{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
2.080 visninger | Oprettet:

Hvad skal man vælge ? {{forumTopicSubject}}

Til foråret skal jeg erhverve mig min første mc i en alder af 21 (22 til juli)

Har altid drømt om en Yamaha R6 årgang 03 ca (Den med indsprøjtning)

Men snakkede med en forhandler i dag, som kunne tilbyde en sprit ny kawasaki er-6n til 70.000, som han også kunne forsikre med kasko til 5700 ca.

Hvis vi snakker Yamaha, bliver det uden kasko da det slet ikke kan lade sig gøre økonomisk.

Hvad havde i valgt ? Det fornuftige valg, eller drømme cyklen ?


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Hvad skal man vælge ?
  • #1   22. jan 2012 Drømme cyklen, MC har intet med fornuft at gøre ;-P

  • #2   22. jan 2012 tag den er6n og lær at køre på mc,du kan altid bytte dig til en r6 .....

  • #3   22. jan 2012 Hehe, tænker bare at hvis jeg skulle styrte er jeg virkelig på røven med r6ern, hvorimod kaskoen kan redde er-6nern.

  • #4   22. jan 2012 I din alder skal du ALTID høre hvad forsikringen skal have for den ønskede MC. Du er i den dyre gruppe. Var det mig ville jeg starte på en mindre og nemmere maskine, lære teknikken, forhold på vejene og det generelle grundpricipper før du kaster dig over en drømmecykel. At starte på en R6 blandet med din mangelende erfaring og en SUPER dårlig blanding...
    Jeg vil dog heller ikke købe en sprit nyt mc specielt da priserne er som de er pt.


  • #5   22. jan 2012 Jeg er heller ikke meget for at købe noget jeg egentligt ikke rigtigt er glad for.
    Så det skal være noget jeg gider at køre på.

    Men hvor normalt er det at man tager sig en tur i asfalten på sin første cykel ?


  • #6   22. jan 2012 Der går bare 5 lange år, før at en r6 med kasko bliver en realitet.

  • Sajmon ™
    Sajmon ™ Hjælpe-administrator
    Tilmeldt:
    mar 2004

    Følgere: 278 MC-er: 15 Annoncer: 1 Emner: 125 Svar: 20.649
    #7   22. jan 2012 For 10 år siden hvor MC'er var til at skabe sig åndssvagt på og jeg var 25 - der havde jeg rådet dig til R6'eren uden tøven.

    Idag hvor jeg er blevet klogere, håber jeg at kunne påtvinge dig noget af min snusfornuft ved at råde dig til ER6'eren.

    Den lyder godt nok som en Texas fræser, men den styrer og bremser ganske hæderligt, og økonomien som nystartet MC'ist skal veje tungt idag hvor jobs er så usikre og forsikringer er så dyre.


  • #8   22. jan 2012 du kan få en er6f fra 2008 ,med 1800km på klokken for 50000kr

  • #9   22. jan 2012 Det er sikkert det mest fornuftige ja (:
    Men kæft hvor føler jeg mig fristet af en R6er smiley
    Den lyder super nice og ligner en perle.


  • #10   22. jan 2012 Helt sikkert drømmecyklen med ansvar..

    kasko er overflødigt når vi er så langt ned i pris..

    Det du sparer pr. år ved ansvar + selvrisiko, det kan man reppe rigtig meget for, jeg snakker af erfaring..


  • #11   22. jan 2012 @Kasper S

    Der er dem der er væltet, og dem der ikke er det, endnu. smiley

    Tag ER-6'eren, lille og nem MC, som er nem og smide rundt i svingene, og så er oprejst kørestilling squ ikke noget man skal kimse af smiley
    Har prøvet racer og det mindre hidsige.. Og er klart mest imponeret over det sidste. smiley


  • #12   22. jan 2012 Altså vi snakker jo nok som minimum 60k når det er en 03er smiley

  • #13   22. jan 2012 60k er heller ikke meget..

    Det JEG ville være bange for er om den holder et sted hvor der er risiko for at den bliver stjålet, men skulle man ligge den på siden, så ryger der som regel et par beslag, kåbe, og måske nogle pakningsdåser hvis forgaflen slår sig..

    man kommer rigtig langt for 5-6.000kr.. hvilket er det man sparer årligt ved at vælge ansvar + selvrisikoen som man også sparer..


  • #14   22. jan 2012 Den er squ lidt svær.
    Må vel bare få prøvet begge dele og tænkt det igennem.

    Men tak for svarene.


  • #15   22. jan 2012 Livet er for kort til fornuftige valg..

    Dertil skal det tilføjes at din opfattelse af drømmecykel kan blive ændret, ikke pga fornuft, men hvis du ynder at køre lange ture i udlande, køre i skoven osv, så kan det være at en kawa er6 bliver en dag det rigtige valg for dig.. Men med sin første mc skal man følge hjertet, fordi man aner INTET om hvad man er til..


  • #16   22. jan 2012 Hvis ikke man har pengene og skal låne i banken, så er det oftest dem der bestemmer om der skal kasko eller ej.

  • #17   22. jan 2012 Jeg havde valgt Kawa´en....r6´eren er bygget til bane og er vist ikke den fedeste at sidde på i længere tid. Kawaen derimod er rimelig allround uden at være kedelig.

