1.734 visninger | Oprettet:  FølgFølg ikke 85 Svar

Det nye touringnyt, hestepigerne... Det nye touringnyt, hestepigerne...

Jeg sad med den sidste udgave af touringnyt, og faldt over en artikkel hvor 2 piger har været ude og ride og under den tur måtte benytte en cykelsti som lå op af en hovedvej. De beskriver sig selv som meget erfarne ryttere med trafikvante og sikre heste, som normalt ik blir bange for noget.
Lige indtil 25 hensynsløse mc kørere køre forbi dem, hvorved de ellers som tidligere nævnte trafikvante krikker får et chok. den ene hopper igrøften og render tvær marker, den anden vender rundt og løber ud i trafikken.
Disse piger var meget forførnet over at ingen satte farten ned eller så sig tilbage efter at det var sket. Generel set, lyder det ifølge hestepigerne som om at dette udelukkende er mc'isternes skyld fordi de ikke viste hensyn.

Altså jeg har helt klart en holdning om denne artikkel. Men lad os få en søndags tråd om hvad folk synes.

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Kløvning af brænde 1.500 kr.
  • Hækkeklip 300 kr.
  • Ordnet have 1.500 kr.
  • Havemand til havearbejde 2.000 kr.
  • Fjerne ukrudt mellem fliser 1.250 kr.
  • Stikkontakt med løs forbindelse 638 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Det nye touringnyt, hestepigerne...
  • #1   7. nov 2010 hehe.. personligt hiver jeg koblingen forbi heste.. med motoren i tomgang. meen helt trifikvante kan de vist ikke være.. også må de jo holde sig væk fra vejene vis de ikke kan styre de krikker;-)

• #2   7. nov 2010 hold de kræ væk fra offentlig vej , ligemeget hvor trafikvante de er , så er det stadig dyr der kan tænke selv samt gå i panik over den mindste forskrækkelse
    kender en der sidste forår der var døden nær da 2 heste var blevet skræmt af et eller andet og tog flugten over en mark og ud på en hovedvej hvor han påkørte den ene i sin bil , havde han haft sin sele på havde han ikke overlevet da hesten nærmest savede taget af bilen da den blev ramt

• #3   7. nov 2010 steffen A

jeg svæver også så lydløst som muligt forbi hvis jeg møder ryttere , men det er ikke altid nok

• Sajmon ™
    Sajmon ™ Hjælpe-administrator

Følgere: 295 MC-er: 16 Annoncer: 1 Emner: 126 Svar: 20.720
    #4   7. nov 2010 Hvis de trunter havde bare en lille smule mellem ørerne, ville de ikke kalde deres heste for "trafikvante" og så bagefter blive fortørnede over det der.

Det er klart nok man ikke skal gasse op, men jeg har aldrig set en flok på 25 mand på MC som kører råddent. Det har da været choppere og touring cykler - som oftest set i de store grupper...

Sorry - men de har ikke min sympati, omend de sagtens kan få min medlidenhed, for det har jeg overfor alle der har kødscooter. :o)

• #5   7. nov 2010 er helt på linie med de andre indlæg i tråden ! og jeg kan ellers godt lide heste ! (selvom det kan være lidt salt)

• #6   7. nov 2010 Personligt kobler jeg også gerne ud og slipper gassen ved forbikørslen af den slags dyr. Mette er udelukkende for min egen skyld.
    Jeg stoler absolut ikke på den slags kreature, og de er i mine øjne lige så eller endnu mere farlige end de berygtede muskelhunde.

I mine øjne bør al form for rideture på heste, æsler, ponyer mm foregå bag indhegning eller langt fra vejen. Jeg kan vitterligt ikke se hvad de skal ud i trafikken efter, med mindre det foregår i en dertil indrettet trailer.

• #7   7. nov 2010 Nu er jeg selv hestepige, men kan stadig blive forarget over folk i deres brianbiler (minus diverse lydpotter) ræser forbi, hvis man rider på små veje, i grasrabatten. Men vælger jeg en hovedvej er jeg da selv uden om det! Jeg ved min hest kan tage det meste . Men selv den bedste hest kan blive bange - og jeg kender mine heste godt nok, til at vide hvornår de er ved "at springe i luften" og man mister kontrollen. Personligt hopper jeg hellere af hesten en gang for meget, end en gang for lidt, hvis min hest skulle få nervøse trækninger. For på jorden har man bare mere kontrol, hvis man selvfølgelig har kræfter til at holde dem.

Måske kunne man til kørekortet lære lidt mere omkring uforudsete overraskelser - men i følge teoriprøver og lignende, skal man køre forbi heste, som om det var en cyklist - hvilket jeg mener er forrykt.
    Dog kan der være en fordel i, at køretøjer holder farten jævn, da det så er en jævn støj når der køres forbi, fremfor nedgearinger og lignende. Med et jævnt støjniveau vender hesten sig til det, hvorimod den ikke kan vurdere, hvis folk pludselig bremser. Det er jo netop forandringerne der gør dem nervøse.

