{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Køre stor mc med lille kort...
  • #1   5. jul 2011 Det svarer til at køre uden kort.


  • #3   5. jul 2011 Ellers søg i forum - der er mange emner om samme emne.

  • #4   5. jul 2011 Morten J: Det er jo til bil

  • #5   5. jul 2011 5000kr 1.gang , 7500kr 2.gang osv osv..
    Har du behov for at køre uden kort eller er du bare nysgerrig?


  • #6   5. jul 2011 Du får en bøde for at køre uden kørekort, men ansvarsforsikringen vil dække..

  • #7   5. jul 2011 bil, mc, lastbil.. det er det samme.. rigtigt dårligt at køre uden kort

  • #8   5. jul 2011 Har købt en sportster, med 54 hk, som jeg vil bruge vinteren på. Men jeg har dog trillet lidt rundt på den her på det sidste.
    Så ville bare vide hvad der kunne ske hvis det nu var.


  • #9   5. jul 2011 Ikke en skid udover at du risikerer en bøde..

  • #10   5. jul 2011 og bøden er ikke 5000 men 3000 pga formildnede omstændigheder da du har lille kort

  • #11   5. jul 2011 Jeg er overhovedet ikke sikker, men jeg har hørt at man kan få det reguleret ned til 3000 hvis du har til lille mc og yderligere 1500 hvis du har til bil, men det er som sagt kun noget jeg har hørt.

  • #12   5. jul 2011 Mirza A

    Det er delvist forkert !! Ansvarsforsikringen dækker naturligvis i første omgang, men forsikringsselvskabet vil sidenhen gøre regress for beløbet - altså har du penge ja så kommer du selv til at betale gildet.


  • #13   5. jul 2011 Jan, ja hvis man har kørt "grov hensynsløst" om man har kørekort eller ej er fuldstændig ligegyldigt når det gælder ansvar..

  • #14   5. jul 2011 Straffen for at køre med en lille kort ???? det er sq strafbart

    Spøg til side...hold dig fra det, det bliver for dyrt hvis der sker et uheld
    så hænger du på den efterfølgende, som de andre skriver så betaler
    forsikringen i første omgang, men så gør de regress mod dig og hvis
    man har skadet andre så kan man tale om flere mio....


  • #15   5. jul 2011 @Mirza

    Ja du kan helt sikkert udtale dig på de forskellige forsikringselvskabers vegne hø hø ??? Men som altid du ved sikkert bedre !!



  • HM
    HM Tilmeldt:
    apr 2006

    Følgere: 16 MC-er: 1 Emner: 21 Svar: 2.555
    #16   5. jul 2011 De fleste forsikringspolicer - ansvar såvel kasko - har som regel påført, at forsikringen ikke dækker skader, som forsikringstager har forvoldt uden at have kørekort - eller kørekort til den pågældende kategori.

    Uagtet hvad policen måtte indeholde af "klausuler", så vil en given bestemmelse ikke gælde, hvis du kan bevise, at skaden (og i dit tilfælde ansvaret) ikke skyldes manglende kørekort/kategori. Dette kan man læse mere om i forsikringsaftalelovens § 51, stk. 1. Denne paragraf kan fra forsikringen *ikke* afviges til skade for forsikringstageren (altså dig).

    Om det er klogt at køre uden korrekt kategori/kørekort? Tja, det er nok ikke så smart....

    Og du skal som sagt kunne bevise at skaden IKKE skete pga. manglende kørekort/kategori...


  • HM
    HM Tilmeldt:
    apr 2006

    Følgere: 16 MC-er: 1 Emner: 21 Svar: 2.555
    #17   5. jul 2011 Kænguro Stylte: Konstruktivt indslag - god stil....

  • #18   5. jul 2011 Herved vil man med manglende eller ikke korrekt førebevis selv skulle stå for at føre en modsag mod forsikringsselvskabets regress.

    Det kan blive en yderst bekostelig og besværlig affære, de vil have næsten alt på deres side med mindre du påkøres mens du holder stille eller parkeret.


  • #19   5. jul 2011 ring til politiet og spør de ved det
    herinde tror alle de ved noget for det har de læst eller sys de har hørt


  • #20   5. jul 2011 Du skal dog være klar over, at politiet er ganske meget opmærksomme på harley'er. Så der er høj risiko for du bliver stoppet på den.

