{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
2.816 visninger | Oprettet:

Afgift ved ombygning. {{forumTopicSubject}}

Hejsa.
Har nu i et par blade læst om de nye regler omhandlende godkendelse / afgifter / SKAT osv. ved ombygning af motorcykler...
Jeg kan sku ikke rigtig blive klog på det, eller finde hoved og hale i det. smiley Hvad må man, og hvad må man ikke? Og hvordan og hvorledes?
Som jeg forstår det, så skal man ved det de kalder "konstruktive ændringer" have cyklen godkendt, synet og evt. omvurderet og betale afgift af den nye vurdering.
Hvis dette ikke er blevet gjort, og man bliver stoppet og kontroleret, så er der næsten ingen grænser for hvad der kan ske en. Afgiften på cykel bliver nulstillet, de beslaglægger cykel og sælger den. Opkræver evt. difference beløb, samt udstikker evt. kæmpe bøder... smiley

Det med ombygninger kan jeg i visse situationer selvfølgelig godt forstå / følge. Men hvor er fornuften og det fair i afgiftsdelen?

Men nu mit egentlige spørgsmål samt bekymring.
Denne "konstruktive ændringer" Hvad ligger der i det?
Som jeg læser det. Så hvis du har sat et fremflyttersæt på, hvor bremse eller gear er flyttet med frem.
Hvis du sætter et andet styr eller gaffelbro på. (Dette gælder vel også risers, slammerbars osv.)
Andre potter / udstødningssystem.
Størrelse på hjul osv. osv.
Så har du lavet en "konstruktiv ændring" og er en rigtig slem bandit som skal straffes smiley Hvis du altså selvfølgelig ikke lige får den synet, omvurderet, betalt ekstra afgift osv.
Betyder det groft sagt, at hvis jeg sætter et andet styr, på min cykel, eller et fremflyttersæt eller andre potter end de originale. Ja så risikerer jeg at blive bustet, få bøde, få frataget køretilladelsen, konfiskeret min cykel osv. osv.?

Dette kan jeg da ikke lige se det fair eller fornuftige i. Da jeg da ikke vil sige at cyklen har mistet sin "skattemæssige identitet" eller er blevet mere usikker at køre på. fordi jeg måske f.eks. har fået et andet styr på (Selvfølgelig et styr der overholder loven).

Eller er det bare mig der helt misforstår / overfortolker de nye regler?


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Afgift ved ombygning.
  • #1   5. jul 2011 nej folk der bygger mc'er om er syge i skallen og bør låses inde og straffes ;O)

  • #2   5. jul 2011 Uha det bliver en lang tråd, den her...

  • #3   5. jul 2011 Det er et minefelt du bevæger dig ind i !

    Men en Konstruktiv ændring behøver ikkealtid at være en afgiftspligtig ændring.
    Konstruktive ændringer vedr. altid til tekninske ændringer af køretøjets styreapparat, bremser, motor, eller bærende konstruktion. Hvilket kan være afgiftspligtige ændringer men ikke altid.
    Afgiftspligtige ændringer går som regel på om køretøjet afviger fra dets oprindelige afgiftsmæssige identitet.

    F.eks udskiftning af styr anses ikke som en registreringspligtig konstruktiv ændring, såfremt den oprindelige fastgørelsesmåde bibeholdes.

    Til syn skal der henvises til SKAT i visse tilfælde.

    - Når der er foretaget udskiftning af karrosseri, chassis, stel eller større dele af disse komponenter.
    Ved større dele forstås dele af art og beskaffenhed, som normalt ikke forefindes på og forhandles fra forhandlernes og værkstedernes reservedelslagre, fx en forende, bagende eller bund.
    - Når der er sket ændring af køretøjets fabrikat, model eller årgang.
    - Når der er monteret udstyr m.m., som i det væsentlige ændrer køretøjets karakteristika i forhold til den originale udførelse.
    Det er således tilladt at montere almindeligt forekommende tilbehør, som kun medfører mindre afvigelser fra den originale udførelse.
    - Når motoreffekten (målt i kW eller hk) som følge af motorudskiftning og/eller motorombygning er forøget med over 20% i forhold til den originale effekt.
    Men det vil være SKAT som afgør om ændringerne er afgiftspligtige.

    Et fremflyttersæt alene vil næppe bliver afgiftspligtig, men er der flere ændringer, på andre ting kan den samlede mængede af ændringer godt medføre at det bliver afgiftspligtig.