• #9   7. nov 2010 Jamen for helvede da. De burdte da kunne taenke sig til at de sportskoer kunne blive bange.... Man undres... Ud i skoven med det lort, de betaler jo ikke engang vaegtafgift smiley

Men ja, jeg plejer nu heller ikke at geare ned og rive den op i det roede felt naar jeg koere forbi saadan nogen satanner, lige lenne lidt paa gassen kan jeg gaa med til. Den kunne jo blive bange og ramme motorcyklen smiley

• #10   7. nov 2010 Trækker koblingen, og glider forbi i tomgang, for fanden det tager ikke mange sekunder. Hestefolket er glade, og du får ikke en krikke i nakken .......... win-win.

Krikker er, uanset hvor trafikvandte de er, ikke specielt glade for MC'ere, ser ofte panikgalop i folden, når man kører i landlige omgivelser (en V2'er med åbne "rør" er i øvrigt slet ikke deres livret :o))

JLL

• #11   7. nov 2010 Jeg kan jo også undre mig over deres utilfredshed. Som der blir nævnt af Anna så ville en jævn kørsel uden op/nedgearinger være at foretrække ved forbikørslen. Dette nævner de 2 omtalte piger intet om, og eftersom vi snakker om 25 af slagsen (utroligt de kan nå at tælle, mens man sidder på en hest der spasser ud) så tvivler jeg på at vi snakker om en flok mc'er der er kommet høvlende ud af det blå med øret vredet i bund.

• #12   7. nov 2010 Tager altid koblingen og køre langsomt (lidt mindre end normalt) forbi så hesten kan nå at høre man komme i god tid. Så får den ikke en chok.
    Men heste er sku et sjovt dyr. 600-800 kg ren muskel og med "Mod" som en 'EMO"
    Det er ikke så slemt med det med potter og larm (kun ved de skvat heste som varmblod) det er mere at lige pludseligt er du oppe på side af dem hvis du kommer hurtigt - og natuligt går de i panik fordi de tro det er et rovdyr som angriber dem fra en blid vinkel.
    Hvis man lader sig høre i god tid, og trækker lidt til siden og prøver at dæmpe ens larm fra ens mc så er det sku sjællendt at der sker noget. Og de fleste Heste-tøser tager for F***** heller ikke deres Nem-at skæmme-hest med på en tur langs en vej hvis det ved at den er urolig i forhold til andre heste.

• #14   7. nov 2010 hvor er i altså bare snævertsynede

hvorfor skal der ikke være plads til deres hobby, men kun vores?

de rider pænt inde på cykelstien og nyder det fine vejr

så træk da forhelvede koblingen og slip gassen i de 10-20 sekunder i kommer forbi dem, det synes pigerne faktisk er dejligt vi tager hensyn til dem, HVIS hestene går amok kan de jo i værste tilfælde slå pigerne ihjel

• #15   7. nov 2010 Ja vi skal selvfølgelig udvise hensyn og agtpågivenhed.
    Men det kan ikke nytte noget at man slæber den slags dyr ud i trafikken, som kan gå hen og få et chok og derefter fare rundt og være til stor fare for alle andre medmennesker. En hest der går amok er jo livsfarlig for alle, om så det er rytter eller andre i det offentlige rum.
    Hvis man kan tale om nogen der burde at vise ekstra hensyn, så vil jeg mene at det er de personer der hiver et sådan dyr ud for indhegningen.

Et eller andet siger mig iøvrigt, at der sikkert vil komme et modspil til det indlæg de 2 hestepiger lavede i touring nyt.

• #16   7. nov 2010 Propper spidsen af potten i øret på hesten og gir den 14,000 om.

-NEJ-

Jeg slipper koblingen.

men jeg syntes bestemt af de skal holde sig flere lysår fra vejene, selv de små
    ¨bøsse¨¨ veje. BARE HOLD JER VÆK.

Har ingen sympati med dem overhovedet.
    Det er bare en lærestreg og de tager sku nok ikke en tur på den store hovedvej
    lige med det samme..

// Peter J

• #17   7. nov 2010 Ja men hvorfor skal de ha lov til at slæbe en dræbermaskine ud i trafikken, som du selv siger kan være livsfarlig for pigerne, men absolut også for en selv.
    Generelt set lyder det til at de fleste slipper gassen.
    I mine øjne kan jeg ik se hvad et sådan dyr skal på vejen efter.

• jens r
    jens r Tilmeldt:
    mar 2009

Følger: 1 Svar: 155
    #18   7. nov 2010 Brovejen ved Broager, hvor dette skete, er en flersporet lige vejstrækning, der indbyder til at give gas. Jeg kan sagtens forestille mig brølet fra ca. 25 motorcykler med de stærkt støjende udstødninger, der typisk kendetegner mcister, der kører i flok.
    Trafikvante heste er vant til normal trafik og den dermed følgende støj, men de er ikke trænet til at være rolige når "helvede" bryder løs.
    Min sympati er hos hestepigerne. - De har lige så stor ret til at kunne færdes sikkert på vores veje som alle andre.
    Reelt set er unødig støj og motorcyklisters selvbestaltede kolonnekørsel ikke tilladt!

