{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
3.062 visninger | Oprettet:

hvorfor hilser vi på hinanden??? {{forumTopicSubject}}

som alle andre mc kører hilser jeg på alle mc`er og de tilbage, snakkede med en igår om der engang var en grund til at vi gjorde det, noget med at vise hinanden hvor stor mcen var eller noget, han kunne ikke selv huske det. kan vi starte en snak eller er der en der ude der kan den rigtige og gamle historie hvorfor vi gør det..


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  hvorfor hilser vi på hinanden???
  • Sajmon ™
    Sajmon ™ Hjælpe-administrator
    Tilmeldt:
    mar 2004

    Følgere: 278 MC-er: 15 Annoncer: 1 Emner: 125 Svar: 20.656
    #1   17. jul 2011 Det har i min verden altid været en eller anden form for fællesskabsfølelse motorcyklister imellem.

    Det er gået en del i fløjten efter det er begyndt at flyde med friværdi motorcyklister som ikke forstår det...


  • Dan P
    Dan P Tilmeldt:
    aug 2010

    Følger: 1 Emner: 1 Svar: 116
    #2   17. jul 2011 aner det ikke....men syntes nu det er hyggeligt nok smiley

  • #3   17. jul 2011 Venlighed.

  • #4   17. jul 2011 ja tænker selv at det er dejligt at se, en anden mc kører udover mig selv, og ham/hende skal selvf også hilses på.. men det tegn vi giver til hinanden betyder noget i "gamle dage"

  • #5   17. jul 2011 Jeg har samme mening som Sajmon.

    min far lærte mig da jeg var lille at det gjorde man af høflighed og respekt for hinanden netop fordi man har et specielt fællesskab. Men synes desværre også der er rigtig mange som ikke hilser længere, det er ærgeligt.

    //Blå


  • #6   17. jul 2011 Som jeg har forstået det. Så var der ikke så mange mcér før i tiden, og derved og dengang var der en større fællesskabs værdi.

    Synes det er hyggeligt, og hilser på alle, uanset mc størrelse/ mærke. selv mc betjente =0)


  • Essob
    Essob Tilmeldt:
    maj 2010

    Annoncer: 1 Emner: 6 Svar: 188
    #8   17. jul 2011 Efter Din komentar Sajmon, får vi jo sikkert også rigtig lyst til at bruge "afviseren" når vi møder DIG.

  • #9   17. jul 2011 3 ud af 10 betjente hilser tilbage til mig smiley hyggeligt!
    Jeg ser det som en stor del af det at være mc'ist idag.



  • #10   17. jul 2011 Jeg hilser altid og folk hilser da næsten også altid tilbage, synes dog tit det glipper for folk på store touring maskiner og custom chopper men sådan er det jo nok bare. Jeg har altid fået at vide at det var noget man gjorde pga. fællesskabet og almindelig høflighed : )

  • #11   17. jul 2011 Det er sgu da hyggeligt at hilse på hinanden,sådan har det altid været. Men synes nu det er lidt komisk at nogle ikke gider at hilse når jeg kører på min kineser. Så lige meget om jeg kører ; kina,japser ,BSA eller MZ.....ja så hilser jeg på ALLE.Gider de så ikke hilse igen,så er det helt OK med mig.........
    KIM


  • #13   17. jul 2011 Synes os det hyggeligt - Selvom jeg ikke er en "del af det", hilser overraskende mange når jeg kommer på atv`en.

  • #14   17. jul 2011 Læs den her, god historie om det.
    http://www.ekho.com/elton/PC800/The%20Wave.htm


  • Claus L
    Claus L Tilmeldt:
    aug 2006

    Følgere: 3 Emner: 11 Svar: 236
    #15   17. jul 2011 Som Claus Verner skriver.., så var det kun et få tal der kørte MC førhen.., og det har efter min mening helt sikkert været med til at knytte bånd..

    Mange så også sig selv som værende en del af en minoritetsgruppe som udskilte sig dels fra de traditionelle samfundsnormer, men også fra de andre trafikanter specielt billisterne.

    Det kunne være interessant at få klarlagt hvornår motorcykellister egentligt begyndte at hilse på hinanden.. ?

    Siden midt firserne hvor jeg startede har man i hvertfald gjort det..

    Jeg tror også på at man gjorde det i 70'erne..

    Gad vide om man gjorde det i Bjørn Andersen's tid der tilbage i slut 50'erne og op igennem 60'erne.. Det må formodentligt være der det startede..





  • #17   17. jul 2011 Jeg synes også at der er betydeligt færre motorcyklister, som hilser tilbage. Det er mit indtryk, at det er mænd over 50 år på dyre, tunge cruisers eller touringbikes, som bare ignorerer een.

