1.820 visninger
|
Oprettet:
FølgFølg ikke
73 Svar
Nu eller næste år ? Nu eller næste år ?
Jeg står i den situration at jeg bestod køreprøven i mandags og nu vil jeg pokkers gerne have en motorcykel. ( cbr 600 ) MEN jeg har kun 10.000kr at gøre godt med...
Hva ville i have gjort ? lånt resten i banken eller hvordan ? - Har fast indtægt på 9500 om måneden, men har også en bil der skal passes lidt..
Nikolai
0 synes godt om
jun 2005
Følger: 7 Følgere: 120 MC-er: 2 Emner: 788 Svar: 8.715
feb 2011
Følger: 7 Følgere: 4 MC-er: 2 Emner: 23 Svar: 230
Hvis du ikke kan vente med at komme ud på vejene, så er der vel ikke andet at gøre.
aug 2007
Følger: 6 Følgere: 5 MC-er: 2 Emner: 41 Svar: 258
aug 2007
jun 2005
jun 2005
aug 2007
jan 2012
Følger: 14 Følgere: 38 MC-er: 8 Emner: 55 Svar: 10.025
Vi vil købe grej for de surt tjente penge ikke renter.oprettelse,gebyre ,panthaverdeklarationer og tvungne kasko forsikringer.
Køb en fed lille maskine for dine 10k og nyd sommeren på den. Hvis økonomien tillader det kan du udskifte den til næste år men langt det klogeste er at køre på den indtil du må køre på stor mc uden drosling.
jul 2007
Følger: 1 Følgere: 2 Emner: 5 Svar: 83
aug 2007
jun 2005
jan 2012
aug 2007
okt 2004
Følger: 28 Følgere: 36 MC-er: 6 Emner: 394 Svar: 7.562
sep 2008
Følger: 76 Følgere: 607 MC-er: 26 Emner: 381 Svar: 5.539
aug 2005
Følger: 131 Følgere: 138 MC-er: 4 Emner: 518 Svar: 21.196
Hvor vild er du efter at komme ud og trille??? Det ved kun du - og hvis du behøver andres velsignelse for at træffe et valg - så lad være med at vælge eller vælg fra!
--et ret kontant råd fra en der har prøvet det meste
apr 2008
Følger: 25 Følgere: 25 MC-er: 1 Emner: 229 Svar: 2.839
maj 2006
Følger: 47 Følgere: 50 MC-er: 9 Emner: 37 Svar: 1.021
- Som mange af de andre synes jeg også det er fedest med en (næsten) betalt MC.
Men hivs du er sikker på at have fast indkomst fremover, og du brænder for det, er det absolut sjovt nok til at "retfærdiggøre" udgifterne til renter og gebyrer hvis du ellers finder et fornuftigt lån.
Hellere gøre det, og fortryde. - End at fortryde du ikke gjorde
apr 2007
Følger: 25 Følgere: 23 MC-er: 3 Emner: 113 Svar: 1.035
maj 2009
Følger: 6 Følgere: 5 MC-er: 3 Emner: 30 Svar: 363
Det er jo ikke kun de penge du skal låne til MC'en du skal bruge, det er også forsikring, vægtafgift, evt. syn, reperationer, jakke, bukser, rygskjold og alverdens andre ting som koster... Hold lån på det minimale !!
aug 2011
Følger: 2 Følgere: 3 MC-er: 1 Emner: 31 Svar: 144
jan 2010
Følger: 7 Følgere: 5 MC-er: 13 Emner: 80 Svar: 441
Og spar så op til noget nyere, bedre og evt. større... Hvis du overvejer at lån - så prøv at regne på, hvor meget der skal betales i renter over lånets samlede lånetid - og sæt det i forhold til det lånte beløv - det er en øvelse der kan få de fleste til at spare op - hvis de da har bare lidt fornuft.
