1.146 visninger | Oprettet:  FølgFølg ikke 41 Svar

Hvilke dæk og hvor? Hvilke dæk og hvor?

Jeg skal have nye sutter på kawa´en (ER-5) og vil gerne høre hvilke I ville anbefale?

Jeg har slidt et sæt Bridstone BT45 på 6000 km, hvis jeg synes er for lidt. Først sad der Donlup på de holdt 18000 km, men de var alt for hårde.

Hvor køber man dæk til en god pris og med hurtig levering?

Mvh Niels

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Hækkeklipning 500 kr.
  • Gardinskinne i loft 250 kr.
  • Hej! Jeg har lige købt et IKEA garderobeskab (model: Rådmansö]), og jeg har brug for hjælp til at samle det. Skabet er bresde 118 dybde højde64H190 cm, og det er stadig i sin originale emballage. Kan du hjælpe mig med at samle det hjemme hos mig i Nørrebro? Hvad vil det koste, og hvornår har du tid? Venlig hilsen, Sasha please, if possible, reply in english thanks! i would need it to be done ideally this morning, but also tomorrow morning is fine 800 kr.
  • Udskift Nilhane / Stophane 1.400 kr.
  • Reparation af tørretumbler 1.500 kr.
  • Træfældning 1.000 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Hvilke dæk og hvor?
  • #1   6. apr 2012 Der er ihvertfald reifenversand.com og daekonline.dk - jeg har lige bestilt MC dæk hos Reifen, og bildæk hos daekonline, svinger lidt hvem der er billigst.

• #2   6. apr 2012 *hvis = hvilket

• #3   6. apr 2012 Et BT023 til min SP1 og et BT045 til min fars CB400F.
    023 kommer dog vist ikke i dine dimensioner.

• #4   6. apr 2012 Tak for kaffe, et Bridgestone BT45 er vel ret beset et touringdæk, der nemt burde holde 20.000 km, så slidt op på 6.000 lyder helt forkert.

Dunlop Sportsmart/Sportmax kunne være et bud, og ja reifenversand og daekonline kunne være gode muligheder - hvem ved måske din forhandler havde et godt tilbud :o)

• #5   6. apr 2012 Måske jeg skulle have ladet være med at køre igennem Tyskland, frem og tilbage med 150-160 km/t og fuld oppakning. Jeg synes der var rigtig dejligt med grib i BT045, men blev bare skuffet over holdbarheden.

• #6   6. apr 2012 Du kan også få Bridgestone BT021 til din cykel, det burde holde lidt længere..

• #7   6. apr 2012 6000 på et bagdæk, det er da rigtig godt hvis du også skal stå fast

• #8   6. apr 2012 Jeg handler på mynetmoto de var trods forsendelse på 10euro for op til 3dæk, stadig 250kr billigere for dæk til min kawa, i forhold til alle de andre steder med billige dæk.

• #9   6. apr 2012 OK Niels, så har du selv været ude om det ;o) - spøg til side, selv med den hastighed og med oppakning burde det ikke slides på 6000 km., men hvorvidt der har været en fejl ved dækket er nok svært at eftervise.

Bridgestones nummerering (den gamle i hvert tilfælde) er at jo højere nummer, jo mere touring orienterede egenskaber og jo mere holdbarhed (og mindre grip) - HELT overordnet betragtet altså.

Et BT021 vil give dig blødere gummi og mindre holdbarhed end BT45, et BT003 vil give dig smørblød lakrids og 3-4.000 rigtigt sjove km..

• #10   6. apr 2012 Jeg syntes at BT045 var dejlige med deres grib, så jeg anbefalede dem til en kammerat og han fik dem også på. Hans var også slidt meget hurtigt på midden. De siger jo ellers at de skulle være hårdere på midten og bløde i siderne.

Ok så var jeg jo ikke engang nået ned til alperne før sådan et BT003 ville være slidt op. He

• #11   6. apr 2012 ¨Vejen frem er bløde dæk og autotoget, hvis man vil kører ligeud tager man bilen eller toget

• #12   6. apr 2012 Ja men det hjælper ikke mængden af mønster på mit bagdæk nu. :o)

Hvad med Michelin Pilot Activ, er det gode dæk?

