1.572 visninger | Oprettet:  FølgFølg ikke 46 Svar

Fz1N som begynder Fz1N som begynder

hey.
Jeg er gået hen og blevet lidt små forelsket i sådan en fz1N.
Det er jo en stor fed maskine, men er sgu kommet i tvivl om den er for voldsom?
Den har jo nogle massive muskler at spille med.
Det vil være min første cykel. Jeg er 28 og har da med årene taget ældgammel fornuft til mig, men med det sagt køber man jo ikke sådan en maskine for ikke at skyde den af i ny og næ.
Har nogle af jer nogle erfaringer med den? Sy res selv den virker dejlig letkørt, men har dog heller ikke været ude og vride kablet for alvor.
Hilsen Mikkel

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Montering af 6x gardinstangsbeholder 1.000 kr.
  • Skift af blandingsbatteri 1.000 kr.
  • Elektriker 1.000 kr.
  • Kenwood røremaskine. Blender har sat sig fast 500 kr.
  • Reparation af skriveborde 800 kr.
  • Græsslåning 500 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Fz1N som begynder
  • #1   12. okt 2011 Du bestemmer jo selv, hvor meget du vrider kablet, så jeg siger bare "go for it"! Det er en fed maskine!

• #2   12. okt 2011 go for it!!!

Men prøv også:
    Triumph Speed Triple
    Aprilia Tuono
    Honda CB1000R
    og evt. en Kawasaki Z1000, SV1000N

De første 3 motorcykler er efter min mening væsentlig bedre/federe en FZ1n

• #3   12. okt 2011 Det er også bare en maskine - komplet blottet for enhver form for bundtræk !
    Som der skrives i denne tråd - prøv også.... jeg vil tilføje, prøv alt andet..!
    ikke jeg har ejet en - men en SV650 / 1000 har masser af "mave" hvor du som ny mand på to hjul har brug for det - i kælderen, læg den piftede benamputerede R1'etter på hylden i tankerne :o)

• #4   12. okt 2011 jeg er bare slet ikke til 2 benede cykler, men måske jeg skulle lurer lidt på thomases alternativer;o)
    at den er kedelig i bundtrækket er jeg nu ikke enig i.
    Jeg synes den går fra vild til voldsom når den får lidt gas, men det kan jo være min manglende erfaring;o)

• #5   12. okt 2011 Alt i alt afhænger det jo af din indstilling til mc kørsel! er du typen som for alt i verden skal spille smart hver gang du rammer sadlen, så er den et stort no go.... men er du omvendt af den lidt mere sindige type så kan den fint bruges... Min makker har lige efter hans første år skiftet hans TDM 850 ud med en GSX 1400... det går fint

• #6   12. okt 2011 Jeg er ikke i tvivl om at jeg ville købe den her:

http://www.dba.dk/kawasaki-z-1000-z1000-1000/id-77039560/

• #7   12. okt 2011 Svært at finde en bedre deal en du linker til der Michael J.

• #8   12. okt 2011 Tjek lige CB1000R og Z1000 ud også. Jeg prøvede alle 3, og endte på Cb1000R.

• #9   12. okt 2011 Emil H:

Hvordan er du bygget?

CB1000R virkede alt for klejn til mig, og jeg forstår ikke det gummi som er opad tanken!

• #10   12. okt 2011 Det er en dejlig maskine ,som vil gerne ha lidt gass
    Du kan købe min
    mvh Kim c

• #11   12. okt 2011 Jeg er 1.90 og en små stor gut;0)
    Træsko Kim, hvad skal din da koste?;0)

• #13   12. okt 2011 Jeg er selv 187 og den passer mig fint , men jeg køre ikke så meget mere .
    prisen ja den er ikke billig, den har kørt ca 8000km skal ha et nyt bagdæk .
    Kom med et bud

• #14   12. okt 2011 Don T:

Kan det pilles af?

