2.160 visninger
|
Oprettet:
Mangler dæk NUUU! {{forumTopicSubject}}
Hey!
Nogle der kender et sted de ligger inde med et michelin pilot power 180/55 17"
Jeg er punkteret
Nærheden af roskilde.. jeg skal bare bruge et navn/nummer så ringer jeg til dem
/SG
apr 2006
Følger: 29 Følgere: 133 MC-er: 4 Emner: 232 Svar: 2.708
aug 2005
Følger: 69 Følgere: 55 MC-er: 4 Emner: 177 Svar: 1.699
maj 2007
Følger: 4 Følgere: 3 MC-er: 1 Emner: 46 Svar: 134
apr 2006
Følgere: 17 MC-er: 1 Emner: 21 Svar: 2.539
*MEN*
...det afhænger bestemt af hvilken type punktering du udsat for! Hvis der er tale om små søm/skruer i "trædefladen" eller på en sådan måde, at dæk/flig/kanter ikke har taget skade (læs: synlige tegn på flænge-lignende tilstand), så kan du snildt bruge prop-snot eller for den sags skyld dækskum. Der findes utallige af positive beretninger herom... og personligt har jeg tidl. kørt et listesøm op i et sprit nyt PR2/bagdæk (trædeflade) og efterfølgende givet det en kærlig behandling med dækskum. Dækket kørte efterfølgende over 20.000km - og nej - der var ikke dæk-skum-snot over alt på fælg da dækket efterhånden var udskiftningsklar.
dec 2003
Følger: 2 Følgere: 91 MC-er: 11 Emner: 240 Svar: 20.436
Men det skal gøres korrekt indefra.
aug 2006
Følger: 22 Følgere: 24 MC-er: 6 Emner: 14 Svar: 2.913
(link fjernet)
Begge gange var det relativt nye dæk, hvor der var kørt søm/skrue op i mønsteret. Efterfølgende kørte jeg 10.000+ km uden at skænke det en tanke.
Tilmeldt:
mar 2004
Følgere: 294 MC-er: 16 Annoncer: 1 Emner: 126 Svar: 20.717
Selvfølgelig kan man lappe et mc dæk, men det skal gøres indefra og med det rigtige grej. De der snotklatter man mokker i udefra, dur ik...
mar 2005
Følger: 8 Følgere: 7 MC-er: 3 Emner: 7 Svar: 442
Og smid så dækket væk, og sig øv
Tilmeldt:
mar 2004
Følgere: 294 MC-er: 16 Annoncer: 1 Emner: 126 Svar: 20.717
Tilmeldt:
mar 2004
Følgere: 294 MC-er: 16 Annoncer: 1 Emner: 126 Svar: 20.717
Tilmeldt:
mar 2004
Følgere: 294 MC-er: 16 Annoncer: 1 Emner: 126 Svar: 20.717
2 af de bagdæk jeg brugte, var bagdæk som jeg havde fået og lappet - og de blev slidt ned uden nogensinde at tabe pusten. På gaden har jeg også slidt et lappet bagdæk ned ude problemer...
Der er intet argument imod at de skulle holde lige så godt som et nyt dæk, forudsat de er lappet med paddehat indefra. Det kan jeg...
Jeg forstår naturligvis godt at man kan have en "dårlig fornemmelse" omkring et lappet dæk, og i sådan en situation skal man da bare skifte dækket. Det er af samme årsag jeg ALTID dobbelttjekker hvis nogen har hjulpet mig med at skrue på min MC - og det vil jeg gøre til mine dages ende. Men jeg står gerne parat til at afhænde folks dæk i sådan en situation, for jeg har total tillid til mine egne lapninger.
apr 2006
Følgere: 17 MC-er: 1 Emner: 21 Svar: 2.539
Skrækscenariet kender vi jo alle - og sjovt nok komme de ofte fra "branchen" selv (læs: dækfolket)....og når noget bliver sagt ofte nok, så bliver det (næsten) altid sandfærdigt.... sådan da!
apr 2006
Følgere: 17 MC-er: 1 Emner: 21 Svar: 2.539
apr 2008
Følger: 25 Følgere: 25 MC-er: 1 Emner: 229 Svar: 2.838
dec 2005
Følger: 238 Følgere: 253 MC-er: 5 Emner: 509 Svar: 9.886
Du kan sige til hvis det er . 40 96 34 59 .
apr 2006
Følgere: 17 MC-er: 1 Emner: 21 Svar: 2.539
dec 2005
Følger: 238 Følgere: 253 MC-er: 5 Emner: 509 Svar: 9.886
Yea right
dec 2003
Følger: 2 Følgere: 91 MC-er: 11 Emner: 240 Svar: 20.436
dec 2005
Følger: 238 Følgere: 253 MC-er: 5 Emner: 509 Svar: 9.886
Men jo jeg ville da gerne lappe et dæk. Jeg diskutere aldrig med kunden . Nogle vil gerne ha` lappet det andre skrotter det og smider nyt på. Men jeg fortæller altid at en lapning ER muligt.
