4.455 visninger | Oprettet:  FølgFølg ikke 40 Svar

Køler væske bliver for varm Køler væske bliver for varm

Hey.

Jeg har lige haft trillet en lille tur til MC'en blev varm, og så bliver vandet så varmt at kølervæsken løber ud af overløbsslangen. Blæseren går igang, men det er jo lidt for sent egentlig at den gør det, hvad kan være galt?

Vh Jonas

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Diverse opgaver 4.060 kr.
  • Anthony Bok spisebord 1.275 kr.
  • rengøring 1.000 kr.
  • Montering af skab 1.560 kr.
  • Handyman: lampe og gardin opsætning 800 kr.
  • Fejlsøgning ovn - relæ slår fra 900 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Køler væske bliver for varm
  • #1   11. apr 2012 har du kølervæske NOK på... altså blandet det rigtig... da selve kølervæske gør at den koger sener... kan tåle højer temp

eller har du bare hældt for meget på...
    ellers er termostaten måske gået ...
    mvh

• #2   11. apr 2012 det har du skrevet om før ik?
    prøv med en ny termostat,og færdiblandet kølervæske... ikke longlife kølervæske....

• #3   11. apr 2012 Det kan være jeg skal have købt noget køler væske så, for den er omkring Lower, og da jeg sidte fyldte vand på løb det ud med det samme.

Hvis termostaten er gået, burde blæseren så IKKE slå igang?

• #4   11. apr 2012 det kan være termostaten ikke åbner det den skal...
    prøv med kølervæske først...
    lad låget stå åben på påfyldningen intil den er varm.så luften er kommet ud

• #5   11. apr 2012 Jeg tror desværre det er en sprunget topparkning. Alle symtomer taler for det.

• #6   11. apr 2012 hvis toppen er gået vil den pisse ud med kølervæske,hvis du åbner for påfyldningsdækslet , ved lav temp...
    har jeg hørt....

• #7   11. apr 2012 Okay modtaget.. Jeg prøver- gode meldinger- køler væsken er bare den samme som til bil ikke?

• #8   11. apr 2012 jo samme væsken.. det kunne godt lyde som en topakning ;-( den spytter væsken ud pga den ikke kan holde kompressionen

• #9   11. apr 2012 Okay, er det lige til at skifte eller hvad? Og toppakning på selve køleren ikke?

• #10   11. apr 2012 Hvis blæseren er igang har det intet med pakninger at gøre!!! din termostat har sikkert sat sig... pil den ud og se om der er liv i den, hvis du ellers kan så pil den helt ud og køre sådan indtil du får købt en ny

• #11   11. apr 2012 Ok, hvor sidder termostaten?

• #12   11. apr 2012 og hvor køber jeg en ny?

• #13   11. apr 2012 yamaha

• #14   11. apr 2012 ellers ring til sydfyns mc de skaffer dele til alle mcer..
    http://www.sydfynsmcservice.dk/

• #15   11. apr 2012 Toppakningen mellem topstykke og motorblok.. og kan ikke se at blæser kører har noget at gøre med om toppakning er gået eller ej..

termostat sidder befinder sig for enden af den ene af køleslangerne, der er 2, så du må føle dig frem, den slange som bliver først varm er med termostat.. hvor du køber, tjah hos en reservedelspusher smiley ??

• #16   11. apr 2012 Men hvis toppakningen er røget, burde den så ikke også bruge olie, eller dryppe med olie?

• #18   11. apr 2012 Mirza ved du mere end andre her i tråden? Hvorfor i alverden skulle toppakning være røget ?? Køler vand bliver for varm fordi enten køleren er kalket/irret til, vandpumpen er defekt, vankanaler er stoppet til, termostaten ikke åbner, eller cyklen holder stille og blæseren ikke går igang...

• #19   11. apr 2012 - J1 - MCL [ved Århus]

enig.....
    ødelagt top pakning kan godt presse vandet over i beholderen.. men får det næppe til at koge.

mvh

og
    Mirza A
    du skriver også

jo samme væsken.. det kunne godt lyde som en topakning ;-( den spytter væsken ud pga den ikke kan holde kompressionen

hvad mener du med det...

den spytter væsken ud pga den ikke kan holde kompressionen ?

• #20   11. apr 2012 Mirza A

læste det igen.. forstå hvad du mener...

• #21   11. apr 2012 der står INGEN steder at vandet "koger" der står at væsken bliver for vamr og løber ud af overløbsslangen, mine erfaringer siger at det er toppakningen, og nej den behøver hverken bruge vandet når man kører alm. eller røg/damp fra udstødningen.. men der kan være mange forskellige symptomer på samme problem..

• #22   11. apr 2012 Jonas:

Før du ryger på en eller anden helt syg galej, så giv mig lige et ring.

PB med nyt nummer

• #23   11. apr 2012 Så, der er ingen vand i olien, der er ingen olie i vandet, Jonas er nu i gang med at undersøge om der er et termostatproblem, og for hans sjælefreds skyld et toppakningsproblem - det tror jeg næppe, der er.

manden kører med et olietermometer der efter værste behandling har vist 85 grader - så mon ikke vi bare skal slappe af. Problemet kommer aldrig, når han kører og kun når cyklen har gået i tomgang/holdt stille en vis tid.