• #15   12. okt 2011 Det gummi er faktisk ret fedt. - Jeg var heller ikke den store tilhænger af det i starten, men det fungerer. smiley

Jeg er 1.90m og jeg sider udemærket på den. smiley

• #17   12. okt 2011 Der er lidt læsestof her:

FZ1 vs. Z1000
    http://www.mcnews.com/mcn/model_eval/2010MarComp.pdf

CB1000R (første side mangler)
    http://www.mcnews.com/mcn/model_eval/2011OctCB1000R.pdf

• #21   12. okt 2011 Don t. Det er sgu også en fin cykel du har dig der, men synes umiddelbart den har gået liiiiiige langt nok. ;0)

• #22   13. okt 2011 40.000 er liiiiige langt nok....?

• #23   13. okt 2011 -Mikkel K
    Når du kommer med sådan en udtalelse - Hvor mange km tror du en motorcykel kan holde?
    Det er en yderst skarp pris på en meget velholdt maskine.

• #24   13. okt 2011 Hvis i nu læser mit øverste indlæg, så fremgår det vel tydeligt at jeg er ret meget nybegynder;o)
    Jeg kan ikke andet end læne mig op imod hvad jjeg har fået at vide jeg skal kigge efter.
    Jeg må indrømme at jeg ikke har den store ide til om den kan holde til 40-60-80 eller 100.000km.:o)
    Syntes umiddelbart bare det lød af meget når man ser på de andre der er til salg.
    At prisen så bestemt er i den gode ende af dem der er til salg, er der vidst ingen disskution om:o)

• #25   13. okt 2011 Godt 40.000 km er ingenting for sådan en "mega Hornet"...Hvor langt kan en MC holde, behandlet pænt nærmest "uendeligt", så se stort på de godt 40.000 km den Honda har kørt, holdt op mod en FZ1 er den det bedste valg, javel den "mangler" 25 HK sat på spidsen, men den har betydeligt mere punch der hvor en mc bevæges 99 % tiden.!

• #26   13. okt 2011 Jeg er 184 og vejer 100kg. Sidder perfekt på en Honda cb1000r. Man kan på ingen måde mærke dens vægt, kanon cykel dog var jeg lidt skuffet over motoren. Simpelthen ikke power nok i den, jeg havde forstiller mig meget mere bundtræk. Testturen forgik med hanen helt i bund.
    Men hvis de ikke var så pokkers dyre ville jeg bestemt gerne eje en.

• #28   13. okt 2011 Mikkel K. Du er ikke til de 2-benede...og det siges her i tråden at fz1 med 4 ben er uden træk i bunden....jamen prøv alternativt en midt imellem med den 3 benede Triumph Speed triple. Designet er også langt federe og lyden er genial.

• #29   14. okt 2011 Mikkel K.
    Nu er der mange som giver FZ1'eren høvl for dens manglende bundtræk.
    Den er også fra fabrikken blændet utrolig meget af pga. euro2-3-4 normer. deraf det manglende træk i mellemområdet.
    Hvis du kan komme i nærheden af en FZ1 som er modificeret lidt i indsugning/udstødning og er monteret med powercommander eller bazzaz, så skal de mc'er som er nævnt højere oppe tage sig lidt sammen for at følge med.
    Jeg har en udskrift hvor man kan se en før og efter momentkurve
    http://www.motorcykelgalleri.dk/gal_visbil.aspx?ID=33914
    Man kan selvfølgelig diskutere frem og tilbage hvor vidt det burde være nødvendigt på en fabrikscykel at eftermontere og lave så meget om.
    Men resultatet taler for sig selv...
    Spørg selv dem som kører på trimmede FZ1'ere

• #30   14. okt 2011 For satan.. 20hk og 12nm det er fanme noget af et spring.

Min Z'er fik 11hk og 5nm og det troede jeg var vildt.

• #31   14. okt 2011 Ja - Tjek kurven for moment mellem 5500 og 8000 omdrejninger

• #32   14. okt 2011 Men som Mikkel spørger om, ville jeg klart anbefale en FZ1 som ny-begyndercykel.
    Som du selv skriver er du 28 og har da med årene taget ældgammel fornuft til dig....
    Så er det også din højrehånd der bestemmer hvor stærkt det skal gå. Og den kan fint køre langsom og sagtens bruges som turcykel.
    Personligt synes jeg det er den fedeste af dem som er nævnt her.... Smag og behag
    Ducati Streetfighter er min drømmecykel