maj 2006
Følger: 81 Følgere: 76 MC-er: 7 Emner: 59 Svar: 2.982
apr 2009
Følger: 10 Følgere: 53 MC-er: 2 Emner: 192 Svar: 7.504
aug 2007
sep 2006
Følger: 2 Følgere: 1 MC-er: 2 Emner: 35 Svar: 409
Det afhænger af hvor meget du brænder for det, og hvor økonomisk ansvarlig du er. Nogen tror (i mine øjne misforstået) at det ansvarlige er aldrig at låne til forbrug. For mig handler det om kun at låne det, som man med sikkerhed ved at man kan betale på kort tid. Motorcykel er lidt noget særligt, fordi det er sæson-præget.
Men man skal til gengæld have sat set helt ind i det, og have overblik over hvad lånet præcis vil koste en. Og så skal man være sikker på at man er typen der magter at knokle for sjov man allerede har haft. At motorcyklen stadig står i garagen hjælper på det sidte
apr 2008
Jeg lånte penge til MC, og som dagligt transportmiddel er det billigt.. Billigere end jeg nogensinde kunne gøre med en bil.. Plus det er langt federe at køre på 2hjul..
Du kan sagtens få en udemærket MC til 10.000, hvis man bare VIL ud at køre kan du anskaffe dig en MZ 250ccm de bringer masser af smil på læben - og hvem elsker ikke DUFTEN af 2-takts.
jan 2012
Hvis ønsket om en fed kværn kan blive overskygget af en ny iphone,en led skærm eller en tur til sunny beach.. så er det fordi du IKKE skal have en fed kværn. Din tanke gang duer ikke. Kan du ikke selv spare op så lav en lukket opsparring i banken hvor de trækker 3000,-/md på en konto som du først har råde ret over om 1-1,5-2 år. Det er ikke så svært
apr 2008
maj 2009
sep 2007
Følger: 3 Følgere: 2 MC-er: 1 Emner: 44 Svar: 521
Men hvis du død og pine vil have en MC nu, så husk at overvej omkostningerne ved det. MCen, udstyr, renter i banken, færre øl i weekenden. Og når du så har overvejet det, og tænkt "ja ja, det klarer jeg nok.." Så gå i banken og lån de penge, og få kørt noget MC!!!
apr 2009
Hvis du låner til en mc, så skal du betale 2-3k om måneden i afbetaling, samtidig med at du HAR en motorcykel som der skal betales forsikring, vægtafgift og service til, for ikk at glemme renter! Det kan hurtig blive for meget
Hvis du sparer op, så skal du kun spare op, du skal altså ikk betale renter, forsikring eller andet, det betyder at du har et langt større overskud, og kan lægge flere penge til side end hvad du oprindelig giver til afbetaling, det var måden di gjorde det på, og til sidst endte jeg med 3 køretøjer som VAR betalt og kostede mig det samme årligt, som lån til en dyrere bil
apr 2008
aug 2007
Behold du bare din iphone for dig selv, jeg har en nokia ???? arbejdstelefon og den er jeg glad for..
Jeg kan også godt spare op, men det ville være nemmere for mig hvis jeg var "bundet" som du også selv siger.
apr 2009
jun 2011
Følger: 1 Emner: 3 Svar: 84
Har iøvrigt lige fået nyt bagdæk (1400kr.) da jeg havde kørt en skrue i, og der var mindst 60% tilbage :-(( men sådanne uheld skal du jo også have penge til husk det.
LAD VÆRE MED AT LÅNE bare min mening, men go´ sommer håber du finder ud af det.
sep 2006
jan 2012
Uanset hvor lidt man låner så skal man betale:
Oprettelse.
Renter.
Panthaverdeklaration?
Og kasko forsikring.
Det helt store problem i at låne til "sjov" er at man vil have noget man ikke har råd til.
