2.787 visninger | Oprettet:  FølgFølg ikke 16 Svar

MC for dummies MC for dummies

Hej
Nu har jeg jo fået cyklen og kortet men der er lidt ting jeg er i tvivl om.

Hvor tit skal man smøre kæden ?
Jeg har talt med en der kun gjorde det en gang på en sæson og andre gør efter hver tur ?

Hvor tit vasker i cyklen når i kun kører i solskin ?
Her er der også en der vasker hver gang og en kun en gang på en sæson.

Hvor tit tjekker i dæk tryk ? Jeg fik desuden at vide af ham jeg købte den af ( han kører race ) at der kun skal 2 i dæktryk selvom andet er foreskrevet fordi så har den bedst grip ??

Fjerner i roadkills (insekter) fra kåben/fronten efter en tur og hvad benytter i til det ?

Er HISS startspærre på en Honda "nok" som tyverisikring eller skal jeg smide mere efter den ?
Holder for det meste i aflåst garage/redskabsrum.

Der er flere spørgsmål men det må vente til sæsonslutning smiley

Er der ikke en eller anden MC for dummies ting på nettet, ville da være godt for begyndere som jeg smiley

Btw. hvem har lige bestilt det vejr ? Endelig får man kortet og så blæser det en pelikan og begynder at regne, nå håber der kommer lidt sommer igen smiley

God dag til jer

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Slå græs 205 kr.
  • Hjælp til at samle TV skænk 550 kr.
  • Vaskemaskine 1.200 kr.
  • Samle skab og kommode 600 kr.
  • Fjernelse af hvepsebo 1.100 kr.
  • Inspicering af opgave 205 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  MC for dummies
  • #1   24. maj 2011 Kør en tur i den nærliggende touringklub så får du sikkert svar smiley

• #2   24. maj 2011 Smøre kæden efter hver tankning og det er indefra. Lån evt Politikens bog om Motorcykelvedligeholdelse. Der er der svar på mange spm

• #3   24. maj 2011 Du skal smøre kæden, vaske motorcyklen og efterse dæktryk efter behov smiley

Er rullerne på kæden blanke så er det for sent..! Jeg smører kæden for hver 500-700km hvis jeg kun kører i tørvejr, og rullerne har aldrig været blanke..

Jeg vasker den efter behov, kører kun i tørvejr, men hvis jeg er på rejse og ikke kan undgå regnen så vasker jeg den selvf ved ankomst... sidste sæson vaskede jeg den en gang, og den så relativ ren ud da året var omme fordi den holder i en garage med et bomuldslagen over..

Dæktryk, igen alt efter behov, i de kolde måneder så har jeg kun 2 bar i foran og bagved, så bliver dækkene hurtigst varme, kører jeg en lang tur på motorvejen så kommer jeg 2,5 bar i = mindre varme = mindre slid...

• #5   24. maj 2011 Der er nok rigtig mange bud, men:

Kæden:
    Smør den tit, et kædekit er dyrt og der er ret meget i sådan en flaske. Det burde nu står i din manual, min sagde hver 600km. Husk ALITD at smør efter du har kørt i regnvejr!!!

Jeg ville ofre en GPS tracker, for de kan altid smide din mc på en lastbil. Der er alt fra harald nyborgs der bruger noget strøm (husk at få 12v kittet med), den er tit på tilbud til samlet pris på omkring 1000kr og op. Der findes bedre, men også dyrere løsninger. Denne holder kun strøm i en uge, men hellere lade lidt og vide hvor ens mc står, end at den bare er væk.

Dæktryk ville jeg checke tit i starten, min egen taber ganske lidt luft på det ene dæk (0,2 bar på 2 mdr) og ellers hver måned, eller hvis du skal ud at køre langt. Jeg kan mærke det nu hvis det er forkert.

• #6   24. maj 2011 Smører kæde - stort set efter hver tur over 200 km. Bruger Bel Ray.
    Smør kæden lige når du kommer hjem, så er den varm, og tager bedre imod fedtet, som så ikke sviner så meget næste gang du kører smiley

Cyklen skal vaskes når du syntes den trænger, og når du har tid.
    Det er surt at gøre det hvis det bliver til en pligt.
    Men ligeledes er det fedt at gå og nørkle med, når man har tid og lyst smiley

Dæk tryk:
    ALTID det dæktryk producenten foreskriver, det står sikkert på et klistermærke på din bagsvinger, eller i din manual.
    Alt andet er gætværk og råd du ikke kan bruge til noget som helst.
    For lavt tryk slider dit dæk fladt på toppen ret hurtigt, og så er den ikke længere behagelig at svinge med, der der kommer en kant på dækket.

