Hvorfor koster min kasko 30.000 kr? Hvorfor koster min kasko 30.000 kr?
Først vil jeg lige rette opmærksomhed imod Havarikommissionens rapport om trafikulykker fra 2009:
(link fjernet)
"En ofte fremsat forklaring på stigningen i motorcykelulykker har været, at det drejer sig om midaldrende mænd, som har fået luft i økonomien og køber en motorcykel. Denne type motorcyklister skulle hyppigere blive involveret i trafikulykker, da de enten ikke har nogen erfaring med motorcykelkørsel eller har en erfaring, der ligger flere år tilbage i tiden. En anden lignende formodning handler om, at unge, som ikke har erfaring med motorcykelkørsel, ofte er involveret i ulykker på motorcykel. De midaldrende motorcyklister i de analyserede ulykker var ofte erfarne.
Uerfarne, midaldrende motorcyklister optrådte også, men <b>udgjorde ikke et gennemgående problem.</b> Desuden var der ingen fællestræk for dem, hverken med hensyn til ulykkestyper eller -faktorer. Det samme gjorde sig gældende for de uerfarne motorcyklister under 25 år."
Mit spørgsmål går nu på; er jeg i virkeligheden 'offer' for et <b>forældet billede</b> af hvordan verden i virkeligheden hænger sammen? Er jeg virkelig med forsikringsmæssige øjne så <i>farlig</i> en kunde?
Måske lægger jeg for meget i hvad rapporten skriver, men jeg søger i hvert i fald lidt forklaring på sammenhængen..
maj 2006
Følger: 112 Følgere: 87 MC-er: 10 Emner: 143 Svar: 4.087
Velkommen i klubben.
feb 2005
Følger: 78 Følgere: 78 MC-er: 4 Emner: 96 Svar: 1.932
sep 2005
Følger: 1 MC-er: 5 Emner: 6 Svar: 121
Og som Jesper siger, så betyder maskine navnet også en del. Tager du en f.eks. en sport/tourer som Honda VFR med 110hk, så gætter jeg på, at det kun koster 1/3.
nov 2007
Følger: 4 Følgere: 2 MC-er: 2 Emner: 18 Svar: 470
mar 2008
Følger: 67 Følgere: 60 MC-er: 2 Emner: 68 Svar: 1.547
Ergo så har du maks haft mulighed for at køre på en "stor" cykel i MAKS 2 år. (forudsat af at du tog lille mc kort som 18 årig, og det aut, blir stort som 20 årig- 2års kørsel)
så du er fuldstændig grøn i trafikken, ligemeget hvor go du selv syntes du er
forsikrings selskabet har jo sikkert super mange statestikker over ulykker, på mc og sikkert oz hvilke cykler der har været indblandet. Og det har sikkert kostet dem kassen at udbetale erstatninger til højre og venstre, og de penge skal jo tjenes ind igen.
Plus at det måske holder de unge væk fra R modeller, når priserne er super høje på kasko. og hvis det ikk holder dem væk, så tjener forsikringsselskabet bunker af penge.
så et sted er det jo en win win situation for selskaberne, enten blir de unge væk og selskabet skal ikk betale erstatninger her og der.
eller så tjener de kassen på at have unge forsikret på R modeller
Håber du kan følge mig ?
sep 2006
Følger: 40 Følgere: 39 MC-er: 1 Emner: 101 Svar: 1.116
aug 2010
Følger: 20 Følgere: 19 MC-er: 1 Emner: 37 Svar: 221
Prøv med 50K årligt, for en maskine der koster 45K
dec 2003
Følger: 2 Følgere: 275 MC-er: 5 Emner: 130 Svar: 4.957
Da jeg var ung som dig måtte jeg nøjes med en maskine som jeg havde råd til at forsikre. Derfra var det kun at arbejde sig opad, i takt med man fik bil, hus osv. var der flere ting at samle og man blev derfor en mere attraktiv kunde. Om det er fair eller ej er en anden historie - hvis det var en god forretning for forsikringen at lade dig få en 1000 triple RR til spotpris kan du være sikker på de gjorde det. Så stik pipen ind og sæt tærring efter næring ..
jul 2010
Følger: 3 Følgere: 2 MC-er: 1 Emner: 6 Svar: 48
Men som du også påpeger <b>Benny</b>, så er det garanteret baseret på forsikringsselskabernes egne statestikker - det undrer mig bare at end ikke én træder ud af flokken, men ak ja..