    Hvis du begynder at kede dig på ER-6 ´eren kan du som andre nævner altid bytte til en r6 smiley


  • #18   22. jan 2012 Matthias H. M
    Det sad jeg nemlig lige og tænkte på.
    Skal nemlig låne en slat til den, og så vil banken vel ikke låne nogle penge til mig, mednindre den er med kasko, right ?


  • #19   22. jan 2012 Syntes det er to makiner der er så langt fra hinanden at det er forkert at vælge kawasakien istedet for R6èren. men har du nogensinde prøvet en R6èr det er en fantastisk ræser på en bane men til hverdags brug er den kun til meget erfarene mcister hvis man skal udnytte den potentiale, men der findes mange andre streetfightere der er mere spræld i end en Er-6n feks.en Honda CB 600 Hornet , Yamaha Fazer eller kawazaki Z 750, Suzuki GSR 600,
    R6èren vil være rigtig god som banejern, god fornøjelse med dit valg.


  • #21   22. jan 2012 Men igen.
    Banken vil vel ikke låne penge ud til mig mednindre den er med kasko ?
    Hvis dette er tilfældet tror jeg det ender med en er6n.

    Lars ( Hørning )
    Men de andre streetfightere du nævner, mener jeg også koster en slat mere.
    Og de 70k som er6n koster er mit maksimum.


  • #22   22. jan 2012 Man kan jo også få en ældre fireblade 900RR til omkring 35k.. der behøver du måske ikk låne penge ?

    men de trækker som et godstog til en nybegynder, selvom de ikke er ret meget hurtigere end en moderne 600ccm..

    ellers er der de gamle 400ccm racere (ligesom min) de er bestemt værd at overveje, især hvis du går op i køreteknik..!


  • #23   22. jan 2012 Man bliver hurtigt fartblind på racere synes jeg, så jeg ville klart vælge en er6n til 35-45000 med ABS, og så lære at tage et sving, lære at bremse i tide, lære at gå på baghjul, og alle de her ting, før man køber noget der koster kassen. For ellers vil du tøve, med at "lærer" at kører mc tror jeg. Du tør ikke at presse den, fordi du er ør over den.

  • #24   22. jan 2012 R6èren er jo heller ikke ny, du kan sagtens købe en af de andre streetfightere privat 3 år gamle for 70k, er6èren er en fin maskine men den ligger meget langt fra en R`6er de andre er måske lidt sjovere.

  • #25   22. jan 2012 Jeg ville tage muligheden hvor du kan få kasko...

    Men der er flere muligheder i 600 - 750ccm klassen end blot ER6


  • #26   22. jan 2012 Mirza: Gammelt karburatorlort smiley

  • #27   22. jan 2012 I skal have tak for svarene.
    Der overvejes frem til foråret.
    smiley


  • Sajmon ™
    Sajmon ™ Hjælpe-administrator
    Tilmeldt:
    mar 2004

    Følgere: 278 MC-er: 15 Annoncer: 1 Emner: 125 Svar: 20.649
    #28   22. jan 2012 Jeg kan ikke se hvorfor folk er så bange for karburatorcykler.

    De fleste af dem fejler kun noget hvis man er idiot til at skrue i dem, men hvis man er det kan man fucke alt op...


  • #29   22. jan 2012 En kaburator kan kun bruges til on/off i min verden - Altså når de er synkroniseret, renset, og alle de 999 dele kaburatorene er bygget op af spiller max. smiley

  • #30   22. jan 2012 Kaburator fejler sgu ikke noget!

    Men for at svare på spørgsmålet, så skal du prøve alle de forskellige muligheder ordentlig, så du kan få en fornemmelse af hvad der er rigtig for dig og ikke for alle de kloge herinde...
    En god ide kan være at lave en aftale om ikke at købe noget første gang du ser det, tag altid hjem og tænk det igennem inden du slår til... Mange bliver total solgt første gang de ser på en mc smiley

    God jagt!


  • #31   22. jan 2012 Like a boss, jeg har på fornemmelsen af at du har haft rigtig dårlige erfaringer med karburator c")

    Det er selvfølgelig ærgerligt, mit 20år gamle lort kører perfekt, og så lyder det bare for godt smiley


  • Sajmon ™
    Sajmon ™ Hjælpe-administrator
    Tilmeldt:
    mar 2004

    Følgere: 278 MC-er: 15 Annoncer: 1 Emner: 125 Svar: 20.649
    #32   22. jan 2012 Det lyder som om Like a boss har stiftet bekendtskab med en italiensk karburator MC...



  • #33   22. jan 2012 Ja Honda CBR og zx6r er ekstremt italiensk smiley

  • Sajmon ™
    Sajmon ™ Hjælpe-administrator
    Tilmeldt:
    mar 2004

    Følgere: 278 MC-er: 15 Annoncer: 1 Emner: 125 Svar: 20.649
    #34   22. jan 2012 De to cykler fejler aldrig noget med karburatorerne, medmindre de er skruet i smadder.

    Men det er jo ikke cyklens skyld...


  • #35   22. jan 2012 burde kun være den smule tvivl, om du måske sku vælge en NINJA istedet for.. he he .. men af de andre to, ville jeg klart vælge den
    Yamaha R6 .. mvh hc


  • #36   23. jan 2012 Eller start med sådan en her?
    http://www.motorcykelgalleri.dk/mar_vis.aspx?MarID=106755


  • #37   23. jan 2012 Nej de fejler netop ingenting. Stadig formår de at kører af lort.
    Lur mig, om der ikke er en grund til, at man gik over til indsprøjtning smiley


  • #38   23. jan 2012 Man er også gået over til tvangsfodring af BMW M-modeller, og andre sportsvogne.. Man er også gået over til 300kg overvægt i nærmest alle biler, samt 8 airbags..

