{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
2.174 visninger | Oprettet:

Skad informere (ombygning) {{forumTopicSubject}}

Jeg sad lige og læste det her http://www.magacin.dk/motorcykler/skad-informerer/ar2815/ ang. nye/ændrede regler for ombygning af motorcykler.
Og da jeg selv på et tidpunkt vil have "upgraded" min Ducati Sport 1000, kommer jeg en del i tvivl om Skat kan forlange at der skal laves en ny afgifts beregning.

1: Hvis jeg nu sætter et par BST hjul på, som selvfølgelig er godkendt til den. Er det så en konstruktions ændring og vil de vurdere at den er blevet mere værd. På biler kan man jo uden problemer sætte for 50000,- hjul på uden problemer.

2: Jeg vil have en Öhlin forgaffel og bagdæmpere på. Det kunne man oprindeligt købe som upgrade fra Ducati til den. Må man jeg ikke det, uden at komme i problemer. Og hvad nu hvis jeg satte en anden bund på forgaflen eller valgte en anden Öhlin forgaffel, så jeg fik Radial bremser på. Vil det kunne udløse en nu afgifts beregning.

3: Der står bla. " •Dem, der har ombygget motorcyklen på én gang, indenfor 12 efter hinanden følgende måneder, i sådan en grad, at motorcyklen mister sin identitet, skal betale ny registreringsafgift, hvor den gamle bortfalder"
Betyder det så at den afgift der nu engang er betalt på motorcyklen, bare bortfalder og der skal betales en ny ? Jeg kunne forstå hvis der skulle betales en forhøjet/ekstra afgift oven i den oprindelige. Men de kan sgu da ikke bare fjerne den nu engang betalte afgift og så kræve en ny afgift af mc'en.

Jeg ved godt at disse regler hovedsageligt nok mest rammer ældre "billige" indkøbte Harley'er, som bliver ombygget i sådan en grad at de fremstår som nyere årgange og dermed bliver en del mere værd.
Men hjul, affjedring og bremser, kan de vel forfanden da ikke slå så hårdt ned på, at det udløser en ny afgift.
For hvad så med bil ejere der køber dyre fælge, bedre affjedring og større bremser.
Men i følge det her, så kan et sæt bedre bremser jo udløse en ny afgift.
"Ombygninger, der indebærer ændringer i forhold til dets fremtræden ved første registrering, vil som udgangspunkt medføre, at den afgiftsmæssige identitet anses for tabt, og at der skal betales ny afgift. Ombygninger Der skelnes mellem almindelig løbende vedligeholdelse og den om- og genopbygning, der sker i én omgang."

Argh, hvor jeg dog hader det her lorte afgifts sytem.


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Skad informere (ombygning)
  • #1   22. dec 2011 Der står lidt mere om det her: http://www.skad.dk/303-202_for-mc-kunder-af-skad.htm

  • #2   22. dec 2011 Det er simpelthen ufatteligt at man ikke kan gøre for at få sat en stopper for det her syge afgifts system.
    http://skad.dana1.dk/data/images/nyheds%20dokumenter/thefreedomtobuild.pdf


  • #5   23. dec 2011 skid på deres regler.

    Forbuds Danmark er til at brække sig over!


  • #6   23. dec 2011 Birk S: Jeg er ikke sikker på at din fortolkning er korrekt, i forhold til den tekst der linkes til. Jeg læser det som om der beregnes en total ny reg. afgift. Dette er tidligere set med flere HD. Den allerede betalte afgift falder bort (eller sættes til 0 - om man vil). Der har også været eksempler på at der har været udstedt bøder i samme størrelsesorden som afgiften.

    Men det kan undre at man kan tage en gammel Kadett og pimpe den helt vildt - og stadig slippe for afgift...


  • #7   23. dec 2011 @Hunter: +1

  • #8   23. dec 2011 Lars D.............Skat kan ikke engang selv finde ud af reglerne, eller give klare svar hvis du henvender dig.
    Så lad være med at spørge, med gør det du selv finder forsvarligt.
    Alle ved jo godt at den ikke går, den med at strikke en gammel mc om til en ny model, eller smide en monster motor i den gamle mc osv. osv.
    Men fordi du vil sætte et par andre fælge eller andet li´r på kan du tage ganske rolig. For hvis der er forbudt, uden at skulle betale ny afgift, så kan halvdelen af de danske biler og mc ´er godt begynde at finde pungen frem.
    Men Hunter siger det lidt mere klart, og jeg er ganske enig med ham.


