Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

  • Svejsning af en aluminium stol.En af de “brædder”man sidder på er gået i stykker i svejsningen 500 kr.
  • Stormsikring Pavillon 1.400 kr.
  • Hjælp til elstik 500 kr.
  • Vinduespudsning 600 kr.
  • Vandrør-skade 1.300 kr.
  • Luge ukrudt 1.375 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Hvilken motorolie??
  • #1   3. aug 2011 Du skal som "minimum" vælge det manualen foreskriver, jeg ville nok vælge en fuldsyntetisk 5w40 fra evt. Castrol.

  • #2   3. aug 2011 Kim O
    ???

    begrund lige ??


  • #3   3. aug 2011 Hvad jeg fik at vide da jeg købte en ældre cykel: Moderne fuldsyntetiske olier indeholder additiver som nedsætter friktionen. Når koblingen ligger i samme olie, vil den glide..

    Hvis du ved noget andet, hører jeg gerne om det.

    Bedste hilsener

    Kim


  • #4   3. aug 2011 Det er ikke rigtigt kim, du må godt hælde fuldsyntetisk på, eller dvs på nogen motorcykler der SKAL du hælde fuldsyntetisk på, også selvom de har vådkobling, der hvor det går galt er hvis du hælder bilolie i motorcyklen.. Det kan koblingen ikk lide..

  • #5   3. aug 2011 Således oplyst...

    Tak Mirza!


  • #6   3. aug 2011 Det er en skrøne, kan i så holde op med at sprede frygt!
    fuldsyntetisk skader ikke koblingen, men er det noget gammelt lort i har som er ved at være slidt op, så kan det gå galt, fordi din gammel dinosauer olie, er gået ind og lagt sig på koblings pladerne, når du så smider fuldsyntetisk olie på (som opløser mineral olie) så bliver belægningen fjernet, også er pladerne lige pludslig under mål, også kan fjedrene ikke trykke nok, også glider det.
    Det er ikke fordi den fanzy fuldsyntetisk er mere glat.

    Er ligesom hvis du har en gammel motor, og du smider motorrens i den, så kan det være kompressionen helt forsvinder, igen fordi det gammel olie lag der har sat på stempelringene osv bliver fjernet, også er der for meget slup, så giver man jo straks motorrensen skylden, når det faktisk er fordi ens maskine er slidt.


  • #7   3. aug 2011 "Det er en skrøne, kan i så holde op med at sprede frygt!"

    Det var skam heller ikke meningen. Vil du gerne have at jeg sletter mine indlæg?


  • #9   3. aug 2011 Min har lige rundet de 42 og stod og skulle skifte selv, jeg blev anbefalet ved carstens mc i varde at prøve en Motul 15w 50 de havde erfaret at gearene ville gå lidt lettere og olie forbruget blev mindre hvis det var et problem.

    Jeg har prøvet det og må sige det med gearene er helt rigtigt, mine gear går meget mere glidende nu.

    Og det er også fuldsyntetisk..


  • #10   3. aug 2011 Hvis du vælger en 10w40 som den du linker til så er den kun semisyntetisk, og jeg har faktisk kun set en 10w40 olie som var fuldsyntetisk..

    Derfor 5w40


  • #11   3. aug 2011 Jeg bruger dog den her http://www.thansen.dk/product.asp?c=5631353868&n=-1514326066&pn=-1514326063


  • #13   3. aug 2011 Mikkel jeg er godt klar over at det første tal indikerer viskositeten ved koldstart, men fuld kontra semi syntetisk olie har ikk noget at gøre med varme og kolde lande..

    Fuldsyntetisk olie er med alle fordele som semi også har, men uden de ulemper som normalt er i mineralske olier, som semi syntetiske olier er baseret på..


  • #14   3. aug 2011 Jeg synes det store problem med mange dele til bikes som blandt andet tændrør, dæk og specielt olie, er at det er enormt svært at få en ide om hvad der rent faktisk er bedst... eller måske endda bare bedst til pengene. Det virker ret sjældent at man tester forskellige olier mod hinanden. Hvorfor? - kan man kun gætte sig til..

