1.146 visninger
|
Oprettet:
FølgFølg ikke
41 Svar
Hvilke dæk og hvor? Hvilke dæk og hvor?
Jeg skal have nye sutter på kawa´en (ER-5) og vil gerne høre hvilke I ville anbefale?
Jeg har slidt et sæt Bridstone BT45 på 6000 km, hvis jeg synes er for lidt. Først sad der Donlup på de holdt 18000 km, men de var alt for hårde.
Hvor køber man dæk til en god pris og med hurtig levering?
Mvh Niels
0 synes godt om
sep 2005
Følger: 17 Følgere: 18 MC-er: 3 Emner: 300 Svar: 1.819
aug 2004
Følger: 18 Følgere: 45 MC-er: 4 Emner: 242 Svar: 1.414
sep 2005
Følger: 17 Følgere: 18 MC-er: 3 Emner: 300 Svar: 1.819
023 kommer dog vist ikke i dine dimensioner.
mar 2007
Følger: 5 Følgere: 4 MC-er: 1 Emner: 21 Svar: 1.035
Dunlop Sportsmart/Sportmax kunne være et bud, og ja reifenversand og daekonline kunne være gode muligheder - hvem ved måske din forhandler havde et godt tilbud :o)
aug 2004
Følger: 18 Følgere: 45 MC-er: 4 Emner: 242 Svar: 1.414
mar 2009
Følger: 9 Følgere: 11 MC-er: 5 Emner: 4 Svar: 31
mar 2008
Følger: 78 Følgere: 72 MC-er: 4 Emner: 171 Svar: 2.928
apr 2005
Følger: 12 Følgere: 14 MC-er: 10 Annoncer: 1 Emner: 135 Svar: 890
mar 2007
Følger: 5 Følgere: 4 MC-er: 1 Emner: 21 Svar: 1.035
Bridgestones nummerering (den gamle i hvert tilfælde) er at jo højere nummer, jo mere touring orienterede egenskaber og jo mere holdbarhed (og mindre grip) - HELT overordnet betragtet altså.
Et BT021 vil give dig blødere gummi og mindre holdbarhed end BT45, et BT003 vil give dig smørblød lakrids og 3-4.000 rigtigt sjove km..
aug 2004
Følger: 18 Følgere: 45 MC-er: 4 Emner: 242 Svar: 1.414
Ok så var jeg jo ikke engang nået ned til alperne før sådan et BT003 ville være slidt op. He
mar 2008
Følger: 78 Følgere: 72 MC-er: 4 Emner: 171 Svar: 2.928
aug 2004
Følger: 18 Følgere: 45 MC-er: 4 Emner: 242 Svar: 1.414
Hvad med Michelin Pilot Activ, er det gode dæk?
dec 2003
Følger: 2 Følgere: 91 MC-er: 11 Emner: 240 Svar: 20.502
Jeg vælger nok pirelli sport demon eller Michelin pilot sporty næste gang.
mar 2007
Følger: 5 Følgere: 4 MC-er: 1 Emner: 21 Svar: 1.035
Jeg tror du skal koncentrere dig om at finde ud af hvad din første prioritet er. Kører du mest touring, hvor du slider mere på midten end på kanten af dækket, så køb touringdæk, de holder optimalt, og selvfølgelig kan de også svinge - også til lidt sjov kørsel.
Jeg ser i en anden tråd at du godt vil styrke dine kurveegenskaber og søger info om trackdays og kørekurser. Her er det godt at have nogle dæk der "klistrer" men med al respekt, så tror jeg ikke du vil være så ringe stillet med at koncentrere dig om at købe nogle dæk med gode touringegenskaber ..... så kan du finpudse senere hvis du bliver bidt af banekørslen og købe dæk med blødere kanter.
