Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Montering af kattenet på altanen 800 kr.
  • Ophængning og tilpasse rullegardiner 1.000 kr.
  • Slå græs 400 kr.
  • montering af senge og kommode 1.967 kr.
  • Havemand til havearbejde. 2.256 kr.
  • Udskiftning af tagplade 1.200 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Bio-benzin kontra karburatorsprit... ?
  • Christian N
    Christian N Tilmeldt:
    maj 2008

Emner: 4 Svar: 290
    #1   2. nov 2010 Nej

• #2   2. nov 2010 Hvorfor ikke.... ?
    Når du bruger karburatorsprit kommer du jo kun ca 2,5% i....

• #3   2. nov 2010 Et bud kunne være, at det sprit der er i bio-benzin er ethanol, mens det der er i karburatorsprit, er propanol (isopropanol for at være eksakt).

Alkohol er ikke kun det man finder i sprut smiley

• #4   2. nov 2010 Det har fuldkommen samme effekt som karburator sprit.
    Og til tvivlerne: JA det ved jeg med 100% sikkerhed fordi jeg er laboratoriechef for Statoil Raffinaderiet der fremstiller ALT den benzin I køre på øst for Storebælt

• #5   2. nov 2010 Og som tillægsoplysning kan jeg fortælle at al benzin i DK er med min 5% bio ethanol. Dette er et lovkrav

• #6   2. nov 2010 Citat:
    Raffinaderiet der fremstiller ALT den benzin I køre på øst for Storebælt

Også når man køber ved OK?

• #7   2. nov 2010 Jep, Kasper K. Også når du køre OK, Q8, Shell, YX, Jet osv osv

• #8   2. nov 2010 ja og sjovt nok tanker deres tankvogne også op, det samme sted...har selv kørt tankvogn smiley

• #9   2. nov 2010 Okie! Altså heller ikke nogen forskel mærkene imellem?

• #10   2. nov 2010 Det er selskaberne selv der tilsætter additiver, så jo, der er forskel på den benzin du køber fra standeren.
    Råbenzinen er den samme

• #11   2. nov 2010 Interessant læsning.

Liltorp: Hvornår kan vi i DK få lov til at køre på E85 eller rigtig bio-brændstof, som fx. Biodiesel i Tyskland eller Ethanol som i Mexico??

Er det kun vore snorketræer på Borgen, der alene bestemmer det eller er det benzinselskaberne der holder det tilbage?

Mvh
    Thomas E

• #12   3. nov 2010 Thomas: Benzinselskaberne holder ikke noget tilbage. For Statoils vedkommende kan jo nævnes at vi har leveret bio 95 i 1½ år. Altså 1 år før lovgivningen trådte i kraft. (pudse pudse glorien smiley )
    Biodiesel vil være på markedet i DK omkring 2. kvartal 2011.

Tilsætningen af mængden af bioethanol er dels styret af lovgivningen dels af bilproducenter/-importører.
    Ikke af benzinselskaberne

• #13   3. nov 2010 Tak Liltorp... smiley
    Kunne du ikke lige fortælle det samme på bilgalleriet.dk ?

• #14   3. nov 2010 det vil altså sige at selv den billige 92 blyfri er med 5% sprit. er dette korrekt. hvorfor praler ALLE så ikke med bio brændstof.

• #15   3. nov 2010 AL benzin fra standere på tankstationer er med minimum 5% ethanol. Hvad skulle det hjælpe at prale med det når man ikke afviger fra andre?

• #16   3. nov 2010 @Carsten aka Fister: Du kan jo bare linke til denne tråd på bilgalleri. Jeg gider ikke skulle i dialog med en flok Thansen tunere der smiley

• #17   3. nov 2010 Liltorp: Din sidste kommentar er guld......LOL

E85 er tilgængelig i Sverige - ikke sandt? - Hvorfor skulle deres biler være nemmere at omstille end de danske? eller er Sverige et forsøgsland med den type brændstof?

Jeg kunne bare kun forestille mig at kun en politiker var i stand til at sætte en pind i hjulet for denne benzin i DK.

• #18   3. nov 2010 E85 består af 85% Ethanol og kræver en del mere af motoren end bio95. Svenskerne har en del bil modeller der kan køre E85, men deres afgiftssystem er jo også at foretrække frem for vores smiley
    En motor der kan kører E85 koster mere i både indkøb og vedligeholdelse, så den ville blive uforholdsvis dyr i DK.