    Jeg sikker ikke at karburator er bedre, men det er bestemt ikke væsentlig dårligere...


  • #39   23. jan 2012 Start på den kawa er6 , det er verdens sjoveste funbike og den har rigeligt med hestekræfter , køreegenskaber og bremser til en uøvet nybegynder på de fedtede danske landeveje ..

    R6eren giver bagslag , alt for let på forenden og en panikopbremsning vil sikkert give grund til den kaskoforsikring og ærgelser alligevel




  • #40   23. jan 2012 Kasper, måske skal du ikke være så låst på lige netop de to modeller.

    Istedet for en ny ER-6 (Som efter min mening er en rimelig lækker cykel), så vend blikket mod brugtmarkedet. Bare søg i forum på begynder+cykel og se +/- for de forskellige modeller. Du kan sagtens finde mange 600ccm som ser sporty ud, står til en fornuftig pris, er til at forsikre med kasko og kører skidegodt.

    Og ellers skal du selvfølgelig altid prøve en tur på de forskellige cykler hos forhandlere eller venlige sjæle fra forummet...


  • #41   23. jan 2012 Like a boss; Man er da ikke gået over til indsprøjtning fordi karburatorer var dårlige eller ringe - hvor har du den ide fra ??? Det skyldtes økonomi og forbrændning/forurening... At nogen så i tidernes morgen har begivet sig ud på at skrue og justere karb. UDEN at have forstand på det - det kan man vel ikke ligge alle karb. cyklerne til last ?

    Karburator cykler har jeg aldrig haft nogen problemer med - tværtimod.


  • #42   23. jan 2012 Der er sgu ikke noget i vejen med karburatormaskiner - som det nævnes skal man bare holde nallerne fra mekanikken hvis man ikke ved noget om dem.

    til trådstarteren er der et HAV af fede maskiner til langt under 70k - kig i markedet og hop ud og prøv nogle af dem.


  • #43   23. jan 2012 Kim. Så vil jeg sige at du bare ikke er følsom nok. Du skriver jo faktisk selv "Kaburatore er perfekte, men giver dårlig forbrænding." Dårlig forbrænding betyder skod ujævn motorcykel der fatter hat af, hvor meget gas man giver dem. Det er lige meget om det er scootere eller motorcykler, så er det bare lort. En kaburator kan ikke trimmes for hver 1/100 del du drejer gassen, det kan indsprøjtning.

  • #44   24. jan 2012 Like a boss: "følsom nok" ?? Ved ikke hvor den lige kom ind???

    - Anyway, HVIS karburatorerne er indstillet/justeret korrekt, er forbrændingen heller ikke noget problem - længere er den da ikke...
    Men JA - indsprøjtning ER mere præcist, men det var nu forureningsspørgsmålet, som er hovedårsagen til indsprøjtn. eksisterer idag - og IKKE som du lagde op til tidligere; at karburatorer er noget L...
    - Du får det til at lyde som om at du ikke KAN køre en cykel med karb. ? I så fald er det føreren det er galt med og ikke maskinen smiley
    Og kom iøvrigt ikke og påstå at indsprøjtn. bare er lykken og svaret på alle ens bønner om problemer - tror der er adskillige (også herinde) der nogle gange har tænkt tanken om at karb. var nemmere medgørlige...


  • #45   24. jan 2012 Korrekte justerede kaburatorer vil altid give den mængde motoren kan suge !
    begge dele kræver service og fin justering og begge dele fungerer upåklageligt


  • #46   24. jan 2012 Man kan ikke finjustere en kaburator i min verden, for slet ikke at tale om synkronisere. Om du så er ledende ingeniør fra Mikuni, vil du stadig ikke kunne trimme en kaburator, for den mulighed har kaburatoren bare ikke.

    Kaburator er on/off. Alt derimellem skal man overlade til indsprøjtning.


  • #47   24. jan 2012 Like a boss , hvilken planet kommer du fra ?
    hvis ikke kaburator kan justeres kan indsprøjtning heller ikke !



  • #48   24. jan 2012 urbanviking.dk S; +1

    like a boss: ????


  • #49   24. jan 2012 Urban. Hvorfor dog ikke det?

    Jeg gider ikke at diskutere det ret meget længere. Kaburatore giver nemlig dårlig forbrænding osv. som i selv skriver. Jeg vil hellere have god forbrænding, og jævn gasgining, end jeg vil have det djævlemekanik smiley


  • #50   24. jan 2012 gasresponsen på rigtig mange indsprøjtnings motorer er tit dårligere end med karb. yamaha fz1 kontra fazer1000
    honda fireblade 900 årg 1999 kontra fireblade 929 årg 2000
    rigtig mange døjer med on off på gassen, det gjorde de `gamle´ karb modeller ikke ......


  • #51   24. jan 2012 Er det ikke pga. "TRE" ?

  • #52   24. jan 2012 nope.

  • #53   24. jan 2012 Bottom line, rossi kører ikke med kaburator, fordi det er lort. Pasta! smiley

  • #54   24. jan 2012 Geeez....

