737 visninger | Oprettet:  FølgFølg ikke 25 Svar

Standarddækkene på Z750 - er de ringe? Standarddækkene på Z750 - er de ringe?

Hej allesammen,

Har talt med flere mennesker omkring dækkene på denne maskine, og de påstår, at dækkene ikke er særligt gode. Det er Dunlop's Sportmax Qualifier der sidder monteret fra fabrikken. Jeg har endnu ikke været ude og gjort mine egne erfaringer, da vejret ikke er godt nok til at rulle en tur endnu.

Er der nogen der kan be- eller afkræfte om overstående er sandt? Og hvis det er, hvilket dæk bør så købes i stedet for? Det skal anvendes til almindelig dagligdagskørsel i både by, på lande- og motorvej.

På forhånd tak for kommentarerne!

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Blocked toilet 2.000 kr.
  • afhente skrald til containerplads 350 kr.
  • montering af kattelem i hoveddør 1.000 kr.
  • Hovedrengøring i privat hjem 2.500 kr.
  • Electrician needed to put light fixtures up. 1.500 kr.
  • Enhver haveopgave 2.000 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Standarddækkene på Z750 - er de ringe?
  • #1   27. feb 2011 Det er ganske udemærkede dæk. Ingen grund til at skifte dem .

• #2   27. feb 2011 Pirelli =) Har kørt på alle de "kendte" mærker.. Efter jeg har slidt endnu et sæt Rosso Corsa op vil jeg prøve deres nye Diablo 2 smiley Hver sin smag - Dæk og olie er det samme.. Det er religion for mange

• #3   27. feb 2011 Chris : har stor respekt for din mening , men har du kørt med dem ?
    synes klart det er et ringe dæk og har kørt med 3 af dem og skiftet alle 3 , og har da været enige med andre og med test .
    men om det er blevet ændret fra 10 modellen ved jeg ikke .

• #4   27. feb 2011 Er det ikke et rent sportsdæk? I så fald ikke en type der matcher en z750, da de kræver en aktiv kørsel for at holde varmen og de optimale egenskaber. Men du skal selvfølgelig selv mærke om de passer dig, men når du når dertil hvor de skal skiftes vil et sportstouring dæk som f.eks pilot road2 eller bt23 passe bedre til den model.

• #5   27. feb 2011 michael.b svendborg B

Jeg købte en R6 06 fra england der havde disse dæk monteret . Og jeg tog den første tur på bane med de dæk på da jeg ikke kunne nå at skifte . De stod fint fast .

• #6   27. feb 2011 chris ; det er måske forklaringen , jeg mener ikke dækket er decideret dårligt men at kombinationen af z750 og dækket ikke spiller .

• #7   27. feb 2011 hov måske Jesper kom med forklaringen , har kørt med begge dem Jesper omtaler og det virker meget bedre ,
    måske kun til min kørestil ?

• #8   27. feb 2011 saksede lige det her fra Dba test af 2007 model( 99 % identisk frem til 10)
    Det eneste alvorlige minus, jeg oplever på det køredynamiske område, er standard-dækkene - et sæt specialudviklede Dunlop D221 med ganske bløde karkasse-sider. De er optimeret til lettere kørere og varme forhold. Vejgrebet og styrebalancen er sådan set helt i orden, men ved medium hurtig kørsel med blød mellemgas og et roligt pace, oplever tunge kørere som jeg en vis skiften mellem under og overstyring, der er meget typisk for bløde bagdæk med et bredt tværsnit. Det er som om cyklen "ruller" en smule i sideværts plan, og man får derfor brug for at holde lidt igen i det brede styr.

Jeg fristes til at pumpe gummiet hårdere op end de 36/42 psi, som Kawasaki’s mekanikere har givet cyklen. Det burde ikke være nødvendigt.

Kun når jeg kører dækkene rigtigt varme og presser farten noget højere op, opleves styringen helt neutral. Men her er der givetvis tale om dæk-relaterede problemer, og de viser blot hvor tydelig fordelen er ved den allerseneste radialdæk-teknologi fra konkurrenter som Bridgestone, Michelin og Metzeler/Pirelli, der alle arbejder sig i retningen af stivere og bedre dæmpede karkassesider, spidsere tværsnitsprofiler og mere absorberende bæltelag under slidbanerne. Sidstnævnte for at opnå den størst mulige kontaktflade med asfalten underneden.

• #9   27. feb 2011 Forklaringen er vel at det er et dæk til race. Det forklarer også hvorfor Michael har haft dårlige erfaringer med det på vej, og Chris omvendt synes det var fint på bane.

