{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
2.948 visninger | Oprettet:

Slick dæk {{forumTopicSubject}}


Stefanos A


Skrevet: 04-11-2010 14:59:30 Slet indlæg

Hej. Jeg har lige købt min R6 (banecykel) og jeg har aldrig før kørt på slick dæk. Indtil nu har jeg kørt på banen på alm. gadecykel.
Jeg håber, at i kan besvare mine spørgsmål:
- Er stor forskel mellem soft og medium dæk? Jeg har hørt, at de fleste kører medium bag og soft foran. Hvorfor?
- Hvad forskel gør det på banen at dækkene har forskellige profiller? F.eks. hvad er forkellen mellem 55, 60, 70?)
-Da mit budget er ikke så højt har jeg købt nogle let brugte slick dæk (jeg håber jeg har nok for resten af sæsonen). Var det en god ide?
-Jeg har hørt forskellige meninger ang. bagdækketes bredde. En erfaren kører sagde, at et på 190 er bedre i svingerne end et på 180 (bagenden bliver lidt højere). En anden sagde, at det ikke var rigtigt (180 giver større overflade). Begge kørere har god erfaring og kører på under 1.10 i Knustorp.
- Ang. dæktryk: Jeg vejrer 95 kilo. Skal jeg køre på 1.9 bag og 2.1 foran? Hvorfor mere dæktryk foran end bagved? Jeg har ikke fundet en god forklaring indtil nu).
- Er der en site hvor jeg kan finde sadån nolge oplysninge?
Jeg håber, at i gider læse min lange indlæg. Men jeg kan se, at mange af jer er meget flittige med at deltage i debatterne.
På forhånd


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Slick dæk
  • #1   4. nov 2010 Hvis du opretter en mc, og bruger lidt tid på galleriet, så er der sikkert en masse der gider bruge tid på at besvare dine fornuftige og relevante spørgsmål

  • Sajmon ™
    Sajmon ™ Hjælpe-administrator
    Tilmeldt:
    mar 2004

    Følgere: 279 MC-er: 15 Annoncer: 1 Emner: 125 Svar: 20.660
    #2   4. nov 2010 Hvad kører du selv af tider på din gadecykel på f.eks Knutstorp?

    Hvis du ikke er under 1.07 stabilt, så har du skudt en del over målet med slicks. Hvad der er endnu værre, er at du har købt brugte dæk, som dermed er hårde i overfladen og sværere at køre varme så de bider ordentligt.
    9 ud af 10 mennesker som vælter på bane, gør det enten sidst i et pas hvor de er trætte, eller indenfor de første 2-3 omgange hvor der endnu ikke er varme og dermed bid nok i dækkene.
    Det er en selvforstærkende virkning, for er der ikke varme i dem, tør man ikke køre hurtigt nok fordi de glider hele tiden, som køler dem yderligere ned så man tør mindre og mindre som så køler dem længere ned osv osv...

    Hvis du tænker dig lidt om, så starter du med at købe et sæt gadedæk og bruge dem til de er slidt ned. Dem vil du ikke nå grænsen på før under 1.07 på f.eks Knutstorp - som svarer meget godt til at køre 1.48 på Anderstorp.

    Brug ikke tid på slicks og dæktryk (1,9 / 2,1 er desuden alt for meget hvis det er målt på kolde dæk) før du er hurtig nok til at holde varme i dem.
    Der kan sagtens sidde en masse mennesker herinde, hvis ego ikke kan tåle at høre ovenstående, men det er hvad enhver instruktør som har en smule forstand på banerace og dæk, vil fortælle dig...
    Jeg er ikke sådan en, men jeg har hørt dem sige det MANGE gange - og jeg er selv først nu ved at være dernede i omgangstider hvor slicks er berettigede. Indtil nu har jeg kørt på Pilot Power One, som er en mellemting mellem gade og racedæk.


  • #3   4. nov 2010 Hej Sejmon.
    Jeg har dækvarmere for at varme dækkene op.


