3.590 visninger | Oprettet:  FølgFølg ikke 13 Svar

Registrering af tysk mc? Registrering af tysk mc?

hej
ok jeg har kæmpet lidt med at finde ud af import regler og indregistrering.. og har tidligere spurgt herinde and forenklet praksis for brugt importerede køretøjer.

og jeg tror jeg har nogenlunde styr på det, undtaget et punkt!

3.2.Brugt importerede motorcykler
Motorcyklen skal udover de i afsnit 3 anførte betingelser opfylde følgende (motorcykler registreret første gang før de ved hvert punkt i parentes angivne datoer, skal ikke opfylde det aktuelle punkt):
a) Motorcykel skal være EF-typegodkendt. Kontrol af punkterne c) - d) falder
så bort (krav indført for nye motorcykler den 1. juli 2004).

Hvis en motorcykel har været indregistret i tyskland og derved også TÜV godkendt, er den så også EF typegodkendt?
og hvordan ville jeg evnt kunne tjekke om den er det?

hilsen Esben

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Udskiftning af tagplade 1.200 kr.
  • Udskiftning afdørhåndtag til altandør 1.200 kr.
  • Altandør 1.150 kr.
  • Tætning af ovenlys vinduer 1.000 kr.
  • Ophæng af stort spejl i opgang 500 kr.
  • Hænge TV op, hænge hylde op og hænge gardiner op 500 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Registrering af tysk mc?
  • #1   4. jan 2011 Nej TÜV godkendt og EF typegodkendt har ikke noget med hinanden at gøre.
    Kravene til at den skulle være EF typegodk. fra 1. juli 2004 er kun et krav hvis den skal godkendes efter reglerne for forenklet praksis.
    Dvs. at hvis der kan udstedes en dataerklæring på den at den opfylder gældende regler, så vil den også kunne godkendes uden at være EF typegodk. efter den dato efter den normal praksis.

Om et køretøj er EF typegodk. kan ses på fabrikationspladen / typepladen, der vil være et e-godk.nr.
    eks. e11*2002/124*0611

• #2   4. jan 2011 Hvis den er eu typegodkendt vil du finde et klistermærke på cyklen, med et e i en ring

• #3   4. jan 2011 ok så hvis den ikke har en EF typegodkendelse så duer det ikke..
    men hvis den er fra før 2004 så er det lige meget.. Det ville jo gøre det lidt nemmere.

DE andre krav skulle være ok så vidt jeg kan se.

1. masse produceret i mere end 1000 styk for et givent år.. Det tror jeg i hvert fald.
    2. registret i mere end 3 måneder i andet eu land. Det skulle nok kunne findes.
    3. de særlige betingelser (EF typegodkendelse hvis efter 2004, ikke ombygget og normal lyddæmpning)
    4,opfylde normale synskrav md lys osv.

• #4   4. jan 2011 Det er altså ikke så svært... bare cyklen er fra et eu land, køre det helt af sig selv.
    Jeg har inde for 2 år fået en fzr 1000 fra tyskland og en r1 fra italien både toldsynet og synet. skulle bare vise dem reg.att fra det pågældende land. også var de synet.

• #5   4. jan 2011 Hvis den er EF typegodk. skal der fremgå et E-godk.nummer eller er den det ikke
    Der kan sagtens sidde en masse små E mrk. rundt omkring på cyklen som kan være E mærkning for så mange forskellige ting. eks. cyklens elanlæg el. støjdæmpning.

http://www.taiwantrade.com.tw/MAIN//resources/member/13533/productcatalog//E_e11.jpg

Denne form for mærkning betyder ikke at hele cyklen har en EF-typegodkendt.

(link fjernet)

Her ses en typeplade med et EF-typegodk.nr.

• #6   4. jan 2011 Ja før 1. juli 2004 ingen krav om EF-typegodk.

• #7   4. jan 2011 mc'er i et eu-land er vel EF-typgodkendt efter 1.juli 2004.. eller ?

• #8   4. jan 2011 1. juli 2004 var også den dato det blev et krav at cyklerne levede op til Euro 2 miljønormen. Som så også er en del af den samlede EF-typegodkendelse.

• #9   4. jan 2011 henrik F
    Ja hvis den skulle kunne indreg. fra ny af uden syn så var det et krav.
    Ellers skulle den synes fra ny med en anden dok.

Men du kan godt få en helt ny cykel uden EF-typegodk. på plader hvis den bliver synet og godkendt fra ny af på grundlag af en Dataerklæring.

http://www.fstyr.dk/~/media/Dokumenter/08%20Blanketter/Dataerklaeringer/Datamc.ashx

Der står nemlig ikke nævnt nogle punkter vedr. E-godkendelses nummer

• #10   4. jan 2011 Så ja, hvis man henter en brugt cykel fra et andet EU land og den har kørt der fra ny af, så burde der ikke være nogen problemer med at opfylde kravene.
    Risikoen ligger i hvis man henter en cykel som er kommet til EU landet fra et IKKE EU land f.eks USA og er blevet godkendt på grundlag af anden dok.
    Så skal man til at fremskaffe ny dok. for at den kan reg. i DK efterfølgende.

• #11   5. jan 2011 ok så hvis cyklen er efter 1 juli 2004 så skal jeg have sælger til at tjekke om der er et e type nummer på den lille metal plade.. (for lige at skære det ud i pap)
    og hvis den er før 1 juli 2004 er det lige meget bare, men bare at den har være på plader i de 3 måneder.

og SteenP tak for link til billede.. var lidt i tvivl om hvordan det nummer skulle se ud.

Som steen nok kan huske fra min tidligere tråd så drejer det som om at få plader på en Trial MC som normalt ikke kan indregistreres herhjemme.. jeg har i hvert fald aldrig set det. smiley
    men derfor vil jeg prøve at finde en i tyskland.. og der er faktisk en del som er gade godkendte og indregistrerede.

her er f.eks en fra 1996 som bare lige skal have smidt lygter på igen. Den skulle have papirer og da den er så gammel er det så lige meget med EF-typegodkendelsen.

(link fjernet)

en anden mulighed er så noget meget nyere.
    Den er også indregistreret i tyskland, men jeg ved ikke om den er EF typegodkendt. men det må jeg prøve at spørge sælger om han kan tjekke og evnt tage et billede af den lille metal plade.
    (link fjernet)

Puha det er sgu ikke nemt at finde rundt i alle de paragraffer og love!

• #12   5. jan 2011 Du kan være 100 på at alt hvad der har TüV i Tyskland, også har en EF godkendelse! Ellers bliver du bedt om at tage hjem igen i den tyske synshal.....

• #14   5. jan 2011 Ok det lyder ok.. Nogen som ved hvor jeg kan finde de tyske synsregler??
    Så kunne man jo tjekke op på o hvordan reglerne er helt præcis i tyskland.

Kommentér på:
Registrering af tysk mc?

Annonce