• #33   14. okt 2011 Det taler mere en historie om FV's evner - end MC'ens...
    hva havde Yamaha i tankerne da de lavede cyklen, og gi' forskellige euro normer skylden du'er ikke, de var der før cyklen !
    Til dato - det er den mest amputerede 1000 jeg har siddet på, som i std. trim på ingen måde taler til en ny mand / men okay, køb en ny cykel og det første der skal ske, det er at FV skal ha en hel dag til at trimme den + PwC + O2 eli ++++ nej vel...........
    Ta' mega Hornet istedet, den dur ab fabrik, og du får "aldrig" bugt med den motor
    Men hatten af Tue Mill Hill - det ser sat.. godt ud !

• #35   14. okt 2011 OY05
    Du har ret i at det virker som om yamaha har sparet gevaldigt på udviklingsteknikere lige på indsprøjtningsområdet..
    Men motoren er stærk (HK/Nm) de skal bare lige findes frem.
    Mht. holdbarhed tror jeg heller ikke man går helt galt i byen med CB1000'eren

• #36   14. okt 2011 Jeg vil lige tillægge Lars, den første ejer af cyklen, æren for tid og penge til den fine kurve..

• #37   14. okt 2011 Hvad med en tuono, som nogen nævnte før? Du kan tjekke min

• #38   14. okt 2011 Nå ja - den effekt kurve Tue Mill Hill kan fremvise her :o) den har ikke kostet mange pesetas under kr 10.000 at trylle frem, godt tre til commanderen + o2 eli til kr....? + airbox "mod" kr....? + nok noget der ligner en hel dag til at montere, og rulle den ind.....
    Ps.. der skal vel også en udstødning + den skal "de cat'es" førend den er hjemme som på Tue's, det skal så lige lægges oveni de andre penge FV skal ha..!

Sorry.... men uden al den indsats der er lavet på Tue's, så er en FZ1 nærmest den sidste ting en nybegynder trods al livsens "ondskab og klogskab" har brug for, og ærlig talt, køb en ny / eller næsten ny FZ1 uden Tue's "mod's", og så lige skulle smide 10.000 - 15.000 i den... det er det samme som et komplet luxus gear koster...
    Super Mega Hornet' vinder !

• #39   14. okt 2011 Super Mega Hornet' vinder ! ?????

Det er jo helt op til hvem man spørger.. Hvad man prioterer.. Pris... Fedt udseende.. Holdbar motor.. 2-3-4 cyl. osv.

Kenneth er blevet forelsket i en FZ1 af den ene og anden grund og spørger om den er for voldsom...
    Så kan vi der har erfaringer med den jo komme frem med hvad vi synes der er af fordele og ulemper. Og ikke mindst maskinens potentiale.
    At en standardmaskine måske i nogens øjne er lidt tam, kan måske gå hen og være en fordel for Kenneth som begynder.

• #40   14. okt 2011 Må give Tue ret der er ingen der som sådan vinder her. Vi alle har sikkert vores egen vinder og det er jo det smukke ved det... ville fanme være kedeligt hvis der kun holdte honda'er foran grillen.

Hvis det er FZ1'eren som tiltaler Mikkel så er det jo den han skal have. Men det er selvfølgelig altid en god ide at prøve mere en blot en model, inden man køber,.

• #41   14. okt 2011 Indrømmet Tue og Thomas i har ret - men min egen oplevelse på en FZ1 står bare ftemmelig dybt printet ind, jeg skulle i sin tid videre i mit mc liv, og vejen faldte forbi sådan en, og en Honda (Mega Hornet = CB1000R)
    Det der slog mig var, at Yamaha'en trods det jo er en 1000, føltes mere som en 600 (undtagen på vægten det er) ingen kræfter i kælderen, men et regulært "uvejr" langt langt oppe af omdrejningsskalaen..? det var langt fra mine forventninger til en 1000 ! Specielt når den giver sig ud for en semi figthter cruise carver hurtigt fra sving til sving cykel.
    Men hver mand sin mening, og ja for helv... hvor ville det være kedligt hvis p pladsen foran "grilleren" var sået til med kun et mærke

• #42   15. okt 2011 OY05 .:

"You can't make chicken salad out of chicken shit" ..

