1.612 visninger
|
Oprettet:
Dieselmotor på en MC? {{forumTopicSubject}}
Jeg har et spørgsmål af ren interesse som jeg håber at få svar på:
Hvad skyldes det at man ikke ser motorcykler som kører på diesel?
Jeg har googlet det og hvad jeg kan læse mig har til at BMW og MZ haft en eller flere dieselMC'er, men hvorfor er det ikke mere udbredt?
Ser man eksempelvis på en bil så har den jo som regel et kraftigere optræk - kan det ikke overføres til en MC ?
Hvad er fordelene / ulemperne eventuelt ved diesel på en MC ?
sep 2011
Følger: 3 Følgere: 2 MC-er: 1 Emner: 32 Svar: 662
aug 2005
Følger: 131 Følgere: 138 MC-er: 4 Emner: 518 Svar: 21.160
http://thekneeslider.com/archives/2006/06/19/neander-turbo-diesel-motorcycle/
apr 2006
Følger: 51 Følgere: 51 MC-er: 24 Emner: 61 Svar: 3.938
;O)
apr 2009
Følger: 10 Følgere: 53 MC-er: 2 Emner: 192 Svar: 7.492
maj 2010
Følger: 14 Følgere: 18 MC-er: 5 Emner: 51 Svar: 554
sep 2011
Følger: 3 Følgere: 2 MC-er: 1 Emner: 32 Svar: 662
apr 2009
Følger: 10 Følgere: 53 MC-er: 2 Emner: 192 Svar: 7.492
sep 2011
Følger: 3 Følgere: 2 MC-er: 1 Emner: 32 Svar: 662
apr 2009
Følger: 10 Følgere: 53 MC-er: 2 Emner: 192 Svar: 7.492
apr 2006
Følger: 29 Følgere: 133 MC-er: 4 Emner: 232 Svar: 2.708
http://journeytoforever.org/biodiesel_bikes.html
feb 2006
Følger: 7 Følgere: 4 MC-er: 1 Emner: 32 Svar: 186
http://www.ppo-mc-global-tour.dk/
aug 2005
Følger: 131 Følgere: 138 MC-er: 4 Emner: 518 Svar: 21.160
Det er en benzinfanatiker ord du ytrer. Jeg har selv gjort det samme indtil jeg for en tre år siden blev præsenteret for en moderne CRD turbodiesel med 170 HK og 340 Nm fra 1600-4000 omdr. Bare den trillede 20 kmt, var der intet, på fire hjul, der kom med ved roll-on - og så drev den 1,6 ton bil 18-20 km/l.
Jeg fyldte den med benzin efter et par og firs tusinde og måtte have den repareret for over 60000 dask, men alligevel var den stadig billigere i drift end min forrige Audi A6 med samme ydelse, men noget lavere moment.
Du har måske ret på racerbanen, selv om Audi mener noget andet, men på gaden er dine synspunkter helt outdatede.
maj 2010
Følger: 14 Følgere: 18 MC-er: 5 Emner: 51 Svar: 554
dec 2003
Følger: 57 Følgere: 61 MC-er: 4 Emner: 90 Svar: 1.786
Det amerikanske forsvar har en kawasaki KLE i en diesel udgave.. den havde endda en begrænset multilfuel kapacitet
apr 2009
Følger: 10 Følgere: 53 MC-er: 2 Emner: 192 Svar: 7.492
Da jeg skulle leje en 4x4 i New York, fordi jeg skulle køre til Canada spurgte jeg om den Ford de havde var med diesel, hun kiggede noget mærkeligt på mig, og jeg blev så flov, diesel er en by i Rusland i hvert fald når det kommer til personbiler.. og sådan skal det være :o)
apr 2009
Følger: 10 Følgere: 53 MC-er: 2 Emner: 192 Svar: 7.492
Den "sjoveste" diesel jeg har prøvet har været en E60 535d med 276hk ?? men det med at skifte gear ved 5000omdrejninger virker sgu sterilt..
jan 2012
Følger: 14 Følgere: 38 MC-er: 8 Emner: 55 Svar: 10.014
Momentet bestemmer hvor langt du flytter den.
En motorcykel har ikke behov for ret stort moment for at accelerere pga den lave vægt. Benzin motoren er lettere og har en højere litereffekt.
@knud.