Dækkenes vedhæftningsevne (også touringdæk) vil langt hen af vejen overstige dine evner til at belaste dem (sådan er det såmænd for de fleste), så koncentrer dig om at købe dæk til dit behov, og skift når dit behov ændrer sig.
aug 2004
Følger: 18 Følgere: 45 MC-er: 4 Emner: 242 Svar: 1.414
aug 2004
Følger: 18 Følgere: 45 MC-er: 4 Emner: 242 Svar: 1.414
mar 2007
Følger: 5 Følgere: 4 MC-er: 1 Emner: 21 Svar: 1.035
Touringdæk kan fint bruges "til kanten" og i hvert tilfælde sagtens til de første mange kørekurser du kommer på. Du kan udforske dine dæks grænser meget mere end du aner, så på med nogle touringdæk (der dur til din daglige kørsel) og så på nogle svingerkuser hvor du opdager hvor langt du kan presse dem.
Jeg ville umiddelbart anbefale dig FDM til en start, men det er jo et svar til en helt anden tråd :o)
aug 2004
Følger: 18 Følgere: 45 MC-er: 4 Emner: 242 Svar: 1.414
mar 2007
Følger: 5 Følgere: 4 MC-er: 1 Emner: 21 Svar: 1.035
Da du har prøvet Bridgestone og ikke har været tilfreds med holdbarheden, så ville Michelin Pilote Active (som du selv er inde på) måske ikke være et dårligt valg, de bliver i hvert tilfælde rost meget, men jeg har desværre ikke selv erfaringer med det.
Mvh
JLL
aug 2004
Følger: 18 Følgere: 45 MC-er: 4 Emner: 242 Svar: 1.414
okt 2004
Følger: 28 Følgere: 36 MC-er: 6 Emner: 394 Svar: 7.559
www.mynetmoto.de
jun 2007
Følger: 15 Følgere: 16 MC-er: 5 Emner: 42 Svar: 466
Har kørt +5000 indtil videre, og der er måske 2-3000km i bagdækket endnu. Fordækket er der mange km i endnu.
Det er klart det fedeste dæk jeg har kørt med indtil videre.
Presser man dem ud af sving, for man Go advarsel med let og kontrolleret slides.. Måske med lidt hjælp fra min ESP.. ;0)
dec 2003
Følger: 2 Følgere: 91 MC-er: 11 Emner: 240 Svar: 20.502
jun 2007
Følger: 15 Følgere: 16 MC-er: 5 Emner: 42 Svar: 466
jun 2007
Følger: 15 Følgere: 16 MC-er: 5 Emner: 42 Svar: 466
aug 2004
Følger: 18 Følgere: 45 MC-er: 4 Emner: 242 Svar: 1.414
Jeg kan se at bagdækket ikke har den rille på Pilot Active, så de må være bedre umilbart. De har rillen på fordækket, men her er der ikke den samme belastning og det er også det dæk som rammer vandpytten først. Tror jeg prøver nogle Pilot Active, de er også billigere. :o)
jun 2007
Følger: 15 Følgere: 16 MC-er: 5 Emner: 42 Svar: 466
Havde jeg din cykel, ville jeg se om jeg kunne få Michelin pilot Road3 på. Lang levetid og godt grip i vådt føre.. Et godt touringsdæk.
pilot Road3
http://www.michelin.dk/motorcykler/michelin-pilot-road-3?fromTyreSelector=true&brand=kawasaki&selectorMode=byCar&fromTyreSegment=4#tab-tyres-technology
110/70-17
http://ssl.delti.com/cgi-bin/rshop.pl?details=Ordern&cart_id=39188328.123.31002&typ=D-116514&ranzahl=1&Breite=110&Herst=Michelin&Quer=70&Felge=17&S_Z=ZR&weiter=0&kategorie=6&Ang_pro_Seite=15&Transport=P&dsco=123&m_s=1
160/60-17
http://ssl.delti.com/cgi-bin/rshop.pl?details=Ordern&cart_id=39188328.123.31002&typ=D-116520&ranzahl=1&Breite=160&Herst=Michelin&Quer=60&Felge=17&S_Z=ZR&weiter=0&kategorie=6&Ang_pro_Seite=15&Transport=P&dsco=123&m_s=1
aug 2004
Følger: 18 Følgere: 45 MC-er: 4 Emner: 242 Svar: 1.414
Men tak for hjælpen. :o)
jun 2007
Følger: 15 Følgere: 16 MC-er: 5 Emner: 42 Svar: 466
Prisforskellen har noget med kvaliteten på dækket at gøre..
men held og lykke med dæk valget.. :o)
dec 2003
Følger: 2 Følgere: 91 MC-er: 11 Emner: 240 Svar: 20.502
Pilot Activ og Road 3 er af samme kvalitet, men når der så alligevel er forskel på deres egenskaber, skyldes det, de forskellige krav de er bygget efter. Under alle omstændigheder er et 160/60 et meget skidt valgt. Ikke mindst fordi en ER5 ikke har egenskaberne til at udnytte de fordele PR3 har.