Intentionerne er såmænd gode nok. Og man afdrager alt det man kan i starten. Men så dukker virkeligheden tit op, og man opdager hvor dyrt det er at have fået og en ny hobby, det koster jo lidt at køre 10000km dæk,kædekit,service. Og så opdager man at de andre køre med Carbon udstødning og miniblinkere iført dainese dragter og tager til træf i tide og utide... Det skaber behov. Og det er jo ligegyldigt om man er færdig med lånet om 2 eller 3 år.
Bilen skal synes.. 3 eller 4 år skidt pyt... Tager lige 5k extra så iphonen kan blive udskiftet med den nye model.
Det er vist på tide at finde noget andet at bo i... Indskud... 4 eller 5,5 år....
Jeg kunne godt tænke mig at have en helt ny cykel "man lever kun 1 gang" sagde en klog bruger på mcg...mc lån på 8 år og et forbrugslån i banken til at dække alt det andet.... Trænger i øvrigt til en ny fladskærm 42" er sgu ikke tjekket mere.....
Det hedder LÅNEFÆLDEN. Og de eneste der synes det er en god ide at låne, er folk der selv er fanget, og får det bedre jo flere der er i samme båd. For hvis mange gør noget så kan det jo ikke være helt hen i skoven......
sep 2006
Men at skyde dårlige intentioner i alle der taler for et lån lader jeg mig egentlig fornærme af. Jeg skylder ikke en krone i dag selvom jeg har levet af en SU i 2 år, men inden jeg studerede skyldte jeg da over 40k væk. Havde bare en plan. At låne ER en mulighed, og det KAN betales tilbage hurtigt, for jeg har selv gjort det. Men det kræver at man sætter sig ind i hvad det kommer til at koste.
Min kassekredit kostede hverken oprettelsesgebyr, kasko eller pantehavedeklaration.
Jeg synes det er fint at du opfordrer ham til ikke at låne, for din pointe er helt sikkert god nok, men det er sgu ikke i orden at sidde og sige at os med et andet synspunkt har onde hensigter.
jan 2012
Der er rigtig mange gode og nødvendige grunde til at låne penge.
Men i min optik er SJOV ikke i denne katagori.
Jeg har stor respekt til de mennesker som tager en uddannelse og derfor er nød til at låne for at komme helskindet igennem. Boliger vil over tid stige i værdi og er derfor også et godt sted at låne sig ind. Bliver dit barn syg og du mener at behandlingen kan købes så lån for satan!!
Jeg forventede et par indlæg magen til dit, fordi at i findes
Jeg har masser af venner og bekendte som startede køretøjs karrieren i banken, og idag 30 år senere har de stadig lån i mondeoen og campingvognen. Og kigger på mig som om jeg har røvet en bank når jeg kommer til at bruge 20k på en fjernstyret bil eller 10k på en compoundbue. Eller spørger om de skal med til koncert med Metallica i New York ........
Det er sindssygt hvad nogle mennesker betaler for brugsretten til et køretøj....
sep 2006
Ja, jeg sidder også med kæben nede i skødet når jeg zapper forbi luksus-fælden, og ser hvor dybt uansvarligt folk kan finde på at handle. Og det er sundt at der er begyndt komme en modreaktion mod de vilde forbrugs-lån, for det er jo tydeligvis rendt helt af sporet for mange. Jeg oplever dog også at nogen går helt i den anden grøft, og lever af pasta uden ketchup den sidste uge op til d. 1., fordi SU'en ikke rækker til mere.
Jeg holder stadig på at man godt kan låne mindre beløb til sjov, hvis man ellers ved at man er typen der har helt klare rammer for hvor hurtigt de er betalt tilbage, og ved at man også gør det.
Men så er jeg enig i at man skal holde sig helt væk, hvis man godt ved at man måske sjusker lidt med den slags. Jeg har også ufaglærte venner der skylder over 100k i rene forbrugs-fester, og som i den grad lider under det nu.
apr 2009
aug 2005
Lån ER en mulighed, men som alt andet skal de regnes helt igennem. Når alt kommer til stykket er det det månedlige rådighedsbeløb efter de pligtige udgifter, der betyder noget . Så kan de pligtige udgifter indeholde renter og afdrag eller ikke.