    Jeg synes også, at det er hyggeligt, at hilse, og det er da også fedt, at man bare altid kan gå hen og snakke med en motorcyklist, man bare møder på gaden.
    Det er jo fedt at være motorcyklist, og det burde være grund nok til at hilse på hinanden smiley


    Jeg synes iøvrigt, at man skulle være opmærksom på at mange rent faktisk hilser tilbage. Det er ikke altid synligt på grund af enten vinkel, fart, farver eller blot for lille gestikuleren med 2 fingre eller med hovedet. Jeg har fx set nogen hilse, ved blot at vende deres hjelm mod een smiley


  • #18   17. jul 2011 jeg hilser nu på alt der hedder mc, ja der ryger da også en scooter med i købet til tider, de ser dog meget forvirret ud smiley Dem der ikke hilser tilbage får dog gerne fingeren med på vejen i stedet hvis jeg kan nå det. ( dog ikke mc betjentene, som jeg er holdt op med at hilse på da de nærmest aldrig hilser igen her i området)

  • #19   17. jul 2011 Fordi vi er Bikere smiley men det er vist rigtigt nok med der i gamle dage var mere betydning end blot en hilsen, der var en igennem på p3 ved Adam & Sara (dem savner jeg sku) som forklarede en kæmpe udredning omkring det at hilse pg betydningen deraf.

    Men idag hilser man af venlighed og respekt for hinanden uanset hvilken kværn den anden part har valgt.


  • Claus L
    Claus L Tilmeldt:
    aug 2006

    Følgere: 3 Emner: 11 Svar: 236
    #20   17. jul 2011 En ting er sikkert.., vi der hilser har noget de andre ikke har..

  • #21   17. jul 2011 hilser dog sjældent på motorvej, har nok at se til om der pludselig er en der bremser eller trækker ud foran.
    Men syntes nu også at 95% af folk hilser tilbage.


  • #22   17. jul 2011 Hilser stort set altid, uanset MC type. Enkelte gange kan det godt smutte, hvis der ikke lige er mulighed for at slippe styret. Men omvendt bliver jeg heller ikke kællingefornærmet hvis andre ikke hilser.

    Nogle gange sidder det så meget i mig, at jeg kommer til at hilse på MC´er når jeg kører i bil. smiley

    Hvorfor jeg hilser: Tjaa....det er vel den fællesskabs-følelse, selvom MC jo efterhånden er hvermands-eje.


  • Sajmon ™
    Sajmon ™ Hjælpe-administrator
    Tilmeldt:
    mar 2004

    Følgere: 278 MC-er: 15 Annoncer: 1 Emner: 125 Svar: 20.656
    #23   17. jul 2011 Leif f - Efter din kommentar, forstår jeg stadig ikke hvad du mener... :o)

  • HM
    HM Tilmeldt:
    apr 2006

    Følgere: 16 MC-er: 1 Emner: 21 Svar: 2.555
    #26   17. jul 2011 Sajmon: Måske er det fordi du ikke kan se deres skrabede vinke-bevægelser bagved den store vindskærm? Det er bestemt min opfattelse såvel erfaring, at selv de mest hardcore (citat:) "friværdi motorcyklister" også kan hilse, har et godt sammenhold, forstår at hygge og finde sammen i forening og alle former for fællesskab. De hygger sig på deres måde! Men det er selvfølgelig oplagt og "nemt" at udtage én del af MC-folket og påstå, at det altid er "dem som ikke hilser". Omvendt, så vil jeg tro, at én eller anden på MCG ligeledes kunne påstå, at han aldrig får en hilsen retur, når de små bumsefyldte R-drenge skraber knæ i rundkørslens asfalt. Og til det kan jeg kun sige... det tror da pokker... de skal jo have 100% koncentration på igangværende streetmanøvre.. og så skal sådan en halv-tons MC'ist sgu' da ikke hilse lige nu... pisse farligt! Ikke? smiley

    V to all.... og nu retur til vejen....

    /H


  • #27   17. jul 2011 Jeg kommer ind imellem til at hilse på en mc kører selvom jeg sidder i bilen....

  • Sajmon ™
    Sajmon ™ Hjælpe-administrator
    Tilmeldt:
    mar 2004

    Følgere: 278 MC-er: 15 Annoncer: 1 Emner: 125 Svar: 20.656
    #28   17. jul 2011 Snak med de små bumsede R-drenge om det der - jeg kender ikke nogen af den slags... :o)

    Jeg hilser altid uden skelen til hvem der er hvad og hvad de kører på.

