{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.440 visninger | Oprettet:

Afgift iflg sælger/skat {{forumTopicSubject}}

Jeg syntes at når man kigger på markedet findes der utrolig mange racere u/afgift.

Det sjove er at sælgere skriver som at afgiften er ca 50K, men ser man på skat's hjemmeside er ansættelserne ca 80K for de seneste.

Lidt trist at se sælgerne har brændt fingerne så meget at de vildleder en evt køber så meget.

Og trist at se at Skat forlanger 80K i afgift for en cykel som nok oftest bliver handlet til 110K, som de fleste 1000cc 04-07 koster.

Det virker slet ikke til at kunne betale sig at købe u/afg til gaden, da skat ødelægger det i sidste ende.

Men hvorfor henter folk så de mange cykler hjem, når de ikke kan komme af med dem??


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Afgift iflg sælger/skat
  • #1   4. feb 2012 jeg har tænkt nøjagtig det samme mange gange.. hvorfor køber folk en cykel hvis de ikke har råd til afgiften? medmindre det er en banecykel selvfølgelig.

  • #2   4. feb 2012 Man bliver fristet når man ser priserne i Tyskland, men det kan sjældent svare sig at hente en.


  • #4   4. feb 2012 Jeg har selv hentet i tyskland før og deres maskiner er som regel velholdte , men idag er prisen på mc er der er med afgifte presset så meget både hos private og forhandler at det ikke kan betale sig mere at hente , Skat har nemlig ikke justeret priserner ned itakt med det store brugt market , brug tiden på at finde en god i DK og pres prisen , der er altid en er vil sælge , chek altid pant

  • #5   4. feb 2012 Problemet herinde er at nogle sælgere direktet forsøger at lyve mht afgifts beløbet.
    Mange annoncer angiver en forventet afgift der er 30-50% lavere end den faktiske.
    Så man skal sgu se sig for.


  • #6   4. feb 2012 ikke noget problem : lad sælger sørge for syn og afgift,og hent cyklen med plader på, så ved man hvad cyklen koster .......

  • #7   4. feb 2012 Det kunne også tænkes at nogen henter MC for at bruge den til bane brug, eller alternativt som jeg gjorde. Hentede en donor cykel og solgt så cyklen uden afgift da jeg havde fået skiftet alle de dele som jeg manglede.
    Det kostede mig ca 3 kilo af få køler, clip on styr, fordæk, bagdæk, cockpit og alle kåbedele. De skadet blev monteret på den tyske cykle og solgt som projekt uden afgift. Og køber vidste besked om mit bytten rundt !
    Men skulle jeg have købt delene rundt omkring ville det have kostet en del mere og sikkert også kostet en omlakering.
    Derfor hentede jeg cykel i Tyskland.

    Kom jeg i ligenden situation, så gjorde jeg det igen.


  • #8   4. feb 2012 Jeg synes egentlig bare det er træls at man på MCG's marked ikke kan søge med/ude. Afgift. Men at man skal ind på hver annonce for at se om der er afgift på.

  • Kenneth H
    Kenneth H Tilmeldt:
    okt 2011

    Følger: 1 Emner: 54 Svar: 1.066
    #9   4. feb 2012 De fleste kan man nu godt gætte sig til, kun dem under ca. 10.000 kr. man kan være i tvivl om

  • #10   4. feb 2012 Kasper R skrev -

    "En tommelfinger regl er at koster en mc uden afgift 25.000kr skal der typisk betales 50.000kr i afgift.

    Altså 1/3 er prisen og 2/3 er afgiften."

    Hvis man bruger den tommelfingerregel (at 66% af totalpris vil være reg.afgift) vil man nu temmelig ofte overestimere den reelle afgift der skal betales, da den på mange nyere cykler typisk vil ligge på 58-59%, og undertiden 50-53%

    Hvis man som køber af en cykel uden afgift, ikke føler man selv kan foretage et rimeligt estimat af afgift, og er nød til at forlade sig på sælgers do, bør man holde sig væk fra disse, idet det tyder på meget lille kendskab til procedure og praksis (samt "ninja-tricks").