dec 2005
Følger: 238 Følgere: 253 MC-er: 5 Emner: 509 Svar: 9.886
jan 2012
Følger: 14 Følgere: 38 MC-er: 8 Emner: 55 Svar: 10.014
Har dug haft en kammerat der ikke havde et problem med at køre på mit aflagte punkterede dæk, uden problemer i dækkets levetid..
dec 2009
Følger: 13 Følgere: 12 Emner: 9 Svar: 134
at lappet et dæk på en fzr 1000 med sån prop er da en mega lorte idé. normalt er det ALTID en lorte ide med mindre det er på en scooter. har set massere af tilfælde af at de er falde ud af scooter dæk. Hvis man er så nærrig at man ikke vil købe et nyt dæk kan man til nød bruge en af de lapper man trækker gennem fra bagsiden men kun hvis huldet er i den minderste 1/3 del. Men jeg skulle satme ikke nyde noget.. Jeg har prøvet et bagdæk der åbner sig på motorvejen.....
dec 2005
Følger: 238 Følgere: 253 MC-er: 5 Emner: 509 Svar: 9.886
jan 2010
Følger: 8 Følgere: 5 MC-er: 3 Svar: 63
Bestilte dæk ved dækonline i mandags havde nyt bagdæk på mcen fredag klokken 13.00
dec 2006
Følger: 47 Følgere: 45 MC-er: 3 Emner: 185 Svar: 1.527
Var det dæk der åbnede sig under dig på motorvejen lappet og åbnede det sig fra lappen af?
nov 2006
Følger: 68 Følgere: 69 MC-er: 25 Emner: 294 Svar: 1.890
dec 2009
Følger: 13 Følgere: 12 Emner: 9 Svar: 134
dec 2005
Følger: 238 Følgere: 253 MC-er: 5 Emner: 509 Svar: 9.886
maj 2008
Følger: 1 Følgere: 13 MC-er: 2 Emner: 20 Svar: 540
Jeg nåede at lappe min scooter 3 gange, indtil dækket var slidt for meget ned og måtte skiftes.
aug 2010
Følger: 4 Følgere: 6 MC-er: 5 Emner: 2 Svar: 249
Man kan sagtens lappe et MC dæk hvis det ikke har taget skade, men det skal bare gøres ordentligt, præcis som Sajmon siger! Af med dækket, i med et spidst bor, rense indersiden af, en klat vulkaniseringslim og så i med i rigtig "paddehattelap" som trækkes på plads med en tang. SÅ skal det nok også holde
dec 2006
Følger: 47 Følgere: 45 MC-er: 3 Emner: 185 Svar: 1.527
apr 2006
Følgere: 17 MC-er: 1 Emner: 21 Svar: 2.539
Og med risiko for at jeg gentager andre- og mig selv, så skrives der (generelt) i ovenstående indlæg, at det ikke er *alle* typer af punkteringer som kan reddes vha. paddehat, snot-stænger eller skum!
Ammestuehistorier med kaliber af skræk-scenarier er der nok af... Er der nogen som har oplevet paddehat eller snot-stænger der bliver skudt ud? Er der nogen som har oplevet problemer ift. anvendelse af skum? Og hvis man har - er det så eksplosiv tab af luft man har oplevet? Eller er der - hvis overhovedet - blot tale om langsom sivning man mere eller mindre tilfældigt oplever?
Tilmeldt:
mar 2004
Følgere: 294 MC-er: 16 Annoncer: 1 Emner: 126 Svar: 20.717
2 gange har jeg lappet min egen skuuuTah med snot udefra - begge gange poppede klatten ud igen kort tid efter. Dækskum fiksede problemet, og den er stadig tæt her ~1½ år efter.
Det er forresten den her: http://www.scootergalleri.dk/gal_visbil.aspx?ID=251954&ipc=768207
Den bruges KUN til wheelie træning...
dec 2006
Følger: 47 Følgere: 45 MC-er: 3 Emner: 185 Svar: 1.527
Du har ret, jeg savner også fortælling fra nogen som personligt har oplevet at en lapning endte i katastrofe.
mar 2011
Følgere: 1 Svar: 122
En nødreparation med flydende lappemiddel eller udvendig prob betragtes ikke som blivende reparation og bør efterfølgende kasseres, da ingen reparatør efterfølgende kan garantere TI2044 standard.
Et slangeløst dæk er opbygget med en indbygget slange (innerliner) som sørger for at holde luft i dækket. Ved en tomkørsel for luft kan innerlineren blive beskadiget og et efterfølgende lufttab uungåeligt. Derfor skal man altid afmontere dækket og inspicere skaden før en blivende lapning kan foretages.