Og ja <b>Rasmus</b>, jeg kan meget fint følge dig.. Jeg spørger bare om det kan være rigtig at verden skal hænge sådan sammen? (:
aug 2004
Følger: 14 Følgere: 13 MC-er: 2 Emner: 14 Svar: 103
altså de vudere at der er 110% change for at du køre galt ....
maj 2006
Følger: 29 Følgere: 30 MC-er: 3 Emner: 116 Svar: 437
Syntes stadig det er en alt for hjernedød dyr pris.
okt 2005
Følger: 24 Følgere: 26 MC-er: 3 Emner: 98 Svar: 825
nov 2007
Følger: 4 Følgere: 2 MC-er: 2 Emner: 18 Svar: 470
aug 2010
Følger: 20 Følgere: 19 MC-er: 1 Emner: 37 Svar: 221
jul 2008
Følgere: 91 MC-er: 6 Emner: 364 Svar: 1.748
Jeg var 20 da jeg fik min Yamaha yzf r1 med 2 års skadefri kørsel.
KASKO: ca 65000 kr årligt, og gav 99 for cyklen!!
okt 2004
Følger: 23 Følgere: 23 MC-er: 2 Emner: 9 Svar: 148
I mit tilfælde (og jeg bor i 8000 og er "kun" 35) så ville en hel års kasko koste 5500 for en sprit neues S1000RR.
Samtidig har de ret gode finansierings tilbud. Så alt i alt kunne det for mange med nyere sportsmotorcykler vise sig at være en fordel på den lange bane at købe hos BMW. De har jo også andet end racercykler for dem med sådan en interesse...
Nu er de jo også leasing muligheder.
PS: Jeg er ikke BMW forhandler eller kunne have anden interesse i at "sælge" BMW på denne side!
maj 2006
Følger: 81 Følgere: 76 MC-er: 7 Emner: 59 Svar: 2.981
aug 2009
Følger: 9 Følgere: 8 MC-er: 4 Emner: 10 Svar: 33
apr 2009
Følger: 10 Følgere: 53 MC-er: 2 Emner: 192 Svar: 7.504
aug 2008
Følger: 26 Følgere: 24 MC-er: 2 Emner: 81 Svar: 777
Da jeg ringede til min fagforening for og se om man kunne få et pristilbud så endte jeg i en pris der hedder 30.000 for fuld kasko.
Så kan man studse lidt over den.
feb 2011
Følger: 1 MC-er: 1 Emner: 9 Svar: 36
mar 2005
Følger: 8 Følgere: 7 MC-er: 3 Emner: 7 Svar: 443
Det er nemlig rigtigt - ingen (bortset fra panthavere) kræver en kasko...
- men
En R-model, forsikret af en 22 åring, med måske ingen andre forsikringer i samme selskab - der er det ansvars delen der koster!
(foruden en kæmpe selvrisiko).
Og som Peter S. sagde, så er det mange gange et vink med en vognstang om, at de slet ikke vil have dig og din hest som kunde..."men hvis du absolut INSISTERER, så har vi naturligvis et girokort til dig, med passende mange nuller på".
Når det er sagt, så er forsikringsselskaberne at sammenligne med de værste kræmmer markeder.
Jeg har aldrig oplevet IKKE at kunne få nedsat min præmie, når jeg har protesteret mod en ny police/præmie.
Man kan altid handle sig til en bedre pris, og det samme gør sig iøvrigt gældende i banker, når der skal lånes penge.
Det er ganske enkelt en købmandsbutik, uden prismærkning.
I skal ikke bare sige "nå, ...ok" når de disker op med en latterlig urimelig rente sats.
Det er altid et plus, at have noget at forhandle om - f.eks. andre forsikringer, der kunne oprettes, eller overføres fra andet selskab.
PS - Lidt til præmie statistikken : Min Bandit koster 3.400,- /år fuld kasko.
Hvorfor koster min kasko 30.000 kr?