1.792 visninger | Oprettet:  FølgFølg ikke 14 Svar

Skiftning af olier (motor/bremse) Skiftning af olier (motor/bremse)

Hey. Så er det tid til at skife olie, og efter en masse søgen og en masse svar står jeg tilbage med få spørgsmål, jeg håber i kan give.

(for motor olien)
Når jeg skifter motorolie, behøver jeg så at skife filteret sammenstidigt eller kan det vente en uges tid?

(For motorolie OG bremsevæske)
Er det i orden at lade være med at aftappe for olie/bremsevæske, og i stedet hælde direkte på med ny, så dette bliver blandet med gammelt olie/væske? (dot 4 for bremsevæsken og 10w40 for motorolien).

mvh. Elias

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Tilslutning af ny vaskemaskine - også el 1.000 kr.
  • Klip af hække 2.000 kr.
  • Samle et skab 500 kr.
  • Fjernelse af hvepsebo bag kasse i mit skur 600 kr.
  • Sprøjtning af hvepseboer (app vil ikke tilføje billeder) 1.200 kr.
  • Skrue bordben på bord 350 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Skiftning af olier (motor/bremse)
  • #1   6. nov 2011 DOT4 bremsevæske er hygroskopisk, dvs. at det optager fugt, og med tiden mister sin evne til at fungere korrekt i dit bremsesystem. Al gammel væske skal af, og ny bremsevæske fra en flaske der ikke har været åbnet hældes på. Pas på med bremsevæsken, den æder nemlig din lak.

Hvis du er det mindste i tvivl om hvad du har gang i, så få en kyndig til at hjælpe dig, det er vigtigt at få udluftet bremserne ordentligt.

• #2   6. nov 2011 ret mig hvis jeg er forkert på den. men når man piller oliefilteret af så piver alt olien ud.
    så man tømmer mc'en for olie, skifter så filteret og hælder så ny olie på. så starter man mc'en og fylder det olie på filteret har optaget ca. 200ml.

Så er alt gået rigtigt til. så nej du skal skifte filteret af samme omgang som du skifter olien.

• #3   6. nov 2011 ja filteret skifter du samtidig med olien.
    og alt bremsevæsks skal tappes af før du kommmer nyt på. vær opmærksom på at få luftet systemet ordentligt ud,

• #4   6. nov 2011 Ja alle væsker Skal af inden du kommer nyt på. Filter skiftes sammen med olien. Når du skifter bremse væske kan du da også lige rengøre bremse caliprene og smørre dem. Men pas på det bremse væske. Noget kreds skidt der nemt kan tage maling. Husk forresten ny bundskrue pakning når du skifter olien. Hvis du aldrig før har gjort det, kender du så ikke nogen der kan hjælpe.

• #5   6. nov 2011 Ad1: Du kan ikke skifte oliefilter uden at tappe olien af, så gør det samtidig for at spare dobbelt arbejde.

Ad2: Årsagen til at bremsevæske skal skiftes, er jo fordi den har optaget for meget vand, eller er for gammel. Så du skal have det gamle væske ud. Det gør du bedst ved, at suge det gamle væske op fra beholderen og hælde friske på. Sæt en slange på udluftningsskruen, og over tilen beholder. Så er det bare at pumpe frisk bremsevæske igennem, og når der kommer frisk væske i slangen, er det skiftet. Husk at toppe op i beholderen, så du ikke får luft med i.

• Sajmon ™
    Sajmon ™ Hjælpe-administrator

Følgere: 293 MC-er: 16 Annoncer: 1 Emner: 125 Svar: 20.726
    #6   6. nov 2011 Motorolie og filter skifter man samtidigt, så vent til du har filteret.

Når man skifter bremsevæske, gør man ligesom Jesper siger. Der er INGEN grund til at tømme systemet helt før man hælder nyt på...

• #7   6. nov 2011 Husk at skrue bundskruen ti den rigtig specifikation Nm. ( dvs. med en momentnøgle ) fordi bundkaren er af aluminium og hvis du skrue dem for meget så får du problemer, snakker fra min egne erfaring :(.

• #8   6. nov 2011 Glen, det er ikk korrekt, det er kun olien i filteret som løber ud.

Du KAN skifte det over 2 omgange olie og filter, uden at blande de gamle olier sammen, du tømmer det gamle filter for olie, monterer det igen, og så hælder du frisk olie på, når du så skifter filter næste gang så skal du bare fylde lidt ekstra olie pga det som er tabt i filteret

• #9   6. nov 2011 Mirza: Kommer an på hvordan filteret sidder.

• #10   6. nov 2011 Nej Jesper, det er ligegyldigt hvor filtret sidder, det er kun det olie der er i filtret der løber ud

• #11   6. nov 2011 Tak! Stor hjælp smiley Forresten overvejer hvor meget olie der er behov for i min 250cc motor når den er tømt? Om man skulle købe 1 liter eller 4 liter dunk..

• #12   6. nov 2011 det står på siden af motoren ved olie proppen hvor meget olie den tager når den er tom og det står også i din instroktionsbog vil tro det er ca.3.7l

• #13   6. nov 2011 Køb 4 min sv'r sku have 2.6 liter så næste gang jeg kkøber 4l så har jeg til to gange. Tror bestemt også det er billigere at købe flere.

• #14   6. nov 2011 Du kan sagtens tage filteret af uden olien løber ud, har endnu aldrig set en MC hvor filteret sidder monteret på undersiden af bundkaret smiley
    Men var det mig, så ville jeg vente med at skifte olie til jeg også havde et nyt filter, det er noget hø at genbruge filterne.

Kommentér på:
Skiftning af olier (motor/bremse)

Annonce