1.543 visninger | Oprettet:  FølgFølg ikke 11 Svar

Grund mc - kun prøvekørsel af maskiner el? Grund mc - kun prøvekørsel af maskiner el?

Hej.

Jeg overvejer lidt at tage den gamle med ud til Grund mc her i morgen hvor de har demo dag.

..Jeg skal dog ikke prøvekøre, medmindre de har nogle klar til lille kørekort.. smiley

..De gamle vil gerne vide mere om mc inden jeg farer ud og køber en, omk. forbundet med det osv.

..bor stadig hjemme så de er meget bekymret. Min far er forholdsvis acceptabel, men min mor tror jeg dør efter 10m. ...

Tror i man kan få råd og vejledning hos dem? og evt. handsker eller lign.. ..kan da også være de ender med en solgt cykel, hvis den rigtige står der..

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Dishwasher e15 error 1.000 kr.
  • Montere et vitrineskab 500 kr.
  • Vandhane problemer 500 kr.
  • Opsætning af lampe 500 kr.
  • Kogeplade afmontering og montering 1.000 kr.
  • Hækklipning af ca. 38 m inkl. bortkørsel 2.100 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Grund mc - kun prøvekørsel af maskiner el?
  • Sajmon ™
    Sajmon ™ Hjælpe-administrator

Følgere: 293 MC-er: 16 Annoncer: 1 Emner: 125 Svar: 20.724
    #1   14. apr 2012 Regn ikke med de har noget til lille kørekort stående.

Vedrørende omkostninger, så står og falder det MEGET med hvor mange km du kører om året.

En normal MC sæson starter omkring 5000km, og så er det kun køreliderligheden der sætter den øvre grænse. Jeg kører aldrig under 10.000km på trods af at jeg KUN kører svingture i min fritid - INGEN transport i forbindelse med arbejde eller lignende...

Benzin: En droslet MC er ikke så vildt tørstig, så omkring 15km/l bør du kunne regne med som udgangspunkt. Til ca 14 kroner, bliver det groft sagt en krone per km du kører.

Laver du selv service, eller skal du betale dig fra det?

Olie, filter og tændrør er typisk 750 kroner hvis du f.eks køber gennem MC Nøglen ( www.maxmc.dk ) og der er din timeløn så gratis.

6000km service som de fleste MC'er har som interval, koster typisk 2000-2500 kroner, så vidt jeg husker. Det er 42 øre per km.

Dæk bør nemt kunne holde 15.000km - og der kan man regne med ca 2500 kroner for et sæt i værste fald - det giver 13 øre per km.

Kædekit skal, med den rette vedligeholdelse, kunne holde 20.000km, og koster typisk i omegnen af 1500 kroner i værste fald. Det er 7,5 øre per km.

Det er altsammen grove tal til den høje side, men et eller andet skal men jo regne med.

Ydover det, er der omkostninger til forsikring, vægtafgift og lir man køber til den, for det GØR man. smiley
    Husk også at regne med indkøb af udstyr.

• #2   15. apr 2012 SELVFØLGELIG ER DER OGSÅ NOGET TIL LILLE KØREKORT UDE VED OS
    kom i bare glad forbi og kik... der er råd og vejledning til alle aldre ggg

• Sajmon ™
    Sajmon ™ Hjælpe-administrator

Følgere: 293 MC-er: 16 Annoncer: 1 Emner: 125 Svar: 20.724
    #3   15. apr 2012 Det er sgu god stil, Torben! smiley

• #4   15. apr 2012 Jeg må hellere sige, at Sajmon har været meget objektiv mht omkostninger.

Kan du lave noget som helst selv, køber en bare nogenlunde fornuftig MC OG kører ordentligt, så hloder du for det første meget mere end 10 min, du har kun omkostninger til bremseklodser og et enkelt sæt skiver, lidt dæk, et årligt oliefilter, 100 kr olie, et par tusinde i forsikring og 600 dask i grøn afgift.

Dertil kommer dit brændstofforbrug. 25 kl/l til en droslet cykel og første år en Haynes/Clymer manual - der ofte kan downloades gratis fra nettet.

Begge mine børn har kørt MC længe - den ene på SU og den anden på lærlingeløn - de er udeboende! De transporterer sig meget billigere end med offentlig transport!

Men du starter selvfølgelig ikke på en ZX1400 eller lignende:-)

• #5   15. apr 2012 Klodser og dær er vel en gang hvert tredie år og skiver kun en enkelt gang i samme periode.

Det her er ikke dyrt - slet ikke hvis du kan få din lidt nervøse mor til at hjælpe dig med tøj og hjelm:-)

• #6   15. apr 2012 Skader det ikke gensalgsværdien at lave service selv?

Jeg har i øvrigt givet omkring 3000,- pr. service med 6000 kilometers interval. Det er 50 øre pr. kilometer. En ny bil skal først til service ved 30000 kilometer, og det service koster vel også omkring 3000,-.

Et par tusinde i forsikring holder vist heller ikke, hvis man ikke er super hyper jedi elitebilist. Jeg har givet 6800,- og det var det absolut billigste jeg kunne få.

Hvis man skal bruge et transportmiddel, og ikke gider bruge tid på at rode selv, er jeg ret sikker på, at en bil er billigere end en motorcykel. Indrømmet også meget kedeligere.

• #7   15. apr 2012 MC er den billigste hobby jeg har for mit vedkommende..

for 4000kr om året kan jeg betale vægtafgift, forsikring, lave service, skifte dæk/køde hvert 3. år og bruger kun org dele..

• #8   15. apr 2012 Der er folk som er bange for at købe noget uden en service bog, jeg har ALDRIG købt noget med service bog..

om det gør motorcyklen billigere, tjok måske 2-3.000kr men hvis du sparer 10.000kr på at servicere den selv så er det jo lige fedt..

• #9   15. apr 2012 Husk lige at undersøge hvad du skal give i forsikring, inden du køber noget. GF-forsikring er vis til at betale hvis det kun er ansvar, skal der kasko på, kan det blive ganske pebret.

• #10   15. apr 2012 ja.. jeg mener heller ikke det er dyrt..

og det er enten en sv650 k3> eller zx6r. en cykel med nyt kædekit, bagdæk, skiver og klodser foran, nysynet og med nyt filter og påfyldt olie burde holde noget tid..

ang.. min mor, så er det ligemeget med beklædning, det ændrer ikke hendes holdning. De har ellers opfordret mig til at købe en 45-knallert for at se om det virkelig var noget.. jeg ved ikke om de to ting kan sammenlignes, men noget andet er at det er dobbelt så farligt at køre knallert (statistisk set). ..Har også været på 2 hjul og pedaler på højere niveau en del år og det er sgu også farligt!

..Er de lidt dobbeltmoralske? knallert men ikke mc..

• #11   15. apr 2012 Andreas A.

Hvis du skal sælge til en forhandler eller en helt ukyndig, så måske jo, men jeg har nu aldrig selv oplevet det.

De fleste mennesker kan kigge på en kæde eller ruske i lejer, og en moderne motor kan gå ordentligt fortsat, hvis den går ordentligt her og nu, så kører maskinen ellers OK og ikke bærer præg af skidt behandling, så betyder servicebogen ikke meget mere:-)

Kommentér på:
Grund mc - kun prøvekørsel af maskiner el?

Annonce