  • #11   4. feb 2012 det kan altid betale sig at købe uden afgift, problemet for mange danske købere er at de ikke handler med de rigtige ex. i Tyskland, køber man privat i DE og kan snakke/ handle med sælger, så er der penge at spare ved senere afgift
    fordi der står på skats hjemmeside at så meget skal betales er det ikke bindende, jeg har ikke oplevet at skulle betale det som stod men de 4 gange jeg har prøvet er jeg blevet positivt overrasket


  • Kenneth H
    Kenneth H Tilmeldt:
    okt 2011

    Følger: 1 Emner: 54 Svar: 1.066
    #12   4. feb 2012 Men vil vist være naivt at gå ud fra at afgiften altid er mindre end de oplyser.

    Hvis man henter en cykel, med det formålet er at få cyklen på danske plader, og man ud fra de afgifter der er betalt på den model før, stadig kan spare penge, kan det svare sig, ellers bør man vist bare lade være.


  • #13   4. feb 2012 nemlig ja
    gad vide hvorfor så mange henter ???


  • #14   4. feb 2012 Ovenstående "tommelfingerregel" skal man IKKE gå efter. Den er kun gældende for maskiner med en hvis alder, km og brugtpris.
    Brug den info man kan finde inde ved skat, og forhold sig til dette. Afgiften kan så svinge +/- 5% fra dette.
    Er man stadig i tvivl, grundet feks. der ikke lige findes en maskine med den rette årgang eller....? Så skriv til skat, og få en afgifts-pris fra dem. Det kan dog godt tage laaaaaaaang tid, men så ender man ikke med at stå med en maskine, som man syntes afgiften bliver for dyr til. Og så forsøger at sælge den igen.


  • #15   4. feb 2012 Og iøvrigt er afgiftssystemet som vi kender det, jo under ganske voldsomt pres for omlægning lige pt, da provenuet falder voldsomt (ca. 1/3 i forhold til 2007). Hvilket bl.a skyldes kreativ udnyttelse af div. "smuthuller/ninja-tricks" i reg. lovgivningen. En omlægning i nær fremtid i retning af mere brugsbaserede afgifter forekommer relativ sandsynlig, men hvad det vil betyde for MC'er, er usikkert.

  • #16   4. feb 2012 Man køber vel ikke cykel uden afgift uden selv at checke om det sælger påstår er rigtigt ?
    Mon ikke der er mange der køber en cykel sydpå i troen på at man får råd til afgiften lidt senere.


  • Kenneth H
    Kenneth H Tilmeldt:
    okt 2011

    Følger: 1 Emner: 54 Svar: 1.066
    #17   4. feb 2012 nok mere, man vil gerne have en stor og dyr maskine til måske 150.000 kr. men har ikke pengene, så køber man en tysker til 6000 EU og sætter en prøveplade på når man har lyst til en tur.

  • #18   4. feb 2012 Hvorfor bliver sælger altid spurgt om afgiftens størrelse ? Tjek dog selv skat...



  • Kenneth H
    Kenneth H Tilmeldt:
    okt 2011

    Følger: 1 Emner: 54 Svar: 1.066
    #19   4. feb 2012 Hvis han oplyser noget forkert, så ved man jo han ikke er til at stole på smiley

  • #20   4. feb 2012 @kenneth H.

    Nu fejl informere du.. Prøveplade modellen er død og borte.

    Bliver du stoppet idag hvor du misbruger pladen ( og her acceptere skat og politi kun kørsel mellem hjem og nærmeste synshal eller værksted og aldrig med passager,og ingen længere prøveture, og man kan ikke selv tage en prøve tur)

    Så bliver du På lagt afgiften og får en bøde som alt efter. Situationen kan havne på samme beløb som afgiften.

    Prøveplade kørsel er tåbeligt.......

    // Brian


  • #21   4. feb 2012 Død og borte er nok lige en overdrivelse, men SKAT forsøger at gøre det så vanskeligt som muligt, og man kan ikke bare gøre det, når man får lyst (ikke hvis man har lyst tit :-)) - Brugen af prøvemærker er reguleret i Bekendtgørelse 651 om registrering af køretøjer m.v. og lovlige formål er -

