12.035 visninger
|
Oprettet:
FølgFølg ikke
34 Svar
Karburatorsprit? Unødigt? Karburatorsprit? Unødigt?
Hej Alle..
Folk kaster om sig med råd, husk nu Karburatorsprit i en masse tråde.. I mine øjne er Karburatorsprit spild af penge da alt benzin der sælges i dk er med 5% ethanol..
Hvorfor så tilsætte ekstra sprit? Personligt har jeg aldrig brugt det på mine mc'er, heller ikke i snestorme, og har aldrig haft et problem..
Er Karburatorsprit ikke overkill med dagens benzin?
0 synes godt om
feb 2007
Følger: 15 Følgere: 13 MC-er: 2 Emner: 35 Svar: 912
nov 2006
Følger: 59 Følgere: 56 MC-er: 3 Emner: 19 Svar: 397
feb 2006
Følger: 22 Følgere: 41 MC-er: 4 Annoncer: 2 Emner: 400 Svar: 2.370
jul 2005
Følger: 4 Følgere: 4 MC-er: 2 Emner: 29 Svar: 1.001
dec 2003
Følger: 2 Følgere: 90 MC-er: 11 Emner: 240 Svar: 20.500
jul 2005
Følger: 4 Følgere: 4 MC-er: 2 Emner: 29 Svar: 1.001
jul 2005
Følger: 4 Følgere: 4 MC-er: 2 Emner: 29 Svar: 1.001
jul 2005
Følger: 4 Følgere: 4 MC-er: 2 Emner: 29 Svar: 1.001
dec 2003
Følger: 26 Følgere: 26 MC-er: 13 Emner: 139 Svar: 3.701
apr 2009
Følger: 10 Følgere: 54 MC-er: 2 Emner: 192 Svar: 7.504
jun 2007
Følger: 49 Følgere: 109 MC-er: 11 Emner: 372 Svar: 6.420
jul 2005
Følger: 4 Følgere: 4 MC-er: 2 Emner: 29 Svar: 1.001
jul 2005
Følger: 4 Følgere: 4 MC-er: 2 Emner: 29 Svar: 1.001
jul 2005
Følger: 4 Følgere: 4 MC-er: 2 Emner: 29 Svar: 1.001
http://www.google.dk/url?sa=t&source=web&cd=1&ved=0CBUQFjAA&url=http%3A%2F%2Fwww.albatros-ul.dk%2F%3Fdownload%3DKarburator-is.pdf&rct=j&q=karburator%20is&ei=O8C-TPSoIoWfOsz6-T4&usg=AFQjCNHCJNo9jt8xMBlz8TRgCLrrr5U76w
jul 2005
Følger: 4 Følgere: 4 MC-er: 2 Emner: 29 Svar: 1.001
nov 2004
Følger: 3 Følgere: 1 MC-er: 2 Emner: 26 Svar: 358
aug 2005
Følger: 131 Følgere: 136 MC-er: 4 Emner: 518 Svar: 21.203
1)Luftens fugt kan ved lave temperaturer danne iskrystaller i indsugningen pga varmetab ved fordampning - denne effekt påvirkes direkte af spritten og mængden af dennes tilstedeværelse helt op til 40-50 %
2) Kondensvand der suges ind med benzinen, kan give "Vanddamppropper" der brænder skidt - udsættere. Kondensvand kan dannes i tank og opsamles i bunden af svømmerhuse. I en koncentration mellem ca. 3 og 8 % skiller benzin og vand ikke ad i et tofasesystem, og forbrændingen vil være homogen(ensartet - idet forbrænding af såvel sprit som benzin som resultanter giver kuldioxid og vand i meget store mængder)
3) kommer alkoholkoncentrationen op i mere end 8 % kan benzin og vand og sprit faktisk skille ad i et tofasesystem igen - en vand/spritblanding og en benzin spritblanding. Det kan blive noget rigtig skidt, idet dyret ikke går ordentligt, men også idet benzinspritblandingen brænder ved højere temperatur. Har en motor ikke ikke modificerede ventilsæder til højtemperatursblandinger, kan man brænde en ventil. Denne modificering er meget ualmindeliig på motorer, der er mere end et par år gamle, og selv nye har den kun, hvis de er godkendt til at køre med 15% bioethanol E85.
Konklusionen må være:
Siden omkring 1.september er al benzin her i landet tilsat 5 % bioethanol.
Jeg ville derfor kun tilsætte en anelse karburatorsprit (EN ANELSE) HVIS jeg havde problemer med karburator is - og det skal denondenlynemig være koldt og fugtigt, hvis ikke den sprit der allerede er i benzinen, kan forebygge det.