• #13   6. apr 2012 Jeg har BT45 på min, og de har kørt ca 10.000km men skal også skiftes.
    Jeg vælger nok pirelli sport demon eller Michelin pilot sporty næste gang.

• #14   6. apr 2012 Ja BT003 ville nok ikke være dit førstevalg :o).

Jeg tror du skal koncentrere dig om at finde ud af hvad din første prioritet er. Kører du mest touring, hvor du slider mere på midten end på kanten af dækket, så køb touringdæk, de holder optimalt, og selvfølgelig kan de også svinge - også til lidt sjov kørsel.

Jeg ser i en anden tråd at du godt vil styrke dine kurveegenskaber og søger info om trackdays og kørekurser. Her er det godt at have nogle dæk der "klistrer" men med al respekt, så tror jeg ikke du vil være så ringe stillet med at koncentrere dig om at købe nogle dæk med gode touringegenskaber ..... så kan du finpudse senere hvis du bliver bidt af banekørslen og købe dæk med blødere kanter.

Dækkenes vedhæftningsevne (også touringdæk) vil langt hen af vejen overstige dine evner til at belaste dem (sådan er det såmænd for de fleste), så koncentrer dig om at købe dæk til dit behov, og skift når dit behov ændrer sig.

• #15   6. apr 2012 JL L Ja jeg har jo slidt dem på midten selvom vi kørte en del km i alperne, med mange sving. Vi kørte 3800 km på 8 dage. Ja jeg skal jo lære at køre på de dæk som jeg vil bruge på vejen. Jeg bruger mest min mc til touring og har tit damen med bag på. Men det kunne være fedt at kunne bruge hele dækket. Jeg kan selvfølgelig slide det sidste op i en rundkørsel, men det bliver nok lidt kedeligt i længden. :o)

• #16   6. apr 2012 Jeg må snart ud og have mig en ny kværn, det er jo ikke til at få fede dæk i de størelser. :o)

• #17   6. apr 2012 Din kværn er sku OK, og kan sagtens bruges til frisk kørsel, også hvor du kommer helt ud på kanten af dækket, MEN hvis du primært kører touring, så gå efter dæk til det behov (sku spild at købe Pirelli Supercorsa Pro for at tage på langtur)

Touringdæk kan fint bruges "til kanten" og i hvert tilfælde sagtens til de første mange kørekurser du kommer på. Du kan udforske dine dæks grænser meget mere end du aner, så på med nogle touringdæk (der dur til din daglige kørsel) og så på nogle svingerkuser hvor du opdager hvor langt du kan presse dem.

Jeg ville umiddelbart anbefale dig FDM til en start, men det er jo et svar til en helt anden tråd :o)

• #18   6. apr 2012 Ok men hvilke touring dæk skal jeg bestille. PS det er størelse 110/70-17 og 130/70-17.

• #19   6. apr 2012 Ja, svært spørgsmål.

Da du har prøvet Bridgestone og ikke har været tilfreds med holdbarheden, så ville Michelin Pilote Active (som du selv er inde på) måske ikke være et dårligt valg, de bliver i hvert tilfælde rost meget, men jeg har desværre ikke selv erfaringer med det.

Mvh
    JLL

• #20   6. apr 2012 Ok Så må det være sådan nogen jeg skal straffe de næste km. :o) Der er vel ikke andet for end at prøve sig frem.

• #21   6. apr 2012 kan anbefale

www.mynetmoto.de

• #22   6. apr 2012 Hva med mich. Pilot power 2ct? Hurtig opvarmning og mange km.

Har kørt +5000 indtil videre, og der er måske 2-3000km i bagdækket endnu. Fordækket er der mange km i endnu.
    Det er klart det fedeste dæk jeg har kørt med indtil videre.

Presser man dem ud af sving, for man Go advarsel med let og kontrolleret slides.. Måske med lidt hjælp fra min ESP.. ;0)

• #23   6. apr 2012 Rene E: godt bud, men hvor får man dem i den størrelse?