    Men jeg har godt nok mødt mange som ikke forstår det, og ej heller gider hilse.
    Det gider jeg ikke sige min mening om, for den er nem nok at lure af...



  • #29   17. jul 2011 efter jeg har fået en scoter mc er der ikke mange der hilser man da jeg for 14 år siden kørte mz hilste alle..

  • HM
    HM Tilmeldt:
    apr 2006

    Følgere: 16 MC-er: 1 Emner: 21 Svar: 2.555
    #31   17. jul 2011 Henrik (Aalborg) S: Store sidetasker og topboks... til alle deres $$$$ smiley

  • #34   17. jul 2011 Er det ikke også noget med hvis man har hånden under styret så betyder det at der er politi?

  • #35   17. jul 2011 jeg hilser med strakt arm og knæet i asfalten fordi jeg kan smiley



    hilser altid det er bare sådan en god vane


  • #36   17. jul 2011 politi Armen i vejeret og snur hånden rundt med lidt held ser politiet det også og indser deres opgave er fuldført

  • #37   17. jul 2011 Jeg hilser selvfølgelig på alle jeg møder. Dog ikke når jeg kører i gryden. Der har jeg jo travlt med at hælde kaffe op eller skifte cd'er.

    Noget andet, så er det mit indtryk, at det netop er "friværdi-cyklisterne" der er bedst til at opretholde et egentligt motorcykelsammenhold, med hyppige fællesture! De "unge" nye motorcyklister har - efter min mening - nok at gøre med at hænge på nettet og så køre til de større mødesteder en enkelt gang i week enden!


  • #38   17. jul 2011 Jeg hilser ALTID, det har jeg gjort i snart 25 år og mængden af dem, der ikke hilser tilbage er stort den samme i dag som dengang,

    Den med friværdibikere forstår jeg ikke, de hilser sku altid til mig og man KAN kende dem; de har 3 cm. kylligestribe i begge sider, kværnen er som ny fordi den aldrig kører, de har orange vest, gul hjelm, tøj uden døde dyr, på ryggen står der noget i retning af "onkel-morfar og tante lagkagekone på kaffetur" og så styrer de rundt som kørte de traktor...

    Hilser aldrig på politiet, men de sender desværre hilsner til mig.


  • #39   18. jul 2011 kasper k så må jeg være en særling jeg bruger min cykel til hverdag og har kørt 8500km i år jeg gider faktisk ikke køre til træf og den slags men det sker da alligevel engang imellem jeg nyder min motorcykel i sol som i regn weekend som hverdag efter mit hovede er det livet.

  • #40   18. jul 2011 "ClausRingsted $"

    Syntes godt om smiley
    (hvorfor har vi ikke den knap ? )


  • #41   18. jul 2011 fordi det er hyggelidt smiley da jeg havde min gearknallert hilste mcer på mig det var fee nok så jeg hilste tilbage og så bare vider smiley

  • #42   18. jul 2011 jeg hilser også på folk der kører i Ford Mondeo.. ( og dem er der dælme mange af) Go weekend og måske ses vi på toppen af jylland.

  • #43   18. jul 2011 > Andreas
    Er vi ikke alle særlinge?


  • #44   18. jul 2011 Jeg er nyudklækket mc kører på 20 år, og synes det er hyggeligt at man hilser på hinanden, men har da allerede mødt op til flere der ikke gider, men det er deres valg, det er mest synd for dem.

  • #45   18. jul 2011 Hilser altid, hvis jeg ellers har set den modkørende mc'ist. Det sker jo at man lige har kigget den anden vej og så opdager man ikke at der lige er passeret en mc. Det eneste sted jeg ikke hilser er på motorvejen. Alle får et vink og det sker da at der ryger en knallert med. Selv i bil og gående ligger det på ryggraden at give et vink, men der bliver sjældent vinket tilbage:-)

    Jeg tror traditionen opstod da der var langt mellem mcerne, men jeg ville blive ked af hvis den tradition stoppede.


  • #46   18. jul 2011 For FÆLLESSKABET!

    Og fordi vi kæmper med de samme ting:
    - Vejrets luner
    - Billister, som ikke ser os
    - Øget risiko, sammenlignet med andre transportformer
    - fordomme/at de andre ikke forstår os, osv. osv. osv.

    Sidst men ikke mindst, fordi vi deler en fælles hobby og lidenskab som er noget helt særligt! smiley


  • #47   18. jul 2011 Jeg fik min første mc som 18 årig og har altid hilst på alle andre motorcyklister, det er jo en del af fællesskabet og 95% af dem jeg hilser på hilser tilbage, hvilket er nogenlunde det samme som dengang (bliver 47 år om en mdr.).

