Hvad med forsikring efter ombygning...??? {{forumTopicSubject}}
Hej Forum.
Jeg har en fin gammel dame i form af en Suzuki GS 750 fra ´78 stående i garagen.
Den er nyligt indkøbt og derfor ikke indregistreret endnu....
Min plan er at den skal have en lettere ombygning i retning af noget "streetbike", dog med stor respekt for det originale look. Den bliver "naturligvis" synet inden ombygningen med anden bagsvinger fra GSXR 750 fra ´94, og fælge fra samme model.
SÅ KOMMER SPØRGSMÅLET:
hvorledes er jeg stillet hvis jeg er uheldig at blive indblandet i uheld eller lign., og der kommer focus på det, at maskinen er laver med konstruktive ændringer??? Her tænker jeg på forsikringsdækning og skyld o.s.v.
Håber der er nogen som har gode og brugbare svar, da der jo er mange som køre på "lettere" ombyggede cykler...
Mvh. Morten
Følgere: 294 MC-er: 16 Annoncer: 1 Emner: 126 Svar: 20.717
Det skal jo direkte kunne bevises at ombygningen er skyld i ulykken hvis du skal komme i klemme...
dec 2004
Følger: 2 Følgere: 23 MC-er: 1 Emner: 9 Svar: 782
jul 2008
Følger: 1 Emner: 1 Svar: 3
Jeg har to muligheder; enten at montere den med de to originale støddæmpere, eller få den monteret med den "ene" støddæmper (men så med lidt svejsning i det originale stel).
Jeg er mest til den første løsning, da det giver det look jeg er ude efter og vil da også mene at det er den løsning som giver den mindste ændring mht. cyklens identitet.
Har jeg ret?
Morten
jan 2006
Følger: 37 Følgere: 32 MC-er: 2 Emner: 85 Svar: 2.189
Din ansvarsforsikring skal dække skader på en evt. modpart.
Og den kan ikke komme efter dig med regningen bagefter.
jun 2007
Følger: 49 Følgere: 109 MC-er: 11 Emner: 372 Svar: 6.412
hvorfor er det du mener der ikke kan kræves ansvar/regres af forsikringen ? det beror vil på om det ,vurderes at ombygningen var skyld i ulykken ?
jan 2006
Ja, jeg er uddannet som assurandør, og har arbejdet med det i 21 år.
Parameteret er at der skal være handlet groft hensynsløst, før der kan gøres regres - loven er meget klar på det område.
Færdselsloven § 108:
”Stk. 2. En aftale mellem forsikringsselskabet og forsikringstageren om, at selskabet skal have regres mod den, der efter § 104 er ansvarlig for skaden, når forsikringsbegivenheden er fremkaldt af den ansvarlige ved uagtsomhed, har kun retsvirkning, hvis forsikringsbegivenheden er fremkaldt ved en uagtsomhed, der kan betegnes som grov hensynsløshed.”
Ombygningen skal bestå i at pille bremserne af eller noget i den retning, hvis de skal kunne gøre regres.
jun 2007
Følger: 49 Følgere: 109 MC-er: 11 Emner: 372 Svar: 6.412
jan 2006
Men der er sikkert meget andet i vejen med konstruktive ændringer.
Man kan vist risikere at skulle betale ny afgift, hvis cyklen vurderes til at have skiftet identitet, myndighederne er efter sigende ret fantasifulde, når det handler om at hive penge hjem på den slags projekter.
jul 2008
Men Steffen, hvordan ligger det så egentlig med kaskodelen af forsikringen, når vi nu er igang med den snak??
Jeg håber at der er nogle af dem som i forvejen kører på modificerede cykler, som vil byde ind med hvad de har gjort med hensyn til syn og evt. ny afgift.....?
Med venlig hilsen.
Maleren
jan 2006
Hvis du har lavet vilde ombygninger der forringer cyklens køreegenskaber, så den bliver mindre sikker, kan der blive problemer med kaskodækningen.
Der er reglerne mere mudrede.
Men som regel bygger man jo om for at gøre cyklen bedre.
At f.eks. bremserne er uoriginale betyder intet for dækningen, hvis ellers de kan bremse cyklen på en ordentlig måde.
Det betyder ikke at man ikke kan få en bøde af politiet alligevel, forsikringen er ikke en godkendelsesinstans, de skal bare sikre sig at de ikke kommer af med penge, som de ikke ville komme af med alligevel. (Altså - at ombygningen ikke er årsag til skaden)
Man kigger på den reelle risiko, ikke evt. typegodkendelse.
maj 2009
Følger: 1 Emner: 2 Svar: 345
jul 2008
Det er modtaget...
Den er i så fin stand at det jo netop ville være en synd at ødelægge den med en hovedløs ombygning....
Maleren
Hvad med forsikring efter ombygning...???