{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.261 visninger | Oprettet:

Olieskift? {{forumTopicSubject}}

Idag skiftede jeg for første gang selv min olie.

Jeg kom hjem fra en køretur, olien var ca. 60 grader varm, men der løb kun ganske lidt olie ud da jeg fjernede bundproppen.
Jeg satte motoren i tomgang og lod olien varme til 80 grader. Der dryppede en sjat mere ud, max 200 ml ialt.

Jeg fyldt 1 liter frisk olie på og lod den gå i tomgang til olien igen nåede 80 grader. Fjernede bundproppen og så den nye olie løbe ud. Men ikke det hele, nok omkring 800 ml.

Så skiftede jeg filter og fyldte 2 liter ny olie på.
Kørte en lille tur og checkede olien. Der fylder nu hele "koøjet" ud når cyklen står vandret, der er altså for meget olie i den.

Kan der have siddet noget og blokeret for den gamle olie?
Bør jeg skifte al olien igen?
Sker der noget ved at køre med lidt for meget olie på?


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Olieskift?
  • #1   13. sep 2011 Du har startet motoren uden olie?
    Man må håbe der ikke er sket noget ved det, men er du uheldig, så har det lige kostet dig alle dine lejer i motoren (ny motor)!

    Og ja, der sker noget ved at der er for meget olie på. Der er en grund til der er en minimum og en maximum.

    I dit tilfælde, tror jeg jeg ville vælge at køre den på værksted i stedet, for det lyder ikke til det er noget du selv bør arbejde med en anden gang!


  • #2   13. sep 2011 Kommer an på hvor meget olie der nu er fyldt for meget på, typisk så vil den bare spytte det ud af krumtaps ventilationen, men er den rigtig hardcore overfyldt så kan du ædelægge motoren da krumtappen ikke vil kunne dreje rundt, også vil den presse olien ud hvor den nu kan komme til det.

    Jeg ville tappe olien af den, ned i en ren bakke, også se om det ser rent ud, gør det det, så på med det igen.


  • #3   13. sep 2011 Er det en joke det her?

  • #4   13. sep 2011 100% en joke, hvis man kan skifte olie så ved man også bedre.. forhåbentlig :o)

  • #5   13. sep 2011 Tak for svarene.
    Det er nu ikke en joke, jeg kan vel lære at gøre det selv som så mange andre gør.
    Jeg havde bare regnet med at der ville løbe 1-2 liter olie ud af motoren, det undrede mig at det ikke skete.


  • #6   13. sep 2011 Kan være der manglede olie inden olieskift.. og selvf skal man prøve for at lære, men det der med at du startede motoren mens olien var tappet af, jeg håbede altså at det var en joke :o)

  • #7   13. sep 2011 mm det er rent fyfy at starte en motor uden olie, så det gør du ikke mere, ellers inddrager vi din cykel! smiley

  • #8   13. sep 2011 inden har det ikke været nok olie på da du skulle skifte... ellers er der en prop i en olie kanal der gør at olien ikke løber frit... husk altid at tage olie påfyldning proppen af når olien skal tappes af, det gør at olien kan løbe frit..
    og husk at kør motoren hel varm...det er ikke nok at køre i tom gang...ud og køre ca 15 km..

    tjek evt denne video, måske du kan bruge noget fra den...

    og som andre fortæller start aldrig en motor uden olie .

    http://www.youtube.com/watch?v=N63UsX-99ig

    mvh


  • #9   13. sep 2011 Hvis du har skiftet oliefilter, passer 2 liter nogenlunde.
    Suzuki foreskriver 1,7 liter ved kun olieskift - 2,1 liter hvis man også skifter filter.
    Og det er jo naturligvis fordi, filteret også indeholder en god sjat olie smiley

    Hvis du ikke har skiftet filteret, og har hældt 2 liter på, så er der rundt regnet 0,3 liter for meget...

    Hent en komplet service manual via dette link (jeg tror måske du kunne få brug for den ;-))

    (link fjernet)


  • #10   13. sep 2011 Med risiko for at skrive noget helt dumt. Har den ikke seperat oile i gearkassen, hvis det er den Suzuki 800 du har oprettet.....
    Du har vel ikke tappet olien af gearkassen.....og fyldt nyt i motoren?
    Det kunne vist passe med de mængder du skriver..
    Undskyld på forhånd, hvis jeg er helt forkert på den.


  • #11   13. sep 2011 du skal ikke undskylde... men der er ikke separat gearolie på den model...


    mvh


  • #12   13. sep 2011 OK. Jeg syntes bare at det var en meget lille olie mængde, hvis den også smører gearet.
    Min bandit tar fx 3,6 l.


  • #14   13. sep 2011 Fatter bare ikke !
    Du nævner selv "koøjet" så jeg går ud fra at du vidste, at det var til at kontrollerer om oliestanden er OK.
    Hvorfor har du så kørt rundt med næsten ingen olie på motoren indtil du skulle skifte olie ???


  • #15   13. sep 2011 Hvor længe lod du den stå efter du slukkede motoren, og stod motorcyklen på sidefoden, hældende væk fra brundprop?

  • #16   13. sep 2011 Slap nu lige af.

    Der er ingen grund til panik her - det er sgu da bare en MC!

    Manden vil bare prøve selv, og har fået fat i en forkert bolt, så olien slet ikke er tappet af. Dereter har han fjernet oliefilteret, men det lader ikke al olien i sådan en maskine løbe ud. Maskinen har så været startet med lidt for lidt olie - en VS/VZ klarer sig meget længe med bare en liter i bundkarret!!!!!