    Jeg syntes desværre, at jeg fornemmer at, der er nogle som forsøger at dele fællesskabet op i Harlye kører, friværdigrytter og sportstosser etc. hvilket iflg. Min bedste overbevisning er en helt forkert holdning at have.

    Der er squ ingen motorcyklister, som er bedre end andre, for vi har alle vores motorcykler, fordi vi elsker at køre på dem og den frihed det giver.
    Hvor vi har vores penge fra, om det er friværdien, aktier, SUén, banken eller mor/far som har lagt ud, er da så hamrende ligegyldigt, der er ingen som er bedre en andre, det er vores fælles interesse for motorcykler som betyder noget.

    Folk som har købt kinesercykler, har dælme også måttet lægge øre til en hel del, jeg har selv prøvet en, og der skal ikke herske tvivl om min mening om dem, køreegenskaber, materialer og dæk, lever for at sige det mildt, ikke op til dagens standard, men jeg har en genbo, som har haft en i flere år og jeg vil vove den påstand, at der er mere motorcyklist i hans ene finger, end i mange af de motorcyklister som triller rundt i dag.

    Han kørte på den i alt slags vejr og mange km ad gangen, jeg har dog fået overbevist ham om, at han ville få meget mere køreglæde ud af en anden mc, hvilket da også har betydet at han har skiftet til en Honda.

    I dag indrømmer han da også, at jeg havde ret, både køreglæde og sikkerhed er markant bedre.

    Han er nok en af dem i tror, er ”friværdi” rytter, men han købte kineseren, fordi han altid havde drømt at få 2 hjul under sig og ikke turde binde flere penge i projektet, for sæt nu det bare var en flygtig dille hos ham, men niks, som beskrevet ovenfor, kørte han rundt på den stakkels kineser, mere eller mindre i alle de fritimer han kunne finde og i alt det lortevejr vorherrer kunne finde på at kaste efter ham, han var squ ligeglad, se det kalder jeg en motorcyklist, kineser eller ej.

    Så ja, når jeg siger at jeg hilser på alle, så gælder det også dem på kineseren, ham på Harleyén, sportstosse etc. og det har jeg ingen planer om at ændre på, og de fleste hilser da også pænt tilbage, heldigvis da, for det er jo netop noget af det som kendertegner vores fællesskab.

    Thats just my 5 cent


  • #48   18. jul 2011 Jeg køre 45 scooter mc look-alike i mangel på bedre (bedre økonomi er det vel? får stadig noget med gear også det billigt at køre på smiley )

    Men alle mc'ister hilser da, og jeg hilser igen, syntes det er blevet en hyggelig lille ting at gøre smiley



  • #49   18. jul 2011 Havde i et par år kun mc, og fik jeg forvildet mig ind i en bil af og til, tog jeg mig i at side og hilse også. Havde jeg nogle med, spurgte de undrene om "kender du dem, og hvordan kan du genkende dem med den fart?"
    Men hilser altid hvis forholdene tillader det.


  • #51   18. jul 2011 Jeg hilser sq ogsaa altid naar jeg er paa fastlandet, og ja samme som de andre, faellesskab...... Det er detsamme som at holde ind naar man kan se at andre har problemer..... Undtagen dem der holder under broer fordi de ikke mener at deres dyre mc'er kan taale regn:P

  • #52   18. jul 2011 man stopper jo osse når der holder en i vejsiden , om de skal have hjælp .. det gør jeg ,, selv om jeg kommer i bil .

  • #53   18. jul 2011 P.S.
    JEG HILSER OSSE PÅ DEM DER KØRE PÅ ...


    MZ. OG KINESER .MC .


    kan huske da jeg var de 18 år ..for ca 29 år siden .. der var det tit nogle der sagde ,,SATANS ,jeg kom sku til at hilse på en på en MZ ..haha


  • #54   18. jul 2011 MC-scootere er folk ikke meget for at hilse på, selvom man tydeligvis kører langt ude i vejbanen og med MC-hastighed. Så jeg har opgivet. Prøvede ellers en længere periode. Hyggelig tradition, ellers.

    Hvis du er herinde, du der som den eneste hilste på mig, så tak smiley *g*




  • #55   18. jul 2011 jeg hilser altid...................fordi jeg tror det er keld der kommer kørende

  • #56   18. jul 2011 Jeg hilser også altid, og på alle!:-)

  • #57   18. jul 2011 Hilser på alle (dog ikke scooter) som første udgangspunkt, nikker med hovedet hvis man holder tæt på hinanden - Vifter hånden når man kører forbi..

