3.027 visninger | Oprettet:  FølgFølg ikke 9 Svar

BMW forventet værditab "index" BMW forventet værditab "index"

Hej Folkens,

Så fik jeg solgt min Bandit, altså motorcyklen, til en super fyr fra ringkøbing. smiley

Så i den anledning skal jeg jo ud og købe noget andet og mere adventure maskine, men ef af BMW´s GS modeller.

Nu holder en BMW efterhånden prisen ret godt i forhold til f.eks. Suzuki, men det er nu også fair nok.
Der hvor filmen knækker lidt for mig er følgende - Når en MC efterhånden bliver ældre så falder værdien, ligesom alt andet, men er det på samme måde med MC´er at der danner sig en tendens hvor en MC taber mere værdi ved nogle års intervaller end andre?

F.eks. at værditabet på X MC er samlet 25.000kr mellem 0-2år og 55.000kr mellem 3 og 7 år osv. osv.

Jeg er nemlig i tvivl om jeg skal gå efter en maskine der er 12 år gammel og derfor forvente en større afskrivning hvis jeg sælger den igen efter 3 år. Kontra at købe en 6 år gammel maskine og have en en mindre afskrivning efter 3 år end den gamle.

Nogen som har lidt input om ovenstående?

På forhånd tak smiley

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Skifte ballofix 1.500 kr.
  • Hjælp til at hænge to plakater op 300 kr.
  • Montering af vaskemaskine og tørretumbler 500 kr.
  • 3 sal, stort bord til kældren 1.150 kr.
  • Montering 2 IKEA møbler 500 kr.
  • Punkteret cykel dæk 300 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  BMW forventet værditab "index"
  • #1   22. apr 2012 Hej
    jeg tror ikke man kan stille det op sådan, at der er nogle maskiner der taber mindre end andre ...
    men den pris politik som visse japanske mærker har haft, har været negativ for tab på den mc man har købt ..

i dag kan man få en ny 2007 model til langt under den pris den kostede i 2007

og det med en mc der er over 10 år gammel er nemmere at sælge hmmm
    der er mange til salg på 123mc af den alder, som har været tilslag længe ..

Mvh KIm

• #2   22. apr 2012 Jeg vil mene at kurven altid er aftagende, så jo nyere cykel jo større årlig afskrivning. BMW er dyre fra nye men falder procentuelt mindre end markedet. I tider med nedgang i økonomien får hele markedet et dyk, men det synes særligt at gå ud over de allerdyreste cykler, og sportscykler.

Men gaaaab, jeg håber da ikke det skal være afgørende for hvilken bike du køber smiley

• #3   22. apr 2012 "Nu holder en BMW efterhånden prisen ret godt i forhold til f.eks. Suzuki" - Hvad får dig til at tro det?
    Denne GS'er har et tab på 100k over 6 år, hvis man regner ekstraudstyret med - der kan de færreste Zuki'er være med: http://www.123mc.dk/bmw-r-1200-gs/mcid-46245

Som en tommelfingerregel kan man sige at jo ældre motorcyklerne er, jo mindre falder de i værdi.

• #4   22. apr 2012 -Niklas D
    Så en kinøjser er af høj kvalitet? De nøjes med et prisfald på 5-10k over 5 år:-)

• #5   22. apr 2012 Sagtens. Men procenter er svære at putte i lommen, så faktisk værditab er for mig en mere relevant målestok.
    Uanset hvad, så er det mere popularitet/efterspørgsel, der er afgørende for hvor godt en motorcykel holder prisen fremfor kvaliteten (jeg ved ikke hvilke kvalitetsparametre, der omtales - popuaritet/efterspørgsel kan også opfattes som en kvalitet i sig selv).

• #6   23. apr 2012 Mine overvejelser gå umiddelbart således med hensyn til køb af en GS model.

650 GS - Køb for at lærer at kører off-road kombineret med at have en god maskine til asfalt også. Tænker den vil være i mine hænder ca. 3 år måske mere hvis jeg får et dybt kærlighedsforhold til den de første 3 år.

1100 GS/1150 GS - Samme argument med off-road egenskaber som ovenstående, dog er den noget sværer at have med at gører for nybegyndere tænker jeg, med forventet tid i min garage på 3+ år eller dvs. 3 år + de år det tager mig at blive træt af den smiley ideen er den helst skal bruges som udbetaling med ca. samme pris som jeg vil give for den i dag. Naivt, måske smiley

Mine overvejelser er bare at hvis jeg køber en 650 GS, ca 12 år gammel, til ca. de 50.000 i dag at så vil mit værditab være for stort til at jeg kan regne med en fornuftig pris for cyklen i når den sælges efter ca. 3år.

De økonomiske aspekter for genskøb af anden maskine er en vigtig parameter for mig da jeg pt. har mange andre ting som er vigtigere end at bruge pengene på MC, som f.eks. renovering af hus + familieforøgelse.

Derfor mit indlæg smiley

• #7   23. apr 2012 Værditag på MC ???? der er intet der ikke taber mange penge i værdi i disse tider , hvis du skal snakke værditab skal man regne med her og nu salg og så er en billiger nu nemmer at sælge en en dyr , man kan regne og dividere men du kan simpelhen ikke stille det realistisk op for du ved ikke om der overhovedet er en køber den dag du vil sælge ?? jeg er gået en anden vej pt , jeg køber rigtig gode klassiker op i japser til små penge og sætter den på lager til det slår igenem med retro maskiner og hvis det går godt kan man tjene på dem men ellers har jeg da glæden ved at eje dem , jeg tror du merer skulle spegulerer i at glæde dig over din mc og så håbe på en god handel den dag du sælger , husk fordi en forhandler forlanger en pris er det ikke sikker han får den og du får en væsnnlig laver pris for han har den selvanlige sang om gararenti , moms og svære tiden osv osv

• #8   23. apr 2012 "ideen er den helst skal bruges som udbetaling med ca. samme pris som jeg vil give for den i dag. Naivt, måske ;-)"
    Meget naivt og også urealistisk. Men hvis du køber en ældre F650GS/R1100GS er det begrænset hvor meget du vil tabe, da de allerede har taget det store værditab.
    Et par alternativer til F650GS, der ikke er helt så stærke offroad, men klasser bedre til touring især V-Strom'en:
    http://www.123mc.dk/suzuki-dl-650-v-strom/mcid-48207
    http://www.123mc.dk/honda-xl-650-v-transalp-hmc-motorcykler/mcid-39960

• #10   23. apr 2012 en BMW er en mc i den dyre ende og vil ikke tabe så frygtlig meget hvor meget du evt vil tabe når du sælger om tre år er umulig og sige. men jeg ville ikke være bange for det vis det var mig der havde forelsket mig i en BMW smiley
    men som Niklas skriver køb den du er forelsket i..

Kommentér på:
BMW forventet værditab "index"

Annonce