  • #9   23. dec 2011 Hvis du ikke har fået synet og godkendt din ombygning via skat og du bliver stoppet så er det en ny reg attest hvis de kan dokumentere at den har skiftet identitet. Har sku lige været hele møllen igennem . Og den med at det kun er på harleyer kan man skyde en hvid pil efter , det er alle mc og biler . Det er dog mest udbredt på HD'er da det er dem der bruger hjemmebyggede dele som ikke er testet og godkendt lige netop til den model som delene kommer på . Men det er jo heller ikke nemt at smide noget nyt på en mc der måske er fra 1950'erne haha . På div chopper køber man oftest fra thunderbike og lign steder og der får man altid TÜV godkendelserne med . Så er der sku ikke noget at gøre , men man skal stadig til syn og forbi skat for at få det clearet . 2012 bliver de hårde skriver de . Men pøj pøj til jer alle som bygger . Længe leve dk's lorte afgiftssystem

  • #10   23. dec 2011 Jeg har lige fået svar fra Skat ang. ombygningen af min xvs 1300.
    Cyklen har ikke ændret identitet, så der skal ikke betales en ekstra afgift.
    De spurgte hverken til syn eller TÜV, de gik kun op i om cyklen havde identitets krise.
    Så det var rimeligt smertefrit at få et svar fra Skat.
    God jul


  • #11   23. dec 2011 claus ,husk at få det på skrift , det er for godt til at være sandt isærr på en så ny cykel somdin , deres ord for det er desværre ikke godt nok med mindre det er på sort og hvidt .


  • #12   23. dec 2011 Jeg har det på skrift.
    Ombygningen gik ind under hvad de kaldte "løbende vedligeholdelse"


  • #13   23. dec 2011 Det er super . Man kan ligeså godt ha det på skrift . Det gør det også sjovere at køre

  • #14   23. dec 2011 det er et større problem hvis man bliver indblandet i et uheld, især med personskade.
    forsikringen kan nægte at betale hvis maskine er ombygget.


  • #15   23. dec 2011 Hvis den er uforsvarlig ombygget, ja.
    Det er det samme gør sig gældende hvis mc´en ikke er i forsvarlig stand, bremser der ikke virker osv. og igen ved groft uforsvarlig kørsel så kan der også rejses tvivl om erstatning.
    Lad os lige slå det fast, inden panikken over ombygninger får tag i folket.


  • #16   23. dec 2011 Hvis cykel bliver ombygget eller monteret med en masse ekstraudstyr, så kan man sagtens komme i klemme ved en skade.
    Har cyklen en langt større værdi end forsikringsselskabet forventer, så får man altså ikke fuld erstatning ved en totalskade.


  • #17   23. dec 2011 hvad er uforsvarligt ombygget?
    begynder man at svejse i stel osv. skal det efter hvad jeg har læst og hørt godkendes ved f.eks Force osv.
    kun til orientering, jeg er ikke ude på at være lyseslukker....


  • #18   23. dec 2011 henrik K........Uforsvarligt ombygget er hvis der f.eks er svejset og ændret på de bærende punkter på stellet, hvis bremser ikke står mål med de flere hk der er forøget med osv. Kort sagt, hvis det ombyggede er noget hjemmestrikket klamp der ikke lever op til gældende sikkerhedskrav.

    Mathias H. M..........selvfølgelig får du erstattet det ekstra du har sat på din mc. Det er da stadig tilladt at sætte gejl og li´r på sin mc.
    Hvis du eftermonterer lædersæder, dyre alufælge og musikanlæg i din bil til en mindre bondegård, får du da også det erstattet.
    Du skal bare kunne dokumenterer det du har købt over for forsikringen.


  • #19   23. dec 2011 Ole - Ahhh .... Flere selskaber skal du extra forsikre dyrt udstyr smiley

  • #20   23. dec 2011 ole L, det gør du altså ikke, for så har du haft underforsikret.
    Hvis du køber en cykel til f.eks. 30.000 kr. og så bagefter monterer udstyr for f.eks. yderligere 50.000,-, maling og crom for skal vi sige 20.000,-, så får du altså ikke alt det betalt, hvis ikke der er tegnet en ekstra forsikring.


  • #21   23. dec 2011 Tak for svarene og meningerne alle sammen. Når jeg får den ombygget/upgraded, kører jeg helt sikkert til syn med den. Jeg tror nu heller ikke at en forgaffel, nye bagdæmpere, et sæt hjul og lidt andet småguf, vil udløse nogen ekstra afgift..
    Men så er der ren røv at trutte i hvis pot-Jens stopper en.


  • #22   24. dec 2011 Jeg kan varmt anbefale flere af jer om at få et nyt forsikringsselskab smiley

  • #23   27. feb 2013 Jeg vil gerne understrege, at der i den danske afgiftslov ikke findes begrebet "merafgift". Dømmes ens motorcykel til at miste identiteten, så er de ny afgift, den gamle forsvinder ud i den blå luft, og bliver man stoppet på vejen, så bonger der også en bøde. Kører man på en motorcykel med høj værdi, så kan man godt regne mellem 120.000 og 250.000 kroner i det hele, plus hvis motorcyklen bliver beslaglagt, så betales der også bortkørsel og opbevaringsafgift. Læs mere på http://www.skad.dk/303-202_for-mc-kunder-af-skad.htm.

Kommentér på:
Skad informere (ombygning)

Annonce