Til trådstarter: Generelt for race-dæk er, at de skal køres rigtig varme før de har greb, men så har de til gengæld masser af det. Det betyder at du skal tæske cyklen en del, før de får det optimale greb. Det kan være svært på offentlig vej. Jeg havde valgt et sportstouring-dæk i stedet, som eks. Michelin pilot road 2/3, eller BT-21/23. Simpelthen fordi jeg også bruger cyklen til transport, og ikke bare svingture for fuld hammer.

Når det er sagt, så kan du altså sagtens køre på det. Du skal bare være obs. på, at der nok ikke er ret meget greb når det er glat, eller dækket er helt koldt.

• #10   27. feb 2011 Hov, jeg havde ikke set Jespers indlæg. Jeg fik vist sagt noget af det samme smiley

• #11   27. feb 2011 Se Dunlops anbefalinger, dækket passer perfekt til cyklen
    Dyrk evt nogle test fra UK
    http://www.dunlopmotorcycle.com/infocenter_tirecharts.asp

• #12   27. feb 2011 Anders ; det var da mærkeligt , at de anbefaler det smiley troede de vil have anbefalet bt 23 smiley

• #13   27. feb 2011 http://www.tyrepress.com/index.php?news=6585

• #14   27. feb 2011 Til almindelig kørsel i hverdagene findes der klart bedre dæk.
    Som de andre skriver.. Der skal køres aktiv for at få dem til at få de bedste greb.. Jeg havde flere gange oplevet, at karkassen drillede med styringen osv. så de blev skiftet ud..
    Så almindelige dage med regn, kolde vejr og stille kørsel.. Så er Pirelli Diablo Strada og andre dæk langt bedre..

• #15   27. feb 2011 Der findes bedre dæk, men tag og brug de dæk du har monteret, med mindre du har for mange penge, så kan du da godt skifte smiley

• #16   27. feb 2011 min mening er at det bedste du kan gøre for din z750 er et dækskifte, har gjort det på alle mine , og gør det også på den næste , at dækket så måske kan bruges til bane eller andet er muligt .

• #17   28. feb 2011 michael.b svendborg B: så du smider helt nye dæk væk ?, må da være luxus at have så mange penge.

• #18   28. feb 2011 som alt andet i livet er det en priotering . men det er jo egentligt både sagen og dig uvedkommende ? spørgsmålet gik på om det var korrekt , at det ikke spillede godt på en z750 . og det kan jeg med 3 af typen bekræfte , og flere andre der har haft cyklen + div test understøtter mig i det. hvad trådstarter så vil er jo hans valg .

• #19   28. feb 2011 jaja jeg kan da være ligeglad, syntes da bare det er dumt at smide nye udmærket dæk ud fordi nogen folk siger de ikke er gode, er jo slet ikke sikkert han køre så vildt at det har nogen betydning.
    Er jo ligesom dem der køber racing dæk til deres gade cykler, er jo rent overkill når et sport touring er mere end nok.

• #20   28. feb 2011 Morten : problemet er modsat , de skal køres hårdt/varmt for at bide , det passer ikke til en figter. derfor er de ikke gode til det brug -

• #21   28. feb 2011 jaja, men køre man lovligt og roligt igennem svingene, så sker der jo ikke noget ved de dæk, men tager du den ud af garagen også 1min efter prøver at skraber knæ rundt i rundkørslerne, så kan det nok godt blive et problem smiley
    Men jeg vil da mene at han burde vente til der bliver bedre vejr, også tage ud og prøve hvordan de er, inden han skifter i hvert fald.

• #22   28. feb 2011 ja og mit råd er bare at skifte det .
    og dit er at beholde og prøve , så må han jo vælge , smiley
    har du kørt en z750 med sådan et dæk ?

• #24   28. feb 2011 den nyeste årgang jeg har kørt på er en 09 , derfor skriver jeg også længere oppe i mit indlæg at jeg ikke ved om den er ændret fra 10 årg .

• #26   28. feb 2011 ja det har da klart noget med kørestil at gøre , men ved at Tiger som skrev højere oppe , nok kører lidt mere ungdommeligtg end mig og han var heller ikke vild med det .

• #27   6. mar 2011 Jeg synes standard er totalt skod. Måske fordi jeg røg på røven på dem og brækkede armen. De er ikke gode til en kold dag. Cyklen trak lige spin rundt i et langsomt sving og så var min tiltro væk smiley

Kommentér på:
Standarddækkene på Z750 - er de ringe?

Annonce