Hvem der sætter en pind i hjulet ved jeg ikke, men jeg tror ikke du skal forvente E85 på danske standere de første år. Dog vil der gradvist blive tilsat mere ethanol. Så med åre ender vi der jo nok!

Mht til forsøgsland vil jeg tro at Norge er foran Sverige. I Bergen og Stavanger er der tankstationer der kan levere stort set alt indenfor brændstof; Brint, FAME, Biobenzin med 5 - 10 og 85% ethanol, el og gas samt biodiesel med 5 - 10% FAME (Fatty Acid Methyl Esther)

• #19   3. nov 2010 det kan godt gi mening liltorp. jeg syntes nemlig at shell spudselig bare stoppede med bio 95. jeg troede det var fordi den ikke var populær nok til at man gad fortsætte med den. det er rart med intern viden.

• #20   3. nov 2010 Liltorp:
    .... deres afgiftssystem er jo også at foretrække..... - typisk DK når politikere nærmest står i kø for at være den mest "grønne" og komme i medierne med de mest mørkegrønne forslag.

DK er så dobbeltmoralsk i den retning at det er til at brække sig over.

Personligt er jeg fortaler for at fremme alternativ energi - vindmøller, alternativ brændstof, solenergi og jordvarme oma. Men vil man gerne gøre noget for det, støder man ind de ene bureaukrati efter det andet, samt afgifter for dit og dat, at det i sidste ende ikke kan betale sig....

Ser fremt til Biodiesel på jeres standere.

PS. Har kørt med bio95 på MC'erne siden den kom frem

Når du har flere nyheder, så lav en tråd om det - det er spændende at følge med.

• #21   3. nov 2010 Hmm nyheder for dig Thomas er jo hverdagsarbejde for mig. Vi må ta' en sludder om det ved lejlighed.
    Der snakkes lidt om Swinger fest i starten af det nye år smiley

• #22   3. nov 2010 Altså... Hvis jeg har forstået det ret, er der 5% "sprit" i ALT benzin der sælges i Danmark.
    Og de 5% "sprit" gør det glimrende ud for den karburatorsprit vi plejer at hælde i om vinteren....

Jammen så er der jo snart billig "sprit" tilsalg alle steder.... Hva' fanden skal vi så bruge det til...??? smiley

Mange tak for hjælpen smiley

• #23   3. nov 2010 Du har forstået det helt rigtigt Carsten. Mindst 5% smiley
    Om det giver billig karburatorsprit ved jeg ikke. Der er jo sikkert mange der ikke kender til emnet beskrevet i denne tråd

• #24   3. nov 2010 Liltorp:
    Fest - glimrende - vi er klar. Ved du hvem der står for det?

Iøvrigt - hvordan er din jakke blevet - Blød og lækker nu, min er simpelthen super og en "headturner" Alle spørger om man er på kværn....

Carsten:
    Ja - måske, men det er jo det samme som meget andet. Vi overbevises af eksperter om at vi skal købe noget egentlig ikke har brug for......

Mvh
    Thomas E

• #25   4. nov 2010 Jakken er superfed og ja; mange spørger om man er på kværn smiley

Jeg var uden en tur med El Presidente og Doctor på en sidste tur. Vi snakkede om en fest. Så mon ikke vi også ender som festudvalg smiley

Men kan være vi skal starte en anden tråd og ikke spamme Carstens smiley

• #26   4. nov 2010 Liltorp:
    yep - start en tråd - jeg er på.

• #27   4. nov 2010 pr juni 2010 må der kun sælges bio benzin i danmark, så uden at i ved det så kører i altså allesammen på det. og væk med det der karburator sprit.

• #28   4. nov 2010 johannes b. det var ikke shell der stoppede med at sælge det... det var statoil,, men nu hedder det bare noget andet

• #29   4. nov 2010 Statoil stoppede ikke med at sælge biobenzin. Men nu hedder det bare....Benzin!! Ingen grund til at kalde det bio så?
    Tilgengæld køre Statoil nu kun med 2G biobenzin smiley Damn vi er bare go'e smiley

• #30   5. nov 2010 Og jeg prøvede lige at spørge ved statoil og fik dette svar:

Hej Carsten,

Brug af benzin med 5% ætanol vil erstatte, og gør brugen af karburatorsprit overflødige.

Med venlig hilsen,

Bob Seymour

Statoil A/S
    Principal Engineer Product development & support

SFR TF PDS

• #31   5. nov 2010 Jeps for Bob er en af mine kollegaer og interne kunder smiley

Kommentér på:
Bio-benzin kontra karburatorsprit... ?

Annonce