Når du tjekker din Roll on egenskaber så vælg lige noget andet end berlingoer og fabiaer
Du køre med turbo. Vælg en modstander med turbo, tror du ville blive sat alvorlig til vægs hvis du lagde op til en Saab 9/5 en altea fr Eller lign.
Diesel sviner. Og når en diesel bil endeligt når endestationen hos autoophuggeren så tror jeg ikke den har været mange øre billigere end benzinen pr. kørt km...
okt 2008
Følger: 42 Følgere: 38 MC-er: 1 Emner: 29 Svar: 588
Under en tur i Tyskland sidste år, stødte jeg på en flok, der kørte på diesel motorcykler, der kunne ligne en hjemmelavet konkurrent til BMW 1200GS med KTM-agtig design og en grim motorlyd.
Sidenhed fandt jeg ud af, at den hedder Track og kører med en turbodiesel motor på 800 cc fra SMART Car, kardan og automatgear a la scooters (CVT). Efter hvad jeg kunne forstå, ville de komme til at koste i omegnen af 220.000kr i Danmark med en vægtafgift på 1000kr.
Havde jeg råd, ville jeg købe én på stedet, for det er da svaret for alle langdistances touring-motorcyklister at kunne køre 45 km pr.liter
sep 2011
Følger: 14 Følgere: 12 MC-er: 3 Emner: 38 Svar: 124
tror ikke det kan lade sig gøre at få en dieselmotor til at lyde ligeså godt som benzin.
jeg gad ihvertfald ikke komme kørende på en MC som lyder som en fiskekutter.
sep 2011
Følger: 14 Følgere: 12 MC-er: 3 Emner: 38 Svar: 124
http://www.youtube.com/watch?v=RELltnWVtJg&feature=related
lyder da af H til, bare min mening
aug 2005
Følger: 131 Følgere: 138 MC-er: 4 Emner: 518 Svar: 21.160
apr 2009
Følger: 10 Følgere: 53 MC-er: 2 Emner: 192 Svar: 7.492
jun 2006
Følger: 1 MC-er: 1 Emner: 21 Svar: 294
mar 2008
Følger: 5 Følgere: 4 MC-er: 2 Emner: 7 Svar: 229
dec 2003
Følger: 57 Følgere: 61 MC-er: 4 Emner: 90 Svar: 1.786
sep 2011
Følger: 3 Følgere: 2 MC-er: 1 Emner: 32 Svar: 662
sep 2011
Følger: 3 Følgere: 2 MC-er: 1 Emner: 32 Svar: 662
maj 2010
Følger: 14 Følgere: 18 MC-er: 5 Emner: 51 Svar: 554
sep 2011
Følger: 3 Følgere: 2 MC-er: 1 Emner: 32 Svar: 662
maj 2010
Følger: 14 Følgere: 18 MC-er: 5 Emner: 51 Svar: 554
aug 2005
Følger: 131 Følgere: 138 MC-er: 4 Emner: 518 Svar: 21.160
Jo fra stående start er de alle en smule hurtigere, og ved roll on fra 20 kmt virker de langt med dramatiske - men hurtigere har ingen af dem været - tværtimod.
Personligt tror jeg forskellen ligger i at i benzinøserne skal man ligge og skifte gear hver gang man rammer 6000 omdr, og man kobler ind ved 3500-4000. I dieseløsen kører man 1200 omdr i tredie gear, træder på klampen og der trillere meget hurtigt op til måske 4000 ved 130, og så gearer man to-tre gear pop og tusser afsted med 1500 omdr igen.
Det føles ikke særlig voldsomt, men dynamikken er helt eminent
I øvrigt synes jeg at der er sket rigtig meget fra den gamle traditionelle traktormaskine til de moderne common-rail turbodieseler.
