3.353 visninger
|
Oprettet:
FølgFølg ikke
34 Svar
Scooter og mc syn hver andet år ? Scooter og mc syn hver andet år ?
Undre mig meget lige nu..
Kan se flere steder at folk snakker om der nu skal synes både 30/45 knallerter og motorcykler hvert andet år og folk samtidig siger de er blevet oplyst ved omreg (2012) at der er nye regler
Nogen der kan be eller afkræfte det ?
Gerne med link til lovgivning 2012
0 synes godt om
feb 2006
Følger: 176 Følgere: 165 MC-er: 10 Emner: 207 Svar: 12.519
feb 2006
aug 2007
Følger: 53 Følgere: 102 MC-er: 15 Emner: 226 Svar: 3.248
apr 2006
Følgere: 17 MC-er: 1 Emner: 21 Svar: 2.542
Men jeg fristes til at spørge; Hvad nytteværdi er der i tvunget syn for MC hvert 2. år? Generelt er MC-bestanden i teknisk og fin stand. De kører jo ikke om vinteren. Folk betragter generelt deres MC som en "fin hobby", hvorfor langt de fleste er så gode som nye! Bevares, der findes undtagelser, men det er meget meget lidt. Og om nogen skulle have monteret larmepotte, ulovlige lygter eller andet gejl... tja, moralen er jo ofte den, at folk ikke ville drømme om at køre på lortet hvis der var fare på færde (groft betragtet).
Så er der alle tilfælde med fusk og slyngelstreger. Forkert stel-nr. - afgift ikke beregnet korrekt ift. hvad MC står anført til osv. Men var det ikke bedre - hvis overhovedet - at TOLD/Politi foretog stikprøver på alm. vis når der er "forsamlinger" - som vi kender det ved Bakkeåbning/lukning, diverse store træf mv.
Spild af tid og penge med periodisk syn på MC.....
aug 2011
Følger: 18 Følgere: 6 MC-er: 3 Emner: 23 Svar: 311
maj 2006
Følger: 11 Følgere: 14 MC-er: 5 Emner: 38 Svar: 602
Nej tak til mere papir nusseri, og kontrol og tjek og jeg skal komme efter dig med gps road pricing, og sorte bokse, osv. osv. Og hvorfor skal vi bruge tiden og pengene på at tage til syn hvert 2. år? Motorcykler har den fordel at hvis de er defekte risikere ejeren selv at komme slemt til skade..
Mvh. Mathias
maj 2005
Følger: 29 Følgere: 26 MC-er: 3 Emner: 156 Svar: 907
Så hellere sende folk på køre kursus....
Cyklerne sørger langt største delen for at have i orden..... Men folks egen køre evne kunne måske godt genopfriskes nogle gange.....
Ik kun til mc men også i bil....
Lidt skræmmende at man kan tage kørekort som 18årig og så have det resten af livet uden nogle form for kontrol udover et tjek ved lægen når man bliver gammel.....
okt 2011
Følger: 1 Emner: 54 Svar: 1.066
sep 2011
Følger: 14 Følgere: 12 MC-er: 3 Emner: 38 Svar: 124
maj 2010
Følger: 3 Følgere: 3 MC-er: 4 Emner: 7 Svar: 290
sep 2006
Følger: 8 Følgere: 6 MC-er: 3 Emner: 31 Svar: 110
Jeg overlever nok at sætte en anden bagpot og bløde de penge
jeg syntes bare der skal efteruddannes syns folk til det
fordi man har en anden forgaffel på som er bedre end det maskinen er født så kan den ikke synes uden godkendelser osv
Jeg kræver bare kyndige synsfolk som kan vudere som maskinen er sikker eller ej andet skal de ikke tænke på
jeg kender ikke noget mc folk som sætter stumper på deres bike som er
dårligere end det den er født med .
apr 2006
Og argumentet om at synsfolk skal være bedre uddannet holder altså heller ikke. Generelt er det sådan at synsfolk gennemgår en ret omfattende uddannelse (løbende), og alt ære + respekt for det! De gange jeg har været igennem med hhv. BIL og/eller MC, så har der været en fin dialog, hvor man faktisk godt kan skelne imellem snot og kanel. Og desuden er det også min opfattelse, at man i de (nu) private synshaller får en god vejledning ift. ens projekt (gælder både BIL og MC). Det handler i bund og grund om at kunne gennemføre syn og overholde gældende regler (uagtet hvor underlige de end måtte være) med skyldig respekt for sund fornuft. Hvis du stiller i synshallen med flækket forrude, så får du altså en anmærkning, men bliver dog betinget synet. Hvis du stiller med en ombygget MC med tvivlsom oprindelse plus dertil monteret stumper, så sørg da i det mindste for, at du har dine papirer/godkendelser klar og på plads *inden* du møder op. Og dette vil de fleste synshaller gerne hjælpe dig med forlods. Så bliver oplevelsen faktisk en ganske positiv en af slagsen.
Men igen... dem af jer der taler for periodiske syn... fortæl mig nu hvad periodesyn for MC skulle gavne? Ud over at du skal skyde 4-500,- kr. af hver 2. år og en masse mennesker skal bruge en masse tid på at flytte en masse papir rundt?
Periodesyn for både? Campingvogne og trailere? Cykler? In-liners? Tja, mulighederne er mange...
