3.353 visninger | Oprettet:  FølgFølg ikke 34 Svar

Scooter og mc syn hver andet år ? Scooter og mc syn hver andet år ?

Undre mig meget lige nu..

Kan se flere steder at folk snakker om der nu skal synes både 30/45 knallerter og motorcykler hvert andet år og folk samtidig siger de er blevet oplyst ved omreg (2012) at der er nye regler

Nogen der kan be eller afkræfte det ?

Gerne med link til lovgivning 2012

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Punkteret cykel dæk 300 kr.
  • Reparation af vaskemaskine 1.500 kr.
  • Tilstoppet afløb 720 kr.
  • Vejledning til valg af matrialer og løsning af træterrasse ovenpå eksisterende fliser 1.000 kr.
  • Installing fence gate 950 kr.
  • Hylde mursten 500 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Scooter og mc syn hver andet år ?
  • #1   1. feb 2012 har intet hørt om det endnu og arbejder med 2 hjul til hverdag

• #2   1. feb 2012 det er rygter , intet endnu , men skat er ude med riven hvis du ombygger mcen i sådan grad at der skal både synes og betales mere eller endda ny afgift

• #3   1. feb 2012 syntes det sådan set er fint nok hvis vi skulle til syn hvert andet år... det skal bare være gratis hvis der ikke er noget at komme efter.. smiley

• HM
    HM Tilmeldt:
    apr 2006

Følgere: 17 MC-er: 1 Emner: 21 Svar: 2.542
    #4   1. feb 2012 Hvorfor gratis Nicky? Som udgangspunkt er det vel fair at betale for at få lavet et syn. Præcis som med biler, varevogne og alt andet....

Men jeg fristes til at spørge; Hvad nytteværdi er der i tvunget syn for MC hvert 2. år? Generelt er MC-bestanden i teknisk og fin stand. De kører jo ikke om vinteren. Folk betragter generelt deres MC som en "fin hobby", hvorfor langt de fleste er så gode som nye! Bevares, der findes undtagelser, men det er meget meget lidt. Og om nogen skulle have monteret larmepotte, ulovlige lygter eller andet gejl... tja, moralen er jo ofte den, at folk ikke ville drømme om at køre på lortet hvis der var fare på færde (groft betragtet).

Så er der alle tilfælde med fusk og slyngelstreger. Forkert stel-nr. - afgift ikke beregnet korrekt ift. hvad MC står anført til osv. Men var det ikke bedre - hvis overhovedet - at TOLD/Politi foretog stikprøver på alm. vis når der er "forsamlinger" - som vi kender det ved Bakkeåbning/lukning, diverse store træf mv.

Spild af tid og penge med periodisk syn på MC.....

• #5   1. feb 2012 Synes det er fint og hive dem til syn hvert 2. år, hvis man vedligeholder den og får udbedret fejl løbende har man intet og frygte, så det er kun dem der kører på faldefærdige og farlige mc'er der skal bekymre sig.. Go for it smiley

• #6   1. feb 2012 Ingen grund til syn hvert 2. år for mc'er.
    Nej tak til mere papir nusseri, og kontrol og tjek og jeg skal komme efter dig med gps road pricing, og sorte bokse, osv. osv. Og hvorfor skal vi bruge tiden og pengene på at tage til syn hvert 2. år? Motorcykler har den fordel at hvis de er defekte risikere ejeren selv at komme slemt til skade..

Mvh. Mathias

• #7   1. feb 2012 Stemmer også nej til syn....

Så hellere sende folk på køre kursus....

Cyklerne sørger langt største delen for at have i orden..... Men folks egen køre evne kunne måske godt genopfriskes nogle gange.....

Ik kun til mc men også i bil....

Lidt skræmmende at man kan tage kørekort som 18årig og så have det resten af livet uden nogle form for kontrol udover et tjek ved lægen når man bliver gammel.....

• Kenneth H
    Kenneth H Tilmeldt:
    okt 2011

Følger: 1 Emner: 54 Svar: 1.066
    #8   1. feb 2012 Er egentlig ret ligeglad, men de ville få mere ud af at indkalde campingvogne og trailere, for der kører godt nok meget skrammel rundt.

• #9   1. feb 2012 jeg har lige omregistreret min motorcykel i mandags, og der var sagde de intet, og der stod heller ingen sedler om det nogen steder.

