det på mine mc'er, heller ikke i snestorme, og har aldrig haft et problem..

Er Karburatorsprit ikke overkill med dagens benzin?

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Problemer med vaskemaskinen 500 kr.
  • Græsslåning (højt græs) og fjerne ukrudt imellem fliser 1.200 kr.
  • Opsætning af savsmuldstapet og male ca 300 m2 205 kr.
  • Køkkenskabe og skabe til mødelokaler 1.800 kr.
  • Opsætte og skære loftlister i forskellige grader.(Kongens Lyngby) 700 kr.
  • Butiksskilt strammes 1.000 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Karburatorsprit? Unødigt?
  • #1   20. okt 2010 Nu er det jo ikke kun is i karb. det forhindre, det hjælper også på kondens i tanken, da tanken ikke er beskyttet, kan de store temp udsving godt lave rimelig meget kondens og det kan de 5% etanol ikke klare alene, så derfor sprit.

• #2   20. okt 2010 vil jeg ikke mene det er, måske er det lidt i overkanten hvor meget folk bruger, men det er tit i dysen hvor der er masser flow den pakker sig til eller i flyderen hvis der i forvejen er lidt vand i bundkaret på karbu. der er os lidt med at karburator sprit er mere blandbart med vand end benzin og kan "trække" det med i forbrændingen.

• #4   20. okt 2010 Godt nok ikke mc, men har dog været ude for min gamle civic frøs til i karb en dag på vej hjem fra arb. i stærk frost.

• #5   20. okt 2010 attermann (skanderborg) .: Jo ALT benzin der sælges i dk er idag med 5% ethanol, det er et lovkrav smiley

• #6   20. okt 2010 Er det ikke kun statoils bio95 der er med 5% ethanol?

• #8   20. okt 2010 Jesper [Virum] P, nej..

• #9   20. okt 2010 http://www.folkecenter.net/dk/news/int/ethanol_5/

• #10   20. okt 2010 http://www.dr.dk/Nyheder/Penge/2010/06/21/073728.htm

• #11   20. okt 2010 Ved at øge koncentrationen af methanol i benzinen, vil man kunne "trække" mere vand ud af benzinen end uden. Jeg har flere gange oplevet at det hjælper at smide lidt karburatorsprit på, når den begynder at hoste lidt i det, hvis man har kørt meget i fugt/regn eller hvis der har været stor temperaturforskeld så der dannes kondens.

• #12   20. okt 2010 Jeg gør det KUN hvis det er nødvendigt, det giver jo en lidt mere mager forbrænding end normalt..

• #13   20. okt 2010 absolut ikke unødvendigt , har lige hæld på min for sjov cykel og vupti kørte den ordentligt.

• #14   20. okt 2010 Ok, jamen man må jo stole på folks erfaringer, når der er flere der har de samme smiley Kunne være man skulle prøve det engang smiley

• #16   20. okt 2010 Hvad basere du det udsagn på?

• #18   20. okt 2010 www.albatros-ul.dk/?download=Karburator-is.pdf er da vist bedre som link smiley

• #19   20. okt 2010 Jeg har oplevet, at min maskine ikke ville under 4000 omdrejninger. Der var meget fugtigt og ca. 10 grader. Hældte sprit på, og vupti, normal tomgang. Så et lille skvæt i ydersæsonerne skader nok ikke.

• #20   20. okt 2010 Skal vi ikke lige tæske tre ting på plads:

1)Luftens fugt kan ved lave temperaturer danne iskrystaller i indsugningen pga varmetab ved fordampning - denne effekt påvirkes direkte af spritten og mængden af dennes tilstedeværelse helt op til 40-50 %

2) Kondensvand der suges ind med benzinen, kan give "Vanddamppropper" der brænder skidt - udsættere. Kondensvand kan dannes i tank og opsamles i bunden af svømmerhuse. I en koncentration mellem ca. 3 og 8 % skiller benzin og vand ikke ad i et tofasesystem, og forbrændingen vil være homogen(ensartet - idet forbrænding af såvel sprit som benzin som resultanter giver kuldioxid og vand i meget store mængder)

