{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.340 visninger | Oprettet:

Køb af Yamaha fra 1981 fra USA? {{forumTopicSubject}}

Jeg står med en XJ 550 Maxim på hånden, som min kone har "forelsket" sig i.

Der er ikke dokumentation på betaling af told og moms, da tidligere ejer havde den med hjem som flyttegods.
Den kom til landet i 2004 og har stået i en garage siden.
I 2010 købte nuværende ejer den, men har aldrig fået cyklen indregistret eller søgt om værdisættelse af afgift.

Eneste dokument som medfølger på cyklen er "Delaware Dealer´s Reassignment", som fortæller, at cyklen er solgt i 2004, at den er fra 1981 samt angiver af stelnummer og miles stand.

Hvad med told og moms på en sådan fætter?
Der er intet, som kan dokumentere oprindelig salgspris og shippingomkostninger.

Cyklen er ikke typegodkendt i Dk, da det er en Maxim.
Optisk er der en del forskel mellem en Maxim og den almindelige XJ 550, men de har samme stel og eneste tekniske forskel er, at en Maxim kun har 1 skivebremse fremfor 2 for.

Her på sites er der en, som har en XJ 550 Maxim, så cyklen må kunne indregistreres. Ved I, hvad som skal til?

Jeg har læst et sted, at der ikke rigtig er krav til typegodkendelse, når cyklen bliver veteran. Det gør den om 4 år, men det er jo lidt længe at vente, så ved en af jer, hvad jeg kan gøre?


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Køb af Yamaha fra 1981 fra USA?
  • #1   4. mar 2012 er ikke besværet værd , og er det kun den model hun er forelsket i ? så er det vist betydeligt nemmere at finde et dansk stel inkl.afgift eller andet stel indenfor EU med pap.



  • #2   4. mar 2012 Ved et brugtimporteret køretøj skal der til syn bruges dok. for køretøjets tidligere registrering, fra USA hedder det: »Certificate of Title«.
    Har man ikke det, skal man ansøge SKAT om tilladelse til at fremstille køretøjet til syn uden dok. for tidligere reg.
    Selve syn og toldsynet burde ikke give de store problemer hvis eller den er org. og uden ombygninger! Krav om dataerklæring på MC importeret fra et ikke EU-land kom først den 1. oktober 1982. (kan dog undlades hvis hele køretøjet er E-typegodkendt, men det forekommer aldrig på så gamle cykler men heller ikke relevant hvis det er en 81'er.)
    Der kan dog være ting ved lys, lygter og reflekser som skal tilpasses til de danske bestemmelser.
    Told og moms spørg SKAT !


  • #3   4. mar 2012 Lyder som noget jeg ville holde mig fra,kan gå hen og blive et frygteligt besvær hvis du ovrhovedet kan få dk plader på den!!!

  • #5   4. mar 2012 her er der en xj 550 fra 81 som er betalt fri sidste år

    Art Motorcykel
    Mærke YAMAHA
    Model 550CCM
    Typebetegnelse XJ500
    Registreret 1. gang 28-02-1981
    Motor, volumen (cc) 528CCM
    Motor, ydelse (hk) 55
    Drivkraft B
    Kørte (km) 23000
    Ekspeditionsdato 05-09-2011

    --------------------------------------------------------------------------------

    Værdiansat pr. 09-08-2011
    Oprindelig nypris inkl. afgift (kr.) 38800,00
    Afgiftspligtig værdi (kr.) 5266,00
    Handelspris inkl. afgift (kr.) 8700,00
    Registreringsafgift (kr.) 3434,00


  • #6   4. mar 2012 der er en her inde der har en xj 550 maxima på plader. så der findes en dansk type atest på den

    http://www.motorcykelgalleri.dk/gal_visbil.aspx?ID=35278


  • #7   4. mar 2012 Cyklen er 100% original og står meget flot.
    Som Allan skrev, så regner jeg ikke med den store afgift på cyklen.

    Det er en årgang 1981 ud fra det medfølgende dokument.
    Den er produceret mellem 1981 og 1983 og der er iflg. mine oplysninger ikke forskel på stelnummerbetegnelsen mellem årgangene.

    Udfordringer ved denne cykel er altså at få lov til at syne den uden dokumentation for tidligere syn.
    Samt at få afklaret, om der skal betales moms og told af cyklen.
    Begge dele kræver kontakt til skat.

    Er der andet, som jeg bør være opmærksom på ved en sådan cyklen, hvis vi vælger at forsætte med projektet?


Kommentér på:
Køb af Yamaha fra 1981 fra USA?

Annonce