• #19   7. nov 2010 30 timer på grillen mmmmmmmmmmmmmmmmm

• #20   7. nov 2010 håndtaget og hornet i bund fra behørig afstand så de 4 benet slagtedyr er væk når man når frem. smiley

• Christian N
    Christian N Tilmeldt:
    maj 2008

Emner: 4 Svar: 290
    #21   7. nov 2010 @jens r

Vil det så sige at mc'ister kun må køre på alene og på el-cykler fordi der er en risiko for at møde en hest?

Selvfølgelig skal man da ikke rive motoren op til begrænseren når man passerer en hest. Men derimod tage hensyn og evt. trække koblingen.

Når det er sagt har vi jo alle ret til at være her både heste, men i lige så høj grad os der har lyst til at køre en tur med alle gutterne i samlet flok!

• #22   7. nov 2010 Jeg tager hensyn når jeg møder den slags malplacerede trafikanter, tager kobling og triller forbi.
    Men det er også for min egen skyld, for jeg har to gange torpederet en bambier mens jeg kørte mc hvor det gik godt (bambi døde, så jeg væltede ikke) men et sammenstød med et så stort lortekræ skal jeg ikke nyde noget af

• #23   7. nov 2010 Hvis den pågældene strækning er flersporet dvs større vej, og 25 mc'er kommer kørende, så kan man enten se eller høre dem lang tid i forvejen, så rytterne har haft så rigelig chance for at komme af dyret og få det under kontrol inden de passere.

Og igen, hvad skal de i nærheden af en vej efter. Veje cykelstier med mere, er beregnet til køretøjer, ikke dyr. Det er da virkelig en forkert opfattelse af vores vej net.

• jens r
    jens r Tilmeldt:
    mar 2009

#24   7. nov 2010 Ryttere har ret til at færdes på vejnettet og andre traffikanter er forpligtet til at tage hensyn! Motorcyklister har ikke særrettigheder i forhold til andre traffikanter.

• #26   7. nov 2010 eh man er vel ikke mere eller mindre forpligtet end man er til at tage hensyn til andre medtrafikanter.... og det går jo strygende for alle smiley

• #27   7. nov 2010 Må indrømme, at jeg også tager bedst mulig hensyn når jeg ser Jens R og de andre hestepiger komme ridende.

• #28   7. nov 2010 Man kan svjv ikke komme efter hesteejeren hvis en kødscooter gør skade på din mc!!

correct me if i am wrong..

• #29   7. nov 2010 Jeg kan bare stadig ikke se hvad argumentet for at de skal færdes i trafikken kan være. Køretøjer bliver ik forskrækkede eller handler på egen hånd.
    Det gør dyr, hvilket gør dem livsfarlige i trafikken, da en voksen person ik er i stand til at holde fast på den størrelse dyr.

Og ja jeg er stadig med på at man skal vise hensyn. Men det handler lidt om at en hest kan blive forskrækket på mange måder, og det behøver nødvendigvis ik at være et køretøj der gør udfaldet, men en flyver, fugl eller insekt kan ha indflydelse. Lur mig om et F16 ik ville ku give sådan et dyr et chok, og være skyld i at uskyldige blir sat i fare..

• #30   7. nov 2010 Nicolai.. i trafikken er INGEN uskyldige, og fejl straffes i yderste konsekvens med døden

• #31   7. nov 2010 Hest = Bøffer
    Bøffer på cykelstien ..

Det kunne jo være at de 25 mc'ister bare ville krydre den lidt inden den kommer på grillen smiley

• jens r
    jens r Tilmeldt:
    mar 2009

#32   7. nov 2010 Heste var transportmidler længe før tog, biler og motorcykler blev opfundet så jeg mener bestemt at de har ret til at færdes på vejene.
    Rigtig mange motorcykler bruges udelukkende for fornøjelsens skyld, så hvilken ret har de til at være på vejene?

• #33   7. nov 2010 jens R vinder prisen for dagens lammeste argumenter... ;o)

• #34   7. nov 2010 Robert A

Det vil jeg så hermed gøre.

Efter 5 minutters søgen på emnet kan konstateres følgende:

Der er forskel på, om hesten er løsgående eller med rytter. Løsgående heste medfører objektivt ansvar for besidderen. Heste med rytter medfører ansvar efter de almindelige culparegler. Hertil gælder visse undtagelser.

Se til inspiration (link fjernet)

• #35   7. nov 2010 jens R

Så forskellen på heste og mc er, at heste bruges til transport, hvor mc bruges til sjov? Er det din pointe?

• Sajmon ™

#36   7. nov 2010 Jens R - Jeg kan slet ikke følge dig...

• jens r
    jens r Tilmeldt:
    mar 2009

#37   7. nov 2010 "Sajmon" Det tror jeg gerne.
    Drejer tråden sig ikke om retten til at bruge vejnettet og at forvente at andre brugere viser hensyn?