  • #55   24. jan 2012 Rossi kører ikke med kaburatorer fordi han skal promovere det nyeste , og tvivler på Rossi lytter med her eller nogen som kan måles med ham

    men mange indsprøjtninger føles mere mekaniske end mange kaburatorer og er ofte billigt produceret i forhold til det elektronik der bruges på racerbanerne rundt om i verden


  • #56   24. jan 2012 like a boss:rossi kører ikke med karb. fordi du siger det er noget lort BASTA

  • Christian N
    Christian N Tilmeldt:
    maj 2008

    Emner: 4 Svar: 293
    #57   24. jan 2012 Skodargument


    Niks Rossi kører ikke med karburator.
    Til gengæld kører han Ducati, og hvordan var det nu lige dét gik i foregående sæson?

    Karburatorer virker udmærket, men jeg kan da godt se at det virker som sort magi hvis man ikke har forstand på teknikken!


  • #58   24. jan 2012 Det jeg skrev var, i overført betydning "Hvis karburator var bedre, lur mig, om ikke man brugte det stadigvæk."
    Det har ikke en skid at gøre med at promovere det nyeste.

    michael: Jeg tror faktisk godt at man kan vende den sådan.

    Christian: Ja det er en skam ducati ikke bruger kaburator, så havde han helt sikker nappet førstepladsen.

    2 timer på google, så kan du skrue forsvarligt i en kaburator. Hvad er forskellen på dem til motorcykel, og dem til en motorsav? Nada. Det er det samme lo** med blandingsskrue, og tomgangsdyser, og alt det andet der skal justeres, bare temperaturen stiger med 2 grader C, eller luftfugtigheden stiger med ½ procent.


  • #59   25. jan 2012 Kasper S:
    Jeg vil give Uffe M & Sajmon helt ret - start med en maskine som ikke er så hidsig som R6'eren - lær at køre (for med det nyerhvervet MC-kort har du kun lige lært at føre MC'en...) - lær at læse trafikken - har du kørekort til bil, vil du meget hurtigt finde ud af at det er meget anderledes og du bliver samtidig en langt bedre billist.

    Jeg vil også mene at kaskoen for en i din aldersgruppe er et vigtigt parameter, med mindre du har let adgang til betalingsmidler...

    Hvis du gerne vil have den 4-cylindret motorgang og lyd, kan du endog kigge på GSX-650F - dem kan du også finde til rimelige penge - fantastisk cykel skulle jeg hilse at sige, selv fra en gammel knark som jeg, der har kørt MC siden 1984.

    Like a Boss -:
    Karburator cykler, fejler absolut intet - de er bare mere vanskelige at justere. Rossi har sikkert også kørt med karburator engang, men i den verden, hvor hans slags befinder sig, skal man følge med tiden for at kunne vinde race og selv den bedste chauffør må lide nederlag, hvis han/hun er teknisk underlegen.
    Det er ikke lige den verden man normalt sidestiller med MC-kørsel på gaden - her er en vel-justeret karburator cykel absolut lige så god som en vel-justeret indsprøjtnings cykel.

    Mit råd er ligesom Uffe M's og Sajmon's - vælg en mindre hidsig cykel og start "blødt" - når du så er kommet igennem forsikringsselskabernes "nåleøje" og har fået positiv 2-hjuls erfaring, er RR-modellerne inden for rimelig økonomisk forsikrings-rækkevidde.

    PS: selv en 250cc kan give uhyggelig mange klip i kortet.....


  • #60   25. jan 2012 Like a boss

    Ud fra de ting du sidder og ævler om, er det klart dine karburator cykler har kørt som en pose Lort, iflg dit udsagn.

    Sidde og sammenligne en MC karburator med en motorsav karburator - laver du sjov ?? 2 timer på google og man kan skrue/justere en karburator - vrøvl og og mere vrøvl.

    Temperatur svingninger gir problemer - vrøvl, hvordan tror du motorer klarede det før indsprøjtningstiden.

    Vi er rigtig mange over 18 år som har kørt med karburatorer i rigtig mange år på både biler og MC uden de problemer du sidder og ævler om, dem som har problemer er dem som "tror" de kan skrue på en karburator.

    Jeg vil til enhver tid vælge en karburator frem for de tidlige generator af indsprøjtninger, for det var netop on/off og hakkeri, altsammen kan klares ved at tilkøbe diverse ting for at afhjælpe det.

    En af årsagerne til at bruge elektronisk indsprøjtning ligge i at fremstillingsprisen er væsentlig lavere, og så er der selvfølgelig en udvikling i at forfine indsprøjtningen så motor og indsprøjtning spiller bedre - det hedder udvikling.

    Men at sidde og fraråde folk at købe en karburator cykel - vrøvl

    Smæk et par fladspjæld karburator på en god gammel oliekølet motor med lidt kubik, og det spiller som musik





  • #61   25. jan 2012 Indsprøjtningerne blev taget i brug pga lambdasonder og katalysatorer og for at motoren selv kunne styre vha. div følere , så mager blanding som muligt og deraf ofte en haltende motorgang

    hvilket også kun giver anledning til eftermarked indkøb i stor stil hjælpebokse og lamda erstatninger

    det eneste fabrikkerne burde gøre er at forbedre tændingssystemerne så endnu magere blandinger kan antændes eller endda alternativt brændstof , feks madolie eller friture olie



  • #62   25. jan 2012 fritureolie aka kinagrill cykel

    Urban: jeg sad og søgte det link du smed fra youtube med en sprød lyd fra fladspjæld på noget gixxerværk - hvor er det


  • #63   25. jan 2012 en anden , men stadig med karburator og tryk , hehe

  • #65   25. jan 2012 http://www.youtube.com/watch?v=GXI-KQyIpbY&feature=related

    fladspjælds smiley dem som ikke kan tåle mekanik skal ikke lytte til det her !


