{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
2.476 visninger | Oprettet:

At køre "smart" {{forumTopicSubject}}

Har efterhånden fået nogle tips rundt omkring, som jeg synes har hjulpet til at jeg kunne køre mere sikkert og læse trafikken bedre. Nogle bl.a:

- at køre i venstre side , således at man er nemmere at se og ikke bliver forvekslet med en scooter el lign.
- køre med langt lys
- undgå at overhale biler der ligger meget tæt op af hinanden(oftest fordi ham bagved venter på en hurtig overhaling og man risikerer han trækker ud i en)
- ved kørsel forbi ubetinget vigepligt, holde øje med bilernes dæk/fælge , det er nemmere at se om de er ved at køre ud, i stedet for at forsøge at få øjekontakt.

Giv den gas hvis i har nogle tips.. det kan vel kun blive bedre smiley


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  At køre "smart"
  • #1   22. mar 2011 TAG ET KØREKURSUS....................

  • #2   22. mar 2011 Det ved du jeg har tænkt mig :-))

  • #3   22. mar 2011 Overholde fartbegrænsningen? F.eks. køre 50 km/t i bebygget område... Mon ikke det er der de fleste skal starte. Jeg blev overhalet af en "plastic" på baghjul i søndags.. Han slap da godt fra det...(gudskelov)

  • Sajmon ™
    Sajmon ™ Hjælpe-administrator
    Tilmeldt:
    mar 2004

    Følgere: 278 MC-er: 15 Annoncer: 1 Emner: 125 Svar: 20.648
    #4   22. mar 2011 Køre med langt lys nægter jeg, og tror heller ikke et øjeblik på at det gavner noget som helst.

    Resten er jeg enig i - specielt det med kørekurset...


  • #5   22. mar 2011 Jeg fatter heller ikke hvor MANGE mc'ister skal køre 70-80 igennem byen, det er sgu for risikabelt!

    Jeg vil dog ikke afvise at min favorit hastighed ligger på 90-120kmt og at det kører jeg på landevejen..


  • Sajmon ™
    Sajmon ™ Hjælpe-administrator
    Tilmeldt:
    mar 2004

    Følgere: 278 MC-er: 15 Annoncer: 1 Emner: 125 Svar: 20.648
    #6   22. mar 2011 Jeg har et godt råd: Kør efter forholdene...

  • #7   22. mar 2011 Tag 10-20% af farten ved ukendte sving.

    Alle steder du ved er sideveje, sænk farten.

    Holder der en billist ved en sidevej, forvent at han kører ud og vær beredt.

    Overhal aldrig en venstre svingende bil!!

    Grundlæggende: Sænk farten og vær klar til undvige/katastrofe opbremsning ved tvivls situationer.

    ØV dig på din "nye" MC i at katastrofe bremse, og øv dig i undvigelses manøvrer


  • #8   22. mar 2011 Overhal heller aldrig en højresvingende bil!!!!:D

  • #9   22. mar 2011 Kør så stærkt som overhovedet mulig, og minimer tiden i den der faaaaaaaarlige trafik.

    Snup lidt pils først og få ro på kroppen.


  • #10   22. mar 2011 ja... Det eneste langt lys gør er at folk bliver pisse irriteret på en....


    Køb evt en af de nye flouriserende hjelme orange eller gule. Eks. nolan n103

    køb dig en mc med sidevogn. Høhø... Lettere partisk?


  • Sajmon ™
    Sajmon ™ Hjælpe-administrator
    Tilmeldt:
    mar 2004

    Følgere: 278 MC-er: 15 Annoncer: 1 Emner: 125 Svar: 20.648
    #11   22. mar 2011 Hvis det var så stor en prioritet at blive set i trafikken, ville man nok smide forfængeligheden over bord og købe sig en neonfarvet eller meget lys / hvid hjelm.

  • #13   22. mar 2011 Det der med gule veste giver jeg ikke meget for, hvor tit har man ikke hørt om en mc-betjent der er blevet ramt selvom han kørte med blink og sirene, hvis han bliver overset gør en gul vest højst sandsynligt også.