• #39   7. nov 2010 amen

mad skal ikke ud på vejen

• #40   7. nov 2010 Robert A
    jo , hvis den "føres" på offentlig vej skal man have en ansvarsforsikring ala den man har til hunde , ellers skal man være klar til at betale af egen lomme

• Sajmon ™

#41   7. nov 2010 Næ - den drejer sig primært om 2 piger som ikke forstår hvad "trafiksikre" heste er...

Sekundært handler den jo også om at vise hensyn, men ligesom vi motorcyklister skal gøre det (og i 9 ud af 10 tilfælde også gør det), skal hesteejere også have så meget situationsfornemmelse at de kan bedømme om deres heste er klar til at færdes forsvarligt i trafikken - og det var de her to tydeligvis på ingen måde i stand til - hverken pigerne eller hestene.

Nu var det ganske rigtigt motorcykler som passerede dem i det her tilfælde, men hvad hvis det pludselig er et udrykningskøretøj, eller måske en stor blokvogn som også larmer ret kraftigt når den kommer tæt på?

Dem får du ikke bare lige til at tage en stor bue udenom eller slukke horn og lygter...

• #42   7. nov 2010 yes yes Jens, og før hestevogne brugte man vist oksekærre... dem ser jeg sku' heller ikke mange af ræse rundt på det danske vejnet.
    Lasse, smukt sagt... min kæreste rider også, til tider på hest, men hun har da omløb nok til ikke at slæbe kræet ud på tæt trafikeret veje og stier hvor der er mulighed for at være en potientiel fare for sig selv og andre. Og hvor er det sjove også lige i at ride blandt motoriseret trafik?

• #43   7. nov 2010 hold da kæft hvor er i bare nogle egoister så det batter

hvad skete der med at tage hensyn til hinanden og hver person's individ og lyster

hvor smålige er i lige at sige at retten til vejen og den omkringværende areal tilhører jer

mc'er må ikke køre på cykelstien, og heste må så vidt muligt ikke færdes på vejen

hvad fanden går der så af jer smålige personer med alt for stort ego, lige at lukke af for gassen når i triller forbi

nej du, en mc'ist der kommer til skade fordi at en hest bliver nage for at han kommer ræsende, HAM har jeg sgu ikke ondt af, men derimod hesten, den er jo bar et uforstående dyr der reagerer på den instinkter

i budre fandme skamme jer

• #44   7. nov 2010 Hold hestene væk fra vejen, langt væk fra vejen, men brug dem gerne i beskyttede områder og på baner... lidt ligesom crossere (som ingen vilje har)

Det er mig ubegribeligt at man kan få lov til at færdes i trafikken på et dyr der vejer måske 300 kg og som endda har sin egen vilje, det virker på mig uendelig besynderligt.

Kim

• #45   7. nov 2010 knald,med dødemandsknappen lidt før rydder de fleste ryttere af vejen inden faren opstår

vupti ulykke undgået

• #46   7. nov 2010 Hvis hesten var blevet opfundet idag havde den helt sikkert ikke fået lov til at færdes på offentlig vej..

De kan jo ikke engang gå igennem syn eller bestå en køreprøve? :oP

• #48   7. nov 2010
    Søren B * Århus *
    yeah !!

• #49   7. nov 2010 Lasse A: Den danske trafikmentalitet har ingen alder. "JEG har første ret - ligemeget om jeg er 18, 28, 38, 48... år gammel."

• #51   7. nov 2010 Lasse A er da den mest fornuftige at høre på i denne tråd!

Nu er jeg tilfældigvis en hestepige der beskæftiger mig med helt unge hest.

Heste er ikke født trafikvante og skal derfor lære det stille og roligt. Hvis vi ikke kan få lov til at lide i trafikken lærer hestene det aldrig. - Og vi har lige så meget ret til at dyrke vores hobby i den dejlige natur som Mc´ister har.

Vi som ryttere er yderst taknemlige når der bare bliver taget lidt hensyn til os. Det drejer sig trods alt kun om nogle få sekunder hvor i passerer os.

Mht forsikring, skal alle heste være forsikret i tilfælde af at en hest skulle gøre skade på andre eller andres ting.

• #52   7. nov 2010 jeg tager hensyn for min egen skyld der ud over mener jeg at vejene er til motorcykler og biler og heste skal værre inde på marken

• #54   7. nov 2010 Jeg bor selv på "landet" - ihvertfald er der mange rideheste som man kan møde på de små veje ned til skoven. Jeg kører sev roligt forbi og gerne i så stor en bue jeg kan og slipper gassen lidt.

Men for at vende tilbage til artiklen, så drejer det sig jo om en større flok mc'er og så er det jo lidt svært at tage særlige hensyn. Normalt når vi kører i flok bliver der jo kørt pænt. Og det med at der ikke var nogle der standsede elller vendte om for at tjekke om pigerne var okay - det kunne jo være at de ikke havde opdaget at krikkerne var gået i panik, hvis det er sket efter at flokken er passeret.