    Stk. 2. Prøveskilte må kun bruges til midlertidig eller lejlighedsvis kørsel til følgende formål:
    1) Afprøvning og indstilling af et nyt køretøj, men ikke til tilkørsel af køretøjet.
    2) Kørsel i forbindelse med import eller eksport af et køretøj til/fra det sted her i landet, hvor importøren/eksportøren har adresse, herunder virksomhedsadresse.
    3) Kørselsprøve i anledning af reparation af et køretøj, men ikke til tilkørsel af et istandsat køretøj.
    4) Afhentning eller udbringning af et køretøj i anledning af reparation eller salg.
    5) Kørsel, der er nødvendig i forbindelse med registrering eller godkendelse af et køretøj.
    6) Overførsel af et køretøj til anden forhandler, andet udsalgs- eller udstillingssted eller lager. Et demonstrationssted, der ikke henhører under færdselslovens område, hvor køretøjet præsenteres for publikum i salgsøjemed, f.eks. en væddeløbsbane eller en dyrskueplads, sidestilles med et udstillingssted.
    7) Demonstration af et køretøj for en forhandler eller dennes personale.
    8) Demonstration eller prøve af et køretøj i anledning af salg. Kørslen må kun finde sted efter forudgående anmodning i hvert enkelt tilfælde fra en eventuel køber af et køretøj af den pågældende type.
    9) Optagelse af fotografier eller film af et køretøj. Kørslen må kun foretages af en fabrikant eller importør af køretøjer, og alene for at fremstille reklamemateriale for køretøjet.
    10) Kortvarig kørsel her i landet i optog i forbindelse med åbning af salg af lodsedler til velgørende eller almennyttige formål, eller i forbindelse med en lokal børnehjælpsdag, dyrskue eller lignende arrangementer. Kørslen må kun ske efter tilladelse fra politiet i hvert enkelt tilfælde.
    Stk. 3. Prøveskilte må ikke bruges på køretøjer, der bruges til befordring af gods eller personer, der er uvedkommende for formålet med kørslen, jf. stk. 2.



  • #22   4. feb 2012 Skat har en regnemaskine på nettet som du kan regne prisen rimeligt præcist ud på.
    http://skat.dk/SKAT.aspx?oId=1826797&vId=0


  • #23   4. feb 2012 Forudsætningen for at anvende den beregner er jo netop, at man kender handelsprisen, og vel at mærke ikke det man _tror_ er handelsprisen, nej det er handelsprisen som SKAT estimerer den er udfra forskellige kriterier = i praksis ukendt. Men man kan dog f.eks forsøgsvis estimere den udfra tidligere afgiftsbedømte cykler, hvilket i nogle tilfælde kan være simpelt, i andre tilfælde langt fra simpelt...

  • #24   4. feb 2012 @ Michael.

    Når jeg skriver død og borte. Så mener jeg den afgifts undvigelse som var meget benyttet i slut halvfemserne og op til ca 2006 hvor man oprettede et firma " birgers handelsfirma" og fik sin faste Prøveplade som man flittigt brugte, og kunne bruge overalt blot onkel Kaj og fætter Bent vidste at de var potentielle købere hvis ordensmagten ringede. Eller havde et Tilsalg skilt i inderlommen som man hang på styret når man åd is på havnen i Skagen.

    Men den tids fred og ro på Prøveplade området er heldigvis ovre. Vi skal ALLE betale den fastsatte skat, omend den for de fleste af os er urimelig høj....

    Tror ikke længere der er mange der nyder mc kørsel uden et ordentlig skilt i røven ;-))

    // Brian


  • Kenneth H
    Kenneth H Tilmeldt:
    okt 2011

    Følger: 1 Emner: 54 Svar: 1.066
    #25   4. feb 2012 Brian S

    Et er hvad loven siger, noget andet er hvad folk gør
    Har set mange gennem tiden der ikke tog de regler så tungt.
    Muligt det i dag er blevet smådyrt at blive stoppet på en afgift fri MC, kan jo så også forklare hvorfor de nu bliver solgt smiley


  • #26   4. feb 2012 Ja det er lige det med deres handelspris. For kan godt være man finder sig en billig R1 til fx 35K, så tror jeg ikke afgiften bliver 70k for en 07, da forhandlerne forlanger omkring 130K for sådan en.

    Som markedet er nu, udelukker det meget godt ideen om import syntes jeg. Ville selv gerne have en u/afg men det kan næsten ikke betale sig, når den en dag skal på gaden..