    Min opfattelse er at de store cruiser og touring cykler samt chopper ikke er så gode til at hilse som alle andre. Hilser selv på Hr. betjent og han hilser altid igen ellers skal han nok vende om og stoppe mig smiley


  • Claus L
    Claus L Tilmeldt:
    aug 2006

    Følgere: 3 Emner: 11 Svar: 236
    #58   18. jul 2011 Nårgh ja..., kommer sgu' da lige i tanke om at efter jeg er begyndt at køre Harley kan jeg mærke at nogle er noget tøvende med at begynde at hilse, antageligt fordi de har på fornemmelsen at der ikke vil blive hilst tilbage..

    Det betyder nu ikke det store da jeg er en af de hurtige der bare skal hilse.. : )


  • #59   18. jul 2011 Fordi at vi kan !!

    Og and det med harley'er der ikke altid hilser, tja jeg syntes nu heller ikke det er nemt at køre trillebør med en hånd. ;c)

    Jeg hilser altid, men bliver ikke altid hilst tilbage for nogle gider åbenbart ikke hilse på en mc scooter..


  • #60   18. jul 2011 Jeg hilser på alle på nær custum-chopper folket. Men det er fordi jeg ikke vil udsætte dem for den DØDSENSFARLIGE situation det er for dem at flytte en hånd for styret.......

    .......
    ........
    ............. d´gas...jeg er fuld af det....

    hilser alle!


  • #61   18. jul 2011 The Wave
    Af Tom Ruttan
    CYCLE CANADA - April 2002

    "Oversat af Google"

    Cyklen er passagersædet fejet op lige nok til at jeg kunne se over min fars skuldre. Det sæde var min trone. Min far og jeg rejste mange Backroads, der søger efter dem, vi havde aldrig fundet før. Traveling disse veje bare for at se, hvor de gik. Aldrig i et kapløb. Bare være hjemme til aftensmaden.

    Jeg husker vandre ned ad en bagvej med min far, siddende på min trone se træerne suser forbi, føle rumlen af ??vores cykel under os som en tilfreds kæmpe kat. En motorcykel kom over en bakke mod os, og som det gik, min far kastede sin behandskede kobling hånd og gav en lille bølge. De andre Biker vinkede tilbage med den samme venlige swing af hans venstre håndled.

    Jeg bankede min far på hans skulder, som var vores signal om, at jeg ville sige noget. Han spændte sin hjelmklædte øret tilbage lidt og samtidig holde øjnene forude.

    Jeg råbte: "Kender vi ham?"
    "Hvad?" Råbte han.
    "Du vinkede til ham. Hvem var det?"
    "Jeg ved det ikke. Bare en anden fyr på en cykel. Så jeg vinkede."
    "Hvordan kan det være?"
    "Du skal bare gøre. Det er vigtigt."

    Senere, da vi havde stoppet for chokolade is, jeg spurgte, hvorfor det var vigtigt at vinke til andre rockere. Min far forsøgte at forklare, hvordan den bølge demonstreret kammeratskab og en gensidig forståelse af, hvad det var for at nyde ridning en motorcykel. Han så for ord til at beskrive, hvordan næsten alle cyklister kæmpede med de samme ting som kulde, regn, varme, bilister, der ikke ser dem, men hvordan ridning forblev en næsten ren fornøjelse.

    Jeg var ung dengang, og jeg er ikke sikker på, at jeg virkelig forstod, hvad han prøvede at komme over, men det var en begyndelse. Bagefter, jeg altid vinkede sammen med min far, da vi passerede andre rockere.

    Jeg husker en kold oktober morgen, da skyerne var tunge og mørke, giver os endnu et fingerpeg om, at vinteren var ridende ind fra lige over horisonten. Min far og jeg var varme inde i vores bil, da vi tog til en vens hjem. Afrunding et hjørne, så vi en motorcykel parkeret på skulderen af ??vejen. Past cyklen, så vi rytteren gå gennem grøften, skure den lange græs kronet med et strejf af frost. Vi trak over og bakkes op til, hvor cyklen stod.

    Jeg spurgte far, "Hvem er det?"
    "Ved ikke," svarede han. "Men han synes at have mistet noget. Måske kan vi give ham en hånd."

    Vi forlod bilen og vandrede gennem det høje græs i grøften til rockermiljøet. Han sagde, at han havde været at trække på hans handsker, da han red, og han havde mistet én. De tre af os brugt en del tid kæmning grøften, men alle vi fandt var to tomme dåser og en vandflaske.