3) kommer alkoholkoncentrationen op i mere end 8 % kan benzin og vand og sprit faktisk skille ad i et tofasesystem igen - en vand/spritblanding og en benzin spritblanding. Det kan blive noget rigtig skidt, idet dyret ikke går ordentligt, men også idet benzinspritblandingen brænder ved højere temperatur. Har en motor ikke ikke modificerede ventilsæder til højtemperatursblandinger, kan man brænde en ventil. Denne modificering er meget ualmindeliig på motorer, der er mere end et par år gamle, og selv nye har den kun, hvis de er godkendt til at køre med 15% bioethanol E85.

Konklusionen må være:

Siden omkring 1.september er al benzin her i landet tilsat 5 % bioethanol.

Jeg ville derfor kun tilsætte en anelse karburatorsprit (EN ANELSE) HVIS jeg havde problemer med karburator is - og det skal denondenlynemig være koldt og fugtigt, hvis ikke den sprit der allerede er i benzinen, kan forebygge det.

Så kan I jo selv afgøre, hvordan I vil vægte effekt nr 1) mod resten:-)

• #21   20. okt 2010 3) er jeg nu ikke enig i. Methanol i benzin giver en lavere forbrændingstemperatur, idet flammepunkt og brandtemperatur for methanolen er lavere. Jeg kender konkrete eksempler på at man kan køre med omkring 20-25% blanding, hvis man stiller tændingen en anelse, og vinde lidt HK oveni. For mange år siden (inden computercyklerne) var det mod reglemanget i RoadRacing at bruge methanol, men mange gjorde det alligevel, hvis det var meget varmt, dor at sænke temperaturen på forbrændingen. ser man på speedway cykler, som kun køre på methanol, har de en lavere temperatur i forhold til en tilsvarrende "benzin". Ser man på hvordan en ren Methanol motor er opbygget, så har man større dyse, fordi man skal have større mængde ind i forbrandingskamret.

• #22   20. okt 2010 Juel: Kan jeg stadig nå at få lavet en nummerpladeholder i trylledej? Den jeg lavede i 5mm acryl knækkede i weekenden smiley

• #24   20. okt 2010 Carsten-->
    Ja. I Norge køre de med 20% nogen steder, og mc'en kører forfærdeligt på det smiley

• #25   21. okt 2010 Dyggiprahl:

Ja, for så vidt methanol angår, men det har en anden brændværdi end både ethanol og isopropanol/n-propanol, som jo er traditionel karburatorsprit.
    Det er også korrekt, at benzin/spritblandinger har langsommere forbrændingshastighed end ren benzin, men sluttemperaturen bliver noget højere.

Denne her kemi er i øvrigt stærkt forenklet fremstillet, idet støchiometrien for sprit er noget anderledes end for benzin. Således dannes der færre molekyler slutprodukt(kuldioxid og vand) ved blanding end ved ren benzin, og det er mest udtalt i rækkefølgen metanol, etanol propanol, hvor metanol giver størst afvigelse.

• #26   21. okt 2010 Jeg putter det i min SV650 med karbunader. Ellers går den piv ringe når det er koldt.

• #27   21. okt 2010 Nils J:

Er det erfaring fra tidligere ydersæsoner eller i år??

Jeg har også tidligere måttet anv ende karburatorsprit i koldeperioder - undtagen når jeg hældte Statoils bio 95 i!!!!!

Nu er der 5% etanol i al benzin, og såå burde det virkelig være helt unødvendigt, med mindre du kører når frysepunktet en dag med meget høj luftfugtighed

• #28   21. okt 2010 Ok Knud ..