  • #4   5. jul 2011 Claudius..........Enig, vi er syge, rablende sindsyge og uden for enhver pædagogisk rækkevidde, men hold kæft hvor vi har det sjovt smiley

    Tommy.....Steen P beskriver det ganske godt, men hvis du ikke går helt over gevind så er der stadig mange muligheder, specielt med ældre cykler.
    Tag et kik på min bimmer, den er rimelig ombygget uden der er noget ulovlig. Men hvis jeg satte f.eks mono dæmper på så er den gal.
    Så nu har du da lidt at gå efter.


  • #5   5. jul 2011
    Steen P

    Et fremflyttersæt alene vil næppe bliver afgiftspligtig, men er der flere ændringer, på andre ting kan den samlede mængede af ændringer godt medføre at det bliver afgiftspligtig.

    måske ikke afgiftspligtigt men er et fremflyttersæt pr automatik lovligt hvis det er eneste ombygning ?
    det skal vel være skrevet i reg-attesten for at være gangbart , tænk på de krumspring forsikringen vil gøre for at flå dig økonomisk i tildfælde af du laver en skade med et hjemmebygget frem eller tilbageflyttersæt for den sags skyld som eneste ombygning , selvom det ikke havde forhindret skaden at du evt ikke kunne bruge bagbremsen 100% kan de sagtens anfægte andvendeligheden af noget hjemmebyg der ikke er godkendt

    lidt en jungle med masser af faldgruber


  • #6   5. jul 2011 nu hvor jeg sætter kåbe forgaffel bremser og hjul fra en fzr 1000 på en fz 750 vil det være afgift pligtig ? eller er det først når jeg tager fzr 1000 motoren og sætter over på ?

  • #7   5. jul 2011 Det kan sgu ikke være rigtig at hvis man bruger dele fra nyere maskiner så skal man betale afgift af det igen, det er jo betalt engang

  • #8   5. jul 2011 Bent C. > Ja som jeg læser det, og frygter. Så er det da en "Konstruktiv Ændring" du har lavet der. Sååå..... smiley
    Men ved det ikke.

    Ole L. > Sku en fin cykel du har der smiley Og ja, du har da fået lavet lidt ændringer, selv om jeg ikke helt ved hvordan sådan en ser ud original smiley
    Nu har du jo så Clip-on styr på. Men hvad så hvis du f.eks. sætter et par risers og et "almindelig" styr på. Er det så en "konstruktiv ændring" Det er i hvert tilfælde en ændring af dit "styretøj"?
    Men vil da ikke sige at sådan en "operation" hverken gør din MC sikkerhedsmæssigt anderledes at køre på. Så hvorfor evt. syn?
    Den ændre da heller ikke "skattemæssig Identitet" Så hvorfor evt. ny vurdering???

    Steen P. Jamen hvor kommer det fair i afgiften ind? (Ikke at jeg klantre / beskylder dig for reglerne) smiley
    Hvis jeg køber en cykel til xxx kr. med afgift osv. Og derefter opgraderer den med diverse dele. Som jeg jo også har betalt skat, moms og afgift af. Hvorfor skal jeg så pludselig betale ekstra afgift for min cykel?
    Hvis jeg eks. Køber en gammel cykel for eks. 20.000 kr. incl afgift, danske plader osv. Og derefter køber diverse udstyr til den for eks. 20-30.000 kr. Så er det da ikke fair at de så kommer og siger at jeg pludselig skal betale afgift af en cykel til 50.000 kr. Jeg har jo betalt afgift, skat og moms af det udstyr jeg har smidt på cyklen???

    Du nævner også at eks. et fremflyttersæt alene nok ikke vil blive en afgiftssag. Men at flere ting sammen kan gøre det.

    Vil det så sige at hvis du eks. køber en dyr maskine eks. en Harley D. til eks. 400.000 kr. Og så køber diverse dele til den for eks. 20-30.000 kr. (Det kan jo være helt almindeligt lir og crome) men dog mere end bare et fremflyttersæt, og det er jo heller ikke så voldsomt et beløb når man tager cyklen egen pris i betraktning. At så skal du pludselig have omvurderet din cykel og betale afgift. Eller SKAT kan nulstille afgiften og du står med håret i postkassen.


  • #9   5. jul 2011 Det er et svært område med hvad der konstruktiv ændring, og hvad der ikke er...