  • #66   25. jan 2012 smiley feee

  • #67   25. jan 2012 Så kommer der lige et surt opstød fra en gammel mand :

    Man låner ikke penge til ting med hjul på!!!

    Oven i at det taber voldsomt i værdi så koster det renter og oprettelse og rend mig i r.. Og alle de rare penge kunne man om nogle få år bruge til at købe noget kram på hjul for egne penge...

    Kig i pungen og køb for det du ser.

    //Brian


  • #69   25. jan 2012 ja , har en velo solex , trænger til en hånd og billig i forsikring og kører ekstremt langt på literen !


  • #70   26. jan 2012 Grauballe: Det gjorde de heller ikke! Det er kun fordi at det ikke er totakt. en 4-takter får fint med olie, selvom blandingen er skæv. Skæv blanding=færre hk=karburator=no go.

    Jeg har haft begge dele, og jeg havde en gsxr 1000 k1 med de gamle indsprøjtninger. Det var bare lækkert! Den gjorde nøjagtigt hvad jeg bad den om, og pruttede ikke en enkelt gang.

    Det skal lige siges, at jeg ikke har justeret MC karburatore, for at få dem til at spille. Kun justeret nål. Det virkede fint. Nøjagtigt som på en knallert. Så har jeg også fået dem synkroniseret engang, mest bare fordi jeg havde muligheden.
    Jeg har bare kun dårlige erfaringer med karb.
    Indsprøjtning er plug and play og dejligt. Det er klart det man skal købe, hvis man ikke vil vedligeholde, men hellere køre.


  • #71   26. jan 2012 som 24 årig har der vist ikke været meget andet end scootere med kaburatorer i garagen


  • #72   30. jan 2012 Brian S
    Havde nu ellers tænkt mig at jeg skulle ud i et lille lån for at drømmen om mc blev til noget i år.

    Tror det bliver en Yamaha XJ6.
    Den er også okay billig i forsikring med kasko.


  • #73   30. jan 2012 Man låner ikke penge til ting med hjul på!!

    Har man ikke kontanterne så har man slet ikke råd til at låne dem. Lev efter denne simple regel og du bliver i løbet af ganske kort tid kørende på DIT køretøj og betaler ikke mere end det faktisk koster, og starter livet med en sund økonomi. Og vil om nogle år have meget mere legetøj end dine jævnaldrende uden at have tjent flere penge end de har, men blot brugt dem på dig selv og ikke på renter,oprettelse og alt det andet banker,regering og forsikringsselskaber finder på......


  • #74   31. jan 2012 Brian +1 ! Har aldrig selv lånt en krone i banken smiley

  • #76   31. jan 2012 Jeg vil også hoppe på den vogn der hedder ALDRIG låne penge, medmindre man skal købe hus.. selv lejlighed til ½mio burde de fleste kunne spare op til på 5 år..

  • #77   31. jan 2012 ja,mirza, det er jo kun ca 8300kr om måneden .....det kan enhver da ligge til side hver måned .....

  • #78   31. jan 2012 Hvis man er 2. og begge i arbejde. burde 8000 pr md ikke være umuligt hvis man kniber balderne sammen.

    Hvis man starter med ikke at sætte sig hårdere end alle de faste udgifter kan klares på understøttelsen.

    Så har man masser af råderum til at sparre sammen til både mc,bil,båd,vandscooter og en anstændig udbetaling på et hus.

    Det eneste det drejer sig om er at klappe hesten de første par år. Så kan man smile hver gang man går forbi banken resten af livet :-))


  • #79   31. jan 2012 2 voksne som bor billigt til leje som lægger 4000kr til side hver måned, tjah.. hvorfor ikke ??men hvis man absolut vil have den nyeste iphone, ipad, tage lån i bil og motorcykel, så er det ikke så nemt smiley

  • #80   31. jan 2012 Brian du kom mig i forkøbet, hvis man er 2 voksne uden børn, eller måske kun 1 barn.. og man hver får 12.000kr udbetalt, og bor til leje for 5000kr.. så håber jeg da man kan spare de penge op, ellers er det klart vi kar krise lol c")

  • #81   31. jan 2012 Et lån er da helt fint så længe ÅOP er lav og man ellers har en sund økonomi.

  • #82   31. jan 2012 @Jeppe...... NEJ... ÅOP er aldrig lav.
    Og der er stor forskel på sund økonomi og en Duc 620 Monster og
    En framragende økonomi og en Duc 1098...


  • #83   31. jan 2012 -Brian S
    Det er vel en subjektiv vurdering om ÅOP kan være lav. Bare fordi, du ikke vil låne penge, bliver det ikke en universel sandhed.