    (link fjernet)

    http://www.sn.dk/Motorcykelbetjent-koert-ned-af-bilist/Fredensborg/artikel/61555


  • Sajmon ™
    Sajmon ™ Hjælpe-administrator
    Tilmeldt:
    mar 2004

    Følgere: 278 MC-er: 15 Annoncer: 1 Emner: 125 Svar: 20.648
    #14   22. mar 2011 Ja kvindelige bilister rammer de særeste ting...

  • #15   22. mar 2011 Rene H, har de bedste forslag.. det andet med at man skal køre pænt, og bla bla det ved alle sammen..!

  • #16   22. mar 2011 Kig der hvor du skal hen, det betyder meget hvor du kigger når du svinger, men der er rigtig mange der glor lige foran deres dæk, men det er ret så dumt smiley

  • #17   22. mar 2011 Langt lys, selv de undersøgelser der er lavet, fremhæver det som en god ide, uden for byzone i dagslys!!!!!

    MEN det vigtigeste råd, kør som om ALLE andre er idioter, der ikke kan færdes sikkert i traffiken..
    Forvent at ALLE har en 50% chanche, for at lave noget uforudset. (det er jo sandheden, enten gør de, eller også gør de IKKE noget uforudsigeligt =50%) NÅR du bryder loven (og det gør de fleste på MC!!) så sørg for at gøre det steder, hvor du ikke bringer andres liv og førlighed i fare!!)


  • Sajmon ™
    Sajmon ™ Hjælpe-administrator
    Tilmeldt:
    mar 2004

    Følgere: 278 MC-er: 15 Annoncer: 1 Emner: 125 Svar: 20.648
    #18   22. mar 2011 Det gør de uden nogen som helst statistisk baggrund for det = bullshit.

    De kunne lige så godt fremhæve at have tandbeskytter på, eller at have hvide dæksider....


  • #19   22. mar 2011 har også oplevet at folk kommer til ubetinget vigepligt og de skal til højre, så kigger de til venstre imens de triller og så kører de ellers ud hvis der er frit.. uden at kigge til højre :S

  • #20   22. mar 2011 Det er uhyggeligt.. hvis man ligger i en overhaling ude på landevejen og så pludselig kører der bare en ud fra venstre sidegade... adieus!

  • #21   22. mar 2011 Marco, den har jeg prøvet i bil!

    Jeg stod på bremsen, og han fik bare travlt med at finde sit bakgear..

    Skal ærligt indrømme at jeg er én af dem som kører med langt lys, ud fra tesen at det skærer mere i øjnene og at man derved tiltrækker sig opmærksomhed. (Og med tanken om statistikkerne fra dengang kørelys blev lovpligtigt i baghovedet). Så kan de godt være de bliver pissed, men de så mig sku da.. Lige så snart det begynder at mørkne, så slår jeg det dog ned igen, for så gør det bare ondt værre fordi man blænder og fjerne nattesyn istedet.


  • #22   22. mar 2011 Lasse :
    Jeg kører kun med langt lys når solen står højt.. når det er mørkere skal det selvfølgelig slåes fra !!!
    godt du ikke kom til skade smiley


  • #23   23. mar 2011 Montere blå blink så er der også chance for at man bliver set

  • #24   23. mar 2011 Kør pænt smiley har du behov/lyst til at køre mere end 80/130 så snup en banedag. Så har vi taget toppen af ulykkestatestikken smiley

  • #25   23. mar 2011 Rene H - at overholde færdselsloven er vel ikke for meget at forlange?

  • #26   23. mar 2011 MC ---o*o> Amar ': sej video :), de køre godtnok af lort til derover

  • #27   23. mar 2011 alle der kører med langt lys burde have smæk med en skovl...
    Super egoistisk at blænde samtlige modkørende bare fordi man selv skal ses.
    Jeg HADER tågelygter og idioter med langt lys, ligegyldigt om det er lyst eller mørkt... (tågelys er ok i tåge:-))


  • #28   23. mar 2011 Kør først og fremmest selv forudsigeligt!

