{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.149 visninger | Oprettet:

Hvordan står jeg i forhold til loven {{forumTopicSubject}}

Jeg har købt en motorcykel hos en forhandler som dog solgte motorcykelen for en privat mod et beløb. Nu her i sent aften "nat" 00:30 går jeg i stå mit på landevejen på vej hjem fra arbejde, da motorcykelen siger en ordenlig krong fra motoren. Jeg har ikke haft den i mere end 2 uger og er nu temmelig ond i sylten. Hva er mine retigheder nu ?


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Hvordan står jeg i forhold til loven
  • #1   13. jun 2006 tjah, hvis ikke der står noget om garanti fra sælgers side, kan du blive nødt til at æde den selv. På den anden side - hvis du har givet mere end 10k for den, så mener jeg at man har en eller anden form for garanti, medmindre det kan bevises at det er din skyld. Som f.eks. ved at glemme at hælde olie på.

  • #2   13. jun 2006 hvilken cykel er det iøvrigt??

  • #3   13. jun 2006 Hey Glenn

    Så længe den er solgt gennem forhandler, skal han stille en garanti!!! også selom det er en kommesions cykel eller hvad det nu hedder.. selvfølgelig medmindre det er selvforskyld, men 14 dage, tror sælger må æde den...

    Håber det hjalp lidt.. smiley


  • #4   13. jun 2006 det er cm´eren den er gal med. Håber sgu bare at det bliver forhandleren der skal betale for jeg har sgu ikke penge til at smide efter det nu hvor jeg lige har købt den. man tjerner ikke vildt mange penge som lærling

  • #5   13. jun 2006 Du er dækket ind i forhold til købeloven. Forhandleren skal opfylde sin garanti.

    MEN hvis du misligeholdt cyklen dvs. kørt uden olie, vand osv. bortfalder garantien.

    Alex.


  • #6   13. jun 2006 Nu ved i ikke meget om købeloven kan jeg se, men tag et kig på nedenstående, her kan i se hvad købeloven egentlig dækker, og hvad der menes med garanti. For i har da helt misforstået det. Enddvidere har du jo købt cyklen af en privat, som bare har stået til salg ved en forhandler og derfor gælder end ikke nedenstående betingelser:

    Det er en udbredt opfattelse - og misforståelse - at der efter købeloven gælder en garanti. Sandheden er, at købeloven ikke indeholder bestemmelser om garanti, hverken i to år, et år eller i kortere tid.

    En garanti på bilen skal derfor være aftalt med sælgeren eller i øvrigt kunne udledes af omstændighederne i forbindelse med købet, for eksempel af oplysninger i annoncer eller brochurer.

    Hvis ikke sælgeren har givet en garanti, kan man kun drage ham til ansvar, hvis køberen kan bevise, at der i købelovens forstand er en mangel ved bilen, men ikke enhver fejl ved bilen er en mangel i juridisk forstand.

    Groft sagt vil det være en betingelse, at bilen ikke svarer til, hvad man kunne forvente af en bil af den pågældende årgang og type og antal kørte kilometer. Når man køber en ældre bil, er der altså ikke nødvendigvis tale om en mangel, hvis bilen ikke kan starte få dage efter købet.

    Alt dette betyder selvfølgelig ikke, at sælgeren bare kan fortie fejl ved bilen. Hvis han kender - eller burde kende - til en fejl, som har betydning for køberens bedømmelse af bilen, og han ikke oplyser om den, vil han være ansvarlig. Så taler man om, at sælgeren har tilsidesat sin "loyale oplysningspligt". Om køberen så kan bevise, at sælgeren har skjult nogle oplysninger, er en anden sag, men det vil for eksempel kunne ske, hvor sælgeren ikke kunne undgå at opdage fejlen ved almindelig brug af bilen. Tilsvarende kan sælgeren normalt ikke gøres ansvarlig, hvis det drejer sig om fejl, som køberen burde have opdaget, da han kiggede på bilen og fik en prøvetur.

    Garantier
    I mange tilfælde giver en forhandler en garanti over for køberen, ligesom der ofte gives en række oplysninger i slutseddel, annoncer, brochuremateriale med videre. Sådanne oplysninger vil ofte blive sidestillet med en garanti. Sælgeren vil være ansvarlig for rigtigheden af disse garantier og oplysninger uden hensyn til, om der ellers ville foreligge en mangel.

    Af bevismæssige grunde er det en god idé at sikre sig, at alle garantier - også mundtlige - bliver skrevet ned i slutsedlen. Ud over egentlige garantier gælder det oplysninger om for eksempel bilens stand, udstyr, motorkraft, ydeevne med videre. En garanti fra en sælger vil ofte være betinget af, at bilen serviceres og repareres hos sælgeren eller en autoriseret forhandler inden for visse intervaller, og, at der udelukkende anvendes originale reservedele.

    Sådanne betingelser er som udgangspunkt gyldige, så hvis man ikke overholder dem, bortfalder garantien, men det er vigtigt at være opmærksom på, at forhandleren alligevel stadig har et ansvar, hvis der er en mangel i henhold til købeloven.

    Opmærksomheden henledes i denne forbindelse på, at for nye biler købt efter 1. januar 2003 kan sådanne nyvognsgarantier ikke betinges af, at service og reparationer udføres på autoriseret værksted under anvendelse af originale reservedele. Er der imidlertid tale om garantiarbejde eller anden form for gratisarbejde, skal der dog anvendes autoriseret reparatør.