  • #27   4. feb 2012 Brian S skrev -

    "Men den tids fred og ro på Prøveplade området er heldigvis ovre. Vi skal ALLE betale den fastsatte skat, omend den for de fleste af os er urimelig høj...."

    Der er så meget man skal, man skal også altid overholde hastighedsgrænserne, og støjgrænserne (trafikstøj dræber skønsvis 500 om året.)..;-)

    Personligt kan jeg ikke få ondt af, at nogle lejlighedsvis kører lystturskørsel på prøvemærker, og at de for den yderst begrænsede brugsret betaler 100,- om dagen (inkl ansvarsforsikring) svarende til 36.500 om året for en fuld brugsrret. Faktisk burde det IMO være en officielt udbudt option med dagplader, om de så skulle koste 100, 200 eller 300 kr dagligt er mindre væsentligt. Temmelig tosset, at man stort set kun kan vælge mellem alt eller intet, på det der for mange er et hobbykøretøj, ganske særligt nu, hvor der er åbent op for månedvis betaling af reg.afgift, blot kun i leasingregi, hvor statens mister milliarder i provenu, mens nogle leasingselskaber skummer fløden. Helt tåbeligt ikke at genoverveje den strategi, og som tidligere skrevet, er der jo også en voksende erkendelse af, at det nuværende afgiftssystem har spillet fallit.

    Nogle mener iøvrigt (og klager derfor i stort tal), at SKAT for nuværende holder et kunstigt højt niveau på mange af vurderingerne (onde tunger hævder efter pression fra importører/forhandlere), men det er i nogen grad blevet ris til egen bagende, idet eksporten (tilbagebetalingen af afgift) er vokset.



  • #28   4. feb 2012 Har endnu ikke set skat vurdere en mc højere end de står til på dba.......

  • #29   4. feb 2012 Hvad sammenligner du så med, højeste udbudspriser, laveste udbudspriser eller et gennemsnit? På mange cykler er variansen jo enorm, men de fleste af de cykler, der reelt sælges pt (=handelspriser), ligger jo i bunden prismæssigt, endvidere også med variabelt afslag i forhold til udbudsprisen.

  • #30   4. feb 2012 Skats beregningsgrundlag stemmer fint overens med den faktiske markeds værdi.( har betalt afgift på nogle cykler efterhånden)

    Det er ikke og skal ikke være billigere at importere bil/ mc i udlandet.

    Dette vil blot få brugt priserne i dk til at falde og det er der ikke mange af dem der køber nye cykler som vil synes om.



  • #31   4. feb 2012 Det er helt fint, at det er din personlige holdning, men det kan næppe ha' undgået din opmærksomhed, at den langt fra deles af alle...;-). På de cykler, der interesser mig personligt (og jeg har indgående kendskab til), ligger de i nogle tilfælde lidt under, i andre tilfælde rammer de ret præcist, og andre igen (typisk de nyere/dyrere cykler) fra lidt til markant over den "reelle" markedspris (dette skrevet velvidende, at en rigtig absolut markedspris ikke findes) - Så det varierer noget, kun i de sidstnævnte tilfælde vil folk jo typisk brokke sig...underligt nok ;-).

  • #32   4. feb 2012 kim s

    den regnemaskine regner da helt ved siden af


  • #33   4. feb 2012 Skats vurdering passer indenfor 5 % passer dit regnestykke ikke Michael er cyklen købt for dyrt i udlandet. Men køb dog herhjemme så passer prisen smiley

  • #34   4. feb 2012 Det er ikke min regnemaskine, men den skat anbefalder at man bruger, inden man ansøger om afgiften,med hensyn til handelsprisen så finder man så mange som muligt der er til salg hos forhandler, (ikke private dem bruger skat ikke ) der efter regner man gennemprisen ud, det går man ikke helt galt i byen med.

  • #35   4. feb 2012 Brians S -

    Hvis det skal tages som udtryk for et faktum generelt, kan jeg med sikkerhed sige, at du tager fejl, men jeg anerkender fuldt ud, at det kan være _din_ erfaring :-).


  • #36   4. feb 2012 Jeg vil gerne se eksempler på at jeg tager fejl.

    Show me smiley


  • #37   5. feb 2012 Jeg sender dig et.

