{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
707 visninger | Oprettet:

Morten Lykke S
Morten Lykke S
Tilmeldt:
20. jul 2008
Følger: 1 Emner: 1 Svar: 3

Hvad med forsikring efter ombygning...??? {{forumTopicSubject}}

Hej Forum.

Jeg har en fin gammel dame i form af en Suzuki GS 750 fra ´78 stående i garagen.
Den er nyligt indkøbt og derfor ikke indregistreret endnu....

Min plan er at den skal have en lettere ombygning i retning af noget "streetbike", dog med stor respekt for det originale look. Den bliver "naturligvis" synet inden ombygningen med anden bagsvinger fra GSXR 750 fra ´94, og fælge fra samme model.

SÅ KOMMER SPØRGSMÅLET:

hvorledes er jeg stillet hvis jeg er uheldig at blive indblandet i uheld eller lign., og der kommer focus på det, at maskinen er laver med konstruktive ændringer??? Her tænker jeg på forsikringsdækning og skyld o.s.v.

Håber der er nogen som har gode og brugbare svar, da der jo er mange som køre på "lettere" ombyggede cykler... smiley

Mvh. Morten


Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

  • Removal of mattress and Bed frame - already dismantled. 700 kr.
  • Ophæng af: gardinskinner, 2 x tv, væghængt vasketøjs-kasse 1.500 kr.
  • Opsætning af loftslamper 600 kr.
  • Samling af møbler 1.200 kr.
  • Udendørs lampe re-montering 800 kr.
  • Murer arbejde 3.800 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Hvad med forsikring efter ombygning...???
  • Sajmon ™
    Sajmon ™ Hjælpe-administrator
    Tilmeldt:
    mar 2004

    Følgere: 294 MC-er: 16 Annoncer: 1 Emner: 126 Svar: 20.717
    #1   8. nov 2011 Så længe du ikke roder med bremser / bærende dele, kan jeg ikke se der skulle blive et problem.

    Det skal jo direkte kunne bevises at ombygningen er skyld i ulykken hvis du skal komme i klemme...


  • #2   8. nov 2011 Bagsvinger og fælge er jo netop 'bærende dele' så alt efter hvad du laver kan du godt få problemer. Ikke kun med forsikringen men også med politiet og SKAT.

  • #3   8. nov 2011 jamen er en bagsvinger ikke en del af den bærnde konstruktion?

    Jeg har to muligheder; enten at montere den med de to originale støddæmpere, eller få den monteret med den "ene" støddæmper (men så med lidt svejsning i det originale stel).

    Jeg er mest til den første løsning, da det giver det look jeg er ude efter og vil da også mene at det er den løsning som giver den mindste ændring mht. cyklens identitet.

    Har jeg ret?

    Morten


  • #4   8. nov 2011
    Din ansvarsforsikring skal dække skader på en evt. modpart.
    Og den kan ikke komme efter dig med regningen bagefter.


  • #5   8. nov 2011 steffenn : så vidt jeg husker har du arbejdet med forsikring ? tager jeg fejl ?
    hvorfor er det du mener der ikke kan kræves ansvar/regres af forsikringen ? det beror vil på om det ,vurderes at ombygningen var skyld i ulykken ?


  • #6   8. nov 2011
    Ja, jeg er uddannet som assurandør, og har arbejdet med det i 21 år.

    Parameteret er at der skal være handlet groft hensynsløst, før der kan gøres regres - loven er meget klar på det område.

    Færdselsloven § 108:
    ”Stk. 2. En aftale mellem forsikringsselskabet og forsikringstageren om, at selskabet skal have regres mod den, der efter § 104 er ansvarlig for skaden, når forsikringsbegivenheden er fremkaldt af den ansvarlige ved uagtsomhed, har kun retsvirkning, hvis forsikringsbegivenheden er fremkaldt ved en uagtsomhed, der kan betegnes som grov hensynsløshed.”

    Ombygningen skal bestå i at pille bremserne af eller noget i den retning, hvis de skal kunne gøre regres.


  • #7   8. nov 2011 enig , og derunder forstår jeg ikke hvis bagsvinger ikke kan komme i den kategori ? MEN jeg ved det ikke , det undrer mig bare .

  • #8   8. nov 2011 Bagsvingeren har ikke noget med ansvarsdækningen at gøre, med mindre den er savet halvt igennem for at pynte på den.

    Men der er sikkert meget andet i vejen med konstruktive ændringer.
    Man kan vist risikere at skulle betale ny afgift, hvis cyklen vurderes til at have skiftet identitet, myndighederne er efter sigende ret fantasifulde, når det handler om at hive penge hjem på den slags projekter.


  • #9   9. nov 2011 Tusind tak for svarene.

    Men Steffen, hvordan ligger det så egentlig med kaskodelen af forsikringen, når vi nu er igang med den snak??

    Jeg håber at der er nogle af dem som i forvejen kører på modificerede cykler, som vil byde ind med hvad de har gjort med hensyn til syn og evt. ny afgift.....?

    Med venlig hilsen.

    Maleren


  • #10   9. nov 2011 Ved kasko skal du oplyse prisen på ombygningen, sådan at merværdien kan blive medforsikret.

    Hvis du har lavet vilde ombygninger der forringer cyklens køreegenskaber, så den bliver mindre sikker, kan der blive problemer med kaskodækningen.

    Der er reglerne mere mudrede.

    Men som regel bygger man jo om for at gøre cyklen bedre.
    At f.eks. bremserne er uoriginale betyder intet for dækningen, hvis ellers de kan bremse cyklen på en ordentlig måde.
    Det betyder ikke at man ikke kan få en bøde af politiet alligevel, forsikringen er ikke en godkendelsesinstans, de skal bare sikre sig at de ikke kommer af med penge, som de ikke ville komme af med alligevel. (Altså - at ombygningen ikke er årsag til skaden)

    Man kigger på den reelle risiko, ikke evt. typegodkendelse.


  • rasmus t
    rasmus t Tilmeldt:
    maj 2009

    Følger: 1 Emner: 2 Svar: 345
    #11   9. nov 2011 Hvorfor ikke bruge pengene på at sætte den i original stand. Så kan du køre uden hele tiden at se dig over skulderen, og du har en lille chance for at få nogle af de penge du bruger på den tilbage, hvis du en dag skal sælge den.

  • #12   9. nov 2011 Rasmus:
    Det er modtaget... smiley Den står helt originalt nu, og det jeg vil lave om bliver lavet med respekt for det originale, og sådant at den "med et snuptag" kan laves tilbage til det originale igen...

    Den er i så fin stand at det jo netop ville være en synd at ødelægge den med en hovedløs ombygning....

    Maleren


Kommentér på:
Hvad med forsikring efter ombygning...???

Annonce