• #10   1. feb 2012 Der er intet vedtaget endnu. Sagen har lagt ved EU i flere år, men bliver den vedtaget ved lov engang, ja så kommer der jo nok periodisk syn på MCèr, og gældende for alle EU-landene.

• #12   1. feb 2012 syntes det er fair nok med syn hver 2 år af mc
    Jeg overlever nok at sætte en anden bagpot og bløde de penge

jeg syntes bare der skal efteruddannes syns folk til det
    fordi man har en anden forgaffel på som er bedre end det maskinen er født så kan den ikke synes uden godkendelser osv

Jeg kræver bare kyndige synsfolk som kan vudere som maskinen er sikker eller ej andet skal de ikke tænke på

jeg kender ikke noget mc folk som sætter stumper på deres bike som er
    dårligere end det den er født med .

• HM
    HM Tilmeldt:
    apr 2006

#14   1. feb 2012 Jeg forstår ikke argumentet: Hvis du passer din MC, så har du intet at frygte! Næ, det er da korrekt, men hvad er formålet med at lave syn på en MC hvert 2. år? Er problemet så stort mht. teknisk stand på de danske MC'ere? Næ, det tror jeg faktisk ikke!

Og argumentet om at synsfolk skal være bedre uddannet holder altså heller ikke. Generelt er det sådan at synsfolk gennemgår en ret omfattende uddannelse (løbende), og alt ære + respekt for det! De gange jeg har været igennem med hhv. BIL og/eller MC, så har der været en fin dialog, hvor man faktisk godt kan skelne imellem snot og kanel. Og desuden er det også min opfattelse, at man i de (nu) private synshaller får en god vejledning ift. ens projekt (gælder både BIL og MC). Det handler i bund og grund om at kunne gennemføre syn og overholde gældende regler (uagtet hvor underlige de end måtte være) med skyldig respekt for sund fornuft. Hvis du stiller i synshallen med flækket forrude, så får du altså en anmærkning, men bliver dog betinget synet. Hvis du stiller med en ombygget MC med tvivlsom oprindelse plus dertil monteret stumper, så sørg da i det mindste for, at du har dine papirer/godkendelser klar og på plads *inden* du møder op. Og dette vil de fleste synshaller gerne hjælpe dig med forlods. Så bliver oplevelsen faktisk en ganske positiv en af slagsen.

Men igen... dem af jer der taler for periodiske syn... fortæl mig nu hvad periodesyn for MC skulle gavne? Ud over at du skal skyde 4-500,- kr. af hver 2. år og en masse mennesker skal bruge en masse tid på at flytte en masse papir rundt?

Periodesyn for både? Campingvogne og trailere? Cykler? In-liners? Tja, mulighederne er mange...

Faktisk ville det være langt bedre økonomisk for staten at indføre lovpligtig syn for din sundhed - f.eks. lægebesøg/kontrol/check samt besøg hos tandlægen. Dette ville flytte milliarder af kroner af omkostninger væk fra staten - wupti!

• #15   2. feb 2012 De skulle hellere indføre en tvungen køretime(ikke køreprøve!) hver 3-4 år. Der er der sikkert mange som ville have godt af, lige at få rette på div små fejl, og dårlige vaner!!
    Både for bil og mc.

• #16   2. feb 2012 Og man kan sige dem der kører mc, passer måske os deres motorcykler godt og grundigt, med bremser osv, da det kun er til sommerbrug (for langt de fleste).

• #17   2. feb 2012 Hans du skriver selv: "Er problemet så stort mht. teknisk stand på de danske MC'ere? Næ, det tror jeg faktisk ikke!"

Hvis der ikke er et problem, hvorfor så indføre et syn, hvad er DIN grund for at der skal være syn.. og hvorfor skulle man ikke syne cykler, nu hvor vi er i gang, jeg antager at du kan finde en undersøgelse der viser at MINDST ET dødsheld sidste år har være forårsaget af en motorcykel i dårlig tilstand..

• #18   2. feb 2012 Det er blot et forslag som skal sikre mere administration i det offentlige og naturligvis syntes synshallerne at det er en fremragende ide. Som Mirza skriver, så er der overhovedet intet sikkerhedsmæssigt belæg/statistik, der kan begrunde det. Typisk dansk "vi ved hvad der er godt for dig" politik.