Kan man ikke selv regne, findes der folk i banken, der kan - bare tænk jer om inden I lader disse mennesker låse jer fast i pensioner, opsparinger eller aktiekøb - alt sammen ting man kan lege med, hvis man har overskud til det.
Følger: 20 Følgere: 83 MC-er: 7 Emner: 633 Svar: 6.803
Eller hør dem ad hvad du har råd til for de flår pengene ud af unge mennesker
maj 2009
okt 2006
Følger: 17 Følgere: 16 MC-er: 3 Emner: 167 Svar: 3.621
Det valg burde ikke være svært.
Jeg havde et godt job sidste år der tillod mig at betale et lån af på 94K på under 11 måneder, så der er bare at tænke sig en smule om hvad man bruger knasterne på.
jan 2012
Jeg kan godt lide at du kalder mig snusfornuftig og klog
Men ok der er jo forskellige måder at være kedelige på. Har sgu på fornemmelsen at mine unger synes det har været mindre kedeligt at far købte nogle atv´er til dem iforhold til naboens unger som ikke kunne få da deres far havde lånt 400k til en skide passat med diesel maskine
Nogle vil kun have det sjovt i få år, og så er vi andre der elsker at have det sjovt hele livet.
Men ok det er jo heller ikke os alle der er lige matterielle når vi har passeret de 30...
okt 2006
jan 2010
jul 2006
Følger: 12 Følgere: 12 MC-er: 1 Emner: 63 Svar: 2.136
Det giver jo ingen mening at forestille sig andre kan vurdere dine behov....At der så alligevel er nogle der mener at vide hvad du har brug for, kan du selvsagt heller ikke bruge til noget....
Du er den bedst egnede til at være i din egen situation.
jan 2012
Og jeg er ikke mere tynget af velstand end dig eller naboen. jeg har blot ikke bidraget til flere brugere af dyre jakkesæt i bank,og lånesektoren.
Når man låner eks 50000,- til en mc. så er lånets hovedstol på ca 55000,- (oprettelse og pant) du skal så ud og tegne en kasko forsikring (min 5000 dyrer end ansvar/år)
afdrager man over 2 år (2500/md)
Efter 2 år har man en mc som er 35000,- værd har betalt 10000,- til banken (netto) og 10000,- extra i forsikring.
Samlet extra udgift fordi man ikke havde pengene 20000,-
Havde man købt en cykel til de penge man har (her 10000,-) så havde værditabet været på beskedne 3000,-
Hvis vi sætter vedligeholdelse ens ( her ville den dyre i praksis også koste noget mere at holde kørende)
Så vil den økonomiske gevindst efter 2 år være + 30000,-
Desuden så er der mange "lånere" der livet igennem har langt større afskrivninger på deres køretøjer fordi det ikke betyder så meget om man låner 40k mere eller mindre og køber den helt nye model istedet for den overligger som er på bud fra sidste år.
Før du får set dig om C4 så er du 50. og kunne du have sparet dig selv for 15-20k om året... tjooo så behøver vandknallerten ikke at komme fra Kina
okt 2006
Jeg er skam udemærket bevidst hvad renteudgifter, oprettelsesgebyrer har at sige, og har bevidst valgt at leve i nuet og betale det det koster, fremfor at skulle se flere år frem før man kan have det sjovt, og køre på noget gammelt lort indtil da.
På trods af det har jeg haft 15+ cykler, og 1 bil der alle er betalt af, og betaler kun til huset.
Penge kan man altid tjene før eller siden.
jul 2006
Det koster altså kun låneudgifterne ekstra at låne pengene... Alt det andet du nævner er noget forfærdeligt vrøvl.... Du sammenligner æbler med bananer..
okt 2006
jan 2012
Jeg sammenligner ikek noget.