    Så når jeg køber olie gør jeg det lidt i blinde. Man har kun de forskellige godkendelser på dunken som garanti for at produktet virker efter hensigten. I bund og grund foretages der så få tests fordi produkterne er uhyre ens- ihvertfald dem med ens godkendelser og udemærkelser.

    Til ældre maskiner med nogle km på klokken ville jeg anvende Silkolene Comp 4 10w/40. Det er en semi-synt og du kan flere steder få 4L for et sted mellem 260 og 280kr og den virker fint (bruger den på min dominator med 52xxx på samvittigheden).

    Nyere maskiner med færre km ville jeg også som andre antyder vælge en fuldsyntetisk og bestemme viskositeten ud fra angivelserne i min manual.

    Sidespring: hvis nogen har nogle fornuftige tests af lige netop tændrør, dæk af alle slags dog til mc smiley eller mc-olier foretaget inden for de seneste 2-3 år.. så smid gerne et link i en pm .. fanx


  • #15   3. aug 2011 Den rigtige olie

    I denne lille guide har jeg stjålet lidt viden fra diverse artikler osv. for at sammenfatte en så komplet og let læselig guide som jeg nu havde evner til at lave. Nogle ting er forenklet, andre ikke.
    Guiden omfatter motorolie til diverse biler, motorcykler mm. Til hvert deres forskellige formål eller brug.


    Hvad gør olie i en motor?
    En motorolie har flere funktioner end bare at smøre motoren. Den har også en ikke ubetydelig kølende effekt. Tryksmøringen i en firetaktsmotor bevirker, at der hele tiden tilføres koldere olie til glidelejerne, og smøringen i resten af motorens indre køler bl.a. stempler og cylindre.
    Derudover har olien en tættende funktion, idet den sørger for at udfylde de mikroskopiske små ujævnheder mellem stempelringe og cylindervæg. Olien virker også rensende på den måde, at diverse urenheder som sod og vand opslemmes i olien. Endvidere virker olien beskyttende over for de flader, den kommer i berøring med. Det drejer sig her hovedsageligt om beskyttelse mod vand og syre, som dannes ved forbrændingen.

    Viskositeten
    En af de vigtigste egenskaber ved en motorolie er viskositeten. Med viskositeten forstås oliens "tykkelse" eller tyktflydenhed.

    Som hovedregel vil det være sådan, at oliens smøreevne er proportional med viskositeten, således at jo tykkere olie desto bedre smøreevne. Med smøreevne forstås oliens evne til at adskille 2 mod hinanden glidende metalflader fra hinanden. En adskillelse af fladerne er nødvendig af flere grunde. Hvis lejefladerne i et glideleje får for god kontakt med hinanden, medfører det stor friktion og derved en øget varmeudvikling, hvilket kan føre til sammensvejsning af partier på lejefladerne, også kaldet rivning.

    Det, at fladerne i et leje er adskilt fra hinanden med en oliefilm, betegnes som hydrodynamisk smøring, mens den olie-filmtykkelse, der er så tynd, at lejefladerne begynder at få kontakt med hinanden, medfører det, der kaldes grænsesmøring.

    Selv om høj viskositet sådan set er at foretrække, hvad smøringen angår, bevirker en tyk olie en stor dynamisk modstand i alle motorens bevægelige dele. Stor modstand er lig med tab af effekt og større benzinforbrug. Derfor er man interesseret i, at olien på den ene side er tyk nok til at smøre godt, men på den anden side er så tynd, at den kun giver lille modstand.

    Additiver
    De forhold, som man byder en motorolie i det daglige, er mildest talt ikke særlig gunstige. Olien er udsat for en række forureningskilder, blandt andet som følge af den direkte kontakt med forbrændingsflammen. Desuden er olien udsat for iltning, syre og kondensvand.

    For at neutralisere eller uskadeliggøre disse ting tilsættes motorolien en række additiver. Nogle af de vigtigste er iltnings-hæmmende, syrehæmmende og rusthæmmende additiver. Desuden findes tit et skumdæmpende additiv, og også viskositets-forbedrende midler anvendes for at få olien til at holde sig tykkere, end den ellers ville have gjort, når den bliver varm. Før i tiden kunne man for en motorolie se betegnelsen HD (Heavy Duty), hvilket var en olie, hvor der var gjort noget særligt for at opnå en rensende virkning.

