{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.255 visninger | Oprettet:

IRIS Kæder? {{forumTopicSubject}}

Er der nogen som kender mærket IRIS og evt. kan anbefale det?
De er åbenbart de eneste som laver en guldfarvet 630 kæde som passer til min gamle tøs, men hvis det er noget kineser-bras, så kan det være lige meget.

https://www.z-power.co.uk/merchantmanager/product_info.php?manufacturers_id=55&products_id=1384

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Hængt 3 lamper op 1.200 kr.
  • Ophængning af lampe 400 kr.
  • Hænge tre lamper op 800 kr.
  • Samle Ikea Pax to skabe 1.000 kr.
  • Hænge 2 billeder op 450 kr.
  • Udskift kontakter 800 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  IRIS Kæder?
  • #1   13. apr 2012 prøv at spørg mirza... han er expert på dem.... høhø.....

• #2   13. apr 2012 Fornemmer man lidt sarkasme eller??
    De er måske ikke et hit? smiley

• #3   13. apr 2012 Lortekæde. Satte det op min Spada, og den bliver skiftet efter kun et år. Har aldrig nogensinde skulle justere en kæde så ofte som nu, og så mange kræfter er der altså ikke i den 250'er

• #4   13. apr 2012 så vidt jeg forstod... nej. den holdte alt for kort tid trods smørring...

• #5   13. apr 2012 Hmm pis, nu troede jeg ellers lige jeg havde fundet en guldkæde til min gamle tøs, men hvis det er noget billigt bras så kan det sgu være ligemeget. smiley

• #6   13. apr 2012 Hvorfor går du ikke bare ned i en 530 kæde og tandhjul. Så er udvalget jo stort

• #7   13. apr 2012 Morten M, hehe.. Men det er sandt, det er noget knep..

Min kæde var 3000km før den begyndte at TABE sine O-ringe.. hmm..

den kørte aldrig i reg, blev smurt for hver 3-500km og gjort ren i petroleum 2-3 gange.. den var rigtig pæn at se på, men O-ringen smuldrede bare seriøst, til sidst tabte den måske 10-15 O-ringe som gemte sig ved forreste tandhjul og den fik dermed stive led, så hele speedometeret begyndte at hoppe og viste 200km/t ved 80km/t fart..

Nu har jeg sat DID på og mit speedometer virker igen lol..

• #8   13. apr 2012 Tommy J, har fået at vide at den kører med 630 kæde pga vægten - den vejer jo en bondegård, så jeg ved ikke hvor godt en 530 kæde holder i længden???
    Har i øvrigt ikke en skid forstand på hvad de forskellige tal står for, så jeg ved kun hvad jeg har fået fortalt. smiley

• #9   14. apr 2012 Jeg ville bare snuppe en 530 DID kæde. 243kg er jo ikke ligefrem voldsomt sammenlignet med så mange andre, og der er nok sket en del med holdbarheden på kæder siden '85.

• #10   14. apr 2012 måske du kan bruge det her link til noget?
    (link fjernet)

og ville heller ikke være nervøs ved at bruge en 530 kæde.
    den eneste forskel på en 530 og en 630 er jeg længden af leddene, bredden er den samme. Så hvis du kan finde tandhjul til din ged, er det bare at skifte.

• Niels B
    Niels B Tilmeldt:
    jan 2009

Følger: 2 Emner: 22 Svar: 805
    #11   14. apr 2012 En 530 holder 30000 km ved 150+ hk - altså hvis det er en DID. Det er trækket og ikke vægten af det som skal flyttes, der betyder noget.
    En 630 er til rangering af togstammer.

• #12   14. apr 2012 Det er lige meget med vægten på MC'en, der kommer ikke mere træk i kæden, det kommer an på motoren / gearkasse hvad momentet er der.

• #13   14. apr 2012 Købte IRIS til min dominator.. 44 vilde hk.. not.. og kun efter få tusinde km er kæden lige så bøjelig på alle ledder og kanter som et stykke reb.. Kan ikke udelukke at andre IRIS kæder muligvis er bedre men den jeg har købt er ihvertfald noget skidt. Det er dog ikke gået helt så galt, endnu, som i Mirza's tilfælde. Den virker stadig efter en 4-5.000km men jeg er klar over at den formentlig ikke har langt igen..
    Set positivt på oplevelsen - så har jeg da lært aldrig at lytte til gode råd fra mcimporten. Det sker nok ikke igen smiley

• #14   15. apr 2012 Ah vægten må da spille lidt ind. Jo lettere MCen er, jo mindre skal der jo trækkes i kæden før MCen begynder at rulle.

Det er vel ikke anderledes end at binde en snor fast i en sten og trække den hen over asfalten. Jo tungere sten, jo større belastning.

• #15   15. apr 2012 @ Lasse, Hvis du har en motor med fx 100hk, og et givet moment, så kan den jo ikke trække mere bare fordi lasten bliver større. F=m*a, hvis m (massen) bliver øget, så falder a (accelerationen) fordi F(kræften) er den samme.
    Altså hvis du sætter en motorcykelmotor over i en bil vil den komme til at få en langsommere accelerationen end den motorcykel den er fra. F er altså konstant, men da m er større må a blive mindre.

Du kan ikke bruge den analogi med stenen da der kommer modstanden fra friktionen mellem sten og vej, hvor kæden vil mærke kraften fra accelerationen (inertimomentet / F=m*a).

• #16   15. apr 2012 En motors kraft er jo bare ikke konstant. Du bruger ikke max for at få MCen i bevægelse.

Hvis vægten ikke har betydning, vil man vel kunne sætte en 125ccm med 10hk på en 400kg Goldwing, og så vil den stadig kunne køre, bare accellere langsommere?

• #17   15. apr 2012 Ja det ville man godt kunne? Men alt i alt, kæden skal kunne holde til den kraft som motoren kan lave, det det kommer an på motorens moment( set på det lille tandhjul på gearkassen/kæde) og så størrelsen af det tandhjul, moment / afstand = Kraft (N*m / m = N)

• #18   15. apr 2012 Det er korrekt at trækket fra motoren jo ikke ændre sig. Men jo mere vægt den skal flytte, jo længere tid vil det tage at opnå en given hastighed! Altså er tiden med høj belastning på kæden større med en tung cykel kontra en let cykel. Vægt og tid er ligefrem proportionale, såfremt accelerations kraften er konstant.

Kommentér på:
IRIS Kæder?

Annonce