Forresten sjovt - man plejer at sige, at det er de gamle, der ikke vil tage ny teknologi til sig;-)
apr 2009
Følger: 10 Følgere: 53 MC-er: 2 Emner: 192 Svar: 7.492
Sikke nogle kedelige biler, det er derfor de taber
apr 2009
Følger: 10 Følgere: 53 MC-er: 2 Emner: 192 Svar: 7.492
http://www.youtube.com/watch?v=f4BcuTROsnw
mar 2006
Følger: 6 Følgere: 7 Emner: 10 Svar: 217
kop cacao:-)
apr 2009
Følger: 10 Følgere: 53 MC-er: 2 Emner: 192 Svar: 7.492
jan 2012
Følger: 14 Følgere: 38 MC-er: 8 Emner: 55 Svar: 10.014
Du siger mange fornuftige ting men dette her er noget vrøvl:
"Personligt tror jeg forskellen ligger i at i benzinøserne skal man ligge og skifte gear hver gang man rammer 6000 omdr, og man kobler ind ved 3500-4000. I dieseløsen kører man 1200 omdr i tredie gear, træder på klampen og der trillere meget hurtigt op til måske 4000 ved 130, og så gearer man to-tre gear pop og tusser afsted med 1500 omdr igen."
Tager du eks. VW s 2,0 tfsi motor så køre den lige op med dieselen fra 1500 og op til 3500rpm og derefter giver de traktoren tæsk. Og der skal derfor ikke skiftes mere gear,
At de nye diesel maskiner er meget rare at køre i er der ingen tvivl om. Men i Roll on testen der matcher de altså ikke en moderne turbo benzin...
Og nej jeg er ikke benzin fanatiker, og køre da også 40000km om året i en diesel vogn.
// Brian
aug 2005
Følger: 131 Følgere: 138 MC-er: 4 Emner: 518 Svar: 21.160
jeg taler om almindelige hurtige gadebiler. De kobles ikke ind ved 6000, regulatoren slår fra ved 6500.
Brian:
De turboladede benzinbiler jeg har haft har i området 2000-4500 haft lineær flad momentkurve - ca. 90 Nm lavere end omtalte diesel. Omdrejningerne over 4500 har de minimum skullet bruge til at indhente det forspring dieseløsen havde opnået ved det længere og kraftigere træk:-)
Men fra stående start var benzinbilerne hurtigere og også en smule i topfart - men så er vi alligevel forbi 220 kmt, så det er efter min opfattelse ret akademisk:-)
apr 2009
Følger: 10 Følgere: 53 MC-er: 2 Emner: 192 Svar: 7.492
definer alm hurtig bil..? i den verden jeg bevæger mig så er der ingen af mine bekendte/venner der har hurtige biler hvor begrænseren ligger under 8000 omdrejninger.. så det er vel ret relativt..
Knud Knud, du er blevet for gammel :o)
aug 2005
Følger: 131 Følgere: 138 MC-er: 4 Emner: 518 Svar: 21.160
Jeg er da helt klar over at der kører nogle voldtunede brianøser rundt derude, men kig nu lige på hvad de 98% er - ikke;-)
apr 2009
Følger: 10 Følgere: 53 MC-er: 2 Emner: 192 Svar: 7.492
aug 2005
Følger: 131 Følgere: 138 MC-er: 4 Emner: 518 Svar: 21.160
Jeg er nødt til at rette dig- det handler jo ikke om, hvad folk ved og ikke ved. Det handler om hvilke kørejern vor trafik BESTÅR AF.
Jeg lever i den virkelige verden - gør du;-)
dec 2006
Følger: 12 Følgere: 11 MC-er: 1 Emner: 16 Svar: 1.264
apr 2009
Følger: 10 Følgere: 53 MC-er: 2 Emner: 192 Svar: 7.492
Nej fuck den virkelige verden, min er meget sjovere :o)
aug 2005
Følger: 131 Følgere: 138 MC-er: 4 Emner: 518 Svar: 21.160
Det har du sgu nok ret i, bare svært at bruge til ret meget:-)
apr 2011
Følger: 36 Følgere: 32 MC-er: 2 Emner: 58 Svar: 338
okt 2004
Følger: 28 Følgere: 36 MC-er: 6 Emner: 394 Svar: 7.553
okt 2004
Følger: 28 Følgere: 36 MC-er: 6 Emner: 394 Svar: 7.553
aug 2005
Følger: 131 Følgere: 138 MC-er: 4 Emner: 518 Svar: 21.160
Det er bestemt også min erfaring, men det foregår helt eminent udramatisk
dec 2006
Følger: 12 Følgere: 11 MC-er: 1 Emner: 16 Svar: 1.264
jan 2012
Følger: 14 Følgere: 38 MC-er: 8 Emner: 55 Svar: 10.014
Så du kan få lært forskellen på at give gas og fyre den af !!!
//Brian
Dieselmotor på en MC?