  • #29   23. mar 2011 Sørg for at din mc larmer så meget som muligt, så er folk ligesom forberedt inden du når frem..:)

  • #30   23. mar 2011 jeg kører KUN når der ikke er andre biler på vejen.

  • #31   23. mar 2011 Jesper:

    Forvent at ALLE har en 50% chanche, for at lave noget uforudset. (det er jo sandheden, enten gør de, eller også gør de IKKE noget uforudsigeligt =50%)

    Vil det så sige at man har 50% chance for at dø i trafikken (enten gør man det eller også gør man det ikke)?? Sorry, sådan virker statistik altså ikke,

    Du modsiger dig selv med argumentet, for langt lys eller ikke ændrer ikke på din "husmoder-statistik". Om du så kører med stroboskoplys, blåt roterende blink eller halogen-lamper i styrthjelmen, vil du stadig (ifølge dig selv) have en 50% risiko for at dø i trafikken..

    Langt lys er en uskik i dagslys. Det er egoistisk, og jeg ville håbe at der blev uddelt lidt flere bøder for forseelsen. Det gælder naturligvis også ukorrekt lygteføring fra biler såsom tågelygter når der ikke er behov for det.


  • #32   23. mar 2011 Ja langt lys skal man have slag for ... fordi det gør MEGET mindre nas at blive kørt ned !
    smiley


  • #33   23. mar 2011 Koncentrer dig om din egen kørsel og kør efter dine egne evner !

    Så kan det vist ikke siges/gøres kortere ?


    Syntes sgu at dette forum, efterhånden går mere og mere op i ulykker og forebyggelse !
    Hvis jeg "en dag" bliver for nervøs eller bange for at køre 2 hjul - eller bliver usikker på hvad jeg "kan tage af forholdsregler" osv. så er det på tide at stille den 2-hjulet og tage den 4-hjulet !
    (øh... Nåe nej ! - Der sker også rigtigt mange uheld )!!!!!!!
    - Nå men så Cykle... Løbe...gå... - ELLER bare blive indendørs smiley

    Nåe nej - folk dør sgu også i sengen ! - VI ER PÅ SKIDEREN !


  • #34   23. mar 2011 hahaha kim...
    Ja og hellere genere alle fordi man selv er bange for at komme galt afsted er da også fuldt acceptabelt...


  • #35   23. mar 2011 Dan S,

    Ja, lige netop.

    Det ufrivilligt komiske ved argumentet om langt lys er, at det lige præcis er "mig selv først og fremmest" holdningen som slår mennesker ihjel i trafikken:)


  • #36   23. mar 2011 Kører for hurtigt til at trække i overhalingsblinket , så kører altid med langt lys !


  • #37   23. mar 2011 Kim O.
    Ja men det fatter folk vist ikke helt.... og må så indrømme at folk der har langt lys på MC'eren kan få min Jeep til at trække mod venstre, jeg bliver lidt som en hjort der frontalcrasher mod lyset:-)


  • #38   23. mar 2011 kan få min Jeep til at trække mod venstre

    DET skrev du bare ikke.........

    Den holdning du der manifesterer er jo NETOP egoismens grimme ansigt, og den farligeste ting.... lomme politibetjenten, HAN skal fandme ikke... nu skal jeg fandme .... Attituden.
    Håber det var skrevet for at symboliserer at du ikke brød dig om det...
    -------------------------------------------------------

    Med hensyn til langt lys om DAGEN, når solen skinner, VENLIGST fremvis bare en person, der kan blive blændet af mine MC lygter!!
    Tror det eneste der kan blænde under de forhold, er en ulovlig xenon lygte! (JA stiller gerne op til test!!)

    /Jesper


  • #39   23. mar 2011 eh og at køre med langt lys er så ikke egoisme??
    Og for den sags skyld ulovligt


  • #40   23. mar 2011 Jesper,

    Det fører jo ikke til noget. Du kører med langt lys uanset hvad andre skriver. Men du gør det kun i solskin, og kun når du har solen i ryggen, og kun udenfor byzoner osv. osv. og din lygte kan ikke blænde..

    Fred være med det.