  • #4   4. nov 2010 Soft foran og medium bag kører jeg selv med - men på gadedæk, Metzeler Racetec. Men jeg gider heller ikke hverken hjulskifteri eller dækvarmere. Det er sgu nok noget psykisk noget med at tror jeg accellerer hårdere ud af et sving end jeg bremser ind i et sving. Samtidig betyder det at for- og bag slides så man praktisk kan skifte for- og bagdæk samtidig.

    55/60/70 er profilen og er et udtryk for højden i procent af bredden på dækket. Den generelle lære er at man ikke skal ændre på cyklens standardmontering.

    Jeg kører med samme dæktryk for og bag. Omkring 1.9 målt på kolde dæk.


  • #5   4. nov 2010 det er lige meget med dækvarmere hvis man ikke kører så man kan holde dækkene varme..

  • Sajmon ™
    Sajmon ™ Hjælpe-administrator
    Tilmeldt:
    mar 2004

    Følgere: 279 MC-er: 15 Annoncer: 1 Emner: 125 Svar: 20.660
    #6   4. nov 2010 Ja du har dækvarmere for at varme dem op, men det holder ikke dækkene oppe i arbejdstemperatur mens du er ude på banen, og det gør din hastighed heller ikke hvis den er for lav.

    Hvad kører du af tider hvorhenne?


  • #7   4. nov 2010 Jeg vil også tilføje at jeg startede på nogle Power One dæk til trackdays mv, også med dækvarmer godt nok, men man skal køre med en pæn fart for at holde dem i den "optimale temperatur" altså varme.

    Der sad også slicks på min racer, men de blev skiftet ud til power one, og de holdte 3-4 trackdays samt 1 Rookie 600 løb, og bliver idag brugt på vejen.

    Slicks var også det jeg ville starte på, men det er jeg glad for at jeg ikke gjorde idag, da du får meget mere ud af nogle gadedæk/sportsdæk smiley


  • #8   4. nov 2010 Aah, hvis han har kørt nogle trackdays, og ikke ligger i grøn klasse, er der da ingen grund til at være bange for slicks.

  • #9   4. nov 2010 Det kommer også an på årstiden.. for på en 8-9 grader varm bane skal der satme køres til for at holde slicks varme

  • #10   5. nov 2010 Robert jeg hyggede mig da fint på anderstorp i maj smiley

  • #11   5. nov 2010 Jeg kørte bare soft soft

  • #12   5. nov 2010 Og hvis det var 10-11 maj, så var det fandme koldt....

  • #13   5. nov 2010 Når slicks har været varmet op et antal gange mister de deres gode egenskaber. For Bridgestone er det anbefalede maximale antal af opvarmninger 7. Derefter begynde de at nedbrydes og miste greb, og man vil være bedre stillet med gode sportsdæk.

    Kører man ikke hurtigt nok starter man på dæk der er godt varme og med godt greb, og efterhånden som man har kørt sig varm og får lidt mere fart på, mister man varmen i dækkene og dermed grebet.

    Som det er nævnt tidligere kan man snildt køre 1:07 tider på Knutstorp på gode supersportsdæk. Samtidigt kører man så med dæk hvor det optimale temp område ligger så lavt at man uden problemer kan køre med rigtigt godt greb gennem hele passet.

    Med andre ord: Skift til slicks når du 'smelter' dine gode sportsdæk.


  • #14   5. nov 2010 Man skifter ikke til slicks dæk før man har udnyttet sine gadedæk 99%

    dvs. at før man har kørt 100-150 omgange og man ikk længere kan skære mere end 1/10 af tiden, så skal man bare blive ved med at køre på gadedæk..

    for handler trackday i virkeligheden ikke om at udnytte motorcyklens grænser ? Man kører jo ikke decideret RACE, hvor det gælder om at køre en hurtigste tid, eller komme først..!


  • #15   5. nov 2010 Jeg ved ikke præcis. Min bane erfaring er 6 dage på banen med en gadecykel (CBF 600). 5 gange på Knustorp og en gang på Anderstorp. Min ven siger, at jeg kører omkring 1.25 på Knustorp på Hondaen. Jeg ved ikke om det holder.

  • #16   5. nov 2010 De sidste 3 gange kørte jeg på Blå klasse.

