{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
2.335 visninger | Oprettet:

Forgaffel gs 500 {{forumTopicSubject}}

Godaften er der en kyndig sjæl, der kan fortælle mig hvad og hvor mange af disse numre, der ses på den eksploderede tegning, som jeg skal bruges hvis jeg vil skifte olie på forgaflen? Synes ikke jeg kan kloges på det i min Haynes nemlig. Har selv kunnet stille ventiler på den, så må det andet også kunne lade sig gøre.

http://www.cmsnl.com/suzuki-gs500-2000-euy_model13470/partslist/FIG44.html#results


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Forgaffel gs 500
  • #1   31. maj 2012 Hvis det kun er olien du vil skifte, burde det kun være nødvendigt at skifte simmeringen i toppen http://www.cmsnl.com/suzuki-gs500-2000-euy_model13470/sealoil_5115308c20/ plus måske lidt kobber skiver.

    eksploderet tegning af forgaffel er her: http://www.cmsnl.com/suzuki-gs500-2000-euy_model13470/partslist/FIG43.html#results

    Det er ikke pokkers svært at skifte olien, men vær opmærksom på at få fyldt den korrekte mængde og ikke mindst samme mængde i hvert ben. Dette gøres nemmest ved at måle fra toppen af benet og ned til olien med et værktøj som dette: (link fjernet)

    Det kan være nødvendigt at file en smule af den skarpe kant på den metal ring der er under simmeringen (#4 på tegning) hvis den er svær at presse ned igen.


  • #2   1. jun 2012 Tak for svaret Henrik:) Så må det næsten bare være at gå i gang jo.

  • #3   1. jun 2012 Der er lige et par fif der gør tingene lidt enklere:

    Husk at løsne bundskruen INDEN du tager toppen af, så hjælper fjederspændingen til at indmaden ikke drejer rundt. Har du en slagnøgle til rådighed, så brug den med naturlig forsigtighed.

    Når du skal tage inderrørret ud af yderrørret, så spænd forsigtigt inderrørret op i en skruestik med bløde klør og gerne med en gammel t-shirt eller lignende omkring rørret så du ikke ridser det. Sjovt nok er det nemmere at skille af på den måde end hvis du spænder yderbenet op i skruestikket smiley


  • #4   1. jun 2012 Lyder glimrende, jeg må se på det her en af dagene:)

  • #5   2. jun 2012 Jeg har lige kastet mig ud i at skifte simmerringe og olie på min mini virago..det skal siges at jeg aldrig havde prøvet det før, men med lidt hjælp fra den video Tonny S linker til, og lidt kiggen på youtube, gik det helt smertefrit...

  • #6   3. jun 2012 Nu er gaffelbenene af, men hvad i al verden er det lange speciel værktøj han bruger, det står der ikke noget om i manualen. Kan benene skilles ad uden det specielværktøj?

  • #7   3. jun 2012 special værktøjet er en 12mm bolt med to møtrikker der bliver spændt kontra..og så på en 19mm top med en/flere forlængere..
    eller ligger der også en video hvor lars viser hvordan han har lavet sit spicial værktøj.


  • #8   3. jun 2012 Tak for svaret igen kenneth.

    Jeg fandt sku heldigvis ud af at jeg var gået til et sværere kapitel i manualen end nødvendigt. Jeg var gået til 7. Forks - dissasembly - inspection and reassembly.

    Jeg skulle åbenbart kun have bladret op på de første sider under non-schedules maintenance 30. front forks - oil change.

    Nu er der pludselig ikke grund til at skille dem helt ad heldigvis:)

    Jeg fandt også ud af at der er forskellige Top bolts på benene.
    Min top er som på tegningen her http://www.cmsnl.com/suzuki-gs500-2000-euy_model13470/partslist/FIG43.html#results
    som nummer 21.

    og der står i haynes, topbolt without pre-load adjustment og Top bolt with pre-loader adjustment.

    Vil det sige jeg kan justere hårdheden i gaflen eller det noget andet?


  • #9   3. jun 2012 det med hårdheden tør jeg ikke gøre mig klog på. På min lille 250'er skulle topboltene bare skrues på igen..

  • #10   3. jun 2012 Det skulle de også på den video jeg kiggede på på youtube, det var derfor jeg stod lidt undrende, da de ikke lignede mine, det var faktisk derfor jeg slog på de første sider, for at se om der stod noget om justering af disse.

Kommentér på:
Forgaffel gs 500

Annonce