    Min far vendte sig om og ledes tilbage til vores bil, og jeg fulgte ham. Han åbnede bagagerummet og smed dåser og vandflaske ind i en lille papkasse, som vi holdt for skrald. Han rodede gennem forskellige værktøjer, olie containere og forruden sprinklervæske, indtil han fandt en gammel krøllet par brune læderhandsker. Far rettede dem ud og gav dem til mig at holde. Han fortsatte søger, indtil han placeret en gammel katalog. Jeg forstod hvorfor min far havde greb handsker. Jeg havde ingen anelse om, hvad han skulle gøre med kataloget. Vi ledes tilbage til rockermiljøet, der var stadig går grøften.

    Min far sagde: "Her er nogle handsker til dig. Og jeg bragte dig et katalog så godt."
    "Tak," svarede han. Jeg virkelig sætter pris på det. "Han nåede ind i sin baglomme, og trak en slidt sort tegnebog.
    "Lad mig give dig nogle penge til handsker," sagde han, da han gled nogle regninger ud.
    "Nej tak," Min far svarede, da jeg rakte rytteren handskerne. "De er gamle og ikke noget værd alligevel."
    Det Biker smilede. "Mange tak." Han trak på den gamle handsker og så han lynede sin jakke. Jeg så da min far rakte ham katalog og rockermiljøet smuttede det inde i hans frakke. Han skubbede sin jakke rundt for at få kataloget sidde høje og centreret under sin frakke og lynes op. Jeg husker nikkede mit hoved på det tidspunkt endelig gør fornemmelse af, hvorfor min far havde givet ham katalog. Det ville holde ham lidt varmere. Efter ønsker, at den biker godt, forlod min far og jeg ham varmer op sin cykel.

    To uger senere, den biker kom til vores hjem og vendte min fars handsker. Han havde fundet vores adresse på kataloget. Hverken min far eller biker syntes at tro, at min far stopper ved siden af ??vejen for en fremmed og give ham et par handsker, og at fremmed at sikre, at handskerne blev returneret, var begivenheder på alle ud over det sædvanlige for mennesker, der red motorcykler. For mig var det endnu en snedig lektion.

    Det var forår næste år, når jeg sad højt på min trone, at se gården felter glide af, da jeg så to cykler, der kommer imod os. Da de rumlede forbi, både min far og jeg vinkede, men de andre cyklister holdt deres solbriller låst ligeud og ikke anerkender os. Jeg kan huske at tro, at de må have set os, fordi vores bølgerne var for oplagt at gå glip af. Hvorfor havde de ikke vinkede tilbage? Jeg troede alle cyklister vinkede til hinanden.

    Jeg klappede min far på hans skulder og råbte: "Hvordan kommer de ikke vinker til os?"
    "Ved ikke. Nogle gange er de ikke."

    Jeg husker følelsen meget forundret. Hvorfor skulle ikke en bølge tilbage?

    Senere samme sommer, jeg fyldt 12, og lærte at ride en cykel med en kobling. Jeg tilbragte mange eftermiddage på et land laneway ved siden af ??vores hjem, sparkede og sparkede til at starte min fars '55 BSA. Når det til sidst ville sputter til en start, ville min koncentration vokse til et skarpt fokus som jeg prøvede at lade ud koblingen langsomt, mens gifte det med lige nok gas til at bringe mig til en glat start. Oftere, jeg slingrede og tumlede frem samtidig forsøger at holde forhjulet lige og husk at samle mine fødder op. Et par meter længere nede af banen, ville jeg sukke og begynde at sparke igen.

    Et par år senere, min ældre bror begyndte road racing, og jeg blev en racerbane rotte. Vi tilbragte mange weekender vandrer til flere spor i Ontario-Harewood, Mosport og i sidste ende Shannonville. Disse var de første år af to-takts dominans, af Kawasaki grøn og 750 to-takts tredobler af Yvon Duhamel kat-og-mus spil og kunstfærdighed af Steve Baker.

    Til sidst begyndte jeg at forfølge andre interesser end banen. Jeg fik min motorcykel kørekort og begyndte at vandre den Backroads på min egen. Jeg fandt mig selv at stoppe langs sideroads hvis jeg så en rytter sidder alene, bare kontrollere at se, om jeg kunne være til hjælp. Og jeg fortsatte med at vinke til hver biker jeg så.

    Men jeg var forvirret på, hvorfor nogle ryttere aldrig vinkede tilbage. Det efterlod mig med næsten en følelse af afvisning, som om jeg var ved at nå at ryste en andens hånd, men de holdt deres arm hængende ved deres side.