Men hvis de i din mank bare kalder det låneudgifter, for at det er lettere at forstå, så er det fint nok med mig. beløbet er det samme
@c4.
Man skal som udgangspunkt have kasko på alt hvad der er pant i. at nogle så kan få den rige onklel til at kauktionere, eller få lånet som en kassekredit ( farligt hvis man har hang til at bruge penge på sprut og tøj)er ikke emnet her.
Selvfølgelig skal man have sin drømme cykel. problemet er jo blot at drømme ændre sig. Hvis det kun var en gang at købe drømmen så var der ingen problem, men hvis man starter som ganske ung i LÅNEFÆLDEN så har man sikkert ikke råd til drømmecyklen om 5 -10 år når man har huset fyldt med unger. Hvorimod man med lidt omtanke kan få lov at bruge ALLE sine penge på drømmecykler.
Drømmecyklen er ofte det mest opnåelige. og jo flere penge man har jo dyrer kan det opnåelige være.
Men i låner bare videre, et ønske fra min side kunne være at i unlod at kommentere i tråde hvor unge mennesker har brug for gode råd vedr økonomi.
Med mindre selvfølgelig at i er ansat i finanssektoren og blot prøver at skabe jobs til jer selv..
sep 2007
Følger: 3 Følgere: 2 MC-er: 1 Emner: 44 Svar: 521
Bankerne lever af at låne penge, - og mange lever af at låne penge i banken, - hvor mange af jer har betalt jeres hus eller lejlighed kontant??? - Og nej, man skal ikke gå fuldstændig amok og låne ved diverse små kreditorer med renter på 20%. Men når man er 21, så kan jeg sgu ikke se hvad der er i vejen for at låne 50 klik til en MC, såfremt at banken tillader det.
Jeg har lånt penge af mange omgange, både indskud til lejligheder osv, og forbrugslån. Og ja, jeg betaler renter af det, for det gør man når man låner penge i banken, og ja, jeg læste lånedokumentet inden jeg skrev under, og var derved klar over at der var renter på, - og ja, jeg har haft en bankmand inde over hver gang, der har sagt, "hvis du skal have forhøjet dit lån, så skal du afvikle så og så meget hver måned." Og det har jeg så vurderet at jeg kan undvære velvidende om, at jeg betalter renter ved siden af.
Jeg er 22, har fast indkomst (ikke nogen svimlende månedsløn på nogen måder, men nok til at kunne undvære 3-4.000 om måneden) jeg bor i centrum af Aalborg, har MC, ja faktisk 2, og jeg har bil. Jeg har oveni købet en garagejeg kan rode i. De sager kunne jeg ikke have klaret uden banken. Og jeg skylder ikke mere, end jeg ville kunne afvikle det på et år, hvis jeg besluttede mig for det. Men i stedet for at have sparet sammen til alle de sager siden jeg gik ud af gymnasiet, har jeg haft morskab, - og nu har jeg mere morskab, - samtidig med at jeg betaler af til lån.
Min pointe er, at mandens liv ikke slutter, hvis han går i banken og låner de penge til den MC. Hus, børn og en krævende kone der vil have nyt tøj, - det kan han tidsnok tænke på, når han er 25 og lånet er afviklet.
En sidste tilføjelse til trådstarter, - hvis du har fast indtægt på 9.500 og har bil, - så tror jeg ikke banken vil låne dig de penge med mindre du bor hjemme.
aug 2005
Brian S: Fortæl mig lige hvad der er galt i at betale renter og gebyrer, hvis det er noget man kan overkomme og selv har valgt??? Nærlæs lige Lasse J's indlæg
Følgere: 293 MC-er: 16 Annoncer: 1 Emner: 125 Svar: 20.716
Der er mange grader af økonomisk fornuft - og det kan sagtens inkludere at optage lån. Det må jo være op til en selv at beslutte...
jan 2012
Og nøjagtig som jeg skrev tidligere, lån bliver forhøjet og forlænget i et væk.