Nu har jeg aldrig brugt det der "købe karburator sprit" , jer har adgang til ren methanol, så jeg vidset ikke der var forskellige sammensætninger af sprit i det man køber. Men med methanol får du rigtig god resultat, jeg plejer at blande det 1-1,5 til 20 og hvis det bliver slemt, så får denen sjat mere smiley

(Man kan eventuelt blande lidt mere i sammen med en lille smule R-olie, så lugter cyklen af rigtig race smiley )

• #29   21. okt 2010 Jeg har også kørt med sprit i tanken iår, men mere fordi jeg havde det stående end fordi motoren hostede, så jeg ved endnu ikke om det er nok med de 5% der lovpligtigt skal være i benzinen nu.

• #30   21. okt 2010 Dyggi Prahl:

OK, så hænger sagerne jo også sammen, idet det netop er metanol du anvender. 1 - 1,5 : 20 svarer jo også til 5-7,5 % og så en sjat ekstra, og det vil sikkert passe meget fint netop med metanol:-)

• #31   21. okt 2010 Nils J:

Så foreslår jeg da, at du slet og ret prøver uden sprittilsætning:-)

Du kan meget let blive positivt overrasket, og om ikke andet, gør det da livet lettere når du skal tanke:-)

• #32   21. okt 2010 Og Kurt, så får den en lille snert af speedway lugten smiley .. Men det er sq noget djævelskab at have stående. Det gør sit arbejde for godt, det suger vand som død og helvede hvis man ikke har en 100% tæt dunk til det smiley

• #33   21. okt 2010 Statoil har igen karburatorvæske på hylden. Nu i form af isopropanol/n-propanol, den anden komponent i deres (og Biltemas) gamle grønne karburatorvæske, som Statoil stoppede med at sælge i foråret. Det anbefalede blandingsforhold er nu 1-120 - 1-250 l benzin, det er 20 - 150 pct højere end den gamle, der også indeholdt den ethanol, der nu (i relativt større mængde) er iblandet benzinen fra standeren.

Om det er nødvendigt, døm selv. - jeg bruger det til mine mc for en sikkerheds skyld; de står iblandt længe mellem kørsler, og jeg vil altså ikke risikere at skulle skille karb'er ad og ultralydsrense dem i tide og utide smiley

• #34   22. okt 2010 Richard P:

Man skal lige huske at olieselskaberne med indførelsen af bioetanol i benzinen, potentielt mister et forretningsområde - nemlig sprit.

Det er helt almindeligt at man så forsøger at bevare en del, ved at foretage en substitution, der er ubetydelig og uskadelig. Din procentregning hænger slet ikke sammen:-)

Betænk en gang - benzin kan vandoptimeres med 2-8 % alkohol. Nu får du benzin med 5% - hvorfor skulle din maskine pludselig have behov for mere???

• #35   23. okt 2010 @Knud: Altså, den gamle grønne fra Statoil/Biltema i ½l-flaske skulle efter etiketten række til 50l, den nye klare uden ethanol ligeledes i ½.-flaske til (svjh) 60-125l benzin – det nye forhold er da 20 - 150pct højere efter min regnestok.

Procentregningen er ganske rigtig min, men forholdet angiver Statoil.

Hvis isopropanolen ingen virkning havde, hvorfor solgte Staoil/Biltema så ikke bare ren ethanol før?

Men jeg siger ikke, det virker, heller ikke det er nødvendigt – jeg siger bare, jeg bruger det og hvorfor. Mc'ister gør i andres øjne så mange mærkelige ting, ikke sandt smiley

• #36   3. okt 2022 Min mc vil ikke starte efter at have stået stille i 1 måned med kun et par liter i tanken. Vil det afhjælpe problemet at fylde tanken og smide noget karburatorvæske i tanken ??

• #37   3. okt 2022 #36 Hvis startproblemet skyldes vand i tank/karburator kan det muligvis hjælpe med karburatorsprit. Jeg ville dog starte med en mindre mængde benzin og så noget sprit.

Håber andre kan hjælpe til.

Ved længere tids stilstand anbefales det at have fuld tank.

• #38   6. okt 2022 5 liter benzin, et skvæt karburatorvæske og ny opladt batteri gjorde lykke. Hun sprang igang som hun lige var kommet ud af fabrikken ????

Kommentér på:
Karburatorsprit? Unødigt?

Annonce