4.097 visninger | Oprettet:  FølgFølg ikke 29 Svar

XT600 Ténéré skal/skal ikke? XT600 Ténéré skal/skal ikke?

Hej med jer.

Jeg har kig på en gammel Yamaha XT600 Ténéré fra 1985 (40.000 km). Den står godt brugt, men er et spændende renoverings-projekt - også har jeg en svaghed for de gamle 1-stampere.

Mit spørgsmål er om der er noget jeg skal være særligt o.b.s og opmærksom på inden et evt køb af sådan en gammel kriger? Hvordan er tilgængeligheden af reservedele, plastik og udstyr til en årgang 1985?

PS: Mine mekaniske evner rækker ikke til splitte motoren til atomer og slet ikke til at samle den igen bagefter, overfladiske ting kan jeg håndtere, men ikke meget mere end det. Viljen fejler intet men tager jeg munden for fuld?

Mvh og godt nytår
Allan.

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Svejsning af en aluminium stol.En af de “brædder”man sidder på er gået i stykker i svejsningen 500 kr.
  • Stormsikring Pavillon 1.400 kr.
  • Hjælp til elstik 500 kr.
  • Vinduespudsning 600 kr.
  • Vandrør-skade 1.300 kr.
  • Luge ukrudt 1.375 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  XT600 Ténéré skal/skal ikke?
  • #2   2. jan 2011 Hej
    Med al respekt for andre der har sådan en...

Hvad vil du med den?
    Hvis det er en drengedrøm og du ikke rigtigt skal køre så meget på den er det fint nok.
    Netop den model har et godt udseende men for fanden...
    Den store tank gør at man sidder så langt tilbage at man har røven lige over hjulet.
    Lort på løst underlag og pis på lange ture...

JEg er helt på det rene med at mange har kørt ørkner tynde på dem og flere gange om jorden...
    Men, 1985 er LÆNGE siden og der er SÅ mange mere egnede maskiner og modeller med langt bedre køreegenskaber.

JA.. jeg har haft en, eller faktisk to og det er uden undtagelse dem med de ringeste køreegenskaber jeg har haft.. og jeg har haft en del af den type maskiner..

• #3   2. jan 2011 I øvrigt..

40.000 km my but....
    Det er 1500km om året...
    ;O)

• #4   2. jan 2011 Tak for jeres input. Keep it coming.

Skal lige siges at den kun skal bruges til hygge og lidt grusvejs ballade i Sverige. Og hvorfor så gammel? Fordi, at så kan jeg få den forsikret som klassisk/veteran MC.

• #5   2. jan 2011 hmm.. Den skal da være ældre...

• #6   2. jan 2011 @Henrik S: Ja, jeg har også lidt bekymring omkring kilometerstanden...det virker besynderlig lav.

• #7   2. jan 2011 @@Henrik S: Nope. Den skal være mindst 25 år hos GF-Forsikring.

• #8   2. jan 2011 ja den kan forsikres som klassiker , men forskelen på den og en nyere350-500 ccm vil i forsikring ikke være mere end 5-800kr

• #9   2. jan 2011 @michael.b svendborg B: Jeg vil helst op på- eller over 600ccm.

• #10   2. jan 2011 Hvis det ikke er mere ville jeg skide det et stykke og finde en noget nyere...

Find en med ordentlige køreegenskaber eller i det mindste en model med elstart..3AJ skulle være fed... har ikke haft en selv..
    Men, folk klogere end mig påstår det er en super udgave!
    Den ser også fed ud...

• #11   2. jan 2011 Over 600ccm....
    Jamen.. en XTZ750 er en super maskine der kan køre hunderedetusindevis af km uden at dø af det..
    De koster ikke meget efterhånden.
    Kvaliteten er i højsædet og 6000 mellem olieskift og 42000 mellem ventiljustering.
    En fantastisk rejsecykel til prisen..
    I starten er den er lidt stor på en grusvej, men når man lærer den at kende kan man fanme komme derud af...

• #12   2. jan 2011 ja jeg ville vælge hk fremfor ccm , der var en test i et ældre bike , om sådan mc skal prøve at se om jeg kan finde ud af hvad nr det var , det skulle du næsten læse .
    problemet med en mc fra 85 er at du kommer nok til at skulle skrue for meget. og hvis henrik sige at opbygningen også er forkert , så er det nok ikke forkert , (han er en af dem man godt kan lytte til ang det offroadværk)

• #13   2. jan 2011 @Henrik S: Problemet med 3AJ er at den ikke ser "rigtig" ud i min optik. Jeg har været oppe at hænge på XT600éren og syntes jeg sad helt fint (er gammel motocross-kører) og den passer også fint til min højde (1:83). Min største bekymring er en evt. motor-renovation...

• #14   2. jan 2011 Skulle måske lige nævne at mit budget er på max 20.000 kr. Og det er lavt, det er jeg så udmærket klar over smiley

• #15   2. jan 2011 Med al respekt...
    At du er gammel crossmand er evigt ligegyldigt i forhold til en gammel gyngehest der ikke kan noget der bare ligner det en crosser kan.
    Når du har siddet 12 timer i sadlen og skøjtet gennem svenske grusveje med 200 nærdødsoplevelser kan man måske udtale sig om sidestillingen.

Motoren kan nemt koste 6-9000 i renovation, men gør man det har man stadigvæk en gammel gyndehest med crappy dæmpning, kickstart og elendig sidestilling.