    Men "skru af - skru på" dele, f.eks. fremflyttersæt, tilbagerykkersæt, styr, greb, håndtag osv. har jeg aldrig hørt nogen betale afgift af, der skal selvfølgelig være TÜV godkendelse på delene for at de er lovlige...
    Tager du der imod komplet forgaffel eller anden bagsvinger med anden type affjedring, eller gør som bent c kommer du nok til at spytte lidt i statskassen...

    Bent C: Jeg tror du skal syne og betale afgift for at din ombygning er lovlig... Selv om du ikke har tager motoren, kan din mc ikke betegnes som den mc den er typegodkendt som, den ligner jo ikke en FZ750 længere... Man kan jo heller ikke tage en BMW 320 fra 1978 og smide en komplet BMW 320 fra 2011 i, lige bortset fra motor og el system og et par andre ting... smiley

    / Bülow...


  • #10   5. jul 2011 Denis J. > Lige præcis. Kan slet ikke følge de nye regler.
    Hvad vil de have ud af det? Hvis de tror de får ekstra penge i kassen på denne måde, fordi folk jo så skal betale ekstra afgift af deres cykel. Så tror jeg sku det er et selvmål. For så tror jeg da ikke folk vil ændre så meget på deres cykler. Og så får de jo ikke afgifterne ind for de reservedele der bliver købt. Plus den skat mekanikeren skal betale for evt. reperationer / monteringen af dette udstyr.


  • #11   5. jul 2011 Bülow > Jamen hvorfor ikke. Hvis du nu har købt den nye BMW 320. og betalt fuld afgift osv. på den?
    Så er det da ikke fair at de siger. Nå okay. Nu nul stiller vi afgiften på din gamel BMW 320. Og så skal du lige betale afgift af en ny BMW 320. Selv om du jo faktisk allerede har gjort dette en gang.
    Nu er det selvfølgelig også et tænkt og ikke mindst ekstremt tilfælde du lige er kommet med det *GGG* smiley


  • #12   5. jul 2011 Bülow [ Aalborg SV ]
    nu er min fz 750 jo fra 85 og fzr 1000 er fra 87 og det er en opgradering af lys bremser og affjedring så kan ikke se det er fair at jeg skal betale afgift af det ?


  • #13   5. jul 2011 Jeg ville så heller ikke købe en ny bmw i dk med afgift, told og moms for at skille den af og bygge den op omkring en gammel bmw motor... smiley

    Men hvis man gør som Bent C og bygger en ældre mc om til en nyere, så henter man den jo i tyskland for at få de samme stumper til 1/3-1/4 af prisen...

    Hvis ikke man skulle betale afgift af store ombygninger, hvorfor så betale afgift i den hele taget... Hvis det var afgiftsfrit at bygge om når først man har købt et køretøj, ville alle biler der bliver solgt i dk fra ny, være de billigste og så ville de blive "opgraderet" til en meget dyrere udgave...

    / Bülow...


  • #14   5. jul 2011 Bent C: jeg kan godt følge dig, og jeg havde nok gjort det samme... Jeg kommer også til det, da jeg vil bygge en fighter en gang i fremtiden... Men reglerne er der nu nok af grund...

    Jeg kan heller ikke se fornuften i den måde det udregnes hvad man skal betale for... F.eks. en opel ascona b 2,0s 100hk, du må godt smide en rekord 2,2I 115hk motor i, men tager du bremserne, som er større og ventileret, og bygger over så skal du betale afgift...

    / Bülow...


  • #15   5. jul 2011 Tommy.......Det de er mest efter, når vi taler konstruktive ændringer, er omforandring af stellet, anden og større motor, og en ombygning der forandrer den til en nyere model og alt hvad det indebærer.
    Synshallen forlanger dokumentation for alle konstruktive ændringer du laver. De godkender det hvis du har dokumentation, og giver din reg. att. en bemærkning med "Synet med konstruktive ændringer"
    Min bimmer ( Tak for venlig kommentar ) er bestemt ikke født med clip on smiley men det er et fuldstøbt Magura så det er godkendt. Men du må gerne sætte et andet styr på, clip on eller andet uden problemer.
    Så hvis du drømmer om den totale ombygnng, der omfatter at skære i stellet osv. så tal med din lokale synsmand først.
    Go´fornøjelse og lad dig ikke afskrække smiley


  • #17   5. jul 2011 Martin..........De ældre cykler er typegodkendt efter datidens regler som var mere rummelige og giver flere muligheder.
    Yamaha TR 1 med stivstel osv. den går ikke, det bliver helvede på jord at få en sådan synet.
    Men du kan sagtens ombygge en TR 1 til en cafe racer så den bliver virkelig fed uden problemer, bare du holder dig fra at omforandre stellet og voldtune dyret.
    Så velkommen blandt os gale ombyggere, vi er som sagt ikke særlig fornuftige, men vi har det afsindig sjovt smiley


  • #18   5. jul 2011 Husk nu at www.skad.dk arbejder for os.