    På grund af forbrændingsflammens direkte kontakt med olien indvendig i cylinderen fremkommer der sod-, koks- og slidpartikler, og disse ville kunne hobe sig op i oliekanaler eller sætte sig indvendig i motoren med ændring af spillerum til følge.

    For at imødegå dette gør man brug af et opløsende og et opslæmmende additiv, som sørger for at frigøre partiklerne og holde dem svævende i olien, således at de forsvinder sammen med olieskiftet.

    Et udslag af en effektivt virkende selvrensende olie er, at den bliver sort efter kort tids kørsel. Alle moderne motorolier er HD-olier.

    For at mindske sliddet på motoren tilsættes også ofte slidreducerende additiver, som kan være små mængder zinkforbindelser.

    Additiverne i en motorolie har en begrænset levetid, og de begynder faktisk at blive nedbrudt straks efter, at olien er taget i anvendelse. På et eller andet tidspunkt vil effektiviteten af additiverne være aftaget så meget, og forureningsprodukternes mængde steget så meget, at der er risiko for at nået mætningspunkt. Det sker, når additiverne så at sige ikke kan rumme mere og kaster det hele op igen. Det medfører selvfølgelig katastrofale forhold for en motor og bør derfor ikke ske. I en motorolie af en god kvalitet vil dette kritiske punkt nås senere end ved en ringere olie. Dette er en af årsagerne til, at olieskift-intervallerne forlænges i takt med de forbedrede olietyper.

    Syntetiske Olier
    De såkaldte syntetiske olier er olier, hvor man via komplicerede processor opnår en baseolie, der adskiller sig fra "almindelige" olier ved i langt højere grad at være homogene. Det vil sige med kun ganske få bestanddele af tunge og lette oliekomponenter. Dette bevirker bl.a. en mindre forkoksning og derved bedre betingelser for additiverne.

    De syntetiske motorolier kan have et meget højt viskositetsindex, f.eks. SAE 5W-50. Koldstartegenskaberne er derfor glimrende.

    De syntetiske olier tåler generelt højere temperaturer, hvilket kan have betydning for luftkølede motorer og motorer med turboladning.

    Mange oliefabrikanter leverer desuden en såkaldt semi-syntetisk eller halv-syntetisk motorolie. Der er her tale om olier, hvor baseolien er en blanding af de almindelige mineralske og de syntetiske.

    Hvad betyder forkortelserne bag på olie-dunken?
    Når man står med en dunk i forretningen står der en masse tal og bogstaver bagpå. Ekspedienterne kan som regel heller ikke hjælpe med at forklare hvad der er det helt rigtige.
    API (American Petrol Institute)
    S for Benzin
    SG = standard til 1989
    SH = standard til 1994
    SJ = Trådte i kraft 1996. Typisk for motorer fra 2001 og ældre.
    SL = Trådte i kraft i 2001. Typisk for alle motorer, som er i brug. Er designet for at forhindre høj temperatur-aflejringer og for at give lavere olieforbrug.
    SM = standard fra 2004
    C for diesel
    CD = fra 1955
    CE = standard i 1984
    CF-4 = standard fra 1990 (Er nær API CE, men med en enkelt ny motortest. Normen ligger især vægt på lavt olieforbrug, oliens modstand mod sodfortykkelse samt koksaflejringer. Gælder for motorer fra 1992)
    CF = standard fra 1994 (Specifikation til olier, hvor brændstoffet er fuelolie med et svovlindhold over 3,5 %.)
    CG-4 = Trådte i kraft 1995. Til 4-takst-motorer, som anvender brændstof med mindre end 0,5 vægt % svovl. Kan bruges i stedet for CF-4 olier.
    CH-4 = Trådte i kraft i 1998. Er udviklet for at møde 1998-kravene til forurening. Er specielt egnet til motorer, som anvender brændstof med mindre end 0,5 vægt % svovl. Kan bruges i stedet for CG-4 olier.
    CI-4 = Trådte i kraft i 2002. Er udviklet for at møde 2004-kravene til forurening, som blev implementeret i 2002. Er specielt egnet til motorer, som anvender brændstof med mindre end 0,5 vægt % svovl. Kan bruges i stedet for CH-4 olier.
    De bedste olier til dato = SL, SM, CH, CI