• #24   6. apr 2012 Jeg har ikke tjekket om de laver dem i den størrelse.. Men på www.daekonline.dk kan man da søge på størrelserne, og så evt vælge Michelin.

• #25   6. apr 2012 Kører den 70 profil for og bag?

• #26   7. apr 2012 Yeps de laver ikke Power 2 i den størelse, men Pilot Active... Jeg tror det der er galt med BT045 er at der er en rille midt på bagdækket og derfor en mindre trædeflade, hvilket gør at der er stor belastning på et lille område at dækket og bliver derfor hurtigt slidte.

Jeg kan se at bagdækket ikke har den rille på Pilot Active, så de må være bedre umilbart. De har rillen på fordækket, men her er der ikke den samme belastning og det er også det dæk som rammer vandpytten først. Tror jeg prøver nogle Pilot Active, de er også billigere. :o)

• #27   7. apr 2012 Nu ved jeg ikke om man ville ku ændre størrelse på dit bagdæk uden af "forstyrre" køreegenskaberne.. Jeg ved heller ikke om 160/60-17 ville være den rette størrelse som bagdæk i stedet for 130/70, men jeg ville høre en mc forhandler om ikke det kunne lade sig gøre, for så har du mange flere dæk at vælge imellem.

Havde jeg din cykel, ville jeg se om jeg kunne få Michelin pilot Road3 på. Lang levetid og godt grip i vådt føre.. Et godt touringsdæk.

pilot Road3
    http://www.michelin.dk/motorcykler/michelin-pilot-road-3?fromTyreSelector=true&brand=kawasaki&selectorMode=byCar&fromTyreSegment=4#tab-tyres-technology

110/70-17
    http://ssl.delti.com/cgi-bin/rshop.pl?details=Ordern&cart_id=39188328.123.31002&typ=D-116514&ranzahl=1&Breite=110&Herst=Michelin&Quer=70&Felge=17&S_Z=ZR&weiter=0&kategorie=6&Ang_pro_Seite=15&Transport=P&dsco=123&m_s=1

160/60-17
    http://ssl.delti.com/cgi-bin/rshop.pl?details=Ordern&cart_id=39188328.123.31002&typ=D-116520&ranzahl=1&Breite=160&Herst=Michelin&Quer=60&Felge=17&S_Z=ZR&weiter=0&kategorie=6&Ang_pro_Seite=15&Transport=P&dsco=123&m_s=1

• #28   7. apr 2012 Ok Men jeg kan få både for og bagdæk i Pilot Activ for det et bagdæk koster i Road 3. Tror ikke jeg vil sætte større på, så hellere bytte biken ud med en ER-6n, hvor et 160 vil passe på.

Men tak for hjælpen. :o)

• #29   7. apr 2012 ok...

Prisforskellen har noget med kvaliteten på dækket at gøre..

men held og lykke med dæk valget.. :o)

• #30   7. apr 2012 René: Prisen har ikke noget med kvaliteten at gøre, men noget med dækkets egenskaber (når vi taler samme mærke).
    Pilot Activ og Road 3 er af samme kvalitet, men når der så alligevel er forskel på deres egenskaber, skyldes det, de forskellige krav de er bygget efter. Under alle omstændigheder er et 160/60 et meget skidt valgt. Ikke mindst fordi en ER5 ikke har egenskaberne til at udnytte de fordele PR3 har.

Pilot Activ er valget til en ER5 når vi taler om Michelin-dæk.

• #31   7. apr 2012 1380 kr ved dækonline for begge to, med fragt. Det kan næsten ikke betale sig at bestille fra udlandet så. :o)

• #32   7. apr 2012 God humor
    Dækonline er udlandet

• Carsten M
    Carsten M Tilmeldt:
    mar 2011

Følgere: 1 Svar: 122
    #33   7. apr 2012 Bridgestone koster 1.498 incl dk moms og så kan du sikkert handle om monteringen

6.000 lyder af for lav kilometerydelse - hvad tryk har du kørt med?