  • #84   31. jan 2012 Mirza; Med din unge alder og livserfaring taget i betragtning, kan jeg godt forstå både dine regnestykker og forudsætninger for samme (sagt med al respekt ).
    Brian; DU burde da vide (hvis din aldersoplysninger passer) at økonomi er meget individuel, og afhænger af rigtig mange ting - Det er MIG bekendt at kun de færreste, kan smide 4000 - 8000 kr. til side hver måned !!! JEG kan ihvertfald ikke - (jeg er til gengæld heller ikke flov over at sige det højt) - Jeg kender heller ikke nogen i min omgangskreds som kan undværre sådanne beløb... Men måske har jeg bare de forkerte venner og bekendte, så ? Der findes selvfølgelig nogen som kan lægge så meget til side, men det er min påstand at det er de færreste ! Personligt har jeg altid købt mine motorcykler kontant - men at frafåde andre at låne penge til dette eller andet - hmm... Ja så kommer krisen sgu da ihvertfald til at vare meget længere smiley

    Iøvrigt får I det til at lyde som om at I "ser ned" på folk som låner penge til MC - eller for den sags skyld, noget helt andet ? SÅDAN kunne jeg ALDRIG finde på at dømme folk ! (Håber heller ikke at I mener det på den måde, for så er I virkelige langt over gennemsnits-befolkningen)...


  • #85   31. jan 2012 Kim S.. Jeg blev uddannet som 22årig (en af DKs yngste bygningsingeniører på daværende tidspunkt) jeg snakker af erfaring og ikke forudstætninger, men du kan sende en PB hvis vi skal snakke økonomi..

  • #86   31. jan 2012 @kim s.

    min alder passer (selvfølgelig)

    jeg ser ikke ned på folk med lån. men er stor modstander af den gængse økonomi rådgivning man får bla i bankerne. deres begreb af sund økonomi er langt fra min......

    og mener det grundlæggende er meget forkert at unge allerede i 18 års alderen starter i åop fælden.

    som jeg skrev tidligere så. kan jeg klare alle mine udgifter på støtten. men bor ikke så dyrt som mange af mine bekendte som har fået af vide af banken at de sagtens kan låne 2,5mil og stadig have "sund økonomi" nu skal de så i banken hvis jeg siger "skal i med til Bali"

    hvis åop er på 7% så betaler man altså 14 k pr år for at køre på bankens gsxr750.. udover forsikring og ekstra udgifter når man opsiger lånet før tid for at låne til nyeste model...

    // Brian


  • #87   31. jan 2012 PB sendt !


  • #88   31. jan 2012 Brian; muligvis har det været lettere at låne ? - Men jeg har nu ikke hørt om nogen pengeinstitutter som har lånt penge ud, uden at der har været udsigt til at de kan få pengene ind igen - NÅR låntagerene vælger at låne 2,5 mill og sidde strammere i det end hvis de havde "nøjes" med 1,5 mill. - er det låntageren som vælger at leve trængere - rådgivningen har formodentligt nævnt forudsætningerne og betydningen af låntagers "eget valg"... ... Men DER snakker vi jo så også prioritering !
    Begrebet " en sund økonomi" er også individuel ! Er det sund økonomi, hvis låntager kan overholde sine forpligtelser og eksitensgrundlag, MEN må udelade f.eks. udlandsrejser ? JA, det er det vel !!! Der er heller ingen tvivl om at hvis man prioritere på anden måde, OG har råd til at lægge 4 - 8000 kr. til side hver måned - så har man en sund økonomi... Der er altså mange aspekter i det, men ligefrem at fraråde overordnet, andre mennesker at låne til deres "drømme" - det vil jeg nu lade være op til dem selv og DERES bankrådgivere...
    - De "største bommerter", er vel nærmere de som forsøger at låne i banken - får et "nej" og får så financeret drømmen et alternativt sted !


  • #89   31. jan 2012 Hellere låne og ha det sjovt nu, end sidde og se de andre have det sjovt i 5 år, med risiko for ikke at Kunne ha det sjovt når de 5 år er gået.

    sålænge økonomien kan bære det man låner

    Undskyld mig nogen af jer lyder som min oldefar smiley hør nu min dreng hvis du spiser vandgrød i de næste 3 år og keder dig til døde så kan du købe en ny trædecykel kontant, gaaaab.

    Problemerne opstår først når man låner mere end man betale tilbage - bum

    jeg har altid haft gæld, men osse en rimelig økonomi win/win


  • #90   31. jan 2012 smiley Langt de fleste mennesker ejer ikke deres virkelige drøm. men det tætteste de kan komme med de midler de har.

    Min pointe er at når livet er omme så har vi tjent det vi nu engang har og om det er meget eller lidt er ligegyldigt, men ham der starter lidt blødere uden lån har resten af livet mange tusindekr sedler mere i sin lomme hvert år til forbrug.

    Og hvis alle ærligt kunne prioritere. så ville 99% vælge den løsning. men for rigtig mange er det alt for besværgeligt at vende kajakken når man er blevet 28 har små børn og lån til alt..

    //Brian


  • #91   31. jan 2012 @grauballemanden. (fedt navn når man ikke vil høre på oldefar smiley

    Det er for dig en illusion at du køre win/win modellen for det gør du ikke .. men din bank gør smiley

    Gæld og rimelig økonomi er intet imod gældfri og fantastisk økonomi.

    Prøv at regne på hvad du har betalt i renter,oprettelse, stempelmærker og fis i de sidste 30 år...

    Du ville kunne tage 2 års sabat og køre jorden rundt på din goldwing købt kontant....

    //Brian


  • #92   31. jan 2012 "Hellere låne og ha det sjovt nu, end sidde og se de andre have det sjovt i 5 år, med risiko for ikke at Kunne ha det sjovt når de 5 år er gået"

    Helt enig.