Pilot Activ er valget til en ER5 når vi taler om Michelin-dæk.
aug 2004
Følger: 18 Følgere: 45 MC-er: 4 Emner: 242 Svar: 1.414
dec 2003
Følger: 2 Følgere: 91 MC-er: 11 Emner: 240 Svar: 20.502
Dækonline er udlandet
mar 2011
Følgere: 1 Svar: 122
6.000 lyder af for lav kilometerydelse - hvad tryk har du kørt med?
Send mig evt en pm hvis du e interesseret i fortsat at køre Bridgestone.
Der er typisk flere kilometer i Michelins pilot aktiv, men dårligere egenskaber i regn. Ikke dermed sagt det e et dårligt dæk - blot at lave dæk er et kompromis.
Du skal lede efter
Dunlop GT 501
Metzeler Lasertech
Pirelli sport demon
Foruden de andre 2
At sætte radialdæk på vil ikke gøre noget godt og f.eks BT021 er et fordæk i 130/70r17.
maj 2009
Følger: 12 Følgere: 11 MC-er: 1 Emner: 119 Svar: 787
Ja okay. Nogle er gode til at bruge bremserne ekstra flittigt. Meeen....
En jeg kører med har kørt 3 sæsoner på hans BT45. Og han kører da i hvertfald 5000 km pr sæson og er ikke bange for at smide rundt med cyklen.
Jeg tror også du skal kigge lidt på dæktrykket, For ellers bliver få kilometer også et problem med de næste dæk.
aug 2004
Følger: 18 Følgere: 45 MC-er: 4 Emner: 242 Svar: 1.414
Jeg kørte som sagt med fuld oppakning 3800 km på 8 dage. Igennem Tyskland, Sweitz, Italien, Østrig, Chekkiet og hjem igen gennem Tyskland. Og da jeg startede var dækkene ikke helt nye. Jeg synes at Bridgestone BT045 er rigtig gode de første 3000 km, men så bliver de ude af form. Fordækket blev sagtakket og bagdækket blev meget hurtigt slidt på midten. Så jeg vil hellere prøve noget andet. Jeg skal så ikke til alperne igen lige med det første, men mere rundt i skandinavien og måske på et svingkursus, så jeg kan blive bedre til at bruge dæksiderne. Selvom jeg kun har kyllingestriper på ca. 3-4 mm på hver side af dækket.
aug 2004
Følger: 18 Følgere: 45 MC-er: 4 Emner: 242 Svar: 1.414
dec 2003
Følger: 2 Følgere: 91 MC-er: 11 Emner: 240 Svar: 20.502
Satte det på min XBR, og det var fint da jeg var på knutten. Men efter et par 1.000km fik den en "kant" hvor jeg lige skulle skubbe mere i styret for at få den længere ned.
Det er det samme jeg oplever med min Spada. Der sad de på da jeg fik den, og har kørt 7.000km med de dæk. Nu er de selvfølgelig blevet slidte på midten, men også sidste år havde de den kant.
Har tidligere kørt med Avon, og eneste kritik jeg har på dem, er følingen i regnvejr. Den er ikke god. Kan dog være de er forbedret på det punkt.