  • #17   5. nov 2010 Hvis du kører 1:25 på knutstorp ville jeg holde mig væk fra slicks.
    Sjvp det var nemlig 10-11 og det var koldt puha.


  • #18   5. nov 2010 sjvp du styrtede på din ikke ? syntes jeg husker noget med du stod og lappede plastik da jeg prøvede at lave forgaffel smiley

  • #19   5. nov 2010 Natteravnen! Rune ! Nej, jeg slap heldigvis helskindet gennem dagene på Anderstorp, men der var en del uheld deroppe.

  • #20   5. nov 2010 Stefanos A:
    1:25 på Knutten. Glem alt om slicks. Du kan slet ikke holde dem varme.
    Køb nogle gode sportsdæk, og når du begynder at køre i sort klasse så kan du med fordel overveje at skifte til slicks med hvad dermed følger.


  • #21   5. nov 2010 Som svar på dine spørgsmål .

    - Er stor forskel mellem soft og medium dæk? Jeg har hørt, at de fleste kører medium bag og soft foran. Hvorfor?:
    Der er en mærkbar forskel ja. Grunden til forskellig compound er at fordækket vil man ikke skride på og de baner vi har i scandinavien bliver sjældent RIGTIG varme og derfor en blødere compound foran. Man kunne også kører soft bagpå men sliddet vil øges .

    - Hvad forskel gør det på banen at dækkene har forskellige profiller? F.eks. hvad er forkellen mellem 55, 60, 70?):
    Forskellen er jo din rullediameter. Og den kan ha` noget at sige sige for både styring og føling såvel som mange andre små parametre.

    -Da mit budget er ikke så højt har jeg købt nogle let brugte slick dæk (jeg håber jeg har nok for resten af sæsonen). Var det en god ide?:
    Ikke specielt god ide. Har du forstand på at se om de er kørt ihjel. Altså om de er blevet hårde ?.

    -Jeg har hørt forskellige meninger ang. bagdækketes bredde. En erfaren kører sagde, at et på 190 er bedre i svingerne end et på 180 (bagenden bliver lidt højere). En anden sagde, at det ikke var rigtigt (180 giver større overflade). Begge kørere har god erfaring og kører på under 1.10 i Knustorp.:
    der er ikke nødvendigvis forskel højden af 190 og 180 dæk . Men en ting er helt sikkert 190 har den største overflade af de to str du nævner.
    men du KAN muligvis spore en lidt mere træg mc at svinge såfremt den er født med 180.

    - Ang. dæktryk: Jeg vejrer 95 kilo. Skal jeg køre på 1.9 bag og 2.1 foran? Hvorfor mere dæktryk foran end bagved? Jeg har ikke fundet en god forklaring indtil nu).:
    Alle dæk har forskellige specifikke dæktryks anvisninger så det er svært at svare på . Men du smider mere i for fordi det er der den største belastning forefindes ved indbremsninger og du ønsker ikke at krænge dækket med resultat af en smuttur.

    - Er der en site hvor jeg kan finde sadån nolge oplysninge?
    Jeg håber, at i gider læse min lange indlæg. Men jeg kan se, at mange af jer er meget flittige med at deltage i debatterne.
    På forhånd:

    Derfindes massere af sites der omhandler de ting du spørger om . Det er bare at bruge google nogle timer.

    Held og lykke med dit banerace smiley .


  • #22   5. nov 2010 Ang. dæktryk:
    Sejmon skriver, at 2,1 0g 1,9 er for meget målt på kolde dæk. Sjyp kører med 1,9 målt på kolde dæk. Hvem har ret?


  • #23   5. nov 2010 dæktryk er også en religion.. jeg kører 2,0 foran og 1,8 bag, det fungerer fint for mig

  • #24   5. nov 2010 De kan begge have ret.
    Kommer helt an på hvilket dæk de kører på.
    Check dækfabrikantens anbefalinger og brug dem som udgangspunkt.


  • #25   5. nov 2010 Nemlig HELT hvad morten skriver herover.

  • #26   5. nov 2010 Dæktryk varierer også i forhold til bane, temperatur, kørestil osv.