    Argument det med at man bare kan fremvise en person der kan blive blændet af lige præcis din lygte er lidt pudsigt. Hvad havde du forestillet dig? At man skulle stille med et fodboldhold for at se om ikke en enkelt kunne blive blændet?

    Der er nok en grund til at langt lys under de omstændigheder du nævner er ulovligt.

    Hvis man gerne vil højne MCisters omdømme som ansvarlige trafikanter, er vejen frem nok ikke at indføre vores egne færdelsregler - bare en tanke..



  • Christian N
    Christian N Tilmeldt:
    maj 2008

    Emner: 4 Svar: 293
    #41   23. mar 2011 Dan

    Det er da langt mindre ulovligt end at køre fontalt ind i en MC, bare fordi du har så lyfølsomme øjne ,at du bliver blædet af et stearinlys 200 m væk


  • #42   23. mar 2011 hmm ved ikke om hvor vidt ulovligheder gradueres, men vil jo bare være sikker på at han ser mig:-)

  • #43   23. mar 2011 jo korter tid du er i trafikken jo sikre er det så ud og åben op for maskinen... hurtigt ug hutigt hjem...

  • #44   23. mar 2011 Nu er der fandme heldigvist heller ikke mange herinde eller generelt ude i trafikken der skal håndhæve lovens paragraffer !
    ligefrem at have ondt i røven over andres lygteføring - rager mig en pind vil hellere ses betale bøden i tilfældet end køres ned !
    og dem som så vil mene de skal køre vedkommende halvvejs i grøften pga. langt lys eller feks. folk der glemmer at slå blinket fra og lignende har jeg desværre ikke meget til overs for , må være deres intelligens der ikke rækker så langt !


  • #45   23. mar 2011 åh tør øjnene og lad være med at tage alt herinde så seriøst.
    I sidder jo bare og venter på at en siger noget radikalt som han/hun kan hænges op på...
    Og nej jeg kører ikke mototcykelister ned som fritidsfornøjelse, men syntes at det er hjernedødt og egoistisk at bevidst genere andre for at sætte sig selv først.
    Jeg kan virkeligt ikke se hvad det skal gøre godt for, fra afstand kan i allige så godt være en 30 knallert med langt lys, og ved dagslys ses i nok lige godt om i har langt, kort eller intet lys på..


  • #46   23. mar 2011 Jesper:

    Forvent at ALLE har en 50% chanche, for at lave noget uforudset. (det er jo sandheden, enten gør de, eller også gør de IKKE noget uforudsigeligt =50%)

    Vil det så sige at man har 50% chance for at dø i trafikken (enten gør man det eller også gør man det ikke)?? Sorry, sådan virker statistik altså ikke,

    Du modsiger dig selv med argumentet, for langt lys eller ikke ændrer ikke på din "husmoder-statistik". Om du så kører med stroboskoplys, blåt roterende blink eller halogen-lamper i styrthjelmen, vil du stadig (ifølge dig selv) have en 50% risiko for at dø i trafikken..

    Langt lys er en uskik i dagslys. Det er egoistisk, og jeg ville håbe at der blev uddelt lidt flere bøder for forseelsen. Det gælder naturligvis også ukorrekt lygteføring fra biler såsom tågelygter når der ikke er behov for det.

    Citat slut!!!!

    Du forstod min humor korrekt, det var nu ment med et smil, da man ganske korrekt ikke kan bruge det som argument, men er bare træt f statestik tal konstant!
    ....


    MED hensyn til langt lys, var konklusionen på den sidste undersøgelse, netop fra Politiet m.fl. AT hvis de kunne anbefale noget, af det de testede (xenon, blinkene lys, langt lys osv. SÅ ville det være langt lys, da det havde STØRST chanche for at hjælpe. OG ikke generede test deltagerne (iflg. hvad jeg har fået oplyst!).. Man var markant mere synlig. MEN de måtte ikke anbefale det, da det var ulovligt!!!

    PERSONLIGT har jeg aldrig haft så få tilfælde, med folk der kører ud foran mig!!!! det er siden jeg skiftede til at køre med langt om dagen!!