Som jeg startede med at skrive..
    Er det fordi det er en gammel drengedrøm at have netop den model (det var det for mig, drømmen endte som et mareridt da jeg fik den) så køb den og hyg dig med den og lev med at du sidder mystisk og hader den manlende elstart når du står i 25 grader og skumsveder i sverige og lortet ikke vil starte..
    Det er fint at gøre.. man skal bare gøre det med øjnene åbne og være sikker på at det er det man vil ;O)

De er ikke satans nemme at komme af med hvis du fortryder...

• #16   2. jan 2011 @Henrik S. Takker for dine input. Jeg må hellere slå bremserne lidt i og se om der ikke er noget bedre der dukker om. Den jeg har kig på, kan jeg få for omkring 10.000 kr.-

• #17   2. jan 2011 henrik/allan : en renovation kan aldrig koste 6-9000 kr det er jo bare at sætte den til storskrald !"! men en renovering kan måske godt ! (sorry kunne ikke lade være )
    Allan jeg finder lige artiklen så må du se om det er interesant for dig .
    Henrik : hvad er 3aj for en

• #18   2. jan 2011 Hæ..
    Ja.. det var fanme skidt skrevet.. DOHHHH-...

En 3AJ ser også sådan.. lidt storagtig ud..
    http://www.google.dk/images?hl=da&rlz=1G1GGLQ_DADK335&q=xt600+3AJ&um=1&ie=UTF-8&source=og&sa=N&tab=wi&biw=1259&bih=615

10000 er ok, men det kan nemt blive for dyrt at spare.
    Regn med at bagdæmperen er død og en brugt.. er også 1000 år gammel...
    Skal der lidt nye bremser og lidt kabler og dimser.. så en mulig RENOVERING ;O) oveni ... Avs.. og bagefter står man med en cykel der har en værdi på 15.. om man er heldig...

En 3TB ligner ikke den Ørkenracer du søger men vælger man en E model fra 91-94 har den faktisk acceptable køreegenskaver on og offroad.
    Smider man en 20 ltr acerbis tank på ser den sgu ok ud..

Fik jeg nævnt XTZ750 ;O)

• #19   2. jan 2011 Faktisk...
    Har du kigger på en af de første TransAlp?
    1989-1993?
    De er faldet vildt i pris og kører for evigt...

Det er jo en Honda og er næsten i samme gode kvalitet som en XTZ750...

• #20   2. jan 2011 Ja, det har jeg og jeg er ikke meget for deres lidt slikkede udseende.

• #22   2. jan 2011 Hehe, nej. Jeg har slet ikke bestemt mig for noget som helst endnu smiley Jeg syntes det er fin input jeg har fået i tråden.

• #23   2. jan 2011 Her måske? http://motorcykelgalleri.dk/html/mar_vis.asp?MarID=87718

• #24   2. jan 2011 Hvís den motor er ok er det da et fint køb...

Få en med ud og kig på den hvis du ikke har den store erfaring i etbenede maskiner...

• #25   3. jan 2011 Til Allan:
    Jeg har selv en gammel xt600z fra 1988 (model: 1vj, og 46.000 km). Jeg er af den opfattelse, at en så gammel maskine med det kilometerantal er ganske okay.. Du skal bare gøre dig det klart at det er en gammel maskine og der sikkert vil komme reparationer løbende..
    Jeg er 176 cm høj, har aldrig kørt offroad så for mig er en langbenet Tenere ret besværlig at starte med kickstarter (det kan dog lade sig gøre efter en god stor morgenmad :).. Men en model 1VJ er heldigvis med Kick og el-start..

Det er rigtigt at de ældre tenere har en stor tank... og denne store tank skulle angiveligt indkapsle varmen fra cylindren... og for at gøre det endnu værre, så er indsugningen lige over den varme cylinder.. (sådan er det på en model 1VJ).
    men men men... varme eller ej, så synes jeg igen at man skal gøre op med sig selv og pengepungen om bekymringerne er retfærdige ??? - Okay motoren kan blive varm, men hvis du ikke vold kører den gennem Sahara, men kører på stranden i Dk, så er jeg overbevist om den nok skal holde til dig...

Ang. reps, så vil jeg gerne gøre lidt reklame for www.tenere.dk her er rigtig mange venlige sjæle der hurtigt tilbyder deres hjælp (også til nybegyndere som mig).

Så for at opsummere (min mening), så synes jeg du skal gøre op med dig selv om prisen ikke er okay ?? - Den er gammel, måske dårlig affjedring kontra nyere.... men det er nu alligevel sjov at køre på og det er nok for mig..

Mvh Alex

• #26   3. jan 2011 Den Yamaha ser fin ud, men den er prissat som var den fra 2003...
    Den pris var rigtig i 2008, men priserne har rykket sig en del siden..

Ikke fed besked.. men til gengæld rigtig...

• #27   3. jan 2011 @R H: For dyr.
    @Alex: DU har helt ret. Jeg overvejer lidt endnu - har heldigvis ikke travlt med at få købt.

• #28   3. jan 2011 hva med en xt 600 fra 1989 eller 1991 ? sådan en har jeg nemlig overvejet da jeg godt kan li at den ikke har plastik rundt om forgaflen.

• #29   13. jan 2011 Godaften. Jeg endte med at købe en Yamaha XT600Z 3AJ Ténéré fra 1991 af en bruger herfra af sitet. Det er oprettet her på motorcyklegalleri.dk hvis i vil se mere. 1000 tak til jer guttter for jeres hjælp og feedback smiley

• #30   13. jan 2011 jamen tillykke med den ..

• #31   13. jan 2011 Tillykke med den... Den skal du nok blive glad for smiley

Kommentér på:
XT600 Ténéré skal/skal ikke?

Annonce