Så kan I jo selv afgøre, hvordan I vil vægte effekt nr 1) mod resten:-)
dec 2003
Følger: 26 Følgere: 26 MC-er: 13 Emner: 139 Svar: 3.701
dec 2004
Følger: 37 Følgere: 37 MC-er: 5 Emner: 23 Svar: 1.076
maj 2006
Følger: 112 Følgere: 87 MC-er: 10 Emner: 143 Svar: 4.087
Ja. I Norge køre de med 20% nogen steder, og mc'en kører forfærdeligt på det
aug 2005
Følger: 131 Følgere: 136 MC-er: 4 Emner: 518 Svar: 21.203
Ja, for så vidt methanol angår, men det har en anden brændværdi end både ethanol og isopropanol/n-propanol, som jo er traditionel karburatorsprit.
Det er også korrekt, at benzin/spritblandinger har langsommere forbrændingshastighed end ren benzin, men sluttemperaturen bliver noget højere.
Denne her kemi er i øvrigt stærkt forenklet fremstillet, idet støchiometrien for sprit er noget anderledes end for benzin. Således dannes der færre molekyler slutprodukt(kuldioxid og vand) ved blanding end ved ren benzin, og det er mest udtalt i rækkefølgen metanol, etanol propanol, hvor metanol giver størst afvigelse.
mar 2005
Følger: 34 Følgere: 32 MC-er: 1 Emner: 12 Svar: 346
aug 2005
Følger: 131 Følgere: 136 MC-er: 4 Emner: 518 Svar: 21.203
Er det erfaring fra tidligere ydersæsoner eller i år??
Jeg har også tidligere måttet anv ende karburatorsprit i koldeperioder - undtagen når jeg hældte Statoils bio 95 i!!!!!
Nu er der 5% etanol i al benzin, og såå burde det virkelig være helt unødvendigt, med mindre du kører når frysepunktet en dag med meget høj luftfugtighed
dec 2003
Følger: 26 Følgere: 26 MC-er: 13 Emner: 139 Svar: 3.701
Nu har jeg aldrig brugt det der "købe karburator sprit" , jer har adgang til ren methanol, så jeg vidset ikke der var forskellige sammensætninger af sprit i det man køber. Men med methanol får du rigtig god resultat, jeg plejer at blande det 1-1,5 til 20 og hvis det bliver slemt, så får denen sjat mere
(Man kan eventuelt blande lidt mere i sammen med en lille smule R-olie, så lugter cyklen af rigtig race
mar 2005
Følger: 34 Følgere: 32 MC-er: 1 Emner: 12 Svar: 346
aug 2005
Følger: 131 Følgere: 136 MC-er: 4 Emner: 518 Svar: 21.203
OK, så hænger sagerne jo også sammen, idet det netop er metanol du anvender. 1 - 1,5 : 20 svarer jo også til 5-7,5 % og så en sjat ekstra, og det vil sikkert passe meget fint netop med metanol:-)
aug 2005
Følger: 131 Følgere: 136 MC-er: 4 Emner: 518 Svar: 21.203
Så foreslår jeg da, at du slet og ret prøver uden sprittilsætning:-)
Du kan meget let blive positivt overrasket, og om ikke andet, gør det da livet lettere når du skal tanke:-)
dec 2003
Følger: 26 Følgere: 26 MC-er: 13 Emner: 139 Svar: 3.701
maj 2008
Følger: 9 Følgere: 9 Emner: 8 Svar: 1.129
Om det er nødvendigt, døm selv. - jeg bruger det til mine mc for en sikkerheds skyld; de står iblandt længe mellem kørsler, og jeg vil altså ikke risikere at skulle skille karb'er ad og ultralydsrense dem i tide og utide
aug 2005
Følger: 131 Følgere: 136 MC-er: 4 Emner: 518 Svar: 21.203
Man skal lige huske at olieselskaberne med indførelsen af bioetanol i benzinen, potentielt mister et forretningsområde - nemlig sprit.
Det er helt almindeligt at man så forsøger at bevare en del, ved at foretage en substitution, der er ubetydelig og uskadelig. Din procentregning hænger slet ikke sammen:-)
Betænk en gang - benzin kan vandoptimeres med 2-8 % alkohol. Nu får du benzin med 5% - hvorfor skulle din maskine pludselig have behov for mere???
maj 2008
Følger: 9 Følgere: 9 Emner: 8 Svar: 1.129
Procentregningen er ganske rigtig min, men forholdet angiver Statoil.
Hvis isopropanolen ingen virkning havde, hvorfor solgte Staoil/Biltema så ikke bare ren ethanol før?
Men jeg siger ikke, det virker, heller ikke det er nødvendigt – jeg siger bare, jeg bruger det og hvorfor. Mc'ister gør i andres øjne så mange mærkelige ting, ikke sandt
mar 2022
Følgere: 1 MC-er: 1 Svar: 2
maj 2019
Følger: 1 Følgere: 20 Emner: 15 Svar: 944
Håber andre kan hjælpe til.
Ved længere tids stilstand anbefales det at have fuld tank.
mar 2022
Følgere: 1 MC-er: 1 Svar: 2
Karburatorsprit? Unødigt?