1.698 visninger | Oprettet:  FølgFølg ikke 18 Svar

Benzinhane on eller off? Benzinhane on eller off?

Hejsa, jeg tænker på mht til vinteropbevaring af min honda cb400N, om jeg skal slå benzinhanen over på off, eller om den fortsat bare må stå på on?

Er det ikke noget med den kan være svær at starte igen til næste sæson hvis den står på off, så det benzin der nu er, når at fordampe??

På forhånd mange tak.

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Afhentning af betonaffald 2.500 kr.
  • Opgravning af rødder fra buksbom busk 1.000 kr.
  • Fjerne ukrudt 500 kr.
  • Rengøring af lille sommerhus 400 kr.
  • Rengøring af køleskab og 3 fryse skuffer 700 kr.
  • Udskift S16 kraftstik 1.800 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Benzinhane on eller off?
  • #1   3. okt 2011 fyld tanken helt op, lad den stå på off. når sæsonen starter igen, skift benzin og kør.

• Sajmon ™
    Sajmon ™ Hjælpe-administrator

Følgere: 293 MC-er: 16 Annoncer: 1 Emner: 125 Svar: 20.724
    #2   3. okt 2011 Sæt den på off og fyld tanken helt op - og du behøver IKKE skifte benzinen ud til foråret. Hvorfor skulle man dog det?

• #3   3. okt 2011 siger heller ikke at man skal/at det er nødvendigt, men det er det bedste.

• #4   3. okt 2011 man skal da tappe benzinen af igen, så der er til plæneklipperen smiley

Naturligvis skal du abre bruge den samme benzin, jeg gætter på du ikke kører på noget det tager skade at at benzen event mister en oktan eller to

• #5   3. okt 2011 Resten er gammel overtro, lidt som at skifte olie her til efteråret og så skifte igen inden man starter til foråret. Spild af penge. MEN hvis du har vognhjul hængende på vægen så skovtrolden skal løbe det antal gange rundt om huset, før sol opgang, som hjulet har kørt rundt, så ville jeg nok også skifte "vinter" benzen.

Eller kan du gøre som os andre, sidste tur tanker du helt op, skifter olie og filter mens det stadig er varmt, ny på og ind med cyklen, vente vente lade på batteri vente vente, ud med den igen, trykke på start og kører.

• Sajmon ™

#6   3. okt 2011 Hvorfor er det det bedste?

Benzinen fordamper jo ikke i tanken, så der hverken forsvinder eller bliver tilsat noget på de 5-6mdr...

• #7   3. okt 2011 THOMAS A

hvad er det for noget fis at lukke ud det fejler sq ikke noget efter 3 måneder

• #8   3. okt 2011 Jeg lader min stå på on, det går fint..... vask uhyret, smid den i garagen, træk den ud når du har lyst, og kør.... svære er altså det ikke.

Men med alle de ammestue skrøner der er omkring opbevaring af mcér, så er det ret mærkeligt at der ikke er nogle af mine der er gået til vinteren over af den ene eller anden grund igennem tiderne.... men det kommer såmænd nok engang, når jeg glemmer at skifte olie eller lign....... PUFFF og den forsvandt i en sky af rust og støv natten mellem d. 28 og 29 februar smiley

• #9   3. okt 2011 min står på hjulene i ikke opvarmet værksted uden jeg gør noget ved den den står som efter sidste tur og triller den ud starter den og køre når vi når sommeren igen og det tager den sq ikke skade af

• #10   3. okt 2011 nemlig Eddie, det er skudår næste år, så husk ekstra opmærksom på opbevaringen smiley

• #11   3. okt 2011 Når benzin står længe i en tank - fx vinteren over - kan der opstå to problemer:

- Benzin indeholder methanol, der tiltrækker vand fra omgivelserne. Ved stilstand kan vandet separere fra benzinen og synke til bunds i tanken, hvor det sammen med methanol kan danne syreforbindelser, der bliver årsag til korrosion. Trækkes vandet ind i brændstofsystemet når motoren igen startes op, kan det lede til korrosion, slid og funktionsproblemer i specialt brændstofdyser.

- Om foråret har mange oplevet "gammel benzin", der er svær at starte på. Det skyldes, at de letteste benzinforbindelser damper væk under stilstanden - det er samtidig de forbindelser, der er lettest at antænde - og uden disse let antændelige dele af benzinen, bliver motoren svær at starte.

Taget fra Castrolshop.dk.
    Om det passer er jo op til hver enkelt at tro på. smiley

• #12   3. okt 2011 hmmmm det må jeg fortælle min plæneklipper, står ude hele vinteren fra sidste gang jeg slår græs til næste gang det skal slås.

på MC det benzin der er tilbage om efteråret er det første jeg bruger i foråret

;.)

• #13   3. okt 2011 Holger D
    vis motorcyklen ikke starter lukker man bare lige op for alle bundkar på karburatorene og tømmer dem ud af aftapsningsslangerne så springer den igang med det samme men efter 3 måneder sker det altså ikke med mindre benzinen allerede er meget meget gammel og har stået længe

• Sajmon ™

#15   3. okt 2011 Det er ikke syreforbindelser som gør at den smule vand som ender i tanken på grund af kondensering, kan finde på at ruste tanken lidt i bunden - men ilten i vandet.

Sørg for at der ikke kommer kondens i tanken - så vil det aldrig blive et problem.

Benzin bliver ikke dårlig af 3-4mdr stilstand.

• #16   4. okt 2011 Præcis, fyld tanken så du undgår kondens.

Tror måske nogle bruger deres mc'er meget lidt og har dem stående i flere år, og så er det måske fint at skifte benzin.

Ville nok selv gøre som skrevet med lige at hælde det benzin ud der er på selve kaburatoren (man renser den jo alligevel ikke før dyret IKKE kan køre) og så ellers åben og afsted

• #17   4. okt 2011 I snakker om kondens og sådan, bor jeres cykler ikke i en dejlig varm garage eller stuen når i ikke bruger dem :P.

Men ja det eneste problem du kan komme ud for er lidt aflejringer i karburatorene, som nemt kan komme af hvis du renser dem inden første tur

• #18   4. okt 2011 Tøm karbonaderne når du sætter dem ind, så danner de ikke snask og kondens der, der er aftapning på dem til det samme

• #19   4. okt 2011 tja min opskrift lyder, fyld tanken og tilsæt en skvæt karburator alkohol, jeg har kun en gang i de år jeg har haft mc, haft behov for at tømme karburatorerne, det var pga. jeg skulle dyse om.... hehe Jeg har ligeledes aldrig haft noget bøvl, jeg jeg er ellers meget patentlig med tingene... nok for patentlig, - men nu sådan jeg har det bedst.

Nej bekymringerne ang. mc-isters små børn vil ingen ende tage...

I lyder sgu nogengange værre end min kone ang. bekymring om vores børn.... hehe

Kommentér på:
Benzinhane on eller off?

Annonce