På et W-hastighedsmærket dæk må man lappe indenfor den midtereste 1/3 af dækket og kun med en 3 mm stamme. En flintestens-skade/ skæreskade kan ikke lappes og må kasseres.
Ved enhver reparation bortfalder produktansvaret og dermed reklamationsretten.
mar 2006
Følger: 12 Følgere: 10 MC-er: 2 Emner: 2 Svar: 238
apr 2006
Følgere: 17 MC-er: 1 Emner: 21 Svar: 2.539
Hvad angår produktansvar og reklamationsretten, så siger er vi helt enige herom. Dækproducenter kan - trods alt - ikke drages til ansvar for opkørte søm, skruer og andre snedige genstande- og da slet ikke hvis en kunde vælger at bruge hat, snot eller skum!
apr 2006
Følgere: 17 MC-er: 1 Emner: 21 Svar: 2.539
Standard personvogn:
vægt 1200kg = 4 dæk => 300kg pr. fælg/dæk.
Standard motorcykel:
vægt 200kg = 2 dæk => 100kg pr. fælg/dæk
(ovenstående uden væsker/personer mv.)
Hvor er det lige belastningen for MC er højere?
dec 2003
Følger: 2 Følgere: 91 MC-er: 11 Emner: 240 Svar: 20.436
apr 2006
Følgere: 17 MC-er: 1 Emner: 21 Svar: 2.539
http://www.dbfr.dk/wss/index.asp?page=7195
...som er fra Dækbranchens Fællesråd. Som det også fremgår af DF's informationsmateriale, så er der ingen lovkrav til dækcentre eller medarbejdere. Dette forsøger DF så at råde bod på - ved at oprette kurser og cerfikatordninger. Men lovkrav findes ikke.
dec 2009
Følger: 13 Følgere: 12 Emner: 9 Svar: 134
hehe man skal vidst ikke begynde at diskutere dæk med carsten, han plejer at være ret sikker i sin sag inden han åbner munden, og nok den med mest viden inden for det felt her inde.....
apr 2006
Følgere: 17 MC-er: 1 Emner: 21 Svar: 2.539
Tilmeldt:
mar 2004
Følgere: 294 MC-er: 16 Annoncer: 1 Emner: 126 Svar: 20.717
dec 2006
Følger: 47 Følgere: 45 MC-er: 3 Emner: 185 Svar: 1.527
mar 2011
Følgere: 1 Svar: 122
Jeg tænker umiddelbart om et forsikringsselskab kan nægte at udbetale erstatning, fordi dækket pludselig tabte luft grundet en defekt lapning og efterfølgende styrt ?
Eller andre hjemmeopgaver så som olieskift eller bremser ?
dec 2009
Følger: 13 Følgere: 12 Emner: 9 Svar: 134
apr 2006
Følgere: 17 MC-er: 1 Emner: 21 Svar: 2.539
Det kunne forøvrigt være spændende at høre Carsten's holdning til reparation af opkørt listesøm i f.eks. et bagdæk? Lad os bare snuppe 1. stk. nyt BT23 med listesøm Ø2mm lige i trædefladen. Sømmet sidder rent placeret 90gr. og kan hives ud med spidstang, hvorefter man kan høre en langsom luftsivning. Ville du rådgive en kunde til paddehat, snot-stang og/eller dækskum? Montage af nyt dæk? Eller hvad er jeres holdning til den del?
sep 2006
Følger: 63 Følgere: 63 MC-er: 4 Emner: 116 Svar: 2.638
Man er altid forpligtet jf. loven, til at holde sit køretøj i forsvarlig og sikkerhedsmæssig korrekt stand.
Hvis en fabrikant af fx snotstænger foreskriver at disse ikke må bruges på køretøjer der kan køre mere end 30 km/t, og man gør det alligevel, ja så handler man uagtsomt i lovens forstand - Forudsat at dette naturligvis er skyld i ulykken.
Lige netop Weidec´s snotstænger, som vel er de mest anerkendte af dem, er netop ikke godkendt til mere end 30 km/t så vidt jeg ved, så det var ikke umiddelbart den løsning jeg ville vælge hvis jeg ville have lidt sikkerhed for holdbarhed mm. (på MC eller bil, that is)
Ud over det er jeg absolut ikke forskrækket over at lappe et MC dæk.... Så længe det gøres korrekt med paddehat osv.
apr 2006
Følgere: 17 MC-er: 1 Emner: 21 Svar: 2.539
mar 2011
Følgere: 1 Svar: 122
Som udgangspunkt bør en reparation være lavet således, at dækket kan benyttes som slangeløst. En reparation bør også omfatte dækkets indvendige side, således at seperation og haveri undgåes.