    Derefter er der påfyldt ekstra olie. Åndehullerne i sådan en maskine er så store, at man kan fylde den helt og aldeles op - det eneste der sker er at man maser olie op i luftfilterkasserne - især den bageste-, hvorfra man kan være så uheldig at den snøftes gennem karburatorerne ind. Så oser dyret ad H til og går sandsynligvis bare istå!!! Hvad er der så sket?? Jo man skal gøre rent, skifte luftfiltre og eventuelt tændstifter.

    Sådan en har sammenbygget motor og gearkasse, kapacitet på 2,2 eller 2,4 l olie (husker ikke helt præcis).

    Mirza - nej, det er ingen jok, men det må en hel del af de her kommentarer sgu da være. Der er een, der skriver noget bare nogenlunde konstruktivt - overraskende nok Jesper;-)

    PS. Ironi kan forekomme


  • #17   13. sep 2011 ...undskyld....Kawagutten er også inde på et meget relevant spor:-)

  • #18   13. sep 2011 Til de gode svar: mange tak.

    Nu har Knud allerede afsløret det, for jeg ringede ham op og han fandt pr tlf frem til at det var proppen til filteret jeg løsnede, og ikke den store bundprop.

    Så jeg løsnede bundproppen og fjernede ca. 2,6 L ny/gammel olie og hældte derefter ca 2 liter frisk olie på.

    Det tog mig 7 timer og kostede mig lidt over 500 kr, men det var det hele værd, nu ved jeg præcis hvordan jeg gør næste gang.

    Tak Knud. smiley


  • #19   14. sep 2011 Hvis det viser sig at den ryger, når du engang starter igenefter at du i morgen skifter luftfiltre og renser kasserne, så tag den med sindsro. Det holder op igen efter et par dage. Går den meget uregelmæssigt, så giv den to nye tændrør.

    Finder du ikke flydende olie i bageste luftfilterkasse - og det gør du nok ikke - så mærker du intet til det her stunt:-)


  • #20   14. sep 2011 Okay Knud - mit indlæg var ikke konstruktivt??

    Du får den da lige igen - synes da egentligt at det er meget præcist...
    (og det var uden at vide bundproppen ikke har været fjernet..)

    "Hvis du har skiftet oliefilter, passer 2 liter nogenlunde.
    Suzuki foreskriver 1,7 liter ved kun olieskift - 2,1 liter hvis man også skifter filter.
    Og det er jo naturligvis fordi, filteret også indeholder en god sjat olie smiley

    Hvis du ikke har skiftet filteret, og har hældt 2 liter på, så er der rundt regnet 0,3 liter for meget..."

    Og så fik han link til en værkstedsmanual, som jeg synes han skal hente til senere brug.
    I den kan man bla. se, hvordan en bundprop ser ud, og hvor den er placeret - LoL smiley


  • #21   14. sep 2011 Sorry Allan og andre - jeg forløb mig nok, og det må jeg stå ved.

    Det har intet med denne streng at gøre men for ca et år siden havde vi en lignende streng her, hvor en begynder havde hældt alt for meget olie på.

    I løbet af en time var der kommet nok ca. 50 indlæg, hvis indhold spændte fra "Smid den i havnen" til "den er punkteret"....og i bund og grund skulle luftfilterkasserne bare renses og tændrørene skiftes....

    ..... denne tråd vakte minder, min fejl sorry.


  • #22   14. sep 2011 ja det er jo noget nemmer at komme med råd, og lyde som en professer når tråd starter ringer en op og kan fortælle hvad han har gjort...og ikke gjort....

    og så her på siden ,bare svare som om alt info kun kommer her fra... lol lol...

    : )

    mvh





  • #23   14. sep 2011 Jeppe: det er faktisk ikke min mening at meddele noget på den måde.

    Det jeg virkelig anholder er folks vilje til at afsige kendelser på alt for løst grundlag - den nye danske nationalsport:-)


  • #24   14. sep 2011 Knud denne tråd vækker bestemt også mig minder. Og du har ret, der kom en masse ubrugelige råd fra en flok der troede de viste en masse.
    Det er meget bedre at holde sin mund, end at komme med råd man tror er rigtige.
    Og ham nybegynderen Knud omtaler med for meget olie, er undertegnede.
    Der fik Truderen sgu noget at drikke. Og Knud var redningsmanden IGEN smiley

    Dan


  • #25   14. sep 2011 Knud er sgu ALTID redningsmanden! Total respekt til ham, for at hjælpe andre. Og hos Knud er der ikke noget der hedder dumme spørgsmål! smiley

    Anyways, tjekkede olien idag, den så fin og klar ud gennem koøjet, dog skulle der lige efterfyldes 2-3 dl, så dette gjorde jeg. Det passer fint med at der er kommet ialt ca. 2,2 liter på den tomme tank.

    Der har ingen røg været fra maskinen.
    Luftfilteret under tanken blev skiftet idag, der var GANSKE lidt olie på indersiden af huset, ca hvad der svarer til 1-2 dråber olie fordelt ud jævnt.

    Det andet luftfilter skifter jeg først senere.

    Så nu skulle det med olien være i orden, næste gang vil jeg dog skifte den efter 1 års tid - istedet for at vente 2 år.
    I øvrigt vil jeg købe mig en oliefilter tang, for Knuds cowboytrick med at banke en skruetrækker igennem filteret og løsne det med den, bandede og svovlede jeg den del over. ;D


  • #26   14. sep 2011 olie kan godt løbe ud af motor uden at være varm ??

  • #27   15. sep 2011 Bodie, der er heller ingen sagt at den ikke kan løbe ud smiley ?? Men varm olie løber nemmere ud og du er sikker på at få så meget ud som muligt..!

Kommentér på:
Olieskift?

Annonce