Faktisk ville det være langt bedre økonomisk for staten at indføre lovpligtig syn for din sundhed - f.eks. lægebesøg/kontrol/check samt besøg hos tandlægen. Dette ville flytte milliarder af kroner af omkostninger væk fra staten - wupti!
apr 2006
Følger: 3 Følgere: 2 MC-er: 2 Emner: 17 Svar: 960
Både for bil og mc.
okt 2007
Følger: 7 Følgere: 5 MC-er: 1 Emner: 28 Svar: 112
apr 2009
Følger: 10 Følgere: 54 MC-er: 2 Emner: 192 Svar: 7.504
Hvis der ikke er et problem, hvorfor så indføre et syn, hvad er DIN grund for at der skal være syn.. og hvorfor skulle man ikke syne cykler, nu hvor vi er i gang, jeg antager at du kan finde en undersøgelse der viser at MINDST ET dødsheld sidste år har være forårsaget af en motorcykel i dårlig tilstand..
jun 2005
Følger: 1 Følgere: 1 MC-er: 1 Emner: 51 Svar: 766
apr 2005
Følger: 12 Følgere: 14 MC-er: 10 Annoncer: 2 Emner: 136 Svar: 897
Men men men.
før man indfører dette, skulle man måske kigge lidt på påhængsvogne, som campingvogne og trailere. En del af i sær trailere, er der ingen vægtafgift på. så ved ejerskifte kommer de ikke til syn, men køre videre i samme navn.
Nu bor jeg lidt ude i provinsen/på landet. Og de skulle nok tage en ting som landbrugets maskiner op til overvejelse, før hold da kæft en balje brusk de køre rundt med. sidste sommer, knækkede en vogn med korn total sammen pga rust i rammen. selvfølgelig i et sving hvor vi kom på mc, så man i sidste øjeblik opdagede at vejen var fuld af korn.
apr 2006
jun 2005
Følger: 1 Følgere: 1 MC-er: 1 Emner: 51 Svar: 766
Snakken handlede om MC
apr 2005
Følger: 12 Følgere: 14 MC-er: 10 Annoncer: 2 Emner: 136 Svar: 897
Hvis du læste hvad jeg havde skrevet, ville du ha fået med, at jeg ikke var fan af periodisk syn af mc'er og at de skulle indføre syn af landbrugsmaskiner i stedet, altså før de begynder at rode med reglerne til mc.
Dvs stadig mc relateret
okt 2006
Følger: 13 Følgere: 12 MC-er: 3 Emner: 149 Svar: 845
okt 2006
apr 2009
Følger: 10 Følgere: 54 MC-er: 2 Emner: 192 Svar: 7.504
okt 2006
feb 2006
apr 2006
Nu kender jeg ikke argumentet ift. forslaget for indførelse af periodisk syn for MC. Men jeg kan dårligt forestille mig, at det gælder om forbedring af den tekniske eller sikkerhedsmæssige del. Den har altid været utrolig høj på MC (jf. mange ovenstående argumenter). Om Staten tjener så meget tvivler jeg dog på - men det kan uden tvivl udgøre flere ansættelser, hvilket i sig selv ( i disse tider ) kan tjene et formål. Men så burde man gå efter bolden og ikke MC'en (so to speak).
Når man tilhører en bestemt "art" og i dette tilfælde MC-folket, så er det nemmeste modargument at trylle frem, jo netop at mange andre syns-forhold burde ske forlods. F.eks. trailere. Og hvorfor gælder der ingen regler ift. sejl- og motorbåde? End ikke reg. afgiften har bidt sig fast på den front. Jow Jow... hvis man vil køre snævret og drive fluek...... så er der mange herlige muligheder.
sep 2008
Følger: 76 Følgere: 607 MC-er: 26 Emner: 381 Svar: 5.539
okt 2006
Følger: 17 Følgere: 16 MC-er: 3 Emner: 167 Svar: 3.621
feb 2006
Kan godt se berettigelsen til at indkalde ALLE registrerede køretøjer med jævne mellemrum
apr 2006
okt 2011
Følger: 1 Emner: 54 Svar: 1.066
Er nemmere at pudse og vaske sin cykel end det er at holde bremserne i orden.
Snakker ikke om at det er tåbeligt ikke at gøre det, for det kan jeg sagtes se,
Men sammenligner man med en bil, de kan også sagtes se pæne ud, men der er da nogen der ikke er helt som de skal være på det punkt.
feb 2006
du mener så mcerne skal være undtagelsen iblandt alle køretøjer ?
skriver såmænd bare at der er rigtigt mange fejlbehæftede også 2hjulede køretøjer derude , så læs gerne hele teksten inden du besvarer og forsvarer noget , men ja mcerne er den bedre del , men tænk engang alle de 30ere og 45ere som kører betydeligt hurtigere end de er godkendt til !
trailere og campingvogne som har kørt 20år uden så meget som et alm. eftersyn !
feb 2006
apr 2006
Hvis man endelig skulle tale om en nytteværdi og et formål der tjener sikkerheden, så burde man måske indføre periodisk syn med en længere tidslinie, hvilket også kunne gælde for trailere og CV's. Jeg kan ikke tage et forslag om periodisk syn hvert 2. år på MC seriøst - det tjener intet formål af værdi.
Scooter og mc syn hver andet år ?