DEN CYKEL FEJLER NÆPPE NOGET SOM HELST:-)

• Claus L
    Claus L Tilmeldt:
    aug 2006

Følgere: 3 Emner: 11 Svar: 235
    #24   11. apr 2012 Dejligt at se, at man hjælper hinanden " i nødens stund ".. : )

• #26   11. apr 2012 Håber du har ret Knud, men alle de tilfælde hvor jeg har arbejdet med kølesystemer, hvor topparkningerne har været sprunget,er der sket mange mærkelige ting med cirkulationem af vandet. Systemet virker simpelt hent ikke hvis der er lækager.

• #27   11. apr 2012 Ja og man skal selvfølgelig ikke hovedkuls skille krikken ad, uden man er sikker på hvor problemet er. :-))))))))))))

• #28   11. apr 2012 Problemet kommer aldrig, når han kører og kun når cyklen har gået i tomgang/holdt stille en vis tid.

DEN CYKEL FEJLER NÆPPE NOGET SOM HELST:-)

Har selv lige skiftet min køler da den led af samme problem.
    Den havde et lille hul i køleren ved underkanten af blæseren, dvs under kørsel var der fin køling, men så snart man holdt stille i tomgang begyndte den at blive varm og vandet til sidst koge. Pga utætheden var der ingen vand i de køleribbe foran blæseren, så selv om termostat og blæser virkede fejlfrit, var virkning ubrugelig.
    Købte en brugt køler på Ebay, den køler nu som den skal i tomgang uden problemer smiley

• #29   11. apr 2012 Brian, ville den så ikke dryppe hvis der er en utæthed i køleren?

• #30   11. apr 2012 Jo men den første tid opdagede jeg det ikke da hullet var så lille så det fordampede under kørsel.

• #31   11. apr 2012 Brian, det kan ikke udelukkes, men bemærk lige, at olien ikke bliver varm, og den bærer mindst lige så meget af kølingen som vandet gør. Der er simpelthen grænser for, hvor meget der kan være galt med den ged:-)

En meget klog amerikaner (kan sgu ikke huske hvem): If it ain't broken, don't fix it!!!

Cyklen blæser ikke varmt vand ud bare fordi den holder for rødt lys en gang eller to. Blæseren slår kun til når cyklen holder stille. Til sommer, når det bliver varmt vil den nok også slå til og fra ved bykørsel.

...slap nu af.....det er ikke en fabriksny ged, hvor man skal lede efter den mindste underlige detalje:-)

• #32   11. apr 2012 Knud, det var i Summertime med The Fresh Prince ;o)

http://www.youtube.com/watch?v=Kr0tTbTbmVA

Fedt at du gider at hjælpe Mads, i øvrigt!

• #33   11. apr 2012 Det var i øvrigt ved 0:47 at Will synger "and if it ain't broke, then don't try to fix it"..

• #34   11. apr 2012 Mads=Jonas, he he he

• #35   11. apr 2012 Knud har været mig meget behjælpelig her det sidste årstid:D Så han skal ihvertfald have tak for at sætte ro i sindet..

• #36   11. apr 2012 Jonas w håber du gir en melding tilbage, når du har fundet problemet!,

• #37   11. apr 2012 Ved du i øvrigt hva "varm" er ??

ALLE japanske kølersystemer er af den gamle type, hvor vandet løber over i ekspanstionstanken, når motoren bliver ordenlig varm.. så starter blæseren gerne, og temperaturen falder, og samme gør trykket... og så løber vandet tilbage i systemet...

som Kurt siger, så lyder det meget normalt, hvis olien ikke kommer over 85 grader..

En driftsvarm motor kan godt være 105 grader uden den er for varm.

• #38   11. apr 2012
    Jeg tager det med ro, prøver at fylde noget kølervæske på.. Og ser om det bliver i dunken.

• #39   11. apr 2012 Bo:

Helt korrekt - og er vandet varm nok løber det ud af ekspansionsbeholderens overløb inden det render tilbage.

Der åbnes først til overløbet ved knap 2 atm tryk, og så er vandet en hel del over 100 grader - typisk mellem 106 og 112 på MC-er. Derfor skal man heller ikke uden videre lukke køleren op på en varm MC, der sprøjtes kogende vand ud!!!!

• #40   12. apr 2012 ret mig hvis jeg tager fejl, men er fejlen på temostateten ville jeg tro at motoren blev for varm og ikke ekspantionsbeholderen hvor ovverløbsslangen sidder, ELLEr motoren vil ikke blive varm.

Men når maskinen varmes op vil vandet udvide sig og noget kan løbe ud af overløbet, hvis maskinen står i tomgang kan køleren mangle fartvinden som varmeveksler og her kan blæser og vand ud af overløbet være tilfældet.

• #41   12. apr 2012 Det er da godt nok en lang tråd på et lille problem. Har aldrig set en termostat gå i stykker i lukket tilstand,trykket vil altid åbne den og så vil den ikke lukke hvis den er i stykker. I min verden er der noget galt når den smider vandet, så er der noget der ikke er iorden.

• #42   12. apr 2012 Lars S

Du har helt ret

Uffe M:

Mange - sær indpakkede cykler - kan kun helt undgå vandspild ved gang i holdende tilstand, hvis de er forsynet med en speciel kontakt, der starter blæseren ved lavere temperatur. Derefter går disse cykler så ofte koldere ved drift, til tider for koldt.

Kommentér på:
Køler væske bliver for varm

Annonce