• #55   7. nov 2010 Min pony blev kørt ned for nogle år siden. Rideholdet den var lånt ud til, var på tur og ponyen blev bange for en traktor. Pigen faldt af og blev slæbt efter den længe, men så gav hun slip da den drejede lige ud foran en bil, der påkørte den frontalt . Pigen eller føren af bilen kom heldigvis ikke til skade, men ponyen skulle genoptrænes og fik rigtig mange syninger over det hele. Efterfølgende var den så bange, at den ikke engang kunne gå forbi en parkeret bil . Det måtte jeg så langsomt træne op derhjemme, rundt om vores egne biler. Da jeg mente hun var klar til vej igen, kom hun på tur med den ældste hest i stalden på 35 år ca, da den var halvblind og døv, dvs total trafiksikker smiley
    Men jeg har virkelig trukket mange ture med hende, inden jeg turde sætte mig op igen, da det var for ukontrollerbart .
    - Louise: så ved du jo også, at man aldrig tager to nervøse heste med på tur sammen, uden at være klar til at hoppe af, da den ene jo ofte opildner den anden.
    Mine heste er kun bange for cyklister - men det er jo også indlysende, når de sådan "sniger" sig på på en, uden støj . Og jeg rider altså selv både angloaraber og ox araber, så vil mene mine går under heste med hidsigt temperament.
    Men tror nu de piger i bladet bare ikke vil indrømme at deres heste er for usikre til større veje. Men selv 25 mc'er i tomgang larmer jo mere end gennemsnittet - så hvis man ikke kan tænke sig til, at ens dyr måske kan blive bange, er man bare ikke erfaren nok.

• #56   7. nov 2010 nu har jeg selv redet en del og en af de heste jeg har redet på kan man kalde trafikvante det blev aldrig bange for hverken motorcykler eller traktorer og der er af og til motorcyklister der er kommer voldsom brølende forbi uden den har sagt det mindste til det
    så jeg tror ikke helt at de kender deres heste godt nok smiley

• #57   7. nov 2010 Kaster lige lidt kød på grillen her...
    men har vi ikke alle lært, at alle andre i trafikken er idioter?
    Så hvis pigerne tager deres "trafikvandte" heste ud på en flere sporet vej, tænker de vel for fanden ikke, at ALLE tager hensyn til dem...
    At tage en hest med på små veje er sq i orden, meeeeen der er sq grænser for galskaben...

• #58   7. nov 2010 Fuck en gang snæversynet dumhed man møder i denne tråd, det kan jo næsten tælles på en hånd, den gruppe, der giver pigerne ret........

Det blev sagt rimelig godt tidligere
    ......
    Min sympati er hos hestepigerne. - De har lige så stor ret til at kunne færdes sikkert på vores veje som alle andre.
    Reelt set er unødig støj og motorcyklisters selvbestaltede kolonnekørsel ikke tilladt!

......

FAKTISK, for de kødhoveder der ikke fatter dette..:

§2: Færdselsreglerne for køretøjer gælder også dem, der fører heste. Ryttere skal altså ride på veje - og må ikke bruge cykelstier og fortov.

DET turde jeg fandme ikke, med sådan en flok på 25 motorcykler der nærmer sig, og derved bryder flere regler, BLA. den om unødig støj!!

Almindelige regler

§ 41. Et køretøjs hastighed skal til enhver tid være afpasset efter forholdene med særligt hensyn til andres sikkerhed. Den kørende skal herved tage vej-, vejr- og sigtforholdene, køretøjets tilstand og belæsning samt færdselsforholdene i øvrigt i betragtning. Hastigheden må aldrig blive større, end at føreren bevarer fuldt herredømme over køretøjet. Der skal kunne standses på den strækning af kørebanen foran køretøjet, som føreren har udsyn over, og foran enhver hindring, der kan påregnes. Ved nedblænding fra fjernlys (langt lys) til nærlys (kort lys) skal hastigheden før nedblændingen tilpasses de nye sigtforhold.

Stk. 2. Kørende skal holde en efter forholdene passende lav hastighed:
    (iblandt de steder, med krav om nedsat hastighed er så:)

11) hvor køretøjet nærmer sig heste eller kreaturer på vejen,

Det sagt, hvad FANDEN sker der lige, med folks evne til at vise respekt og hensyn til andre, som er ude og nyde natur, og hobby?
    hvad med lige at lette røven lidt, så i ikke sidder på jeres egne boller?? så bliver humøret meget bedre...

Min kone er "hestepige" og jeg har selv været på en del ture i vores hestevogn.. ingen af os kan huske det antal gange, bare i hestevogn, hvor vi har oplevet folk der laver hasaderede overhalinger med høj fart.. enda folk på mc, der gasser ekstra op, når de går forbi, eller biler der dytter...

HVAD koster det lige, at kører pænt forbi, og som mange her heldigvis gør, at tage koblingen??? OG HOLDE GOD AFSTAND!!!!????