    Læs lidt her:
    http://www.skad.dk/262-267-artikler.htm

    eller her side 70:
    http://www.swiflet.com/hdcd/hdj/21/1/


  • #19   5. jul 2011 Nu har man jo aldrig måtte lave noget/bygge noget køretøj om her i danmark.men myndighederene har set gennem fingre på meget.
    Det er jo nok stadig hdere de går efter og måske kopiharleyer.
    der står noget om det på skad.dk
    i gamle dage måtte du heller ikke sætte aluhjul på en bil os knejter blev kaldt til syn når betjenten fik øje på det.
    og alle køber jo idag andre hjul til deres bil er de godkente?
    Nå men nu til et sjov spørgsmål i gamle dage byggede man en chopper=
    alt overflødig grej blev pillet af.
    hvis man køber en en nyere touring harley og piller kåber og tasker mm af kan man så få afgift tilbage da cykel jo er meget mindre værd?
    eller en ombygget kawa z1 900 1973 med pop gafler og hjul mm
    den er jo 120000 kr værd i udlandet orginal og det halve ombygget.
    mvh kk


  • #20   5. jul 2011 Cut the crap. Jeg har selv prøvet at sloges med Skat. Fremflyttere SKAL synes,da det er en ændring af det originale bremsesystem osv. Hvis i finder en GODKENDT del, er det ikke noget problem, ellers kan man i yderste konsekvens ende med at skulle betale et besøg hos Teknologisk Instistut. No shit. Men alt skal synes! Man kan ikke bare sætte noget på fra en en cykel og så synes den går nok. Ja, gu fanden er det uretfærdigt, men sådan er det.
    Hvis jeg køber en lorte wv golf og så henter een top-spitzen uden afgift i tyskland og sætter hele møget overpå, så må man jo nok sige den har skiftet identitet og dermed snydt Skat. Bare for at alle kan forstå det. Sådan er det også med vores cykler. Bygger du den nyere/smartere,- smack!
    P.s. På min reg.attest står konstruktive ændringer....


  • #22   5. jul 2011 Per M. > Det er lige præcis de blade jeg har læst i smiley Altså Harley Journalen. Og Touring Nyt.
    Men som sagt kan ikke rigtig finde hoved og hale i det.
    Lad os prøve at tage min Harley.
    Den har jeg lige købt ved forhandler, og de har selvfølgelig synet den ved salg.
    På min registreringsatest står der ikke noget om at den er synet med "konstruktive ændringer" Men jeg fik da andre potter på ved købet.
    Der står også at der "kun" er et sæde inkl. førerens sæde. Da HD. Street Bob jo original "kun" har solo sæde. Men da konen jo også gerne vil med ud på tur, blev jeg jo nød til at få et andet sæde på, og selvfølgelig også fodhvilere til passager. Da vi jo også skal have plads til noget bagage, måtte der jo også en sissybar/bagagebær på.
    Er dette en "konstruktiv ændring"?
    Overvejer lidt at få et "lavere" styr på, enten en slammerbar eller bare en dragbar og måske andre risers hvis højden / kørestillingen ikke passer.
    Er dette en "konstruktiv ændring"?

    Det jeg mener er, at det kan jo ikke være rigtig at hvis man har en helt i orden cykel som er synet og okay. At fordi du så køber et andet også helt sikkerhedsmæssigt og lovligt styr ved din lokale mc-pusher til 2-300 kr. At du så skal have cyklen synet igen, ellers rissikerer du at få beslaglagt cyklen osv osv. fordi det ikke står på din registreringsatest eller på SKAT's dokumenter over cyklen.
    Det kan sku da ikke være rigtig. smiley


  • #23   5. jul 2011 Ja okay. Den der med at man henter en hel cykel eller en masse dele fra udlandet hvor der ikke er betalt afgift på, og så "bygger" over på din "danske" cykel. Den er jo klar nok, og personligt syntes jeg også dette er okay.
    Men nu tænker jeg på den danske cykel du har betalt afgift og div. på.
    Og du går så ned til din lokale forhandler og køber dele hvor du jo selvfølgelig også betaler div. afgifter og skatter på.
    Så kan jeg ikke se fornuften eller det fair i det, for du har jo betalt dansk afgift på alt på cyklen. Både selve cykel og ekstra delene.