    Jeg begyndte at hverve mine venner om vinker. Jeg talte med mennesker, jeg mødte på cykel arrangementer, spørger hvad de mente. De fleste af rytterne fortalte mig, at de vinkede til andre motorcyklister, og ofte indledte venlige luften håndtryk, da de passerede hinanden.

    Jeg havde møde nogle ryttere, selv om, der fortalte mig, at de ikke vinke til andre ryttere, fordi de følte, at de var forskellige fra andre rockere. De følte, at de var "en race fra hinanden." En fyr fortalte mig i farverige sprog, at han ikke "bølge til ingen wusses.''Han fortsatte med at sige, at hans slags rockere var hårde, uafhængige, og de gjorde ikke kræver eller ønsker hjælp fra nogen, om de red et cykel eller ej.

    Jeg har mistanke om, at der var nogle mennesker, der har købt en cykel, fordi de ønskede at købe et billede af at være hårdere, mere uafhængig, en ikke-sætte-op-med-anyone's-lort slags person, men jeg syntes ikke at det var typisk af de fleste ryttere.

    Folk køber cykler af forskellige årsager. Nogle vil være hurtige til at fortælle dig, hvad gør det er, hvor meget de har betalt for det, eller hvor hurtigt det vil gå. Brand loyalitet vil være stærk for nogle mennesker, om de har en Harley, Ford, Sony, Nike eller hvad. Nogle mennesker ønsker at købe et billede og prøv at købe en anden persons opfattelse af dem. Men det kan ikke lade sig gøre. De håber, at det kan, men det kan ikke.

    Alligevel er der er en gruppe af mennesker, der kører cykler, der virkelig er en "race fra hinanden." De værdsætter både teknik og kunstfærdighed i de maskiner, de rider. Deres cykler bliver en del af, hvem de er, og hvordan de definerer sig selv til sig selv alene.

    De er ligeglade med hvad andre mennesker tænker. De er ligeglade med, om nogen ved, hvor meget de har betalt for deres cykel, eller hvor hurtigt det vil gå. Cyklen betyder noget for dem, at intet andet gør. De rider for sig selv og ikke for andre. De er ligeglade med, om nogen ved, at de har en cykel. De kan ikke være i stand til at finde ord til at beskrive, hvad det vil sige at ride, men de stadig kender. De kan ikke være i stand til at forklare, hvad det vil sige at føle jævn acceleration og styrken under dem. Men de forstår.

    Det er de ryttere, der parkere deres cykler, begynder at gå væk og derefter stoppe. De vender og tog tilbage. De ser noget, når de ser på deres cykler, som du måske ikke. Noget mere kompleks, hvilket er næsten hemmeligt, fornemmede stedet kendt. De ser deres lidenskab. De ser en del af sig selv.

    Det er de ryttere, der forstår, hvorfor de vinker til andre motorcyklister. De nyde den bølge. Det symboliserer forbindelsen mellem rytterne, og hvis de så dig og din cykel på den side af vejen, ville de holde op med at hjælpe og måske ikke spørge om Deres navn. De forstår, hvad du er oppe imod, hver gang du tager din cykel på landevejen, de drivere, der ikke ser dig, dem, der går dig væk eller bagklap dig, huller der gemmer sig i vente. Regnen. Den kolde.

    Jeg har været rystede og sveden på en cykel i mere end 40 år. De fleste af de ryttere, der passerer give mig en støttende bølge. Jeg elsker det, når jeg ser en yngre rytter på en "skridtet raket" Scream forbi mig og bølge. Nye ryttere driver traditioner.

    Og jeg vil fortsætte i mit forsøg på at få enhver biker bare en lille smule tættere på hinanden med en enkelt bølge af mine behandskede kobling hånd. Og hvis de ikke bølge tilbage, når jeg udvider min hånd ind i den brise, som jeg passerer dem, vil jeg smile lidt mere. De kan være lidt fejl af, hvem er en "race fra hinanden."




  • #62   18. jul 2011 Hilser på alle MC'er. Hvis konen er bagpå, så flagre hun også med armene smiley

  • #63   18. jul 2011 Jeg hilser på alle MC ér Så er det som lige meget hvad de køre på bare de køre på mcer.

  • #64   18. jul 2011 Da jeg startede på mc i 1976 betød det fællesskab og god ( og uheldsfri) tur.. Mvh Fido

  • #65   18. jul 2011 Hvad nu hvis man alene kommer forbi 10 andre cyklister hilser i så på alle 10 eller???