  • #38   5. feb 2012 Kim S -

    Desværre jow, det kan man nu godt gå noget galt i byen med, et eks er 1991 CBR600F'ere, som SKAT i mange år har haft niveaulister på (std. afgiftpriser, som i udgangspunktet skal følges). SKAT sætter dem pt til ca. 25-26.000 i handelspris (eller omkring 13.000 i afgift). Forhandlernes gennemsnitsudbudspriser er væsentlig højere, dette er så et eks. på, at SKAT ligger lavere end forhandler(udbuds)-priser. Eks. på det modsatte findes naturligvis og som nævnt også. Nogle nyere modeller er faldet markant i vurdering nogle år, mens de stort ikke er faldet det efterfølgende år (uden at forklaringen kan findes i markedet). Man kan aldrig helt vide, i hvilket niveau SKAT lægger sig, jo mindre udbredt/importeret en model er, jo sværere bliver det generelt.


  • #39   5. feb 2012 Michael S
    Du har helt ret det er ikke altid at regnemaskinen passer, men en rimelig rettetråd er det trods alt, det vil altid være en gambling at impotere, det er hos sælger du skal have den så billigt som muligt, for som det også er sagt tidligere skat prøver at ramme markedsprisen så godt som muligt, de er ikke ude på at ødelægge det hverken for forhandler eller forbruger.


  • #40   5. feb 2012 Jeg angriber nu ikke regnemaskinen som sådan, den er jo såmænd blot baseret på ren lovgivning (restafgiften skal svare til samme procentsats af org. afgiften som handelsprisen af nyprisen). Næh, det er mere SKAT's vurderinger af "handelsprisen", hvor der historisk har været relativ mange "ejendommeligheder" (f.eks blev CBR600RR3/4'ere konsekvent sat højere end CBR600RR5'ere et år). Hele ideen, med fastsættelse baseret på vurderinger, lægger jo evident også op til konflikter. Personligt har jeg nu altid kunnet få de vurderinger, jeg har anset for rimelige i forhold til markedet, enkelte gange har jeg dog skulle argumentere for dem, andre har ikke haft helt samme oplevelse.

  • #41   5. feb 2012 Da jeg importerede min Truder, fandt jeg de seneste tal ved skat, hvad andre cykler havde betalt i afgift. De tre laveste tal. printede jeg afgørelser ud, og vedhæftede sammen med toldsynspapirerne, incl. "dårlige" billeder af min cykel.
    Skrev et lille brev, hvor jeg forventede en afgift på ca. det i.h.t. vedlagte tidligere afgørelser.
    Efter få dage ringede de fra skat, og spurgte om jeg kunne acceptere beløb xxx. Og ja, det kunne jeg godt, for beløb var 99% i.h.t. det jeg havde forventet. Lidt større, da de også ville have et lille afgiftsbeløb for alt det udstyr min cykel havde i.h.t. toldsynspapirerne.
    Men er det en cykel man søger info om, og som der ikke er importeret ret mange af, ja så skriv til skat.


  • #42   5. feb 2012 Men kan man skrive til dem, hvis man vil høre om afg på en fx r1 07?

    Det fleste er sat til 80K i afg, men inden jul kunne jeg få en med afg til under 100K, og finder da ikke en til 20K uden afg.


  • #43   5. feb 2012 @thommas.

    Den skulle du da vist have købt hv'a ?

    Laaaaangt de fleste '07 r1'ere koster mellem 120 og 130k, og mener stadig der er nye på lager til 180k.

    Så mon ikke skat også her rammer rimeligt godt?

    //Brian


  • #44   5. feb 2012 Hvis du er rigtig varm på en maskine, og bla. bla. bla...... så kan du bruge dette link, hvis du er i tvivl om afgiften.
    http://skat.dk/SKAT.aspx?oId=1863912&vId=0


  • #45   5. feb 2012 Kim C det kræver at du har papir på cyklen, udfra hvad jeg læser mig til

  • #46   6. feb 2012 Det kræver vist kun et stel nr. for at søge afgiften. Og stel nr kan du evt. få oplyst af sælger før man køber.

  • #47   6. feb 2012 Kristian a. fuldstændig korrekt !!

  • #48   11. feb 2012 Hvis jeg får stelnr, hvor skal jeg så skrive til for at få svar hurtigst. Det er vel ikke bare skat men en bestemt afd.

    Nogen som kan en mail??


Kommentér på:
Afgift iflg sælger/skat

Annonce