  • #24   5. jul 2011 dingle B
    Jeg prøver netop alt hvad jeg kan, at forklare at en konstruktiv ændring og en afgiftspligtig ændring ikke behøver at have noget som helst med hinanden og gøre.
    Et fremflyttersæt er selvfølgelig en konstruktiv ændrig, da der bliver ændret på bremsepedal ophæng og forbindelser mm. Jeg skriver jo også at "Konstruktive ændringer vedr. altid til tekninske ændringer af køretøjets styreapparat, bremser, motor, eller bærende konstruktion"
    Hvis du f. eks. bygger alle kåbedele, lygter og tank mm. fra en 2004 GSX600F over på en årg 1988 som jeg mener kan gøres uden videre, da det er det samme stel de begge kører med. Så vil det ikke være en konstruktiv ændring, men måske en afgiftspligtig ændring da den fremtræder som en nyere model.

    Tommy (Møldrup) .
    Der er IKKE noget fair ved afgift, og en forklaring på hvorfor det er skruet så ulogisk sammen, skal du lede andetsteds efter, jeg kan ikke give den !

    Det er da satans til aktivitet der er herinde, på sådan en skøn dag, hvorfor er i ikke ude og trille, jeg har lige taget 200 km smiley





  • #25   5. jul 2011 "- Når der er monteret udstyr m.m., som i det væsentlige ændrer køretøjets karakteristika i forhold til den originale udførelse.
    Det er således tilladt at montere almindeligt forekommende tilbehør, som kun medfører mindre afvigelser fra den originale udførelse."

    Når de formulere det sådan, er det jo umuligt at sige hvor mange ændringer der skal til, før der er tale om mere end en mindre afvigelser fra den originale udførelse.
    Men der er jo typisk SKAT.

    Og ole L
    Som jeg også skriver i første indlæg.
    "udskiftning af styr anses ikke som en registreringspligtig konstruktiv ændring, såfremt den oprindelige fastgørelsesmåde bibeholdes".
    Så en ændring fra traditionel styr til clip-on, er en registreringspligtig konstruktiv ændring som skal synet og godkendes, dvs. der skal være dok. på de dele som der er brugt til ændringen.


  • #26   6. jul 2011 Steen P
    du fik det bare til at se ud som om at er det kke afgiftspligtigt så er det lovligt hvis det er sluppet igennem syn smiley


  • #27   6. jul 2011 Steen P........Jeg har haft clip on på næsten alle mine mc´er og aldrig haft problemer.
    Men spurgte lige på den lokale synshal i dag ang. clip-on.
    Svaret var, at der er ingen problemer med syn, og der skal ikke betales nogen form for afg, og der er ikke tale om konstruktive ændringer.



  • #28   6. jul 2011 dokumentation???? Min bare mås. Da jeg kontaktede et synssted for at spørge til råds om montering af 1000ccm på min 750'er sagde han netop: Så skal jeg se dokumentation på det er ok at bytte motor. Så spurgte jeg: OK, hvad skal du have? Et certifikat fra kawasaki i Japan, eller hvad er vi ude i????. Synsmanden, nej bare et skriv, evt fra en forhandler, så jeg har min ryg fri...... BULLSHIT!!!!!
    En forhandler har sgu ingen kompetance for at sige OK for sådan noget, han er jo bare "købmand" ikke konstruktør.

    Jeg talte med Færdselsstyrelsen som er den øverste myndighed herhjemme i disse sager, og han sagde: De synsmænd aner ikke hvad de roder med". Så længe motoren kan skrues i stel/ramme etc uden at skære eller modificere, OG den holder sig under de 20% i effekt forøgelse, OG den ikke forurener mere end den oprindelige gjorde (EU normer) er det OK, basta. Den SKAL bare synes med den ændring så det er registeret. SKAT er ligeglad emed motorskifte så længe det er det eneste man gør (altså skal man ikke også opgradere med bedre bremser, forgaffel, etc fra en nyere, større model etc) Efter jeg "hjalp" synsmanden med at forstå loven, gled min igennem uden fis.