    ACEA (Association des Constructeurs Europeens d'Automobiles)
    A-Gruppen for benzin
    1 = Olier til motorer som er designet til at anvende letløbsolie
    2 = Olie til generel brug på de fleste motorer med normalt udskiftningsinterval. Kan dog ikke anvendes til nogle højtydende motorer.
    3 = Til brug i højtydende motorer og/eller for udvidet skifteintervaller når dette er specificeret af motorproducenten.
    4 = Reserveret til motorer med direkte benzinindsprøjtning (GDI)
    5 = Gældende fra 2002. Til højtydende motorer og udvidet skifteintervaller. Til motorer som er designet til at anvende lavfriktions-olie.

    B-Gruppen for diesel
    1 = Olier til motorer som er designet til at anvende letløbsolie
    2 = Olie til generel brug på de fleste motorer med normalt udskiftningsinterval (primært indirekte indsprøjtning). Kan dog ikke anvendes til nogle højtydende motorer.
    3 = Til brug i højtydende motorer og/eller for udvidet skifteintervaller når dette er specificeret af motorproducenten.
    4 = Olie til anvendelse i motorer med direkte indsprøjtning. Også anvendelig til motorer beskrevet i B3
    5 = gældende fra 2002. Anvendes til udvidet skifteintervaller. Til motorer som er designet til at anvende lavfriktions-olie.
    C-Gruppen for katalysator
    1 = lav performance
    2 = middel performance
    3 = høj performance
    De bedste olie til dato = A3/B3, A5/B5, C3
    E-Gruppen
    1 = Udgået
    2 = Generel anvendelse til almindelig sugemotorer og turboladet heavy-duty diesel motorer. Normale skifteintervaller.
    3 = Denne oliekategori indeholder effektiv kontrol med respekt for stempel-renhed, cylinder-polering, slid, sodhåndtering og viskositets-stabilitet. Er derfor anbefalet til motorer, som kræver opfyldelse af Euro 1 og Euro 2 forurenings krav. Er egnet til udvidet skifteintervaller.
    4 = Yderligere kontrol af stempel renhed, cylinder-polering, slid, sodhåndtering og viskositets- stabilitet i forhold til E3. Er derfor anbefalet til motorer, som kræver opfyldelse af Euro 1, Euro 2 og Smøreolie – fremstilling og klassifikationer
    Euro 3 forurenings krav. Er egnet til yderligere udvidet skifteintervaller.
    5 = Giver yderligere forbedringer end E3 i forhold til slid, turbolader aflejringer, sodhåndtering og viskositets stabilitet.
    6 = Gældende fra 2004. Som E4 men med lavt indhold af sulfatiseret aske, fosfor og svovl. Der stilles også krav til forenelighed med efterbehandlings udstyr.
    7 = Gældende fra 2004. Som E5 men med strengere krav til sodhåndtering og viskositetstabilitet.
    JASO (Japanese Automotive Standards Organization)
    primært for MC eller Jetski og med additiver til gearkasse/kobling
    MA = Til brug ved vådkobling
    MB = Til brug ved tørkobling
    F = for 2 takt
    MA klassifikation fra JASO er også fra 2006 delt op i to efter friktions-ydelse grundet flere og flere køretøjer med katalysator:
    MA1 = Lav friktions
    MA2 = Høj friktions – Bedst egnet til de fleste nye MC´er. Vil være standard anbefalet olie på de fleste japanske og EU-cykler fra 2008 og frem. MA2 kan nu også være API SJ formuleret.