Men jeg vælger Pilot Activ eller Sport Demon næste gang.
aug 2004
Følger: 18 Følgere: 45 MC-er: 4 Emner: 242 Svar: 1.414
maj 2008
Følger: 9 Følgere: 9 Emner: 8 Svar: 1.131
Pilot Activ er da OK, men IMHO ikke 'fede', blot et no-nonsense, pålideligt all round touringdæk - har dem på min VF750S og så godt din anden tråd, men synes dit spørgsmål var for åbent. I denne tråd passer mine erfaringer bedre, nu andre har luftet deres erfaringer fra helt andre cykler:
# Pilot Activ i /80-profil giver 750S'en lidt skarpere styring end Macadam 50 i /90-profil; Mac 50 holdt vel 12 kkm bagpå, Activ har kun kørt 1 kkm pt så det er for tidligt at spå om holdbarhed
# ME Z6/Z2 på den lidt større VF1100S med samme fælge og std.dækstr. giver endnu livligere styring end 750S'en med Pilot Activ; har kørt 5 kkm efter en Alpetur og har vel 3 mere i sig, hvis jeg holder mig til bivejene. Men 1100S'en har ½ gang flere hk end 750S'en og vel 2½ gang flere end din ER-5.
I regnvejr har jeg kun kørt ME Z6/Z2, der optræder pålideligt der, men på en cykel der vejer noget mere end din og dermed trykker mere pr cm2. VF750S'en har jeg aldrig kørt i regnvejr, men iflg Michelin er Avtiv knapt så gode i regn som Mac 50, der til gengæld havde ry for at være et virkelig godt regnvejrsdæk. Du kan få et meget overordnet indtryk af dækfabrikaternes vådegenskaber og holdbarhed ved at læse Motorrads Reifen-Special 2011, suppleret med deres seneste test af dæk i dine størrelser, Test Youngtimer-Reifen fra 2006. Der var Michelin desværre ikke med.
Som udgangspunkt skal du naturligvis holde dig til stdmonteringen, indtil andre bekræfter et godt alternativ til din cykel. Men du lader til at have mod på at lyte til andres dækerfaringer fra helt andre cykler - og en skal jo finde guldklumpen til din ER-5
Mht dine BT45-erfaringer: Var dine 'G'-typen, som Bridgestone D nævner som alternativ til ER-5, eller den alm uden 'G'? Checkede du nogensinde din trykmåler; og hvor meget hævede du trykket til motorvejskørsel med fuld last? Dæktrykangivelserne er retningsgivende, du skal selv finde dem, der passer din situation. Det gælder alle dæk.
Skal selv have BT45 på min GB500 nu; de gamle ME 33 / Lasertec er for runde og hårde; holdbarheden betyder ikke så meget; GB'en kører kun 1-2 kkm om året.
aug 2004
Følger: 18 Følgere: 45 MC-er: 4 Emner: 242 Svar: 1.414
Det virker til at du har en stor passion for dæk. Jeg har selv arbejdet ved Superdæk engang i ca. 2 år, det var dog kun med bildæk, men jeg ved hvor vigtigt det er at trykket er iorden osv. Jeg kører meget varieret kørsel så det vil altid være et kompromis at finde dæk til min kværn. Jeg blev bare frustreret da jeg fik slidt der der bridgestone så hurtigt ned, for jeg havde fået afvide at det var de bedste dæk til min mc. Men jeg kan se at Michelin nævner precis ER-5 og Pilot Activ som en god kombination, så tror bare jeg kaster mig ud i det.
maj 2008
Følger: 9 Følgere: 9 Emner: 8 Svar: 1.131
Iøvrigt, hvornår så du, at fordækket blev slebet savtakket?- det burde have fået dig til at ændre dæktrykket IMHO. Fik selv lidt savtakker i fordækket (Avon Azaro) på samme VF1100S, der nu kører med Z6/Z2, hvilket uden tvivl skydtes for lavt dæktryk - det havde jeg ikke så gode muligheder for at pleje på tur i USA, hvor tankstationer ikke altid er så velforsynede med trykluft som her. Og VFS'ens gamle fælge er sikkert grund til, at trykket falder flere PSI om ugen, selv ved stilstand - det samme gør GB'ens dæk med slanger i nu også
Med fire '80ercykler, hvoraf ingen er født med fælge til nutidens bedste dæk, er det kun naturligt, at jeg har forhørt mig rundt omkring og også selv eksperimenteret lidt. Det er sjovt, men lidt dyrt, når jeg normalt kun kører 3-4 kkm/år på flere cykler i alt, og dækkene ikke skal blive mere end 5-6 år gamle
Hvilke dæk og hvor?