NÅ det var lige dagens opstød fra mig...
    Der gælder vel det her, som med så mange andre ting i livet, at hvis ikke man selv har tilknytning/kendskab, så kan man ikke se tingene fra den modsatte grøft? (religion, hudfarve, politi/borger, by/land, mand/kvinde)

• #59   7. nov 2010 Slap da lige af hellige mand

kan en hest ikke tåle dagens trafik må den blive til sæbe eller blive på marken

thats is

• #60   7. nov 2010 it

• #61   7. nov 2010 Det lyder som om det var Jesper det blev smidt af hesten.
    Tør nu øjnene prinsesse, fordi du har en holding til noget er det ikke et endgyldigt faktum, selvom du ellers ofte ønsker det, Ala Knud.

• #62   7. nov 2010 og uha 25 cykler på sådan en gang bøller de skulle have en røffel de bisser

• #63   7. nov 2010 Søren B * Århus*
    Ang. Stigremmene, så kommer det an på sadlens konstruktion.
    Men oftest ser man at der er en klemme på de "holdere" i sadlen, nu har man sikkerheds stigbøjler som går fra hinanden hvis de får et kraftigt skævt træk nedaf.
    Her i firmaet har konen også hest, så kender situationen fra mere end en side.
    Alle skal have lov at være på vejene, lige så vel som en knallert 45 må køre på vejene og sænke trafikken hvis der ikke er plads til overhaling, så har hestene(ink. Rytter) også ret til at færdes på vejene.

• #64   7. nov 2010 Heste, pensionister i Suzuki Wagon R, midaldrende folk i Berlingoer... Skær dem over en kam og forbyd dem offentligt. Som barn ønskede jeg mig inderligt en hest men mine forældre havde ikke råd. I mit voksen liv fortsætter problemerne - vil stadigt gerne have hest, men nu er der ikke plads i fryseren .. Det er ikke let !

• #65   7. nov 2010 Hmm, hvad køretøjer angår, er det førerens ansvar, at køretøjet er i en forsvarlig stand...
    Det samme gælder vel hestens rytter... rytteren skal også gøre hesten opmærksom på bagfrakommende trafik...
    Hvis den har fået en komando om at gå ligeud, vender den ikke bare hovedet for at se, hvad der sker bag den...

• #66   7. nov 2010 Som med børn i traffiken, må vi vel alle vise hensyn, og give plads.. (som var det hellige køer? )

smiley

Knud er vel ikke den værste at blive sammenlignet med, så tak for det...
    OG alt hvad jeg siger ER et endegyldigt faktum..... DET har jeg bildt mine børn ind!

• #67   7. nov 2010 småborgerlige mennesker der ikke har andet at lave end at provokere, fremfor at deltage i en fornuftig debat, nu når der ENDELIG kommer en, som ikke handler om hvad udstødning og kædekit man skal købe

• #68   7. nov 2010 bla bla bla kwak, du så sjov smiley

• #69   7. nov 2010 Søren: Jo, sadler er indrettet således, men hvis du selv har prøvet at stå med den slags i hånden, vil du også se, at det er tæt på umuligt at rive dem løs på denne måde. specielt læderstigremme binder nemmere, og hvis det så ikke er smurgt, er det hårde læder ikke til at få fra hinanden den vej.
    hvad angår stigbøjlen man har foden i, findes forskellige former for sikkerhed. den ene slags er, som Lenni fortæller jern hele vejen igennem, men med en udløsningsmekanisme, den anden er med et gummibånd der erstatter den yderste "side" af stigbøjlen ( http://www.hooks.dk/product.aspx?productid=510040 fx)
    men ikke alle ryttere rider med den slags, og derfor kommer man til at hænge fast. ligeledes er westernsadler ikke indrettet således, dvs hvis foden ryger helt igennem stigbøjlen, sidder man godt og grundigt fast - og den har ikke nogen mekanisme til at udløse hele "remmen"

- Kvark - : Selvfølgelig skal man ikke stå større brød op, end man kan bage. Min størte hest er omkring 160 over ryggen og vejer 500-600kg - den har et hidsigt og nervøst temperament, men jeg ville på ingen måde tøve, med at tage den ud et sted, hvor jeg skulle kunne holde den, selvom den skulle blive bange og jeg rider ligeledes tur på den.
    når man har et bid i munden på hesten, skaber det et helt andet press på hesten, og den arter sig langt nemmere. klart . forestil dig dette : hvis en pige på 60 kg har fat i dit bælte , ja så kan du godt løbe . Hvis en derimod har et stykke jern i munden på dig, som vil give et meget centreret pres, er det ikke sikkert du har lyst til at løbe lige så langt inden du stopper pga. smerter.
    Klart, rider man i en almindelig grime på vej, skal der ikke meget til, før hestene kan løbe - men med fuldt udstyr skal der ikke ret meget til at stoppe dem.
    tricket er, fx at få dem til at bøje halsen helt til den ene side, så løber de nemlig i ring, da de ikke tør løbe frem hvor deres udsyn er blændet. Dette trick kan også laves, hvis man sidder på hesten, dog kræver det lidt mere teknik at nå ud, og få den ene hånd om næsen på den og presse den mod den ene side uden at miste balancen.
    Så jeg vil mene, at du udtaler dig om noget du ikke kender til.
    Dog ville jeg ikke tage en hest ud offentlige steder, hvis jeg ikke kendte den og dens opførsel. Det handler om at kende dyret.

