1.025 visninger
|
Oprettet:
MC-Afgift- Motorsport {{forumTopicSubject}}
Hej Mcg.
jeg har hørt flere snakke noget omkring undtagelse af afgift til mc'er - primært endoru cykler..
Nogle der ved noget om det om hvad det går ud på?
Hvad skal man evt gøre for at køre til og fra motorløb uden at betale reg afg.?
PÅ forhånd tak
okt 2008
Følger: 1 MC-er: 1 Emner: 11 Svar: 24
hvad betyder det her så?? (link fjernet)
maj 2009
Følger: 5 Følgere: 3 MC-er: 1 Emner: 14 Svar: 2.848
" Rent praktisk betyder ændringerne, at DMU, efter teknisk kontrol og godkendelse, udsteder et ”godkendelsesblad for sportsmotorcykel”. Herefter kan motorcyklen fremstilles til registreringssyn ved godkendte synssteder.
DMU’s procedurer for godkendelse forventes på plads i første kvartal 2010.
Motorcyklen vil til løb blive forsynet med ”prøveskilte til motorløb”. Disse skilte vil kunne bestilles på Skat’s motorkontor for 100 kr. pr. dag.
maj 2009
Følger: 5 Følgere: 3 MC-er: 1 Emner: 14 Svar: 2.848
okt 2008
Følger: 1 MC-er: 1 Emner: 11 Svar: 24
MEn det kan vi da alle sammen??
okt 2008
Følger: 1 MC-er: 1 Emner: 11 Svar: 24
eller gælder det kun for enduro??
maj 2009
Følger: 5 Følgere: 3 MC-er: 1 Emner: 14 Svar: 2.848
Motorcykler beregnet til offroad motorløb (fx enduro- eller trialløb) kan af hensyn til brugbarheden eller konkurrencedygtigheden være forsynet med udstyr – eller mangle udstyr – som gør, at motorcyklerne ikke opfylder de almindeligt gældende regler i Detailforskrifter for Køretøjer.
Færdselsstyrelsen bemyndiger synsvirksomheder til at give dispensation efter nedenstående retningslinier.
Reglerne benyttes i forbindelse med syn, herunder syn med henblik på hvis Skatteministeriets regler senere skulle give mulighed herfor – at kunne få lov at benytte løse prøveskilte til motorcyklerne i forbindelse med afvikling af motorløb.
1. Motorcykler, der kan få dispensation
Der kan kun gives dispensation til trial- og enduromotorcykler, som er godkendt af en motorsportsorganisation, jf. pkt. 4. Definitionen af trial- og enduromotorcykler kan ses i pkt. 7.06.031.
2. Bestemmelser, der dispenseres fra for sådanne motorcykler beregnet til offroad motorløb kan dispenseres fra nedenstående punkter i Detailforskrifter for Køretøjer:
a) 6.01.010 (1) om montering af batteri,
b) 6.03.031 (1) a) om positionslys,
c) 6.04.031 (2) om retningsviserblinklygter,
d) 7.05.001 (4) og 7.05.030 (4) vedrørende støjniveau,
e) 7.06.031 vedrørende luftforurening,
f) 8.02.002 (3) om dæk og slidindikator, og
g) 10.03.031 (4) om spejle.
Motorcyklen må derudover godkendes, uanset den ikke har kædeskærm.
3. Betingelser for dispensationer
Ad a) Motorcyklen behøver ikke være forsynet med batteri.
Ad b) Motorcyklen behøver ikke være forsynet med positionslygter
Ad c) Motorcyklen behøver ikke være forsynet med retningsviserblinklygter.
Ad d) Standstøjtallet må dog ikke være over 100 dB(A) ved 4.500 o/m (nærfeltmåling).
Ad e) Ved ændring af motoren skal der ikke foreligge dokumentation for, at bestemmelserne om luftforening fortsat er opfyldt.
Ad f) Der kan anvendes dæk uden slidindikator og mærket med »Only for racing purpose« eller »Not for high-way use« eller lignende.
Ad g) Motorcyklen behøver ikke at være forsynet med spejle.
4. Syn
Dokumentation og beskrivelse af motorcyklens opbygning skal medbringes i form af en af Færdselsstyrelsen godkendt blanket. Blanketten skal være udfyldt af en teknisk kyndig person, som er udpeget af en af Færdselsstyrelsen anerkendt dansk motorsportsorganisation for motorcykler (p.t. kun Danmarks Motor Union, DMU), og som har kontrolleret motorcyklen i forhold til motorsportsorganisationens reglement.
Gyldighedsdatoen, angivet på blanketten, må ikke være overskredet på det tidspunkt, hvor motorcyklen fremstilles til syn. Gyldighedsperioden af en sådan blanket må ikke overskride 2 år.
For motorcykler beregnet til offroad motorløb skal synsvirksomheden således ikke udover ovennævnte blanket – kræve dokumentation fra motorcykelfabrikanten for konstruktive ændringer/forstærkninger af bremser, styretøj, hjulophæng og stel, ligesom motoreffekten må være øget ud over de sædvanligt tilladte +20%. Alle disse ændringer formodes at opfylde gældende sikkerhedskrav med stor margin, når de
kan holde til motorløb, og er kontrolleret af motorsportsorganisationen.
Synet indskrænkes derfor til almindelig funktionskontrol af styretøj, bremser, lygter m.v., kontrol af den håndværksmæssige kvalitet af udførte ændringer, rust, samt eventuelt måling af og støj (standmåling).
Ved registreringssyn af motorcyklen anfører synsvirksomheden på anmeldelsesblanketten, at der er givet dispensation (supplerende data, kode 45, Dispensation motorløb), og at der er konstruktive ændringer (supplerende data, kode 44, Konstruktive ændringer). Efter synet skal anmeldelsesblanketten afleveres til SKAT.
5. Betingelser for kørsel med enduro- eller trialmotorcykel
Motorcyklen må alene anvendes til motorløb på lukkede baner eller til et af politiet godkendt motorløb på afspærret vej, og til transportetaper i sådanne løb samt til kørsel i forbindelse med syn af motorcyklen. Motorcyklen må således ikke anvendes til »almindelig« privat personkørsel, uanset det fortsat fremgår af registreringsattesten,
at motorcyklens anvendelse er privat personkørsel.
Ovennævnte betingelser fremgår af den af Færdselsstyrelsen godkendte blanket. Under kørslen skal medbringes en kopi af motorcyklens registreringsattest (eller attest for udlevering af prøveskilte, hvis denne mulighed senere indføres), samt blanketten, der fortæller om betingelserne og de udførte ændringer. Disse vises på forlangende til Politiet.
maj 2009
Følger: 5 Følgere: 3 MC-er: 1 Emner: 14 Svar: 2.848
maj 2009
Følger: 5 Følgere: 3 MC-er: 1 Emner: 14 Svar: 2.848
http://www.skat.dk/getFile.aspx?Id=71585
MC-Afgift- Motorsport