    Og brian ,du skal også lige huske fradraget på lånet hvis du vil stille et regnestykke op.


  • #93   31. jan 2012 "Hellere låne og ha det sjovt nu, end sidde og se de andre have det sjovt i 5 år, med risiko for ikke at Kunne ha det sjovt når de 5 år er gået"

    Ingen skal side og sparre mens de andre har det sjovt!!!!
    Man skal have det sjovt sammen med dem blot på en xj600 istedet for en r6 de første par år. og det samme gør sig gældende når man får et sæt fantastiske tvillinger så skal de da transporteres i en fin brugt Astra istedet for en ny V70..

    Oh bassemand der er kun godtgørrelse skattemæssigt for 1/3 af renterne.. og de er absolut med i mine beregninger..

    Det er mange år siden nogle troede at det var en god ide at få sig noget rentefradrag :-))


  • #94   31. jan 2012 Op i måsen med alt det bedstefar fornuft, det er svært at bruge af opsparingen når man ligger i graven, og man kan sagtens have en sund økonomi selvom man låner 100K til en MC. Så lev som en Nick & Jay sang, og lad Brian køre på en vissen XJ600. smiley

  • #95   31. jan 2012 Og lånte ingen penge , så ville bank folkene blive fyret, ledigheden vil stige og du skal betale endnu mere kontigent til a-kassen. så se nu bare at få brugt de penge Brian din gamle fedterøv smiley

  • #96   31. jan 2012 :-)) tror godt jeg tør sætte en tank blyfri 95 på at jeg har mere legetøj end du opnår at eje i dit liv... købt kontant :O))

  • #97   31. jan 2012 Hvis du har forsikringer, og lån osv. du skal betale udover din husleje, så er det jo klart at du ikke kan lægge penge til side! Når man først er inde i Danmarks lånekarusel, kan man lige så godt skyde sig selv smiley

  • #99   31. jan 2012 Nu bliver jeg simpelthen nødt til at følge med i den her...

    I øvrigt støtter jeg dem der siger ER6 eller lignende med mulighed for forhandler forsikring.

    Hellere overraske positivt på en ER6 end blive kørt agterud på en R6 smiley


  • #100   31. jan 2012 Åhhh nej nu har Brian ødelagt min illusion - nu er jeg ked (

    Ja gu fanden tjener banken på min gæld, til gengæld hygger jeg mig imens, det kan ikke ødelægge min dag bare rolig, det er da fint du kan fortælle hvordan andre former deres liv, burde det ikke være op til en selv.

    Og hvis nu jeg har gæld og en fantastisk økonomi ???,

    Hvis nu jeg fortæller dig at gæld har bragt mig i en situation hvor jeg har en fantastisk økonomi ??

    Et eller endet sted kan den ensporede snak og gode råd ikke bruges til en hujende fis, udover du kan fortælle os andre du har en fantastisk, økonomi, er gældfri og har meget legetøj - hvilket kun kan glæde mig på dine vegne absolut, men at være belærende glem det.

    PS det er ikke mest legetøj eller penge som er sjov når man er i graven, det er sjov på vej derhen, hvordan man så vælger at forvalte det, er vel ens egen mening.

    PPS jeg kan ikke klare de jeg ved allermest ting og meninger



  • #101   31. jan 2012 Hov jeg kunne osse fortælle jeg har en masse gæld og en elendig økonomi - so what, hvis det var sjovt nok undervejs så fred med det

  • #102   31. jan 2012 Jeg har altid lånt til mine mcs og biler. Har hverken haft tålmodighed eller økonomi til at spare op. Ser bestemt ingen skam i at låne penge til det. Men skulle jeg pludselig begynde at tjene dobbelt så meget så vil jeg da også spare op til mine ting:-)

  • #103   31. jan 2012 Og hvis nu jeg har gæld og en fantastisk økonomi ???

    Tjooo gammelfar så er du enten knap så klog eller fyldt med løgn :O))

    Jeg kan ikke med holdningen " man har det meget sjovere hvis man låner sig til det"

    Hvis man er 18 og forventer at ramme en bus med 250kmt inden man fylder 26 ja så lån da for satan alt hvad remmer og tøj kan klare, for det er jo ikke dig der skal betale tilbage.
    men er man 18 og vil gerne blive 50 engang og måske eje et par huse og gerne en dynge motorcykler,biler og en atv og selvfølgelig den ondeste campingvogn.. SÅ KOMMER MAN TÆTTERE PÅ MÅLSTREGEN VED IKKE AT BETALE 10% extra for alting.

    Selvfølgelig skal du ikke gå ud og hænge dig i carporten fordi du ikke var den bedste til matematik i skolen. men at fortælle unge mennesker at det er da sådan man gør.... det er sgu et sølle råd. så var det bedre at tie....

    //Brian


  • #104   31. jan 2012 Hmmm.... Man Kan nu også være lykkelig, selv om man har lån at tilbagebetale ! og iøvrigt syntes jeg det er totalt unødvendigt, at blive SÅ personlig, Brian - at du tilmed konkluderer om andres skoleevner og matematiske egenskaber smiley Det er sgu ikke iorden !