  • #66   18. jul 2011 Selvfølgelig

  • #67   18. jul 2011 Der er desværre mange der ikke gider hilse fordi jeg kører MZ....... Er endda blevet overfuset af en kawa kører på en rasteplads, fordi han syntes MZ bare var noget gammelt livsfarligt lort, der altid er i stykker!
    Men det må folk sgu selvom - jeg er hvertfald ikke for fin til ikke at hilse! Så møder I den blå MZ med 125kg jyde på en dag derude, så hils endelig;o)


  • #68   18. jul 2011 Har lige været i USA og køre og derovre hilser de osse (de fleste)
    Men de har et andet tegn for politi, nemlig at klappe oven på hjelmen smiley personligt hilser jeg på alle:o)


  • #69   18. jul 2011 Gør det af respekt for mine med MC'ister

  • #70   18. jul 2011 dejligt at se sådan en livlig snak, der kan komme ud af et spørgsmål. smiley

  • Sajmon ™
    Sajmon ™ Hjælpe-administrator
    Tilmeldt:
    mar 2004

    Følgere: 278 MC-er: 15 Annoncer: 1 Emner: 125 Svar: 20.656
    #71   18. jul 2011 Det er Hans du skal sige det med bumsede R drenge - prøv at følge med engang... :o)

    Jeg hilser ikke når jeg overhaler...


  • #72   18. jul 2011 Jo hilser, ved at give et nik med hovedet. Andre gange med benet, hvis jeg overhaver nogen.

  • #73   18. jul 2011 Yees smiley en hilsen skal der altså til. og til alle ! smiley
    Har oplevet at man oftest hilser med benet ude i europa i overhaling men syntes ikke de er lige så gode som vi danskere til at sende en løftet venstre.

    Det er altid hyggeligt at møde en anden på bike så lad os da fortsætte med at hilse smiley


  • #74   18. jul 2011 VED I HVORFOR HARLEY KØRERE ALDRIG HILSER???




    PRØV OG LØB MED EN TRILLEBØRE MED 100KG JORD I OGSÅ SLIPPE MED DEN ENE HÅND


  • Sajmon ™
    Sajmon ™ Hjælpe-administrator
    Tilmeldt:
    mar 2004

    Følgere: 278 MC-er: 15 Annoncer: 1 Emner: 125 Svar: 20.656
    #75   19. jul 2011 Thomas M - Det er stadig Hans som startede med det der..... :o)

  • #76   19. jul 2011 Som Thomas M skriver...

    Men for at stoppe den diskution, har jeg et andet spørgsmål....

    Når man køre op på siden af en, om det er på motorvejen eller i byen, er det mig en gåde om man skal hilse på hinanden eller ej, især når man holder ved siden af hinanden i et lyskryds........ Hilser i, i disse situationer???


    Hvad gør man egentlig for? På en 2 sporet vej side om side. Eller hvis han hun holder på en af side vejene?


  • #77   19. jul 2011 Hvad en en friværdi rytter egentlig?

  • #78   19. jul 2011 Og hvor mange bruger det med hånden op i vejret og drej den rundt, hvis der politi?
    Er der andre signaler? smiley


  • Sajmon ™
    Sajmon ™ Hjælpe-administrator
    Tilmeldt:
    mar 2004

    Følgere: 278 MC-er: 15 Annoncer: 1 Emner: 125 Svar: 20.656
    #79   19. jul 2011 Anders - Thomas kopierede det jeg skrev, som var et svar til det her:

    <i>
    Skrevet: 17-07-2011 22:33:03

    Hans M

    Sajmon: Måske er det fordi du ikke kan se deres skrabede vinke-bevægelser bagved den store vindskærm? Det er bestemt min opfattelse såvel erfaring, at selv de mest hardcore (citat:) "friværdi motorcyklister" også kan hilse, har et godt sammenhold, forstår at hygge og finde sammen i forening og alle former for fællesskab. De hygger sig på deres måde! Men det er selvfølgelig oplagt og "nemt" at udtage én del af MC-folket og påstå, at det altid er "dem som ikke hilser". Omvendt, så vil jeg tro, at én eller anden på MCG ligeledes kunne påstå, at han aldrig får en hilsen retur, når de små bumsefyldte R-drenge skraber knæ i rundkørslens asfalt. Og til det kan jeg kun sige... det tror da pokker... de skal jo have 100% koncentration på igangværende streetmanøvre.. og så skal sådan en halv-tons MC'ist sgu' da ikke hilse lige nu... pisse farligt! Ikke? smiley

    V to all.... og nu retur til vejen....

    /H</i>


  • #80   20. jul 2011 Vi hilser fordi.................... VI KAN smiley

Kommentér på:
hvorfor hilser vi på hinanden???

Annonce