Det kan godt være at Lasse kunne blive gældfri på 1 år. Men chancen for at han har lånt yderligere er langt højere.
Tanken at de kunne have haft meget mere er dem så fjern at den for mange ikke eksistere.
Selvfølgelig er det ok at gøre som man vil når man er bekendt med konsekvensen og prisen. Men det gør det INGENLUNDE klogere.
Det eneste jeg opponiere mod er selve grundtanken "jamen man har da et bil lån.. selvfølgelig" og "uden lån får jeg aaaaaaaldrig det jeg ønsker mig"
Det er helt fantastisk at nogen vil betale renter og gebyre... hvis man er bank
Men det er et meget følsomt emne , da utrolig mange føler sig trådt over tæerne fordi de selv har lånt.
Mit spinkle håb er at der i ny og næ er en enkelt der lytter til økonomisk snus fornuft og tager den med ro. den ganske korte tid det er nødvendig for at kunne leve et liv uden konstant at skylde en mindre formue og ikke have råd til at være arbejdsløs i et år uden at skulle sælge "drømme cyklen"
Og der er folk der lytter. Det kan jeg se i mine pb
aug 2005
sep 2011
Følger: 11 Følgere: 13 MC-er: 4 Emner: 30 Svar: 849
Sørg for at dæk, bremser og den slags er i orden, og lær med det samme at bilisterne ikke har set dig.
maj 2009
Følger: 3 Følgere: 2 MC-er: 1 Emner: 2 Svar: 14
Jeg har en kammerat der har en fin begynder cykel til salg i den prisklasse. En Suzuki gsx 400 som er droslet til de 34 hk.
aug 2007
Mange synsvinkler på sagen..
jan 2012
jan 2010
Jeg er i hvert fald glad, for at jeg kunne lave mine første mindre styr og smidninger på en cykel der kostede ca. 5.000 kr. (suzuki GS 425) det gør knap så ondt, som hvis der en en flot og ny cykel der får skrammer ( det er nok lige ærgerligt, om man har lån penge til den eller ej)
Men held og lykke med det i hvert fald.
jun 2012
Følger: 9 Følgere: 8 MC-er: 1 Emner: 12 Svar: 156
jan 2010
Prøv om du kan se igennem, alle dem som skriver om deres egen situation - det er jo netop kun din situation det kommer an på.
Følgere: 293 MC-er: 16 Annoncer: 1 Emner: 125 Svar: 20.716
Du har ret. Man skal ikke forhaste sig når man låner, og man skal være realistisk når man planlægger sin økonomi.
jul 2006
Hvis renter, oprettelsesgebyrer, stempelafgifter og den slags ikke er låneudgifter, hvad er det så?
Det er en umulig opgave at prissætte andre menneskers behov og hvad de selv ønsker at betale for underholdningen.....
Fornuftig!!!!! Herregud..... Enhver kan miste alt på et splitsekund..... Det er og bliver en kalkuleret prioritering...
jan 2012
Jeg har sat i lånefælden
Segén den bruger jeg. Ungerne bruger den kun lidt (den har jo ingen skærm og tastetur) køre ca 300km om året. Så skal naboerne sgu da ikke sige at jeg aldrig er ude med hunden
jun 2012
Følger: 9 Følgere: 8 MC-er: 1 Emner: 12 Svar: 156
jun 2011
Følger: 1 Emner: 3 Svar: 84
Kan kun give Brian S ret.
C-4: Det er da muligt at du mener at fordi tingene er betalt, så er det noget gammelt lort, men der er ihvertfald ingen der kan komme og hente det.
jul 2006
Man kan kun fortælle hvad der virker for en selv....
Hvis man fejlagtigt tror at der findes "den rigtige løsning" på Nikoleis dilemma, er der god chance for at man selv bliver snydt i hverdagen...
Nu eller næste år ?