{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
2.600 visninger | Oprettet:

Gode råd om Yamaha XS 750, årg. 79? {{forumTopicSubject}}

Hej Alle!

Jeg har kig på sådan en Yamaha fra 79. Den har gået cirka 70.000 km., og jeg regner med, at jeg kan få den til en fornuftig pris.

... Men... Jeg er ikke nogen stor håndværker, så jeg vil meget gerne høre fra nogen af Jer andre, hvad I har af erfaringer med sådan en fyr. Er der nogen kendte svagheder, som jeg skal være opmærksom på?

Enhver info vil være overordentligt velkommen!

Mvh.

Allan


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Gode råd om Yamaha XS 750, årg. 79?
  • #1   6. jun 2011 Robust motor, men den midterste cylinder havde det med at overophede pga mangelfuld køling. Det betød forøget slid på de midterste hovedlejer/lejepander ...

    Her er i øvrigt en glimrende side:
    (link fjernet)


  • #2   6. jun 2011 Nu har min far kørt ret meget på sådan nogle, så lidt ved jeg da om dem efterhånden..

    Der er umiddelbart et par "nykker" som jeg mener du skal holde øje med.

    Den første er helt klart 2. gear i gearkassen. Det der sker er at "benene" som går i indgrib bliver slidt og afrundet med kilometrene, det betyder at mange XS'ere som har kørt langt nok uden at have fået det fikset, hopper ud af 2. gear når der bliver lagt moment over det. Derfor skal du ved en testkørsel virkelig sikre dig at den ikke gør det, så få den "straffet" lidt i 2. gear for at se om den kan finde på at hoppe ud af det!
    Hvis den gør det skal du altså til at have skildt gearkassen ad, og skifte nogle småting ud; som jeg husker det er det ét eller to tandhjul og en lille pal som skal skiftes. Så vær sikker på det.

    Jeg kan ikke helt forstå Ivans påstand om at den er meget stærk i gearkassen, for 750'erne får som regel det problem med 2. gear alle sammen, før eller siden. Du tænkte måske på 650'eren?..

    En anden ting er at primærkæden typisk strækker sig noget. Det er ikke nødvendigvis så slemt, men hvis den har strukket sig meget, kan den finde på at ramme motorhuset, og så får den en klappende eller svagt bankende lyd. Forstil dig kæden som "slasker" mod motorhuset, det er dét der sker.

    En sidste ting som jeg vil anbefale dig er at tjekke om den har / få fat på én som har fået eftermonteret oliekøler og det store bundkar. Af en eller anden årsag, så kan motoren finde på at stå lidt i "spænd" når den er varm, hvilket betyder at startermotoren ikke er i stand til at drive motoren hurtigt nok rundt, til at starte den. Og så ved du jo godt hvad det betyder, nemlig op og hoppe på kickstarteren.. Det er faktisk overhovedet intet problem at starte den på kickstarteren, når den er varm, men det kan måske blive lidt irriterende i længden at skulle hoppe hver gang. Hvis cyklen har fået en oliekøler og det store bundkar, som jeg mener kommer fra 850 motoren, så har den ikke det problem. Hvordan kender du så det store bundkar? Jo det er faktisk ikke så svært; det store bundkar er MEGET større, så det stikker ret langt ned, og bunden og oliedrænskruen er længere nede en de nederste stelrør. Det er den ikke på det lille bundkar. Det er også grunden til at du godt kan hive motoren ud af stellet med det lille bundkar på, men hvis den har det store bundkar er man nødt til at afmontere det for at få den ud. Derfor burde det være rimelig nemt at genkende.

    Held og lykke - de gamle tre-benede maskiner lyder bare skide godt smiley


  • #3   6. jun 2011 Gearkassen i XS 650 går ikke igen i 750/850. De er faktisk ret forskellige!
    Det skal du imidlertid ikke tage som noget dårligt Ivan, da gearkassen i 650 rent faktisk holder, i modsætning til 750'erens..

    XS650:
    http://www.cmsnl.com/yamaha-xs650sk-heritage-special-1983_model8930/partslist/C-07.html

    XS750:
    http://images.cmsnl.com/img/partslists/transmission-xs750-2d-1977_bigyau0734b-10_1805.gif

    Det der forresten er problemet, er at tapperne på tandhjul nr. 20 og slidserne på tandhjul nr. 21 bliver afrundede i kanten. Derfor kan tapperne blive presset ud når der kommer seriøs belastning på. Det er de to tandhjul som man skifter.

    Sammen med det store bundkar skal man også sætte en større og kraftigere oliepumpe i, fordi den lille pumpe ikke kan nå bunden af det store kar. Det er nok også en del af af forklaringen på at det løser startproblemet, da den har en større gennemstrømning.

    Mht. til den midterste cylinder så er det ikke noget min far har oplevet på hans 4 individuelle maskiner. Alle hans har været med stor pumpe, bundkar og oliekøler, så det har måske betydning. Til gengæld så havde Suzuki vist nogle problemer med den midterste cylinder? Nå, det er ihvertfald ikke et problem han har oplevet og gutten på XS-rider hjemmesiden højere oppe nævner vist heller ikke noget om en varm midterste cylinder.

    Vh. Lasse


  • #4   19. jun 2011 Tak for alle Jeres gode råd. Som en lille opfølgning kan jeg oplyse, at jeg nu har købt hende her: http://www.motorcykelgalleri.dk/gal_visbil.aspx?ID=39028

  • #5   8. jan 2013 må man spørge hvad du gave for den dengang. kunne godt tænke min en til cafe racer projekt.

Kommentér på:
Gode råd om Yamaha XS 750, årg. 79?

Annonce