En reparation skal stoppe skaden fra at udvikle sig yderligere og dermed kan man ikke undgå at afmontere dækket.
Ved enhver reparation overgår ansvaret til det pågældende værksted. Ligesom ved anden reparation / service er værkstedet ansvarligt for korrekt udført arbejde. Hvis værkstedet har glemt at spænde bremsekaliperne og der sker en ulykke, vil værkstedet være erstatningsansvarlig. Man kan ikke ansvarsfraskrive sig og derfor vælger mange MC værksteder ikke at lappe dæk.
Bridgestone følger dækbranchens anbefalinger og i dit eksempel vil jeg vælge at få dækket lappet ved en dækspecialist jeg har tillid til. Hvis man har det dårligt med at vide, at ens dæk er lappet, vil jeg købe et nyt. Smag og behag.
sep 2006
Følger: 63 Følgere: 63 MC-er: 4 Emner: 116 Svar: 2.638
Men jeg er til gengæld fuldstændig enig med dig i at man skal bruge sin sunde fornuft, og at man kan gøre mange ting, i "nødreparationens navn".
feb 2008
Følger: 29 Følgere: 30 MC-er: 1 Emner: 112 Svar: 7.299
men for bare lige at høre - hvor mange har oplevet et momentant lufttab, eller et sprunget / revnet dæk
apr 2006
Følgere: 17 MC-er: 1 Emner: 21 Svar: 2.539
Som Carsten ovenfor også angiver, så ville Bridgestone's anbefaling i lige det eksempel være reparation, hvilket forøvrigt også falder i samme retning som Michelin - som forøvrigt ikke havde nogen problemer med anvendelse af dækskum i deres dæk.
maj 2010
Følger: 77 Følgere: 69 MC-er: 3 Emner: 8 Svar: 539
Han står der endnu.. Hans mobil gik død for strøm ^^ :-))
jan 2004
Følger: 107 Følgere: 100 MC-er: 4 Emner: 26 Svar: 1.267
At dækket så fint holder med en paddehat har Sajmon efterfølgende bevist da han har barberet mit punkteredes dæk ned på diverse bandage inden han gik over til slicks...
Smag og behag...
mar 2007
Følger: 15 Følgere: 13 MC-er: 5 Emner: 184 Svar: 4.919
OG som GTR1400! siger.
der er fortsat ingen lovgivning på området!! (eller ingen har kunnet fremvise det)
Personligt har jeg lappet MINDST 20 dæk, og mener der et noget mere. pænt fordelt på MC og bildæk!!
min CBR var ofte på maxfart til og fra møder i udlandet, i længere tid af gangen, med fuld opbakning!!
med lappede dæk... og ALDRIG har jeg smidt en snot prop, ej heller har jeg set et eneste bevis, eller hørt om nogen der har smidt en korrekt montteret snotprop!!! (i udlandet, har jeg jævnligt set/købt dem uden 30kmt. begrændsning!
Begge mine biler, har en p.t. min svigerfars mercer har en, mine forældres 4hjulstrækker har en, min kammersjuks MC har 2 !!!!!!
skiftet korrekt, og med nødvendig tålmodighed, tror jeg ikke på at det ikke holder!! MEN ja, det kræver man kun bruger det i kørefladen, hvis det er runde huller m.m.
Er man i tvivl, om det kan holde, skifter man til nyt!
sep 2006
Følger: 63 Følgere: 63 MC-er: 4 Emner: 116 Svar: 2.638
mar 2007
Følger: 15 Følgere: 13 MC-er: 5 Emner: 184 Svar: 4.919
håber det var flat, da du ellers ødelægger min statestik lol!!
det SKAL laves med dæktryk i!! da du ellers ikke laver den rette størelse hul, men for stort et hul! desuden. skal man huske at dreje den i henhold til anvisningen! ??
mar 2007
Følger: 15 Følgere: 13 MC-er: 5 Emner: 184 Svar: 4.919
sep 2006
Følger: 63 Følgere: 63 MC-er: 4 Emner: 116 Svar: 2.638
Jeg kørte en rival igennem hullet inden, fuldstændig som man skal.
mar 2007
Følger: 15 Følgere: 13 MC-er: 5 Emner: 184 Svar: 4.919
sep 2006
Følger: 63 Følgere: 63 MC-er: 4 Emner: 116 Svar: 2.638
mar 2007
Følger: 15 Følgere: 13 MC-er: 5 Emner: 184 Svar: 4.919
sep 2006
Følger: 63 Følgere: 63 MC-er: 4 Emner: 116 Svar: 2.638
mar 2007
Følger: 15 Følgere: 13 MC-er: 5 Emner: 184 Svar: 4.919
sep 2006
Følger: 63 Følgere: 63 MC-er: 4 Emner: 116 Svar: 2.638
Mangler dæk NUUU!