    Den med forsikren har været oppe mange gange. Du er dækket af ansvarsforsikringen, med mindre din handling er grov hensynsløs. Dvs på baghjul ned af strøget. Køre uden kørekort er ikke i den kategori, og derfor ikke grund nok til forsikringsselskabet vel kræve regres.


  • #21   5. jul 2011 ¤©º ° Jan ¤©º ° aka Kænguro Stylte'en¤©º °
    Skrevet: 05-07-2011 15:36:28

    @Mirza

    Ja du kan helt sikkert udtale dig på de forskellige forsikringselvskabers vegne hø hø ??? Men som altid du ved sikkert bedre !!

    Mirza har så 100% ret i det han skriver, den ged er barberet så mange gange på det her site det fatter man ikk!


  • #22   5. jul 2011 Færdselsloven § 108 stk. 2

    Forsikringsselskabets hæftelse og regres

    § 108. Forsikringsselskabet hæfter umiddelbart over for skadelidte for erstatning efter § 105, stk. 1.

    ”Stk. 2. En aftale mellem forsikringsselskabet og forsikringstageren om, at selskabet skal have regres mod den, der efter § 104 er ansvarlig for skaden, når forsikringsbegivenheden er fremkaldt af den ansvarlige ved uagtsomhed, har kun retsvirkning, hvis forsikringsbegivenheden er fremkaldt ved en uagtsomhed, der kan betegnes som grov hensynsløshed.”

    Kørekortet har ingen indflydelse på ansvarsforsikringen, og selskabet kan ikke kræve penge for skaden, med henvisning til manglende/forkert kørekort.
    Det er udelukkende handlingen der tæller.

    http://motorcykelgalleri.dk/for_messageDetail.aspx?msg_ID=112585


  • #23   5. jul 2011
    Mirza har 100 % ret.
    Ansvar dækker.
    Kasko kan blive problematisk.

    Min søn har en klassekammerat der blev stoppet på sin fars R6´er.

    Det kostede 1.500,- i bøde. + 500,- til hans far, for at overlade ham nøglerne.
    Jeg ved ikke om der er noget "studierabat" inde over.


  • #24   5. jul 2011 Prøv læs indlægget fra Hans M, det er der fakta i.
    Hvad man får af bøde for manglende føreret er sådan set en ganske anden historie.

    Mirza har 100 % ret.
    Ansvar dækker.

    Ja indtil en evt. regress sag ... I kan teste det hvis i vil blive ved at holde fast i disse vrang forestillinger.

    Brian du har for så vidt også ret det er handlingen der tæller, men det er dig selv der står med beviset om at handlingen ikke havde noget at gøre med manglende evne til at føre køretøjet i forsvarligt omfang.


  • #25   5. jul 2011 Jan: nej man står ikke selv med ansvaret for at bevise det, for det vil i så fald betyde at der er tale om omvendt bevisbyrde.

  • #26   5. jul 2011 Ja indtil en evt. regress sag ... I kan teste det hvis i vil blive ved at holde fast i disse vrang forestillinger.

    Det er DIG der har vrang forestillinger Jan!

    Forsikrings selskaberne kan IKKE kører en regres sag ALENE pga af manglende kørerkort!
    Groft uagtsomt kræver virkelig man kører hjernedødt, uden hensyntagen til medtrafikanters ve og vel!
    Omvendt bevis førelse strider mod retspraksis her i DK mig bekendt.


  • #27   5. jul 2011 Jeg giver fortabt - der er tydeligvis meget stor forskel på folks forståelse. Fakta og jura ser vi blot bortfra. Smut i jer en tur uden det rigtige kørekort, det er jo nærmest spild af tid og penge at erhverve sig det.

  • #28   5. jul 2011 Steffen ( Århus ) Miss Z

    Det lyder meget sandsynligt med de 1500, når bøden er 3000kr fordi at man har lille kørekort..

    Hvis indtjeningen er under (ca) 160.000kr så bliver bøderne halveret, student eller ej..


  • #29   5. jul 2011 Mirza A

    ved manglende førebevis og spiritus kørsel gælder den regl med indkomsten ikke så det er nok en fejl han har fået den nedsat eller også er der andre regler når der er formildnede omstændigheder når han har lille mc kort


  • #30   5. jul 2011 ¤©º ° Jan ¤©º ° aka Kænguro Stylte'en¤©º °
    Skrevet: 05-07-2011 19:01:10

    Jeg giver fortabt - der er tydeligvis meget stor forskel på folks forståelse. Fakta og jura ser vi blot bortfra. Smut i jer en tur uden det rigtige kørekort, det er jo nærmest spild af tid og penge at erhverve sig det.