• #19   2. feb 2012 Jeg er ikke stor fan af det dersens periodiske syn på mc'er, det er i mine øjne unødvendigt. Men på den anden side set, får vi os sorteret de få fra, som køre rundt på nogle lig.

Men men men.
    før man indfører dette, skulle man måske kigge lidt på påhængsvogne, som campingvogne og trailere. En del af i sær trailere, er der ingen vægtafgift på. så ved ejerskifte kommer de ikke til syn, men køre videre i samme navn.
    Nu bor jeg lidt ude i provinsen/på landet. Og de skulle nok tage en ting som landbrugets maskiner op til overvejelse, før hold da kæft en balje brusk de køre rundt med. sidste sommer, knækkede en vogn med korn total sammen pga rust i rammen. selvfølgelig i et sving hvor vi kom på mc, så man i sidste øjeblik opdagede at vejen var fuld af korn.

• HM
    HM Tilmeldt:
    apr 2006

#20   2. feb 2012 @Mirza: Ej, altså! Hvis du ellers læser mine posts, så hælder jeg altså til, at der ikke skal indføres syn bl.a. fordi der ikke er nogen nytteværdi. smiley

• #21   2. feb 2012 Nicholai
    Snakken handlede om MC

• #23   2. feb 2012 Flemming
    Hvis du læste hvad jeg havde skrevet, ville du ha fået med, at jeg ikke var fan af periodisk syn af mc'er og at de skulle indføre syn af landbrugsmaskiner i stedet, altså før de begynder at rode med reglerne til mc.
    Dvs stadig mc relateret

• #24   2. feb 2012 Jeg vil helst ikke til syn med min igen:)

• #25   2. feb 2012 Mange mc'er blot sku synet hver andet år alligevel, pga salg.. Det må være fint nok:)

• #27   2. feb 2012 Hans sorry, jeg postede mit indlæg et stykke tid efter at jeg havde læst dit, det jeg ville kommentere var din kommentar til hvorfor det ikke skulle koste noget.. jamen hvis der ikke er et argument for at MCer skal have periodisk syn, hvorfor skal det så koste noget, udover at staten skal tjene penge...

• #28   2. feb 2012 Mange mc'er blot sku synet hver andet år alligevel, pga salg.. Det må være fint nok:)

• #29   2. feb 2012 syntes reglerne skulle gælde alle køretøjer , tager vi de værste tilfælde så har scooterne og og påhængskøretøjerne åbenbart aldrig været ejet af folk der mener alm.service og vedligehold er nødvendigt , skal mcerne "ofres" for det gør jeg det gerne og beløbet for periodisk mc-syn vil koste ca. 200kr. og da mange mcere skifter ejer oftere end andre kategorier vil det alligevel være sjældent at se en mc i synshallen til periodisk syn

• HM
    HM Tilmeldt:
    apr 2006

#30   2. feb 2012 @MIrza: Nuvel. Hvis der indføres syn (hvilket jeg bestemt ikke håber sker, idet der ikke findes nogen nytteværdi for at gøre det), så må det vel være klart for enhver, at man skal betale for ydelsen. Dette burde gælde for mange andre "services" man henter fra kommune, region eller staten.

Nu kender jeg ikke argumentet ift. forslaget for indførelse af periodisk syn for MC. Men jeg kan dårligt forestille mig, at det gælder om forbedring af den tekniske eller sikkerhedsmæssige del. Den har altid været utrolig høj på MC (jf. mange ovenstående argumenter). Om Staten tjener så meget tvivler jeg dog på - men det kan uden tvivl udgøre flere ansættelser, hvilket i sig selv ( i disse tider ) kan tjene et formål. Men så burde man gå efter bolden og ikke MC'en (so to speak).

Når man tilhører en bestemt "art" og i dette tilfælde MC-folket, så er det nemmeste modargument at trylle frem, jo netop at mange andre syns-forhold burde ske forlods. F.eks. trailere. Og hvorfor gælder der ingen regler ift. sejl- og motorbåde? End ikke reg. afgiften har bidt sig fast på den front. Jow Jow... hvis man vil køre snævret og drive fluek...... så er der mange herlige muligheder.

smiley

• #31   2. feb 2012 Jeg kan godt se fornuften i periodiske syn for mc, har set mange ombyggede maskiner der ikke just lever op til diverse lovkrav med trafik og personsikkerhed i mente.