• #70   7. nov 2010 http://www.youtube.com/watch?v=nBhKEoKwj4Y

• #71   7. nov 2010 Kødscootere hører ikke til på offentlig vej - længere er den ikke. Kald mig hensynsløs, tåbe, ignorant og fortæl mig gerne at jeg selv er ude om det. Men hvis de vil færdes på vejen, så står det tydeligt i færdselsloven hvordan de skal opføre sig. Her hvor jeg bor kommer der mange sportskøer forbi og de står på markerne omkring min ejendom, men jeg kan ikke i min vildeste fantasi se hvorfor jeg skal tage særligt hensyn til dem.. Så min mening er klar. Hold lortet på en lukket mark eller bane.

• #72   7. nov 2010 Hej jeg syntes man skal køre pænt forbi alle svage i trafikken , og respektere dem i trafikken , også selv om jeg heller ikke syntes de hører til i trafikken , men når det er lovligt at ride der , så må vi bare gøre det vi kan for at ingen kommer til skade , det gælder jo også bla. børn i trafikken.......

• #73   7. nov 2010 benny s, er helt med på hvad du siger der

• #75   7. nov 2010 Kvark: Hvis jeg frygtede at hesten var større og mere utilregnelig end jeg kunne klare, ville jeg bestemt heller ikke våge dem ud fra ridebanen.
    Der er bare forskel på, hvor godt en hest er opdraget. Ligesom hunde kan stikke af fra deres ejere smiley
    Det handler ikke om storhedsvanvid, men at have tiltro til ens hest. Mine er godt opdraget, og de gør ikke nogen ondt med vilje.
    Og den stoler på mig, så hvis jeg er rolig, og beroliger den, løber den ingen vegne.
    Men ikke alle har den kontrol over deres dyr.

• #76   7. nov 2010 Anna du har så ret i det, MEN husk nu, alle KAN blive overrasket, også de MEGET erfarne.. DET er så UTROLIGT sjællent det faktisk sker!!!

Rene L, Du er så så dum at høre på, at det knap fortjener en kommentar..
    MEN alligevel, for at hjælpe dig lidt!!!
    :
    §14 Stk. 2. Kørende skal holde en efter forholdene passende lav hastighed:
    (iblandt de steder, med krav om nedsat hastighed er så:)

11) hvor køretøjet nærmer sig heste eller kreaturer på vejen.

Så uanset at du:
    kke i din vildeste fantasi kan se hvorfor du skal tage særligt hensyn til dem..

SÅ er det da heldigt at loven kan....
    HVAD koster det dig, at vise hensyn??

• #77   7. nov 2010 Hov Ree, glemte at kalde dig alle de ting du bedte om!!

• #78   7. nov 2010 Må snart få skiftet det tastetur smiley

• #79   7. nov 2010 Psssttttt Jesper har du tænkt på at den lov er lavet til når bønder flytter rundt på ders dyr, og skilter med det - som de skal

En rytter er at betragte som en trafikant

• #80   7. nov 2010 Loven er jeg ganske sikker på holder i retten, der var en sag, hvor en chauffør (taxa mener jeg) fik bøde, for at køre 80 forbi en rytter. Det var den eneste forseelse, og han ville anke den, har ikke hørt om han gjorde det, eller evt. resultat.

En daværende chauffør kollega tilbage i 1997/8 stykker, fik ligeledes en bøde, for ikke at udvise hensyn, ved forbikørsel af rytter/hest..

SÅ loven findes, men den bruges nok knap så ofte af politiet..

• #81   7. nov 2010 PS. mine holdninger er generelle, har ikke læst artiklen......

• #82   7. nov 2010 Kvark.
    Det ville den ikke tage sig af. Vil endda våge og påstå jeg ville kunne sætte min 7 årige lillesøster til at holde den . Men fordi min hest kan , er jo ikke ensbetydende med, at de pågældende heste i indslaget kan.

• Sajmon ™

#83   7. nov 2010 Kontrol er en illusion...

Det gælder både MC'ister og hestepiger og for den sags skyld også en masse andre ting... :o)

• #84   8. nov 2010 Sajmon, det er sku det mest fornuftige du har sagt, i en diskussion, så vidt jeg kan huske!!!

+1

• Sajmon ™

#85   8. nov 2010 Citat: Nicole Kidman i "Days of Thunder".... :o)

Men det passer stadig.

• #86   8. nov 2010 Hold da helt ferie, dette indlæg skabte da mere debat end lige ventet.
    Men jeg synes at samtalen blir drejet lidt forkert hen. Det lyder for mig som om at fordi man ikke mener at heste høre hjemme i trafikken, så agter man ik at vise hensyn. Dette mener jeg dog er en misforståelse.