Send mig evt en pm hvis du e interesseret i fortsat at køre Bridgestone.

Der er typisk flere kilometer i Michelins pilot aktiv, men dårligere egenskaber i regn. Ikke dermed sagt det e et dårligt dæk - blot at lave dæk er et kompromis.

Du skal lede efter
    Dunlop GT 501
    Metzeler Lasertech
    Pirelli sport demon
    Foruden de andre 2

At sætte radialdæk på vil ikke gøre noget godt og f.eks BT021 er et fordæk i 130/70r17.

• #34   7. apr 2012 Som andre også har sagt, lyder 6000 km på BT45 af meget lidt på en maskine med de kræfter.
    Ja okay. Nogle er gode til at bruge bremserne ekstra flittigt. Meeen....
    En jeg kører med har kørt 3 sæsoner på hans BT45. Og han kører da i hvertfald 5000 km pr sæson og er ikke bange for at smide rundt med cyklen.

Jeg tror også du skal kigge lidt på dæktrykket, For ellers bliver få kilometer også et problem med de næste dæk.

• #35   7. apr 2012 Jeg har tjekket dæktrykket og det er blevet justeret to gange om året. Og det plejer højest være faldet 0,1 bar.

Jeg kørte som sagt med fuld oppakning 3800 km på 8 dage. Igennem Tyskland, Sweitz, Italien, Østrig, Chekkiet og hjem igen gennem Tyskland. Og da jeg startede var dækkene ikke helt nye. Jeg synes at Bridgestone BT045 er rigtig gode de første 3000 km, men så bliver de ude af form. Fordækket blev sagtakket og bagdækket blev meget hurtigt slidt på midten. Så jeg vil hellere prøve noget andet. Jeg skal så ikke til alperne igen lige med det første, men mere rundt i skandinavien og måske på et svingkursus, så jeg kan blive bedre til at bruge dæksiderne. Selvom jeg kun har kyllingestriper på ca. 3-4 mm på hver side af dækket.

• #36   7. apr 2012 Jeg har også tit kæresten bag på. Hun vejer ikke mere end 54 kg så det burde ikke betyde det store? He Men den lille ER-5 for ihvertfald lov til at vise hvad den duer til. :o)

• #37   7. apr 2012 Det er også min erfaring med BT45
    Satte det på min XBR, og det var fint da jeg var på knutten. Men efter et par 1.000km fik den en "kant" hvor jeg lige skulle skubbe mere i styret for at få den længere ned.
    Det er det samme jeg oplever med min Spada. Der sad de på da jeg fik den, og har kørt 7.000km med de dæk. Nu er de selvfølgelig blevet slidte på midten, men også sidste år havde de den kant.

Har tidligere kørt med Avon, og eneste kritik jeg har på dem, er følingen i regnvejr. Den er ikke god. Kan dog være de er forbedret på det punkt.
    Men jeg vælger Pilot Activ eller Sport Demon næste gang.

• #38   8. apr 2012 Ok Jesper tak for hjælpen, nu har du og jeg besluttet at det bliver de der fede Active nogen ! God vind fremover

• #39   8. apr 2012 For lige at smide et wild card i 12'te time: ME Z2 130/80 bag og ME Z6 (Interact) 110/70 (eller 110/80 aht dækdiameterforhold og dermed styregeometrien) for, så får du radialdæk, omend ikke de nyeste. Du skal selv finde dæktrykket, men start med stdtrykket til Lasertec, som er ME's forslag til din cykel.

Pilot Activ er da OK, men IMHO ikke 'fede', blot et no-nonsense, pålideligt all round touringdæk - har dem på min VF750S og så godt din anden tråd, men synes dit spørgsmål var for åbent. I denne tråd passer mine erfaringer bedre, nu andre har luftet deres erfaringer fra helt andre cykler:

# Pilot Activ i /80-profil giver 750S'en lidt skarpere styring end Macadam 50 i /90-profil; Mac 50 holdt vel 12 kkm bagpå, Activ har kun kørt 1 kkm pt så det er for tidligt at spå om holdbarhed

# ME Z6/Z2 på den lidt større VF1100S med samme fælge og std.dækstr. giver endnu livligere styring end 750S'en med Pilot Activ; har kørt 5 kkm efter en Alpetur og har vel 3 mere i sig, hvis jeg holder mig til bivejene. Men 1100S'en har ½ gang flere hk end 750S'en og vel 2½ gang flere end din ER-5.