Det er en R1 motor som er pillet ganske lidt ved, du får aldrig den motor til at smide 100Nm ved 2000rpm. Thats life.

FZ1's største problem er faktisk R1'eren. Yamaha vil tydeligvis ikke lave 2en Suzuki", ved at lancere produkter som minder så meget om hinanden, at de udkonkurrerer hinanden.

Så kunne de ligeså godt lave en R1 og en R1-morfar-edition med normalt styr.

Der er en grund til at der findes så relativt meget DIY tuning til en FZ1'er.

Tue MILL HILL (Kalundborg):

På flere FZ1 forums, er et særligt airbox mod kendt som "Lars airbox mod", og det er rent faktisk Lars den oprindelige ejer af din FZ1'er, som står bag det.

• #43   15. okt 2011 Ikke det kan "adopteres" - over til andre mc'er, hva består det (Lars airbox mod) i ?
    Det er jo en voldsomt masse hk & nm'er FV har fundet frem i den FZ1

• #44   15. okt 2011 OY05 .:

Snorklen skæres fri fra luftfilterkassen, så der er direkte sug til hele arealet af luftfilteren.

http://i757.photobucket.com/albums/xx217/dolf_sg/DSC00224.jpg
    http://i757.photobucket.com/albums/xx217/dolf_sg/DSC00228.jpg

• #45   15. okt 2011 Så har jeg været ude at prøve lidt mere. Pt står valget mellem en ny z750 til 99.000 og en fz1 med 13000 på tælleren til noget nær det samme (95.000).
    Jeg kan ikke helt beslutte mig. Fornuften siger nap den nye med fabriks garanti og hjertet siger den store lækre fz1. Nogle der har lidt inputs i den retning? Jeg synes kvalitets fornemmelsen er noget højere på yamahaen?
    Z750'eren er en kampagne model uden ABS.
    Nogle sidste kloge ord inden jeg smadrer sparegrisen?

• #46   15. okt 2011 Det er en no-brainer!!!! Her skal du tage FZ1'eren... hvis du endelig vælger en Z750 så køb en brugt.. Jeg har set dem (med ABS) helt ned til 65-70k hvor de var stort set splinter nye.

• #48   15. okt 2011 Heine D
    Viste godt det med "Lars airbox mod" smiley Har haft et par behagelige tlf-samtaler med ham. Det er også fra ham jeg har fået den udskrift fra FV.
    Men skal lige nævne at jeg har haft den på rullen siden hen, hos Ove i Haslev. Årsagen til det kan helt sikkert tilskrives min køremåde, fra jeg fik den til jeg fik lært den bedre at kende.
    Cyklen begyndte at miste lidt grounsch (kraft) i mellemområdet. Efter 3-4 max-gas rulninger begyndte effektkurven at stige igen, uden justering. Ove kunne se den kørte med lidt for fed blanding i det område jeg kørte mest og derfor sodede den til i motoren. Han justerede en smule og jeg har ikke mærket noget til problemet siden.

• #49   15. okt 2011 Mikkel K
    Hvis man ser på det rent økonomisk, så taber kawaen omtrent det samme i værdi når den kører over kantstenen som Yamahaen gør de næste 2 år.
    Jeg ville ikke være i tvivl..

Hvis du vil prøve hvordan en FZ1 også kan køre, skal du være velkommen til at kigge forbi..

• #50   30. okt 2011 Det endte med en RØVlækker Fz1, tak for input;o)

• #51   30. okt 2011 Jeg tror ikke man finder en mere velholdt CB1000R end Don T´s? (brugt)

Jeg synes man sidder skide godt på sådan en........

• #52   30. okt 2011 Tillykke - så har du hele vinteren til at save luftkassen, mont. PwC, de'cat'e osv osv...og så har du en fin mc til at møde foråret med

• #53   30. okt 2011 Fedt... Glæder mig til at se nogle billeder

• #54   31. okt 2011 Oy05.

De Mods kan SAGTENS vente til næste år;o)
    IMO så har den så rigeligt kræfter til mig som begynder.
    Jeg tror der går mange år før den begynder at kede mig;o)

Tue: Jeg får kastet lidt billeder op inden så længe;o)

Kommentér på:
Fz1N som begynder

Annonce