  • #105   31. jan 2012 Jeg forstår dig godt kim. men en del af denne afsporede diskussion er simpel matematik. og grundstenen er " hvor får jeg mest for pengene"

    Jeg siger heller ikke at man ikke kan være lykkelig med AIDS men at man skal gøre hvad man kan for at undgå det smiley


  • #106   31. jan 2012 Du har ihvertfald ret i at diskussionen er afsporet smiley - Jeg kan også følge dig et godt stykke af vejen, men om vi nogensinde bliver helt enige, det vil jeg godt nok sætte ? til - men det behøver vi nu heller ikke for mit vedkomne... Jeg mener blot at de som ønsker sig en mc her og nu, og som ikke har kontanterne til maskinen, ikke skal holde sig tilbage, hvis de har muligheden for at låne det via deres egen bank. Hvad jeg dog KUNNE fristes til at råde andre til, er at hvis man får "nej" i sin egen bank, så ER der en årsag til det - så lad være med at få den financeret hos 2. eller 3. part !
    P.S. (Jeg kan også godt regne ) ;))


  • #107   31. jan 2012 Når så mange så foreslår en ER-6, er der så nogen der kan fortælle mig hvorfor der ofte er relativt mange ER-6F til salg, men (næsten)ingen ER-6N ?

    Hvad er problemet med kåben?


  • #108   31. jan 2012 Brian

    indsat

    Og hvis nu jeg har gæld og en fantastisk økonomi ???
    Tjooo gammelfar så er du enten knap så klog eller fyldt med løgn :O))

    slut

    Den må du lige forklare nærmere ??? hvad er det lige der gør at man ikke kan have en gæld (måske enddastor) og samtidig en fantastisk økonomi.

    Den der med matematik må du osse gerne lige forklare mig, indtil nu er det skam gået udemærket med at regne den ud, så ingen fare, jeg har skam ikke grund til at dingle i carporten.

    Og det med at tie stille, hvorfor er det et dårligt råd at fortælle unge mennesker at det er Okay at låne hvis man har økonomien der kan bære et lån.

    PS det med at eje en masse, må være et stort issue for dig, men det er det ikke for mig, jeg er bedøvende med at eje flere huse, motorcykler, atv etc etc, jeg har det jeg VIL ha og nyder det.

    Igen hvis behovet er at flashe se hvad jeg har og det har jeg sørme betalt kontant fordi jeg har sparet, se det kan i unge mennesker lære en masse af gnæk gnæk gnæk - so what

    Igen det glæder mig på dine vegne at DU har gjort det som DU synes er fedt, og at DU har det som DU vil ha det, men det er bare ikke den endelige sandhed.


  • #109   31. jan 2012 PS hvor har jeg skrevet man har det meget sjovere hvis man låner sig til det ???

    Du læser det DU vil læse :)))))


  • #110   31. jan 2012 Når jeg siger fantastisk økonomi, så mener. Jeg mest muligt for de midler man har tilrådighed. Og i dette regnestykke trækker alt som man ikke har fået. Hardware for ned.

    Uanset hvormange penge man har så havde man haft flere hvis man ikke havde haft en rente udgift.

    Jeg har fuld forståelse for kreditforeningslån ( så længe man ikke bliver insolvent)

    Men argumentere kraftigt for at en ung mand med 25k på lommen køber mc for de han har, og ikke starter en uendelig lavine af bil/mc lån som rigtig mange af mine kammerater og bekendte ( 30- 55 år) stadig er fanget i. Og ikke rigtigt kan se hvordan de skal komme ud af, jeg har kammerater som har haft et billån på 250000,- de sidste 25 år. De afdrager og. Afdrager og når bilen er 3-4 år gammel så er de nød til at skifte den ud for hvordan skulle de dog finde pengene til en ny turbolader eller et komplet sæt. Bremser.... De har udadtil samme holdning som grauballemanden " hold kæft vi har haft det sjovt" men fakta er at når man er sammen med dem så siger de konstant " hold kæft det er dyrt" og " det har jeg sgu da ikke råd til" og det er i anset om emnet er en tur til le-mans eller en metallica koncert i London..

    Mange unge mennesker tror at man SKAL have et billån, og et forbrugslån og selvfølgelig et studielån, sammen med en kassekredit...

    Min mission er løst hvis jeg kan få nogle enkelte unge mennesker til at genoverveje om de ikke kunne leve med en lidt mindre/ ældre bil eller mc i ganske kort tid. For den gevinst der er ved det vil følge dem positivt resten af livet.

    //Brian

    Og nej jeg er ikke sponsoret af danskebank og Nordea ;-)))


  • #112   31. jan 2012 Brian S: +1 !!!

  • #113   1. feb 2012 Da denne tråd åbenbart drukner i kommentarer vedr. økonomi gentager jeg lige mit spørgsmål.
    "Når så mange så foreslår en ER-6, er der så nogen der kan fortælle mig hvorfor der ofte er relativt mange ER-6F til salg, men (næsten)ingen ER-6N ?

    Hvad er problemet med kåben?"


  • #114   1. feb 2012 -Troels K
    Danmark er et kåbeland. Herhjemme udgør naked bikes kun en lille del af salget, derfor er der forholdsvis mange F'ere til salg.


  • #115   1. feb 2012 Jeppe har sagt det, selv en lille kåbe er voldsom rar i det meste danske vejr. Og ved enhver bøde givende fart smiley

  • #116   1. feb 2012 OK - Tak Jeppe og Brian. Jeg troede at det var fordi der var problemer med kåben kontra Naked.

Kommentér på:
Hvad skal man vælge ?

Annonce