    Se power ones side, hvor man kan indtaste de forhold man skal køre under, der varierer det anbefalede tryk meget med samme dæk


  • #27   5. nov 2010 Hva for dæk er det ?

  • Sajmon ™
    Sajmon ™ Hjælpe-administrator
    Tilmeldt:
    mar 2004

    Følgere: 279 MC-er: 15 Annoncer: 1 Emner: 125 Svar: 20.660
    #28   5. nov 2010 Det er nok "Power One" siden det er "power ones side" man skal kigge på... Tror jeg. :o)

  • #30   6. nov 2010 Hvor kan i se han har købt power ones ? (stefanos)

  • #31   6. nov 2010 Det var blot for at illustrere at der ikke er noget facit på dæktryk :o)

  • Sajmon ™
    Sajmon ™ Hjælpe-administrator
    Tilmeldt:
    mar 2004

    Følgere: 279 MC-er: 15 Annoncer: 1 Emner: 125 Svar: 20.660
    #32   6. nov 2010 Natteravnen! Rune - Nok ca samme sted som vi kan se at det er DET du spørger til... :o)

  • #33   6. nov 2010 Der står da intet sted han kører med power one ?

  • Sajmon ™
    Sajmon ™ Hjælpe-administrator
    Tilmeldt:
    mar 2004

    Følgere: 279 MC-er: 15 Annoncer: 1 Emner: 125 Svar: 20.660
    #34   6. nov 2010 Der står heller ingen steder at "Hva for dæk er det ?" hentyder til stefanos...?

  • #35   6. nov 2010 Nej men du antager at det er til en anden person end trådstarter, når der er en stor diskussion om dæktryk hvorefter jeg spørg hvad for dæk er det.

  • #36   6. nov 2010 Hej drenge.
    Ang. dæktryk:
    Mit spørgsmål er hvem har ret. Sajmon eller Sjyp, fordi jeg læser, at Sejmon måler dæktryk på varme dæk og Sjyp på kolde dæk.
    Ang. 1.20 på Knutten:
    Jeg ved ikke om det er rigtigt. Det har jeg aldrig målt min tid rigtigt. Jeg har også kun kørt på banen på en helt almindelig mc (CBF 600) og på almindelige gadedæk dæk. Jeg forstiller mig at jeg vil køre hurtigere med R6.
    Ang. brugte dæk:
    De brugte dæk jeg har købt er en ny Bridgestone Batlax (foran) og et sæt Bridgestone Batlax.
    Dette nye Bridgestone Batlax er fra july 07. Skal jeg smide det væk eller kan det bruges? Jeg har alligevel givet ikke så meget for det.
    Ang. hårdhed:
    Hvordan kan et dæk blive så hurtigt hårdt i overfladen? Bliver de ikke kun hårdt hvis de bliver for gamle? Så meget jeg vide kan mc dæk efter max. 4 år skal skiftes. Er det rigtigt?
    Hilsner
    Stefanos


  • #37   6. nov 2010 Der findes ikke rigtigt og forkert at måde dæktryk på . Men det er naturligvis vigtigt du måler på samme måde HVER GANG. Jeg måler også mit på varme. Men det er et fedt om det er varme eller kolde. Naturligvis skal trykket jo så bare være lavere ved kolde end ved varme.

    Hvis der er en hurtig kører der har kørt på de dæk du har købt så bliver de så varme at de bliver hårde. Du kan feks se hvis de er blålige så er de ikke så fede mere. Men at smide dem ud hvis der ER noget tilbage er da også en skam . Men få dem varmet godt op inden du kører ud HVER gang. Og obbevar dem i mørke og ved max 15 grader indtil de skal bruges.

    ubrugte dæk kan godt ligge 4-5 år såfremt de er opbevaret korrekt.


  • Sajmon ™
    Sajmon ™ Hjælpe-administrator
    Tilmeldt:
    mar 2004

    Følgere: 279 MC-er: 15 Annoncer: 1 Emner: 125 Svar: 20.660
    #38   6. nov 2010 Man bruger jo fabrikantens henvisninger - og det er forskelligt fra dæk til dæk.

    Jeg måler mine Power One både kolde og varme og med en reference til temperaturen - så kan man altid gå tilbage og se hvad man gjorde rigtigt og forkert sidste gang man kørte under de pågældende forhold.