Der hvor jeg vil hen er, som en skrev: udrykningskøretøjer, og som jeg selv nævnte flyvere, insekter og andre ting som ej formår at vise hensyn, disse ting vil kunne få de fleste heste til at få et føl på tværs. Og i kraft af at en hest handler på eget initiativ ved et sådan tilfælde. Så mener jeg helt bestemt at en rytter til hest, sætter andres liv i fare.

Lad os ta den omtalte artikkel, og ladet fly/udrykningskøretøj skræmme hestene, disse objekter kan tydeligvis ikke vise hensyn. Vi antager at den ene hest stadig hopper i grøften og tvær marker. Nummer 2 løber som før ud i trafikken. Og BANG, blir ramt af en uheldig billist som virkelig ik vil ha en chance for at undvige en sådan forhindring.

Da mener jeg at grundet hestens størrelse og mange kræfter, kontra lille lise fra nabogården, eller berta fra grillen som ik har en chance for at kontrollere et sådan løbsk dyr. Da er andres liv sat unødig til fare, og derfor bør det ikke optræde i trafikken.

• #87   8. nov 2010 Det med fly og udrykning er en sjov ting, Vores heste står tilfældigvis LIGE under indflyvningen i kastrup, og de kunne naturligvis ikke være mere ligelgad smiley

Udrykning, har jeg ikke set en hest reagerer på, MEN nok fordi dem jeg HAR set passerer heste, har udvist hensyn, og slået det fra under passage!!!

Vi kan nok ALLE blive enige om at heste IKKE er det man kan stole mest på i trafikken, næst efter børn, er det nok det modsatte, MEN modsat børn, er de skuda så nemme at få øje på, at det er ret simpelt at vise en smule hensyn..

En del af problemmet liger i vores MIG mentatlitet herhjemme...
    Denne tråd, er jo et glimrende bevis på dette..
    Hvorfor skal JEG tage hensyn, JEG JEG JEG..

OG JA der findes HELT sikkert idioter på hesteryg også, med heste der IKKE hører hjemme i traffikken...... De er også herinde, bare med en MC uden kort eller lignende.. OG det er der ofte en manglende fordømmelse af, fordi det er "VORES" hobby....... Syntes jeg kan huske tråde, med at stikke af fra politi, omgås regler, flytte til Sverige, hvis man mister kortet, og sikkert mange andre forkerte ting... Selv kører jeg konsekvent alt for hurtigt, SÅ jeg er jo også galt på den..

MEN pointen er, at en lille smule hensyn i traffiken, sikre flere kommer helt hjem.. MEN det ødelægger vel lidt på MIG FØRST MIG MIG MIG mentalitet smiley

• #88   8. nov 2010 Vis hensyn !!!!

Har du set hvor meget de kræ skider, alle vegne

• #89   8. nov 2010 jeg er ikke egocentreret i trafikken, men mener heller ikke at de hører til på tæt trafikeret eller flersporet veje.
    Mest fordi jeg er pissebange for de store dyr.
    Alle levende væsener KAN handle irrationelt og/eller forskrækkes, og en hest på 600+ gør nu engang mere skade end de harer, katte og ræve man til tider rammer på vejene... (og enkelte dådyr når det er vildest)

• #90   8. nov 2010 Ja, heste kan få det grimme op i folk!! smiley

http://www.heste-nettet.dk/nyheder/6567/

smiley

• #91   8. nov 2010 Puha et langt indlæg, gider ikke læse det hele, så med fare for at gentage noget, here it goes:

Jeg kører ALTID med koblingen trukket forbi heste (hvis de bliver redet på)

Men det, det her handler om er at 2 piger følte sig dårlig behandlet ved at ikke EN af de 25 motorcyklister vendte om for at se om de havde det godt..

Lidt ala når en motorcyklist styrter, og piver over det på motorcykelgalleri fordi han er ved at brække sig over de bilister der bare kører forbi uden at spørge om han er okay..

• #92   9. nov 2010 Jeg er glad for alle de positive indlæg om hensyntagen til andre i trafikken smiley

Hilsen ham på hesten

• #93   9. nov 2010 Det jeg tænkte da jeg læste læserbrevet, var om det på nogen tænkelig måde havde hjulpet med at få hestene gjort rolige, at en eller flere motorcykler bremser op, holder ind til siden, står af cyklen og går hen imod dem iført sort lædetøj og et "mærkeligt stort hovede"...

Derudover inderholder læserbrevet ikke overhovedet nok information om situationen til at man kan udtale sig om hvem der har handlet forkert - hvorfor jeg også finder de mange selvbestaltede "eksperters" udtalelser om situationen komplet ubrugelige.

Insekter og F16'er come on.
    Hvornår helvede har insekter været et panikproblem for en hest?
    Er det ikke heldigt at F16'er ikke fyres af over landjorden?
    Jeg har et indtryk af at ambulanceførere er bedre og mere hensynstagende chauffører end 90% af de deltagende i denne tråd.

Vis nu lidt hensyn - ellers kan vi som motorcyklister da aldrig gøre os håb om at blive taget seriøst hvis vi ter os som en flok scooterknægte...

Kommentér på:
Det nye touringnyt, hestepigerne...

Annonce