• #33   2. feb 2012 Rene du mangler en refleks bagpå.

• #34   2. feb 2012 mener bestemt der vil være effekt i at indkalde 2 hjulede køretøjer feks. 30ere og 45ere der kører betydeligt hurtigere end de er registreret til , manglende bremser osv. at mcerne er mindre hårdt ramt at fejl er vel kun godt og derfor ikke andet end en formsag at gennemgå alm.periodesyn , dog ville jeg gerne se en YiangLun af tvivlsom herkomst gennemgå periodesyn efter 4 år smiley

Kan godt se berettigelsen til at indkalde ALLE registrerede køretøjer med jævne mellemrum

• HM
    HM Tilmeldt:
    apr 2006

#35   3. feb 2012 @Urban: Hvilken effekt? De fejl og mangler du omtaler er jo minimalt. Prøv nu at åbne dine øjne når du mødes med andre MC'er... hvor mange af dem er så ringe vedligeholdt? Ikke mange, vel? Der er absolut ingen nytteværdi i at lave periodisk syn på MC - ud over de regler som pt. findes. Desuden skal du huske på, at Etaten med Jens Betjent jo stadig har sin velkendte "joker" at trække på; Indkaldelse til syn... hvis noget synes tvivlsomt. Periodisk syn må vel være forbeholdt for køretøjer, hvor der reelt er en nytteværdi (teknisk og sikkerhedsmæssigt) og ikke blot fordi man kan... eller skal...

• Kenneth H
    Kenneth H Tilmeldt:
    okt 2011

Følger: 1 Emner: 54 Svar: 1.066
    #36   3. feb 2012 Nu ved jeg så ikke hvor mange af jer der ved at kigge på en pæn MC kan se om den også kan bremse.
    Er nemmere at pudse og vaske sin cykel end det er at holde bremserne i orden.

Snakker ikke om at det er tåbeligt ikke at gøre det, for det kan jeg sagtes se,

Men sammenligner man med en bil, de kan også sagtes se pæne ud, men der er da nogen der ikke er helt som de skal være på det punkt.

• #37   3. feb 2012 Hans GTR1400 !

du mener så mcerne skal være undtagelsen iblandt alle køretøjer ?
    skriver såmænd bare at der er rigtigt mange fejlbehæftede også 2hjulede køretøjer derude , så læs gerne hele teksten inden du besvarer og forsvarer noget , men ja mcerne er den bedre del , men tænk engang alle de 30ere og 45ere som kører betydeligt hurtigere end de er godkendt til !
    trailere og campingvogne som har kørt 20år uden så meget som et alm. eftersyn !

• #38   3. feb 2012 PS. hvis du så åbner dine egne øjne !

• HM
    HM Tilmeldt:
    apr 2006

#39   5. feb 2012 @urban: Rolig nu... Mine øjne er skam åbne.... smiley De nuværende regler ift. MC-syn er da fine og gør, at en MC kommer forbi synshallen såfremt det tjener et formål. Hvis du medtager 30 og 45'ere under MC'ere i helhed, så ja, så må de rigtige MC'ere ofres! Ville det ikke være muligt at skelne imellem 30, 45 og "rigtige" MC'ere? Du har uden tvivl ret i at både 30 såvel 45 kategorien kunne højnes hvad angår sikkerhed. Og så tjener det jo et formål og har en nytteværdi. Netop argumentet "nytteværdi" må vel spille en stor rolle for en given beslutning om ændring af synsregler? Og hvis man anskuer "de rigtige" MC'ere, så må du vel anerkende, at den tekniske stand er ret god og høj, ikke? Bevares, der findes modificerede maskiner af enhver art, men det friholder jo ikke Etaten fra at sende dem forbi syn hvis de spottes på vejen! Hvilket jo også sker med jævne mellemrum. Men det er da set, at Etaten løfter pegefingrene og tilspørger MC'isten, om det ikke var på tide at få monteret fløjten i udstødningen osv.

Hvis man endelig skulle tale om en nytteværdi og et formål der tjener sikkerheden, så burde man måske indføre periodisk syn med en længere tidslinie, hvilket også kunne gælde for trailere og CV's. Jeg kan ikke tage et forslag om periodisk syn hvert 2. år på MC seriøst - det tjener intet formål af værdi.

Kommentér på:
Scooter og mc syn hver andet år ?

Annonce