  • #39   6. nov 2010 Jeg kører 2.3 på bridgestone foran og 2.1 bag, dette er brandvarme tal smiley
    Grunden til dækne bliver blå er fordi de bliver udsat for heat cyklus er, hver gang bliver dækket "porrer" lidt mere åbne, den flotte farve man kan se er olien i dækket der siver ud.


  • #40   6. nov 2010 Hej igen.
    Jeg er først og fremest taknemmelig, fordi i gider at beskægtige jer med mine spørgsmål og undren.
    Hvor hurtigt skal man cirka kører en omgang på Knustorp og Anderstorp for at holde slickdæk varme?
    Kan man ikke holde dækkene varme hvis man ikke kører stabil 1.7 på Knustorp (som Sejmon skriver)?
    Hej præci-dækmanden og Natteravnen.
    I mener, at jo hurtige man kører jo varmere bliver dækene og dermed bliver de hårdere og "porrede". Er det forstået korrekt?
    Hej Seimon.
    Jeg er enig i dig, at en ny begynder på banecykel, som mig kan klare uden slick dæk. Jeg har kørt bagved folk , som kørte på slick dæk men alligevel var de ikke meget hurtige end mig.
    Da du kørte på Pilot skiftede du til regndæk i regnvejr?


  • Sajmon ™
    Sajmon ™ Hjælpe-administrator
    Tilmeldt:
    mar 2004

    Følgere: 279 MC-er: 15 Annoncer: 1 Emner: 125 Svar: 20.660
    #41   6. nov 2010 Power One bruger jeg kun på tør bane eller hvis det bare drypper en smule - så snart banen er heldækket af vand skifter jeg til regndæk.

    Kører du på gadedæk, vil du kunne bruge dem til begge dele uden problemer - og det vil du lære utroligt meget af.


  • #42   6. nov 2010 Hvad siger i andre gutter? Er i enig i Sajmon? Skal man køre stabilt 1.07 inden man går til slick dæk?
    Jeg så mange gutter, som går meget op i deres udstyr måske unødvendigt (?).
    Det er ikke alle der kan køre 1.07 vel?


  • Sajmon ™
    Sajmon ™ Hjælpe-administrator
    Tilmeldt:
    mar 2004

    Følgere: 279 MC-er: 15 Annoncer: 1 Emner: 125 Svar: 20.660
    #43   6. nov 2010 Det er langt fra alle der kører 1.07 på Knutstorp.

  • #44   6. nov 2010 Når gutter....
    Nu skal jeg på natarbejde.
    Vi snakkes
    God nat


  • #45   7. nov 2010 Du behøver ikke kører 1:07 for at køre med slicks, men du skal under 1:15 på knutstorp og under 2 min på anderstorp, for at du vil kunne holde nogen lunde varme i dem, du kan manipulere med dem ved at ændre dæktryk men det kan også blive helt forkert, jo hårdere du køre dine dæk jo hårdere vil du slide på dem, ikke nødvendigvis smadre dem, et dæk kørt af en god kører kan du evt sagtens bruge, de dur bare ikke til en ligeså hård kører.


  • #46   7. nov 2010 Hvad er arbejdstemperatur på slick dæk, sport dæk og almindelige gadedæk?


  • #47   7. nov 2010 Jeg er selv lige begyndt på bane, og jeg kører helt sikkert på gadedæk. De hæfter super godt (jeg kører Bridgestone BT-03) og jeg nærmer mig slet ikke grænsen.

    Jeg kører i rød klasse (med R4F) og ligger på en tid omkring 1:12-1:14 på Knutstorp


  • #48   7. nov 2010 Slick sæk skal op på mindst 70-80 grader (og gerne op til 90 grader) før de begynder at arbejde rigtigt, og der er ingen måde at man kan holde den temp uden at man kører stærkt, og vi taler ikke 1:15 på Knutten eller 2:00 på Anderstorp.

    Et godt sportsdæk skal ligge på omkring 50-60 grader, og et touring dæk fungerer fint ved 30 grader.


Kommentér på:
Slick dæk

Annonce