    6-måneders reglen
    Købeloven indeholder en bestemmelse om, at såfremt en købt bil lider af en mangel og denne mangel konstateres inden 6 måneder efter leveringen, formodes denne mangel også at have været til stede på leveringstidspunktet. Denne formodningsregel gælder dog kun såfremt dette er foreneligt med salgsgenstandens art, hvilket ofte men ikke altid vil være tilfældet ved køb af en bil.

    Formodningsreglen er endvidere betinget af, at manglens karakter ikke er uforenelig hermed. Det er imidlertid vigtigt at fastslå, at denne formodningsregel alene er en formodningsregel og ikke nogen egentlig garanti for køber.

    Reklamation
    Hvis man vil reklamere over noget ved den købte bil, skal det ske inden for visse frister. Dette er fastsat i købeloven, men det er ikke angivet præcist, hvor lang fristen er. Det afhænger af, om bilen er købt privat eller hos en forhandler og af de øvrige konkrete omstændigheder. I forbrugerkøb er det nu bestemt, at en reklamation altid er rettidig, såfremt køberen reklamerer inden 2 måneder efter, at køber har eller burde have opdaget manglen.

    Det vil føre for vidt at komme nærmere ind på reklamationsfristens længde, men det må under alle omstændigheder anbefales at reklamere, så snart man opdager manglen. Ellers risikerer man at miste kravet mod sælgeren. Køberen har bevisbyrden for, at der er reklameret rettidigt, så det er en god idé at reklamere skriftligt med nærmere beskrivelse af manglen, så man har dokumentation for, at sælgeren har modtaget reklamationen. Man kan for eksempel sende brevet anbefalet eller få sælgeren til at kvittere for modtagelsen.

    Forældelsesfrist
    Ifølge Købeloven forældes sælgerens ansvar ifølge købeloven to år efter, at bilen er leveret, og så kan bilejeren ikke gøre flere krav gældende.

    Sælgeren kan dog påtage sig at være ansvarlig i længere tid, for eksempel, hvis man aftaler en garanti, der løber ud over to år. Det vil være en god idé - men som regel også vanskeligt - at få en udvidelse af garantiperioden, når det drejer sig om nyere og især fabriksnye biler, hvor køberen forventer, at bilen kører uden fejl i mere end to år.

    Beføjelser
    Et andet væsentligt spørgsmål er, hvilke rettigheder en mangel giver køberen. Efter omstændighederne kan der være tale om erstatning, levering af en anden genstand, der stemmer overensstemmelse med aftalen, reparation, afslag i prisen og/eller ophævelse af købet.

    Også dette spørgsmål afhænger af parternes aftale og de konkrete omstændigheder i forbindelse med købet.


  • #7   13. jun 2006 Jesper:

    Du dækker det meget godt, men har vist selv misforstået en par ting...!

    Købeloven giver forbrugeren 2 års REKLAMATIONSRET det første halve år er med omvendt bevisbyrde, det vil sige at sælger skal bevise at varen ikke har haft nogen defekter ved leveringen (der f.eks. kunne føre til havari).

    Det gør ingen forskel at forhandleren sælger den for en kunde...!!! det er et kommisionsalg, og også dette er dækket af købeloven.

    Ellers ville alle MC/Bil forhandlere jo ikke tage biler i bytte, men blot sælge dem for kunden, da de derved undgik købeloven!!!!!

    GLENN: meld dig ind i FDM og lad dem køre sagen for dig, for du har en god sag........!!!!!!!!!!!!!!!


  • #9   13. jun 2006 Købeloven giver 2 års reklamationsret på både nyt og brugt. Loven gælder også ved handel mellem private. Problemet med den private handel opstår når sælger ikke vil rette sig efter loven, så er der nemlig kun en retssag tilbage.

    Det er ekstremt vigtigt, at sælger får chancen for at udbedre skaden. Hvis du kører maskinen til et andet værksted end sælgers, eller begynder at skrue selv, så taber du stort set alle rettigheder. Sælger SKAL have chancen for at klare problemerne, alternativt kan sælger henvise til et værksted. Så pas på, start med at kontakte sælgeren (ham der havde cyklen i kommision) og hør hvad du skal gøre.

    Held og lykke.


  • #10   13. jun 2006 takker for svarene. tror jeg vil bruge dagen på at finde ud af hvad jeg skal gøre.

  • #11   13. jun 2006 Købeloven gølder uanset hvem sælger er.. Det er ikke kun en forhandler der er dækket under købeloven. det er private også. Der er 24 Mdr reklamationsret på at hvad mand køber. Nyt & Brugt.... Og de 24 mdr kan mand godt sige at de første 6 mdr er 100% garenti og de resterende 18 mdr skal køber bevise at varen havde fejlen ved købet. Og den er svær.. for sa havde køber nok reklameret inden de første 6 mdr... Meld dig ind i FDB og få dem til at kører sagen..

  • #12   13. jun 2006 Nej det er ikke det samme som en garanti. En garanti skal stille kunden bedre end købeloven, og det gør det sjældent. Der er kun tale om reklamationsret.

    Men ja, FDB er super til sådanne sager.... :o)

    /
    Jesper


  • rud o
    rud o Tilmeldt:
    dec 2005

    Følger: 1 Emner: 3 Svar: 94
    #13   13. jun 2006 i

  • #14   13. jun 2006 nix købeloven gælder ikke imellem køb og salg ved privat. Det er aftaleloven som gælder der.

  • #15   13. jun 2006 Her har rasmus ret... Købeloven gælder kun ved detailsalg.. Og ikke mellem private... salg fra private er, med mindre andet er aftalt, købt som beset.

Kommentér på:
Hvordan står jeg i forhold til loven

Annonce