    Bare en historie, til evt inspiration.

    Held og lykke


  • #29   6. jul 2011 ole L
    Vil du gi min navnet på den synsvirksomhed? For de trænger da vist til at læse lidt på reglerne !
    Om der skal betales afgift aner jeg ikke det er SKAT der afgør det, men vel næppe pga. den ene ting.

    allan H
    Færdselsstyrelsen som heder Trafikstyrelsens i disse tider.
    Har fuldstændig ret der er for mange synsmænd men 2x3 ugers kursus på en teknisk skole, som tror de ved det hele. Det er derfor store dele af den branche sejler rundt på må og få.
    Det er desværre ikke kun MC forhandlere som bare er købmænd, det er der mange synshaller som også er efterhånden.

    Al dok. ifm. ændringer på køretøjer skal komme fra fabrikanten (importøren) eller et anerkendt prøvningslaboratorie f.eks. Tüv el. Teknologist institut.


  • #30   6. jul 2011 Det er faktisk ens egen pligt at oplyse synsmanden/skat om sine ombygninger... Det er ikke synsmanden, politi eller en medarbejder fra skat der skal sørge for din mc er godkendt korrekt, men dig selv...

    Den eneste opgave skat har, er at finde ud af om der skal betales afgift af ombygningen eller ej... Synsmanden skal bare undersøge om den forsvarligt kan køre på vejen...

    / Bülow...



  • #31   6. jul 2011 Bülow [ Aalborg SV ]
    Fuldstændig korrekt, der er nemlig oplysningspligt og krav om godkendelse og registrering af konstruktive ændringer.
    Eller skulle synsmanden jo være lidt af en detektiv, hvis kan skulle kende samtlige køretøjer til mindste detalje.


  • #32   6. jul 2011 "Der står også at der "kun" er et sæde inkl. førerens sæde. Da HD. Street Bob jo original "kun" har solo sæde. Men da konen jo også gerne vil med ud på tur, blev jeg jo nød til at få et andet sæde på, og selvfølgelig også fodhvilere til passager. Da vi jo også skal have plads til noget bagage, måtte der jo også en sissybar/bagagebær på.
    Er dette en "konstruktiv ændring"?
    Overvejer lidt at få et "lavere" styr på, enten en slammerbar eller bare en dragbar og måske andre risers hvis højden / kørestillingen ikke passer.
    Er dette en "konstruktiv ændring"?"

    Nej ! Motorcyklen ER lavet til 2 pers. og alt det andet er bare ekstraudstyr,- ingen problem.


  • #33   6. jul 2011 Steen P............I regulativet omkring styretøj på mc står der intet om det du nævner ,så hvad præcis har du fået oplyst ?

  • #34   6. jul 2011 Per M
    ved ikke hvordan dit indlæg skal tolkes ?

    men motorcykler født med kun et sæde kan som regel ikke bare laves om til to sæder da det berører typegodkendelsen , tit er bagstellet ikke dimensioneret til den ekstra vægt en passager og udstyret dertil vejer



  • #35   6. jul 2011 Inden der går total paranoia i alt det med konstruktive ændringer.
    Selvfølgelig kan man da ændre fra enkel sæde til twinsæde på en mc.
    hvis der er fodhvilere til bagsæde pasageren.


  • #36   6. jul 2011 Ole L. > Vil så lige nævne at der ikke er monteret fodhvilere til bagsæde pasager på en HD Street Bob fra fødslen. Af gode grunde, da der jo ikke er et passagersæde. Men du kan jo købe både passagersæde og twinsæde til modellen, og passager fodhvilere er lige til at montere.
    Men vil da give dig ret, det kan da ikke passe at man ikke må montere passagersæde / twin sæde på en MC, og da specielt en MC i den størrelse.


  • #37   6. jul 2011 ole L
    det er der ikke altid da de ofte sidder på bagrammen der er mere spinkelt bygget på nogle sportsmcer , lidt der min pointe pegede henad selvom det ikke fremgik , mere at man ikke kan skære alt over samme kam da det er typegodkendelsen der kan være afgørende om cyklen må have et eller to sæder


  • #38   6. jul 2011 Glemte at tilføje, tidligere kom der mange mc´er med enkelsæde som en skrabet udgave og en lux model med twinsæde. Altså samme mc bare i 2 varianter, så det har intet med konstruktive ændringer at gøre.
    Men hvis en f.eks en Harley skal godkendes som original ,så skal der være enkel sæde på hvis det står i papirerne, ikke fordi det er en konstruktiv ændring, men kun for identitetens skyld.