    Det tidspunkt der var værst, var da jeg kørte på min gsx600f 1992 med gul pære i!! det var uden at overdrive MINDST hver anden dag!


  • #47   23. mar 2011 Touché. Jeg havde i skyndingen ikke opdaget ironien i din statistik:)



  • #48   23. mar 2011 Kan godt tgå med til det med det lange lys men blænd ned når der kommer modkørende og når du kommer op bag andre.
    Så kan de se at du har set dem og dermed også set at du er der.
    Så vidt jeg husker er der ingen lov der forbyder langt lys om dagen.
    Hernede er der i pligt til at køre med lys om dagen og præcis derfor har jeg ALTID lys på. Dog kun normalt lys om dagen.
    Mange blinker helt vildt til mig af den grund. Så blinker jeg lidt tilbage igen og vinker venligt til dem når de passerer.
    Men ellers som så mange andre her siger.
    Kør som om alle prøver på at ramme dig.
    Stol ikke på andres placering på vejen.
    Havde en episode igår hvor to biler holdt ind i rabatten. Det viste sig så da jeg var ved at køre forbi dem at den forreste faktisk blinkede til venstre (Kunne jeg ikke se for den bagerste bil) og da jeg var på siden af den bageste bil svingede den forreste til venstre.
    Fandt herved ud af at bremserne på "Svinet" virker fortrinligt.


  • #49   23. mar 2011 Niklas, tak for at huske bedre end mig smiley

  • #50   23. mar 2011 Lyt til nogen af de udenlandske trafikråd for motorcyklister (aner ikke hvad de hedder, men trafikråd er nok tæt på). De har langt større antal ulykker at måle ud fra og langt flere penge til at lave VIDENSKABELIGE! undersøgelser af hvad der opfattes bedst jvfr langt lys/neon farver/vibra lys o.s.v.

    Jeg har ikke nogle links til jer, men de engelske og amerikanske råd er nok dem der har forsket mest i de her ting omkring at køre sikkert og at blive set på mc.

    Mange af rådene er allerede gengivet her i tråden.

    Langt lys er ikke anbefalet af åbenlyse årsager - derimod er anbefales der at montere flere positionslys foran, så mc'en får flere fix-punkter og bliver nemmere at afstandsbedømme, lige som en bil med sine to lygter er nemmere at bedømme end en mc med kun en lygte. De mc'er der var lettest at afstandsbedømme, havde en forlygte og to positionslys siddende i god afstand fra hinanden, så de dannede en trekant.

    Herudover blev der nævnt at det (især på motorvej og landevej, hvor der køres lange stræk) er en god ide hele tiden at bevæge sig lidt i sin bane, så man ikke forsvinder i mængden. Øjet opfatter nemmere ting der bevæger sig og skiller sig ud fra massen, hvorimod ting der er statiske har en tendens til at forsvinde efter noget tid. (Nogen, som har prøvet at blive kørt ned bagfra af en billist, som slet ikke så dig, trods vedkommende havde kørt adskillige km lige bag dig? Ja, så ved du nu hvorfor det kan ske!)


  • #51   24. mar 2011 Hov kan se at Niklas har skrevet lidt af det samme, sorry!

    Godt at se at de danske myndigheder også er ved at komme med på vognen. Mange af de ting, som de tidligere har været meldt ud, har imo haft det mere end svært med evidensen og derfor mere været hvad den enkelte synes er et godt råd, end hvad der har været belæg for...

    Måske man er begyndt at arb. sammen med udlandet?


  • #52   24. mar 2011 Kør uden udstødning, så kan folk høre du kommer

  • #53   24. mar 2011 Christian, en ting de ikke har i udlandet......

    Danske kvindelige billister!!!!!!!!!!!!!!


    smiley


  • #54   24. mar 2011 hmm, gud ved om det har en "smart" effekt at montere morfar lygter på maskinen, eller om cyklens udseende er vigtigere end sikkerheden når nu vi har fået fastslået at ekstra lygter er det der hjælper og ikke langt lys ? smiley

  • #55   24. mar 2011 Tror jeg tager min spotlys lampe der har tre på række, og så borer jeg den fast foran biken

  • #56   24. mar 2011 Jeg har anbefalet det et utal af gange, og gør det da lige en gang til, positionslys i foreste blinklys, giver en bredere lysfeldt!