Ang. insekter, så købe en spray der hedder Plexus.
    Sprøjt det på kåben når du kommer hjem, lad det sidde i 1 minut, og tør så fluerne af.
    Dem du får tøret af idag, de sidder der ihvertfald ikke næste gang du kommer hjem.
    Det er nemmere at holde rent, end at gøre rent smiley

Ang. tyverisikring, så køb evt. en skivebremselås, måske med indbygget alarm.
    Så køber du en "låsehusker" til nogle få kroner, som er en snor agtig ting, som bindes i låsen, og går op til styret, så glemmer du ikke at tage låsen af smiley

God fornøjelse.
    Du skal nok lære tingene hen af vejen.
    Velkommen til en herlig verden, fyldt med gode oplevelser smiley

• #7   24. maj 2011 Super, tak for de gode råd

Skal også have fundet en klub i nærheden af Christiansfeld og har d.d. lige meldt mig ind i CBRclub.dk

• #8   24. maj 2011 En anden ting, kan man få en rygsæk der er ok at have på når man har sådan en pukkelrygget jakke som jeg har ? ( Alpinestars RC-1 )

KMSC ligger 500 meter fra hvor jeg arbejder så tænkte om det kædespray de har er ok uden at svine for meget
    (link fjernet)

• #9   24. maj 2011 Alle de andre spørgsmål er beskrevet, så jeg vil kun give mit besyv med hvad angår rygsæk smiley

køb en tanktaske istedet for, jeg har en af de billige fra Lidl og den sidder fint fast med de magneter selv ved høj hastighed, det er ikke særlig behageligt at have rygsæk på.

• #10   24. maj 2011 Drop rygsækken. Du får sku ondt i ryggen og er du uheldig så laver den turbolens så dit hoved vugger fra side til side. Jeg har også en billig tanktaske fra Lidl. Den kan nemt holde en ramme øl så der er fint med plads i smiley
    Hvis det er for sent at smørre kæden når rullerne er blanke så skal man da slet ikke kører i regnvejr, der er de jo blanke efter 50 km Hehe. Jeg smørre min kæde når rullerne nærmer sig at blive blanke. Godt råd til rengøring af fælge, bagsvinger osv er lampeolie. Det er billigt og yderst effiktivt. Mht til tyveri sikring af din mc så er kasko forsikring den bedste måde:-) vil tyven virklig stjæle din mc skal han nok. Mht til skivebremselås/wirelås så sørg for at det er til en rigtig nøgle og ikke en af dem som bare har nogen bølger rundt. De kan sku låses op med et låg fra en toush.

• #11   24. maj 2011 Jeg vil også sige tanktask, havde en Held rygsæk på da jeg kørte til sverig sidste år... jeg får ondt i ryggen efter kort tid også strammer den ved armene, så de begynder at sove :P, og løsner man tasken så begynder den bare at flyve rundt på ryggen af en :D... så tanktask er vejen frem på en mc.

• #12   24. maj 2011 Ok hvor finder jeg en fornuftig tanktaske hvis ikke lidl lige har tilbud ?

Bruger i sådan en børste når i smider kædespray på ?

http://www.youtube.com/watch?v=4zxbKr73vDQ

• #13   24. maj 2011 Tjek www.louis.de og opret et bonuskort. De har alt hvad du kan ønske dig.
    Kædekit finder du billigst hos http://www.motorradteile-hamburg.de/ når det kommer dertil.
    Og fra Christiansfelt er der jo heller ikke langt til a grenz hvor HG har filial i Scandinavian Park. Skal MCen serviceres er der masser af værksteder, e.g. G. Wilhelmsen Motorrad Technik i Oeversee. Her ligger osse bikeroutfit på 1 sal. Nærmeste Louis og Polo Motorrad finder du i Kiel.
    Links til dem alle (og flere) ligger på www.dmcn.dk -- Alverdens links -- Webbutikker (Nederst på siden)

• #16   24. maj 2011 Jeg købte et sæt med en tanktaske og to sidetasker hos louis, mener jeg gav 80 euro i alt. Tanktasken har både magneter og stropper som man kan bruge efter behov, og så kan alle taskerne justeres i størrelse.

• #17   24. maj 2011 Jack D (Christiansfeld) S: DID siger man ikke må bruge børster på deres kæder, så jeg har bare taget nogen gamle t-shirts også sprøjtet kæden ind i lampeolie, også tørt den ren.
    Men tvivler nu på der sker det vilde ved at bruge sådan en børste, før i tiden brugte jeg da en tandbørste, og der har ikke været nogen problemer i det smiley

• #18   24. maj 2011 hun gir den godtnok en masse klister, det må da flyve rundt om ørene på hende smiley

• #19   24. maj 2011 Don T den quick-lock fra SW motech ser ret spændende ud. Hvor kan man evt. købe dem i DK ?

Vildand har købt min hjelm i HG så der kunne jeg godt finde på at kigge forbi igen.

Kommentér på:
MC for dummies

Annonce