  • #39   6. jul 2011 Det står i synsbekendtgørelsen §22 og også i det regelsæt som din synsmand skal læse lidt på.

    14.05.4 Ændret indretning og udstyr
    Sb. § 22. Hvis et registreringspligtigt køretøjs indretning og udstyr er ændret, har køretøjets ejer (bruger) pligt til at fremstille det ændrede køretøj til syn og få det godkendt, inden det tages i brug
    1) ved konstruktive ændringer af køretøjets styreapparat, bremser, motor eller bærende konstruktion,
    Udskiftning af styr anses ikke som en registreringspligtig konstruktiv ændring, såfremt den oprindelige fastgørelsesmåde bibeholdes.

    Hvis du selv vil tjekke det så se afsnit 14 side 77 i linket

    http://www.fstyr.dk/DA/Syn-og-K%C3%B8ret%C3%B8jer/Regler-om-k%C3%B8ret%C3%B8jer/Regler-om-koeretoejer/~/media/7B0DAF66918149C7A5F5DD0AB17D9294.ashx


  • #40   6. jul 2011 dingle B........har aldrig set en ældre mc hvor der ikke var beslag /støbehul til fodhvilere bag. Men fodhvilerne var udeladt pga. modellen og prisen (ja dengang var man nøjsom smiley )

  • #41   6. jul 2011 Steen P
    "Udskiftning af styr anses ikke som en registreringspligtig konstruktiv ændring, såfremt den oprindelige fastgørelsesmåde bibeholdes."

    Med tænkes der udskiftning / ændring af forgaffel, men da der ikke ændres ved den, kommer reglen ikke i betragtning.
    Så skulle den ged hvis være barberet smiley


  • #42   6. jul 2011 Hvis en cykel er konstruret til at være en 2 pers. kan den også godkendes som en 2 pers. hvis den har lastevne nok til 75+75+15 kg.
    samt opfylder følgende:
    10.01.031 To-hjulet motorcykel
    (1) Selvstændigt passagersæde skal være forsynet med håndbøjle eller lignende til brug for passageren. (sædestrop)
    (2) To-hjulet motorcykel skal være forsynet med fodhvilere til fører og eventuel passager.
    Fodhvilere skal være hensigtsmæssigt anbragt. Dobbeltsæde kan godkendes til to personer, hvis det er indrettet for en passager og har en passende form.

    Men er den kun reg. til en person på reg.attesten (sikkert fordi det er et importkøretøj, da men ellers først begyndte at reg. siddepladsantal inkl. fører fra 05.12.2005.) så skal du have ændret de reg. data på den, og det skal ske til et registreringssyn.


  • #43   6. jul 2011 Ole det er jo ikke det der står !

    Et traditionel styr er fastgjort til beslag (Risers) som er skruet fast ned oven på øverste gaffelbro.
    Et clip-on er skruet fast rundt om gaffelbenene.
    Dermed er fastgørelsesmetoden for STYRET ændret.
    Desuden er udskiftning af gaffelbro, som er en del af forgaflen altid en konstruktiv ændring, da den er en del af den bærende konstruktion.


  • #44   6. jul 2011 Her er et eks. på et sæt som ændrer fastgørelsesmetoden for et styr.
    Sættet er Tüv godkendt og der med følger TÜV-Teilegutachten (godkendelsespapirer)

    http://cgi.ebay.de/Superbike-Lenker-Umbau-Kit-SUZUKI-GSX-600-F-87-97-/270674269412?pt=Motorrad_Kraftradteile&hash=item3f057194e4



  • #45   6. jul 2011 ole L
    det er nok et mest et japansk fænomen , men du skrev lidt firkantet og jeg påpegede det så andre ikke skulle tage det for gode varer , forestil dig en gsxr400 eller en zxr750 der er født som singelseater i en ulykke med en passager der kommer til skade ? begge cykler findes som 2-sædersmodeller men det er på 2 forskellige typegodkendelser , ergo bygger man om så skal det i papirene som konstruktiv ændring


  • #46   27. feb 2013 Få klarlagt hvad der gælder. Se mere på http://www.skad.dk/303-202_for-mc-kunder-af-skad.htm


Kommentér på:
Afgift ved ombygning.

Annonce