    Hvilken olie skal jeg så bruge?
    Med ovenstående ved vi nu lidt mere omkring olie og dens egenskaber! Ud fra dette ved vi nu at selvom instruktionsbogen til bil eller MC tilråder en bestemt type olie og viskositet, er dette ikke ensbetydende med at det er den vi skal bruge… Det kommer helt an på hvor, hvornår og hvordan man kører.
    Kører man f. eks frisk og sportslig på Race-MC i sommerperioden og piner den lidt gælder det om at få en fuldsyntetisk olie der er tyktflydende ved høje temperaturer, men ikke så tyk at den tager for meget effekt og gasrespons fra MC´en, benzinøkonomi osv. En 10w/40 vil måske være for tynd og ikke give den nødvendige beskyttelse, en 20w/60 for tyk og tage effekt og gasrepons. Så her kunne en 10w/50 måske bruges. Det gyldne kompromis.
    Kører man stille og roligt på MC´en kan man sagtens nøjes med en delsyntetisk 10w/40 som mange producenter anbefaler. Her kan det selvfølgelig variere efter hvilken MC man har. Som udgangspunkt skal man kigge efter hvad producenten tilråder og derefter træffe sit valg derfra.
    Mange er bange for at bruge en ”tynd olie” og mener det er noget skidt at køre på… Dette er IKKE korrekt da ingen olie er tynd som vand men nærmere som sirup.
    Tager man eksempelvis to glasrør og fylder med f.eks. 5w/40 og en 15w/40 og putter en stålkugle i det vil man kunne se kuglen bevæge sig stort set ens i olien under stuetemperatur. Lægger du det derimod ned i dybfryseren vil du få et helt anderledes resultat. Her vil kuglen i 5w/40 olien have lettere ved at bevæge sig frem og tilbage. Samme sker i din motor hvis der er koldt udenfor. Koldstarter slider på motoren og hvis olien er for tyk forøger du sliddet markant.

    Valget mellem de forskellige typer olie kan være svært, og nogle typer olie kan være direkte skadelige for din motor.
    Har du f.eks en 25 år gammel bil er tolerancerne i motoren hverken som den var ny, eller som i de nye moderne biler. Her kan eksempelvis dyre fuldsyntetiske olier virke lige modsat af hvad du forventede. Grundet additiverne i olien kan de løsne ”for meget” gammelt skidt og i værste fald sætte som som i prop i en olie kanal med fatale følger. Desuden kan moderne olier skade pakdåser osv, da materialerne brugt i gamle motorer ikke er det samme som vi bruger i dag. Så jo, en olie kan faktisk være ”for god”.
    Med det i tankerne kan man holde sig lidt til de tal der står bag på olie-dunken. Så har man f.eks en Opel kadett fra 1988 der bruger lidt olie og tikker fra ventilerne, skal den ikke have den samme fine fuldsyntetiske 5w/40 API SM olie som den nye bil i indkørslen.
    Her kigges der evt. i tabellen og der kan med fordel vælges en delsyntetisk API SG+ 15w/50 da en lidt ”tykkere” olie tit afhjælper tikkende ventiler og ikke render forbi stempelringe, ventilstyrspakdåser (paraplyer, oliehætter).

    Mineralsk (fordele/ulemper): Billigt i indkøb og hører sig primært til køretøjer af ældre dato. Visse biler/mc af ældre dato kan ikke køre på de olier vi bruger i dag og kræver tit mineralske olier med datidens egenskaber. Også generelt velegnet til lavt ydende køretøjer med lavt omdrejnings tal og med mere hyppigt olieskift intervaller.

    Delsyntetisk (fordele/ulemper): Bedste kompromis mellem økonomi og kvalitet. Velegnet til nyere som ældre hverdags bil/mc med eller uden turbo. Additiverne i olien giver generelt motoren god beskyttelse og meget bedre vilkår under kold starter.

    Fuldsyntetisk (fordele/ulemper): Fuldsynt. Olie er den dyreste men også mest avancerede af de 3 kategorier. I forhold til delsynt. udmærker den sig ved at have bedre forhold for additiverne hvilket generelt betyder at olien bevarer sine egenskaber længere. Tåler mere varme end mineralsk/delsynt og et bredt arbejdsområde (viskositetsindex) hvilket giver det absolut bedste resultat ved både beskyttelse og koldstarter. Fuldsynt. er derfor egnet til højt ydende biler/mc der har brug for de absolut bedste forhold under belastning.

    MKB


  • #17   3. aug 2011 Det skulle gerne kunne besvare de fleste spørgsmål... Lidt godnat læsning til de grundige smiley

Kommentér på:
Hvilken motorolie??

Annonce