830 visninger | Oprettet:  FølgFølg ikke 11 Svar

Definering?? Definering??

Hej.
Min mc, en Suzuki LS 650 Savage, bliver på udenlandske hjemmesider omtalt som en "Thumber" Nogen der kender defineringen af en sådan???
Ligeledes, ser man "Bobber" overalt, brugt om hvad jeg kalder choppere... nogen der kan bringe mig up to date??
Mvh. Prebz, Raptormc.dk

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Flytte levende pumaer 570 kr.
  • Hæng spisebordslampe op 250 kr.
  • Græsslåning 950 kr.
  • El tjek og eventuelt fjerne stikkontakter i lejlighed 1.000 kr.
  • Montering af gardiner og TV stand 1.500 kr.
  • Fjernelse af ukrudt under hæk 600 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Definering??
  • #1   8. nov 2010 http://en.wikipedia.org/wiki/Bobber_%28motorcycle%29

• #2   8. nov 2010 Thumper - betyder en "Dunker" eller en banker, og det hentyder selvfølgelig til lyden - den typiske lyd af en "enbanker" altså en cylinder med et reelt volumen.

Chopper - kommer af en tendens fra de senere halvtredsere i USA, hvor man "huggede" det overflødige af motorcykler, så de var køremaskiner uden dikkedarer -"to Chop off" - "at hugge af. Bobber er en videreudvikling af dette, som med hår gør man lidt mere ud at af en bobbing end af en afhugning, man vælger en stil, måske maler man fælge, anvender whitewall dæk, sætter apehanger styr på, men grundlæggende skal der kun være det nødvendige for at dyret kan køre.

Det hele er så blevet noger plumret med firsernes indførelse af "industrichopperen", der efterhånden bevægede sig over i cruisere og nu er ringen ved at sluttes via de nyere "fat-boy look alike" cruisere". De er oplagte at choppe:-)

• #3   8. nov 2010 Nemlig Knud...

Thumper benyttes meget for omtale af f.eks. offroadere/enduromaskiner.
    Betegnelsen passer også fint til en Savage selvom jeg indrømmer at jeg ikke havde overvejet at det var tilfældet før Kurt skrev det.

• #4   8. nov 2010 Hvem Kurt er er en hemmelighed.. læs det bare som Knud i stedet ;O)

• #6   8. nov 2010 Hvilken type går min ind under????

• #7   8. nov 2010 Dion:

Den du har baldret eller det stativ du har på benet??

.....undskyld, men jeg kunne altså ikke lade være:-)

Rasmus A: Jeg skal ikke afvise, at du har ret, men bortset fra kronologien er vi vist helt enige.

MVH KURT:-)

• #8   8. nov 2010 Bobbere anvender typisk det originale styr - og ikke apehanger.

• #9   8. nov 2010 Og ja bobberen kom først. Det er en cykel hvor man fjerner alt oveflødigt for at gøre den lettere (en simpel form for tuning), men stellet er ikke ændret.

Chopperen kom senere - To Chop betyder jo "at hugge" Man choppede/huggede stellet i stykker og gjorde det længere/lavere. Det er altså en cykel hvor stellet er ændret.

• #10   8. nov 2010 -Sune
    Det står også alt sammen i dit link længere oppe.

• #11   8. nov 2010 Ja, men det er ikke alle der har læst det inden de svarer.

• #12   9. nov 2010 Vil også sige at en bobber uanset alderen på den oprindelige cykel prøver at fremelske et indtryk af en meget gammel racer mc ala 1950´erne, fremfor choppere som jo kan have alle slags design, og se både nye og gamle ud.

Det er lidt som forskellen mellem en hotrod og en custom bil. Jeg vil definere en bobber mere over i hotrod stilen, hvor chopper nok hører mere til i custom genren..

Kommentér på:
Definering??

Annonce