  • #57   24. mar 2011 Yep, det er slet ikke en dum ide.

    Og vil man ikke det, kan jeg anbefale www.bikevis.co.uk

    Det behøver ikke blive grimt og klodset smiley


  • #58   24. mar 2011 ^ Hmm er det lovligt med lys i sine blinklys ?, virker da lidt underligt hvis det er.

  • #59   24. mar 2011 Morten, så vidt jeg har kunnet undersøge, så JA, det er som markeringslygter, det skal virke.
    Du kan så lade lampen slukke via et relæ, når du blinker smiley ELLER et relæ, der bypasser kørelyset, når du blinker,(på den side du blinker til)..

    (jaja lidt mere end bare det, men ret nemt)


  • #60   24. mar 2011 Det dummeste en skriver her: Er at han synes det er egoistisk at køre med langtlys om DAGEN! Gu er det da røv mand,:D Hvis man undgår at køre galt /dø /dræbe er det sgu da fint!

  • #61   25. mar 2011 Orakel Niklas: Nej..

  • #62   26. mar 2011 Det i vil gøre med at montere lygter osv. er da ligeså ulovligt og kræver ændringer ved bekendtgørelser og synsregler
    tidligere indlæg står der faktisk direkte at reduceret fjernlys kan afstedkomme færre uheld

    Men NEJ lad os tage den længste og mest besværlige vej og montere 4 meter lygtebom foran på mcerne
    , hahaha denne tråd er fandme et godt grin !
    Kører sgu med det lys jeg har på min mc -, skulle det så afstedkomme en bøde på 500kr.
    Kan da også justere mit nærlys så det blænder eller vende pæren så den blænder alligevel , som man ofte ser på biler vs.folk der selv har skiftet pære men ikke aner hvordan det gøres !

    Syntes da liv er mere værd stadig end 500kr. !



  • #63   26. mar 2011 jo jo så pyt , men alligevel vil folk hellere den længste vej !
    fremfor at bruge de værktøjer vi nu har ved hånden , mit fjernlys kan da justeres så det ikke blænder voldsomt , men ses stadigt betydeligt nemmere end alm.nærlys




  • #64   26. mar 2011 Næ , bruger da ikke fjernlys på en generende måde om aftenen
    men kan ikke se diskusionens formål
    enhver gør vel alligevel som de plejer lov eller ej .

    folk smider jo også relæer på for at begge lygter skal lyse på samme tid , diodebaglygter med indbyggede blink , miniblink , stoplys der blinker så deres cykler ligner et juletræ -

    Hvad jeg gør for at blive set i trafikken kan vel ikke irritere dig ?
    mit fjernlys står lavt nok til at lyse den strækning det skal iflg loven , men ses tydeligere end nærlyset i alm.dagslys - kan ikke skære det mere ud i pap for dig .





  • #65   27. mar 2011 NEJ jeg kører ikke med "sænket" fjernlys om aftenen og benytter ikke fjernlys mere end du gør om aftenen !
    nu er du jo et fjols , og nej politiet kalder ikke til syn hverken for lavt fjernelys justering eller en pære der er monteret forkert måske du skulle læse vejledningen for syn af køretøjer

    Forventer du at jeg skal modspille din kommentar med hammeren ?


  • #66   27. mar 2011 Hmmm

    Jeg kører ikke med fjernlyset tændt i dagtimerne. Og jeg er da i live endnu smiley

    Den største sikkerhed, kan ikke købes for penge. Det er den der sidder mellem ørerne og iøvrigt også distribuerer den sunde fornuft ud til direkte handling.

    Så man behøver såmænd ikke udstyre MC på kant med lovgivningen for at holde sig i live. Man skal bare lære at tænke sig lidt om. Og det er ikke særligt svært. Alle kan lære det.


Kommentér på:
At køre "smart"

Annonce