I regnvejr har jeg kun kørt ME Z6/Z2, der optræder pålideligt der, men på en cykel der vejer noget mere end din og dermed trykker mere pr cm2. VF750S'en har jeg aldrig kørt i regnvejr, men iflg Michelin er Avtiv knapt så gode i regn som Mac 50, der til gengæld havde ry for at være et virkelig godt regnvejrsdæk. Du kan få et meget overordnet indtryk af dækfabrikaternes vådegenskaber og holdbarhed ved at læse Motorrads Reifen-Special 2011, suppleret med deres seneste test af dæk i dine størrelser, Test Youngtimer-Reifen fra 2006. Der var Michelin desværre ikke med.

Som udgangspunkt skal du naturligvis holde dig til stdmonteringen, indtil andre bekræfter et godt alternativ til din cykel. Men du lader til at have mod på at lyte til andres dækerfaringer fra helt andre cykler - og en skal jo finde guldklumpen til din ER-5 smiley

Mht dine BT45-erfaringer: Var dine 'G'-typen, som Bridgestone D nævner som alternativ til ER-5, eller den alm uden 'G'? Checkede du nogensinde din trykmåler; og hvor meget hævede du trykket til motorvejskørsel med fuld last? Dæktrykangivelserne er retningsgivende, du skal selv finde dem, der passer din situation. Det gælder alle dæk.

Skal selv have BT45 på min GB500 nu; de gamle ME 33 / Lasertec er for runde og hårde; holdbarheden betyder ikke så meget; GB'en kører kun 1-2 kkm om året.

• #40   9. apr 2012 Richard P

Det virker til at du har en stor passion for dæk. Jeg har selv arbejdet ved Superdæk engang i ca. 2 år, det var dog kun med bildæk, men jeg ved hvor vigtigt det er at trykket er iorden osv. Jeg kører meget varieret kørsel så det vil altid være et kompromis at finde dæk til min kværn. Jeg blev bare frustreret da jeg fik slidt der der bridgestone så hurtigt ned, for jeg havde fået afvide at det var de bedste dæk til min mc. Men jeg kan se at Michelin nævner precis ER-5 og Pilot Activ som en god kombination, så tror bare jeg kaster mig ud i det.

• #41   9. apr 2012 Det er dit valg, skriv gerne om erfaringerne. Husk at Mich nævner muligvis Pilot Activ, fordi det er de eneste i sortimentet, der passer din ER-5 i både dimension og hastighedsindeks smiley

Iøvrigt, hvornår så du, at fordækket blev slebet savtakket?- det burde have fået dig til at ændre dæktrykket IMHO. Fik selv lidt savtakker i fordækket (Avon Azaro) på samme VF1100S, der nu kører med Z6/Z2, hvilket uden tvivl skydtes for lavt dæktryk - det havde jeg ikke så gode muligheder for at pleje på tur i USA, hvor tankstationer ikke altid er så velforsynede med trykluft som her. Og VFS'ens gamle fælge er sikkert grund til, at trykket falder flere PSI om ugen, selv ved stilstand - det samme gør GB'ens dæk med slanger i nu også smiley

Med fire '80ercykler, hvoraf ingen er født med fælge til nutidens bedste dæk, er det kun naturligt, at jeg har forhørt mig rundt omkring og også selv eksperimenteret lidt. Det er sjovt, men lidt dyrt, når jeg normalt kun kører 3-4 kkm/år på flere cykler i alt, og dækkene ikke skal blive mere end 5-6 år gamle smiley

Kommentér på:
Hvilke dæk og hvor?

Annonce