    Der blev spurgt om hvad straffen var, ikke om det var åndsvagt.
    Jeg skal være den første til at sige at straffen for manglende kørekort er alt for lav, men det ændre ikke ved at der ikke kan kørers regres alene på det grundlag.


  • #31   5. jul 2011 - ¤©º ° Jan ¤©º ° aka Kænguro Stylte'en¤©º °
    Der er ingen her (tror jeg), der er fortalere for at køre uden kørekort eller som topic. Man skal bare ikke føre skræmmekampagner med forkerte oplysninger.


  • #32   5. jul 2011 @ Jan Kænguro ¤%&(????

    Kombinationen af uvidenhed og påståelighed kan få folk til at fremtræde lidt uheldigt. Det må du leve med smiley

    "Fakta og jura ser vi bort fra" - skriver du.

    Nej, det er lige præcis det vi ikke gør, og det er derfor at et forsikringsselskab ikke kan gøre regres for udbetaling af erstatning for en skade der er forvoldt af en fører uden det rigtige kørekort.

    Hvor i denne paragraf udleder du at de kan det?
    ”Stk. 2. En aftale mellem forsikringsselskabet og forsikringstageren om, at selskabet skal have regres mod den, der efter § 104 er ansvarlig for skaden, når forsikringsbegivenheden er fremkaldt af den ansvarlige ved uagtsomhed, har kun retsvirkning, hvis forsikringsbegivenheden er fremkaldt ved en uagtsomhed, der kan betegnes som grov hensynsløshed.”

    Jeg startede på min forsikringsuddannelse i 1990, afsluttede den i 1994 og har arbejdet med det lige siden, og jeg ved med 100 % sikkerhed at der ikke er regres i den situation.

    Juraen er helt klar når det gælder motoransvarsforsikringer, - dækning og regres er fuldstændig reguleret ved lov, og det er ens i alle selskaber.

    Hvad er dine forudsætninger for at skrive det du skriver?

    Dette er ikke et argument for at køre uden det rigtige kørekort, men udelukkende en oplysning om fakta.


  • #35   5. jul 2011 Endnu en der snakker om lov og orden som om han har forstandt på tingene..

    loven/reglerne siger jo netop at det kun fører til en bøde..


  • #36   5. jul 2011 forstand*

  • #37   5. jul 2011 Jan G.

    Selvfølgelig skal man overholde reglerne.
    Meeen - så er forbrydelsen heller ikke større.

    Er det noget der ligner 10 år siden der kun var det store kørekort, som alle kunne tage som 18 årige?
    Og 54 hk ? - Det er jo ikke en Hayabusa der er tale om.

    Rolig nu.


  • Michael R
    Michael R Tilmeldt:
    maj 2009

    Følger: 1 Emner: 1 Svar: 21
    #38   5. jul 2011 Jeg fik 2500kr i bøde for 8 år siden. Da jeg kom til at futte rundt med for mange heste..... og den rare betjent sagde det ellers kostede 5000kr, men pga jeg havde til lille, blev den nedsat. Og jeg fik lov at trille hjem. Men det er jo så også 8 år siden. Kan jo være lavet om....

  • #39   5. jul 2011 Nemlig Steffen, jeg synes at man som udgangspunkt skal loven, men det er sjovt at man på nogle punkter er dybt "kriminel" hvis man foretager sig nogle ting som var fuldt ud lovlige i eksempelvis år 2001..

  • #40   6. jul 2011 jeg gjorde selv "forbrydelsen" da jeg havde det lille kort,
    jeg ringede blot til politiet og spurgte for at få det rigtige svar (damen grinede lidt og sagde men du må jo ikke) men de må gir 5000,- første gang og så stiger det ellers bare, MEN hun sagde at hvis man havde det lille kort så ga de for det meste 1500,- i bøde, hun begrunde det med at så kan man jo godt køre mc. så jeg tog chancen smiley


  • #41   6. jul 2011 her snakker vi altså om år 2010

  • #42   6. jul 2011 her snakker vi altså om år 2010

Kommentér på:
Køre stor mc med lille kort...

Annonce